recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Korrekt aspect ratio ALTID !!!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKorrekt aspect ratio ALTID !!!

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
lpnielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 23:42
Nå nu prøvede jeg selv at rode lidt mere med det. Det ser ud til, at jeg skal stille mit TV på 4:3 og så der hvor der rent faktisk sendes i widescreen hopper den automatisk ud - selvom man har sat den til 16:9. Jeg tror sgu, at jeg har set en masser programmer i forkert format - synes også fodbold så lidt mærkeligt ud engang imellem - men havde bildt mig ind (eller fået fortalt), at Sagem 60 boksen sendte korrekt, hvis den var stillet til 16:9.
Mvh

LPN
Til top
BUGz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-April-2008
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 01:18

Oprindeligt skrevet af boehlahz boehlahz skrev:

Er jeg den eneste der er ved at springe i luften når jeg ser venner og familie køre biograf mode, stretch eller andet kunstigt wide lort med et 4:3 signal? "Jamen, jeg har købt et tv med widescreen så skal det altid være sat til så hele skærmen bruges".
Jesus christ Lad mig hente en flammekaster

Personligt er mit udgangpunkt ALTID 4:3. Er der så et program der sendes i wide (heldigvis mange ) skifter tv'et jo selv selv over på det korrekte format.

Jeg kan simpelthen ikke begribe at der er så mange der elsker at se 4:3 fodboldskampe med bolde formet som et æg og se nyheder hvor personer ser ekstra fede ud med brede hoveder. Det skal stoppe nu dammit. Ud over dette er jeg svært utilfreds med TV2 nyhederne der også OFTE strækker 4:3 optagelser fordi de nu kører wide - amatører. Det ser forfærdeligt ud.
STRETCH mode skal termineres - NU (plz)[Rant over]

Der må være andre i stil med mig - kom frisk - kom alle

totalt enig

Pioneer PDP-LX5090

Til top
Mr. Pioneer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 02:16
HOLD NU OP EN FLOK FLADPANDER, i er da ikke til at holde ud.

Jeres moral prædiken er så latterlig så jeg ikke ved hvor jeg skal
starte.

Men for det første, så er det pisse irriterende at skulle se ens 50"
forvandles til en 25" fordi vi her i landet har nogle tv stationer der stadig
tror at vi kun lige er ved at vænde os til farve fjernsynets indtræden.

For det andet, så er der en del fladskærme på markedet der godt kan
stretche uden at for folk bliver lange i hovederne, men sådanne skærme
er i åbenbart ikke i besidelse af.

For det tredie, så er det tv udsendelser vi snakker om ikke et æstetisk
mesterværk, korrekt aspect er kun vigtig til film, men så igen hvem gider
at se film på tv når langt de fleste kanaler sender i så latterlig ringe
kvalitet.

Håber vitterlig at jeres indlæg skal tages med et grant salt, for det skal
mit ihvertfald

Redigeret af Mr. Pioneer - 10-Juli-2008 kl. 03:08
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12468
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 02:46
Oprindeligt skrevet af lpnielsen lpnielsen skrev:

Det ser ud til, at jeg skal stille mit TV på 4:3 og så der hvor der rent faktisk sendes i widescreen hopper den automatisk ud (...)

Ja, du har fat i den lange ende der. 4:3-indstillingen er den sande 'autoformat', til dem der vil se alt i OAR. Det fungerer også glimrende her, med mit PX60 sat til 4:3. Jeg har ikke rørt aspekt-knappen i laaang tid.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 02:54

Oprindeligt skrevet af Mr. Pioneer Mr. Pioneer skrev:

HOLD KÆFT EN FLOK FLADPANDER, i er sku da ikke til at holde ud.

Du ville komme længere hvis du gad tale pænt.

Og så ville du i øvrigt med al sandsynlighed stå forrest i køen til ti slag med pisken når jeg en dag bliver diktator

For det andet så er der en del tv ude på markedet der godt kan stretche

uden at for folk bliver lange i hovederne, men sådanne tv er i åbenbart
ikke i besidelse af.

Det findes IKKE. End of discussion. Du kan ikke strække 4:3 materiale ud til 16:9 uden at STRÆKKE det ud. Selvom man strækker lidt mere i siderne STRÆKKES der stadigvæk, og det ender altid med at billedet på skærmen bliver en sand øjebæ.

For det tredie så er det tv udsendelser vi snakker om ikke et æstetisk
mesterværk, korrekt aspect er kun vigtig til film, men så igen hvem gider
at se film på tv når langt de fleste kanaler sender i så latterlig ringe
kvalitet.

Korrekt aspekt er selvfølgelig relevant for andet end film! Det du skriver her er noget værre sludder. Diverse tv-værter er f.eks. pisse trætte af at folk strækker dem ud på deres fladskærms-tv derhjemme i stuerne; blandt andet bad Paula Larrain engang, på direkte tv, om at folk ikke strakte tv-avisen ud når hun læste op. Så jo, der er sgu folk der går op i korrekt aspekt ratio på andet end film! Serier og andre udsendelser er heller ikke bare smidt sammen uden at producenterne går op i hvordan tingene ser ud. Hvorfor skulle det være pisseligemeget at Matador eller The Simpsons blev strukket ud til 16:9? De samme regler gælder som for film. Der er tale om små kunstværker i sig selv, hvor der i allerhøjeste grad er taget højde for at tingene bør vises i OAR.

Redigeret af Naiera - 10-Juli-2008 kl. 02:58
Til top
Mr. Pioneer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 03:11
Stop nu med at ophøje tv serier til noget de ikker er. Tv serier er ligesom
junkfood mens film er som gourmet, men husk begge ting kan smage godt
skal bare nydes på forskellige måder ligesom med tv udsendelser.   

Redigeret af Mr. Pioneer - 10-Juli-2008 kl. 03:13
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 06:50
Brug hellere jeres energi til at klage til TV-Stationerne om manglende 16:9 kanaler, og få dem til at stoppe deres tiltag til at tage livet af SD, ved at reducere den vertikal opløsning og stadig faldende bitrater.

Aspektpolemikken er en subjektiv preference, noget som er spild af tid at diskutere.

Mvh Hans
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 08:02

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Korrekt aspekt er selvfølgelig relevant for andet end film! Det du skriver her er noget værre sludder. Diverse tv-værter er f.eks. pisse trætte af at folk strækker dem ud på deres fladskærms-tv derhjemme i stuerne; blandt andet bad Paula Larrain engang, på direkte tv, om at folk ikke strakte tv-avisen ud når hun læste op. Så jo, der er sgu folk der går op i korrekt aspekt ratio på andet end film! Serier og andre udsendelser er heller ikke bare smidt sammen uden at producenterne går op i hvordan tingene ser ud. Hvorfor skulle det være pisseligemeget at Matador eller The Simpsons blev strukket ud til 16:9? De samme regler gælder som for film. Der er tale om små kunstværker i sig selv, hvor der i allerhøjeste grad er taget højde for at tingene bør vises i OAR.

Lad nu være med at gøre det hele så højpandet . At Paula Larrain føler sig ramt på forfængeligheden det kan jeg sku' ikke rigtig tage seriøst. Har dog hørt at Homer også skulle føle sig ramt og det har påvirket ham meget at fremstå som overvægtig . Det er vel dette der beskriver det bedst:

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Jeg melder mig gerne i hylekoret.

For det er vel det (et hylekor) der er tale om!

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Brug hellere jeres energi til at klage til TV-Stationerne om manglende 16:9 kanaler, og få dem til at stoppe deres tiltag til at tage livet af SD, ved at reducere den vertikal opløsning og stadig faldende bitrater.

Aspektpolemikken er en subjektiv preference, noget som er spild af tid at diskutere.

Helt præcist !

Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 08:18

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

For det er vel det (et hylekor) der er tale om!

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Helt præcist !

TV-Udbyderne er ganske givet med til at blokere for 16:9, da det vil gå udover de mange kunder med analoge kanaler, men så må de jo finde ud af at få signalet konverteret til letterbox, og samtidig er det jo vand på deres mølle med de faldende bitrater, så der kan stoppes endnu flere kanaler ind i de enkelte MUX'es.

Det er ikke nemt at være ejer af et bredformat-tv her i landet.

Redigeret af fast2night - 10-Juli-2008 kl. 08:53
Mvh Hans
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 10:44

Stop nu med at ophøje tv serier til noget de ikker er. Tv serier er ligesom junkfood mens film er som gourmet (...)  

Sludder og vrøvl. Du aner simpelthen ikke hvad du taler om. Hvad tror du skaberne af Battlestar Galactica, Big Love osv. ville sige, hvis du sagde til dem at deres serier var l*rt og at det er pisseligemeget at de bliver mishandlet hjemme i stuerne? De ville blive præcis ligeså sure som filminstruktøren! Det er simpelthen noget vås at påstå at tv-serier ikke også skal vises korrekt.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Lad nu være med at gøre det hele så højpandet . At Paula Larrain føler sig ramt på forfængeligheden det kan jeg sku' ikke rigtig tage seriøst. Har dog hørt at Homer også skulle føle sig ramt og det har påvirket ham meget at fremstå som overvægtig . Det er vel dette der beskriver det bedst:

Uanset hvad årsagen til Paula Larrains ønske er, så holder pointen jo stadig: Der er folk der går op i korrekt aspekt ratio på andet end film! Også på nyhedsudsendelser.
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 11:33

Håber vitterlig at jeres indlæg skal tages med et grant salt, for det skal
mit ihvertfald

Mit indlæg er skam helt alvorligt.

Med dit navn går jeg ud fra du er Pioneer fan og har et Pioneer tv. Du vil med andre ord have det bedste og er parat til at betale for det. Og til det er der kun at sige:  

Men når nu du har det ypperste der er, så fatter jeg ikke at du frivilligt og helt bevidst vælge at ØDELÆGGE det billede dit fremragende tv viser. Til det er der kun at sige:    Det er at kaste perler for svin at have et dyrt og skidegodt tv og så vælge at se et forvrænget billede på det.

ps: jeg ser for mange tv-serier til at nævne dem alle her. Omend jeg først ser dem når de kommer på dvd/blu-ray.

Redigeret af Stampe - 10-Juli-2008 kl. 11:33
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu