recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopiering af VHS video til DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKopiering af VHS video til DVD

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Emne: Kopiering af VHS video til DVD
    Sendt: 05-Marts-2005 kl. 19:08

Hej alle

Hvad er jeres generelle erfaringer med VHS til DVD kopiering? Jeg mener, hvad giver den bedste kvalitet, kopiering via en god DVD Recorder eller PC kopiering via gode Video/TV kort? Jeg tænker alene på slutresultatet, ikke så meget på besværet, hvor DVD Recorder selvfølgelig er nemmest.

Udgangspunktet er en Sony VHS SLV SE 747.

/Perfektionisten

Til top
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2005 kl. 19:57

Det var ikke meget response jeg fik på ovennævnte, måske fordi jeg var for upræcis. Jeg har endnu ikke fundet den "ideelle" dvd recorder, måske er Sony's kommende modeller de, der kommer tættest på. - Indtil da er min tanke at kopiere de gamle VHS hånd via min pc. Som videokort havde jeg tænkt mig at anskaffe mig enten et godt Hauppauge PCI kort, eller en plextor ekstern konverter (ConvertX PVR PX-TV402U). Har nogen af jer erfaring med kvaliteten i slutresultatet, hvis man vælger den løsning? Eller er en DVD recorder bare det bedste (i hvert fald det nemmeste)?

/Perfektionisten

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2005 kl. 21:27
Hvis du går efter kvalitet så skal du have fat i en Canopus box som fx. denne Jeg har prøvet en Pinncale box til 2.500 kr. og et pci videokort til under 1000 kr. og ingen af de løsninger slår min recorder (JVC DR-MH30)


Til top
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2005 kl. 21:53

[QUOTE=Stampe]Hvis du går efter kvalitet så skal du have fat i en Canopus box som fx. denne Jeg har prøvet en Pinncale box til 2.500 kr. og et pci videokort til under 1000 kr. og ingen af de løsninger slår min recorder (JVC DR-MH30)

Stampe,

Super, det var lige den slags erfaringer, jeg har brug for. Det er nemlig kvalitet, jeg går efter. Med Canopus boxen er vi jo faktisk oppe i DVD Recorder pris, så recorderen er nok alligevel den bedste løsning. TAK!

/Perfektionisten

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2005 kl. 22:43

Det er ikke nødvendigt med så dyr en boks - men den letter lidt af arbejdet under den efterfølgende efterbehandling (selvom den også ser ud til at besværliggøre hvis den overfører i DV format - MPEG2).

Jeg har selv været godt i gang med at overføre mine VHS optagelser til PC'en og brugte mit ATI All-In-Wonder (Radeon 9800) grafik-/grabberkort. Ved at lagre i et godt video codec (så tabsfri som mulig - eks. Huffyuv) kan efterfølgende Time Base korrigeres, støjfiltreres til den store guldmedalje og endelig fler'-trin indkodes med en optimal MPEG kompressor (eks. Cinemacraft). Jeg har været gennem møllen og det giver absolut bedste resultat (sammenlignet med eks. Sony HX900). Desværre har jeg ikke lyst til at bruge (mindst) en uge hver gang jeg skal overføre 2½ times VHS (for hver optagelse er forskellig og støjfiltre skal finjusteres præcis efter kildematerialet).

Du kan selv læse mere om emnet i Capture guide på doom9 eller på den efterhånden aldrende Luke's video guide.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2005 kl. 01:13

Har brugt mit Hauppauge usb2 pvr med godt resultat.

Du får over i mpeg og skal så bare brænde/redigere det.

Bruger selv Ulead Moovie Factory og gemmer som fil, og derefter en tur gennem DVD Shrink, hvor man kan klippe lidt i det.

MVH

Niels

Til top
flhansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2005 kl. 13:43

Hej

Min PC er slet ikke af en sådan størrelse at 'largescale' kopiering af VHS til DVD overhovedet er en mulighed

Til gengæld er jeg blevet uendeligt glad for min Sony HD maskine  (900). Det går som en leg med at overspille bånd til HDD. Derefter bruges flittigt A+B slet, så optagelser renses for 'snask'. Det eneste 'men' er at Sonyen kun kan overføre til DVD i de anførte formater (se fin test på disse sider). Det vil sige at - da jeg optager i SP format - at jeg må optage 'bidder' på to timer, hvis udsendelsen er over denne længde. Optagelse i HQ, HSP eller lignende er 'spild' af plads efter min mening, da VHS standarden slet ikke kan udnytte dette ekstra spillerum. Til gengæld er alt andet lavere af for ringe kvalitet. Så jeg bruger udelukkende SP.

At sidde og fedte med at forfine billedindtrykket på pc'en er ikke lige mig. Jeg har så mange bånd, at jeg ikke ville blive færdig før der kom et nyt revolutionerende apparat, der direkte kunne fødes med VHS bånd, hvorefter der efter en 'ulidelig' ventetid på omkring 1 minut og 32 sekunder ville blive spyttet en SHDDVD (SuperHighDefinitionDVD) ud i den anden ende inklusive cover med kapitelinddeling og forsidetryk...   

Så jeg ser frem til de næste udgaver af Sonyen med endnu flere features - dog tror jeg at jeg nok ikke får 'tid' til at købe den nye udgave der kommer på markedet lige om lidt. Konen mener helt sikkert at jeg sagtens kan vente til senere... MEGET senere udgaver!

mvh.

Flemming

mvh

Flemming Hansen
Til top
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2005 kl. 18:49

Stampe, Lars, Niels, Flemming - tusind tak for jeres input. Ingen tvivl længere, det bliver en DVD Recorder.

/Perfektionisten

Til top
Dilleman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2005 kl. 19:26

 Hej ... ville lige høre om der er nogen som har købet :

 Macrovision Killer+ i Sverige .... 

 tænker nemlig selv på at bestille den , men virker den  .... ?

 har nogen evt. noget erfaring med denne boks !

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2005 kl. 19:42

Hej Dilleman

Oprindeligt skrevet af Dilleman Dilleman skrev:

  Macrovision Killer+ i Sverige .... 

 tænker nemlig selv på at bestille den , men virker den  .... ?

Ja, ingen problemer.

Det største problem er leveringstiden, op til et par måneder (tror at de kun bygger den på bestilling)

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
julius Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2005 kl. 16:32

De første indlæg den 07. marts gav mig mod til følgende spørgsmål:

Jeg skal have overført 75 timer S-VHSbånd til DVD og havde i første omgang valgt pc vejen, idet jeg gerne ville vente et år eller to, inden jeg anskaffede en  DVD-optager med harddisk.

Jeg købte derfor en Pinnacle MovisBox DeLuxe med Studio 9 Plus. Alt kørte glimrende bortset fra, at jeg tabte ca. 10 frames pr.time, hvilket var rigeligt til, at synkroniseringen mellem billed og lyd gik tabt under importen, og resultatet derfor var ubrugeligt. Pinnacle kan ikke løse problemet, og nu til mit spørgsmål:

Er tilsvarende synkroniseringsproblem at forvente ved konvertering på en DVD-optager? Hvis ikke kunne jeg jo købe en billig DVD-optager nu og en bedre om et par år?

Til top
flyboy Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2005 kl. 17:31

@Julius

Jeg har optaget ca 30 VHSbånd over på DVD via min Sony Hx900 og alle er i perfekt kvalitet. Faktisk bilder jeg mig selv ind, at kvaliteten er bedre

Mange Hilsner Erik
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu