recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Korrekt billedgengivelse (igen-igen)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKorrekt billedgengivelse (igen-igen)

 Besvar Besvar Side  <1 19202122>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2008 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af KurtN KurtN skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af KurtN KurtN skrev:

Forstår godt så mange bliver snydt, det kræver en hel del research at gennemskue alle fladskærmenes faldgrupper - det kan man ikke forvente at Hr Jensen skal sætte sig ind i.

Men er det ikke det man kalder for viden?

 

Jo - men der er grænser for hvad den alm forbuger kan forventes at vide - står også i købeloven.

 

Den samme såkaldt købelov gælder også for sælgere, når de f.eks bilder hr og fru danmark noget ind. Den gælder også for producenterne, omend de er noget sværre at ramme med den. Så skal vi ikke lige holde den uden for, ihvertfald til at starte med.

Faktum er, at reseach giver viden. Og som du selv siger, så er den her viden ikke noget man kan forvente at hr og fru danmark overhovedet kan overkomme i deres i forvejen travle hverdag. Men ikke desto mindre er det mindst een af årsager til, at vi har det som vi har det i dag, og der bliver langet så mange produkter over desken, som måske i virkeligheden aldrig burde være producereret. Samtidig med det, så skal de selvsamme mennesker finder sig i de mildest talt elendige signaler, som de kan fodre deres i forvejen dårlige apparater med. Summa sumarum.. Een stor redelighed!

Otto har flere gange nævnt (ikke i den her tråd) at meget af årsagen er, at vi som forbrugerer ikke er kritiske nok. Og hver eneste gang stormer jeg i hælene på ham, for at forklare, at forbrugerne ved ikke bedre. De aner ikke hvor de skal rette deres kritik hen, hvis de overhovedet har nogen. De tror ganske enkelt at verden er som den er i eksempelvis Elgiganten. Hvor skulle de dog også vide andet fra?

Jeg har prøvet at kaste et meget relevant spørgsmål op et par gange, men hver gang får jeg ikke noget svar. Jeg vil gerne gentage det igen, hvis det hjælper.
Hvorfor sælges Panasonic eller Pioneer store (og roste) modeller ikke i Bilka?

Jeg er sikker på, når der kommer et seriøst svar på dette, så begynder puslespillet at falde på plads, og tingene giver mening. Men hvem tør smide den først brik?

 

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2008 kl. 00:33
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvorfor sælges Panasonic eller Pioneer store (og roste) modeller ikke i Bilka?

Jeg er sikker på, når der kommer et seriøst svar på dette, så begynder puslespillet at falde på plads, og tingene giver mening. Men hvem tør smide den først brik?

Hmmm, dette er et kvalificeret gæt og ikke faktum, men here goes:

Bilka køber som regel ret store partier af de varer de sælger, for at kunne få en mængderabat.

Jeg kunne endvidere forestille mig, at enten Panasonic eller Bilka ikke mener det kan betale sig at give sig i kast med så stor en udskrivning.

Men jeg tror ikke Panasonic er villige til at slække på prisen for Bilka, hvorfor Bilka derfor fravælger Panasonic.

Derudover kan det også have betydning, at Panasonic ikke selv reklamerer ret kraftigt for deres produkter. Dette betyder, at Bilka ikke får den gratis reklame der er ved at forhandle et produkt, hvor producenten selv står for en stor del af markedsføringen.

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2008 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvorfor sælges Panasonic eller Pioneer store (og roste) modeller ikke i Bilka?




Du mangler lige en vigtig vinkel: aut. forhandler eller?

Først og og fremmest kræver det viden at kunne vejlede omkring køb af tv. Hvis vi så tager det faktum med at folk som arbejder inde i selve butikken bliver fyret når de er ved at fylde 18 år (medmindre de kommer til at arbejde ved kassen), så er det begrændset hvor meget viden der er hos en bilka/ a-z medarbejder.

Desuden arbejder de samme folk ikke altid i den samme afdeling. Så den ene dag arbejder "Simon" med at sælge Prosonic LCD'er, og den anden sætter han trusseindlæg på hylden - og jeg vil vædde en kasse øl på, ud fra hvad jeg har set, at "Simon" ved mest om trusseindlæg.

Jeg har selv arbejdet i butik i 2 år, og ved derfor hvordan det fungerer. Der er ingen uddannelse, og derfor ved en medarbejder i Bilka ikke mere end hvad der står på den label som står ved siden af TV'et - 1:250000 i dynamisk kontrast; det giver levende billeder!

Ville du så, hvis du var Panasonic eller Pioneer, have en gut som sættter trusseindlæg op på hylden 30% af tiden til at vejlede dine kunder?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2008 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af KurtN KurtN skrev:

Til AV Precision:

Der findes folk - KurtN f.eks. - der mener at det ikke kan lade sig gøre at gengive billeder korrekt, eller at det ikke er et mål i sig selv at gengive det korrekt

Ehhh - hvor har du det fra ?

Min fejl, det var en overfortolkning af dét at du ikke mener test-billeder kan bruges til at bedømme om tv'et gengiver billedet korrekt.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2008 kl. 09:06

En væsentlig pointe i forhold til dét at folk stiller sig tilfreds med ét eller andet mindre optimalt: At man ikke er utilfreds med dét tv man har, er ikke ensbetydende med at man ikke ville være gladere hvis man havde et bedre.

Jeg bruger min mor som eksempel igen: De gange mine forældre har købt CRT-tv, har min mor bare trukket på skuldrene og sagt at hun ikke ser så meget tv, og hun kan alligevel ikke se forskel. Men efter at de har købt et 42" Pana, har hun flere gange nævnt hvor glad hun er for at de fik et tv med så "klare" billeder (som de fleste lægmænd formulerer det), fordi hun kan se på vennernes tv at de har ringere billeder. Hun gik altså fra at være ligeglad, til at være glad for tv'et, udelukkende fordi hun med egne øjne oplevede hvad forskellen er. At man ikke interesserer sig for TV, betyder ikke at man ikke kan blive glad for at få bedre billede. Om man vil betale for det, det er en helt anden snak.

Til top
bøllebobb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2008 kl. 10:50
Undskyld at jeg kommer vadende ind på side 16 i debatten, men denne sidste post fra Otto rørte en hjertestreng:
Folk vænner sig til værre kvalitet, og bliver ligeglade med kvalitet, indtil de oplever rigtig kvalitet. Men da har de vænnet sig til den middelmådighed som de lever i, og trækker opgivende på skuldrene og fortsætter deres middelmådige tilværelse med deres middelmådige produkter.

En smule dystopisk, men alligevel. Jeg synes jeg har oplevet det gang på gang. Som mac fanboy smerter det mig at pege den første finger mod iTunes, som koder deres musik i dårlig kvalitet, 128bit AAC, så man intet kan bruge sit hifi anlæg til. Det er jo ligemeget, da alle har iPods med dårlige hørebøffer!
Alle hører dårlig kvalitetsmusik hele tiden, altså lyttemæssigt, ikke den subjektive kvalitet af artisternes faglige kunnen, hvilket er en helt anden diskussion.

Vi hører en del musik derhjemme, og jeg har haft en skod anlæg. Det har jeg sådan set stadigvæk, men nu har jeg bygget et sæt højttalere, og købt nogen rimelige kabler, og nu har jeg god musik. Det kan blive bedre når jeg får min onkyo 606, men det er meget bedre end før, og gør, at jeg er galdere for musik end før. Især når vi smider lp'er på en lørdag aften, så er der gang i den. På en eller anden måde lyder lp mere ægte end cd, jeg ved ikke hvad det er, men rent faktisk synger man mere med, og lever sig ind i musikken. Og nej det er ikke kun rødvinen der synger med :-)

Vi kan gå videre til tv, men det er dækket her, og videre til ca. alt i verden! Jeg tror, at det er globaliseringen og Kinas manglende kærlighed/forståelse for de produkter de laver. Jeg er rasende anti xenofobisk, og dette er alene for så vidt kvaliteten af produkterne, og ikke om Kina skal holde OL eller noget i den retning.

Man kunne afslutte med maden, som er af en elendig kvalitet. Hvorfor er den mad jeg selv dyrker (uden nogen form for landbrugsmæssig uddannelse) af langt højere kvalitet end det jeg kan købe? Det kan ikke passe?

Afslutningsvis vil jeg i bedste dystopisk vis forudsige, at det bliver bare værre!
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2008 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af bøllebobb bøllebobb skrev:

Som mac fanboy smerter det mig at pege den første finger mod iTunes, som koder deres musik i dårlig kvalitet, 128bit AAC, så man intet kan bruge sit hifi anlæg til.


OT: Nu er det pladeselskaberne som encoder musikken selv (eller får andre til det, hvilket i DK vil sige Basepoint Media), og derudover er den DRM fri musik på iTS 256kbit AAC, så det er trods alt lidt bedre.

Redigeret af lunddal - 14-Maj-2008 kl. 10:58
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2008 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Hmmm, dette er et kvalificeret gæt og ikke faktum, men here goes:

Bilka køber som regel ret store partier af de varer de sælger, for at kunne få en mængderabat.

Jeg kunne endvidere forestille mig, at enten Panasonic eller Bilka ikke mener det kan betale sig at give sig i kast med så stor en udskrivning.

Prismæssigt ligger eksempelvis Panasonic PX80 fint i prisklasse med mange af de modeller som ellers sælges i disse varehuse. Så jeg har svært ved at finde sammenligningen her.

Men jeg tror ikke Panasonic er villige til at slække på prisen for Bilka, hvorfor Bilka derfor fravælger Panasonic.

Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Derudover kan det også have betydning, at Panasonic ikke selv reklamerer ret kraftigt for deres produkter. Dette betyder, at Bilka ikke får den gratis reklame der er ved at forhandle et produkt, hvor producenten selv står for en stor del af markedsføringen.

Det kunne være et argument. Men Elgiganten sælger eksempelvis Panasonic LCD. Så et eller andet sted, så holder det jo heller ikke.

Umiddelbart virker det som om, at Panasonic simpelthen ikke vil have disse modeller ud til den almindelige befolkning, trods prisen er til at matche. Det er det der er den store gåde her, specielt når det runger i krogene, at det er et af de bedste tv man kan købe.

Så hvad er årsagen?

 

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2008 kl. 11:16
Elgiganten sælger også Panasonic plasma (og Pioneer for den sags skyld) - og hvad har det i øvrigt med Bilkas markedsføring at gøre?

Redigeret af lunddal - 14-Maj-2008 kl. 11:19
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2008 kl. 11:17

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:


Du mangler lige en vigtig vinkel: aut. forhandler eller?

Hvilken betydning har det, (eller skulle det have?).

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

 Først og og fremmest kræver det viden at kunne vejlede omkring køb af tv. Hvis vi så tager det faktum med at folk som arbejder inde i selve butikken bliver fyret når de er ved at fylde 18 år (medmindre de kommer til at arbejde ved kassen), så er det begrændset hvor meget viden der er hos en bilka/ a-z medarbejder.

Det er et argument jeg godt ville godtage, ihvertfald ind til jeg så så, at computerforretninger kan blive authoriseret Panasonic forhandlere.

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Desuden arbejder de samme folk ikke altid i den samme afdeling. Så den ene dag arbejder "Simon" med at sælge Prosonic LCD'er, og den anden sætter han trusseindlæg på hylden - og jeg vil vædde en kasse øl på, ud fra hvad jeg har set, at "Simon" ved mest om trusseindlæg.

Det er nu ikke helt sådan det foregår. De ansatte er ansat i deres afdelinger, og kan ikke umiddelbart flyttes rundt, medmindre der er tale om særtilfælde (sygdom, ferie olign.).

Viden om produkterne er dog en helt klart mulig faktor, og måske derfor Panasonic ikke vælger et varehus. Men hvorfor så en computerforretning?

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg har selv arbejdet i butik i 2 år, og ved derfor hvordan det fungerer. Der er ingen uddannelse, og derfor ved en medarbejder i Bilka ikke mere end hvad der står på den label som står ved siden af TV'et - 1:250000 i dynamisk kontrast; det giver levende billeder!

Gør en forhandler i en computerforretning det så?

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Ville du så, hvis du var Panasonic eller Pioneer, have en gut som sættter trusseindlæg op på hylden 30% af tiden til at vejlede dine kunder?

Hvis hr og fru danmark købe tv uden eller med meget dårlig vejledning, så kan jeg ikke se, hvorfor Panasonic ikke skulle være interesseret i dette salg, specielt hvis de samtidig står med det potietienelle bedste produkt i samme prisklasse. Når alt kommer til alt, så er det jo cool business for alle. Det drejer sig om at tjene penge, også for Panasonic.

Og som nævnt før, så sælger Elgiganten jo Panasonic LCD tv. Der må vejledningen eller mangel på samme da unægte være af samme betydning.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2008 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

En væsentlig pointe i forhold til dét at folk stiller sig tilfreds med ét eller andet mindre optimalt: At man ikke er utilfreds med dét tv man har, er ikke ensbetydende med at man ikke ville være gladere hvis man havde et bedre.

Men man skal vide, hvordan man får et bedre. Og først og fremmest skal man vide, at der FINDES noget bedre.. Ergo, viden

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hun gik altså fra at være ligeglad, til at være glad for tv'et, udelukkende fordi hun med egne øjne oplevede hvad forskellen er. At man ikke interesserer sig for TV, betyder ikke at man ikke kan blive glad for at få bedre billede. Om man vil betale for det, det er en helt anden snak.

Mødre er en dejlig ting at bruge, når vi snakker elektronik

Jeg kan så fortælle dig, at din mor er skam ikke unik. Min mor er præcis lige sådan. Hun er måske i virkeligheden et rigtig godt eksempel på hele problematikken her.

Hun flyttede sidste år fra sit hus til en lejlighed. I huset havde hun en stor klods af et Sony 29" CRT tv, som hun egentlig var ganske godt tilfreds med, men fordi den nye lejlighed ikke lige var indrettet til sådan en klods, så valgte hun at investerer i et nyt tv, og det skulle selvfølgelig være en flad.

Normalt er hun meget skeptisk, når hun handler ind. Og det var hun også i dette tilfælde. Og trods adskellige anbefalinger fra min side, (selvom de kom lidt sent), så endte hun præcis som så mange andre, med at rende i Elgiganten, fordi de havde et tilbud på et Panasonic LCD tv. Og sikke da et tilbud.. Det var helt vildt.. Man sparede noget der lignede 20%.. Efter min mening mener jeg, at man kunne have sparet 100% ved slet ikke at købe det, for magen til bras skal man da lede længe efter. Det valgte jeg ikke at sige til min mor, for nu havde hun brugt adskellige dage på at traske rundt og se på tv, noget der i virkeligheden slet ikke rigtig interesserede hende en tøddel, men når fanden tager ved hende, så gør hun da noget ud af det. Og i hendes øjne, var Panasonic LCDén altså det bedste bud til prisen. Og det var det sikkert også, ud af alle dem Elgiganten har, men det er stadigvæk noget bras. Det er bare mindre bras end alt det andet.

Efter hun fik sat det til (det måtte jeg selvfølgelig gøre), der var hun også glad for det, eller sådan da. For jeg spurgte hende om, hvad hun synes om billedet et stykke tid efter. Og der var hun sådan set tilfreds, lige bortset fra, at hun synes det stod sløret, manglede skarhed, farverne er matte osv osv.. Men hun var alligevel vel tilfreds.

Jeg har forsøgt at justere på det efter bedste evne, og jeg kan bare ikke komme frem til noget godt resultat, som JEG ville være tilfreds med. Men mor bruger det til at se tv på, og hendes krav er ganske enkelt ikke lige så store, og slet ikke store nok til, at hun ville gå uden om dette tv en anden gang.

Er hun ligeglad? nej det mener jeg ikke. Jeg er overbevist om, at hun ved bare ikke bedre, og så selvfølgelig har prisen haft en betydning, en betydning der bliver opvejet i forhold til behovet/forbruget. Hvorfor bruge 3000.- mere på noget bedre, når man har tilfreds med det man har til billigere penge.

Hun er desværre ikke i stand til at vurdere forskellen, når hun f.eks kommer på besøg hos mig. Der går ganske enkelt for lang tid (trods det kun er ca. 25 minutters kørsel). Så jeg har ikke en jordisk chance for at vise hende et andet billede, medmindre jeg slæber mit tv med til hende. Årsagen til hun ikke kan vurdere det, det skyldes interesse. Hun har ikke interesse nok til at kunne fastholde sit eget dårlige billede længe nok. Men jeg er ikke i tvivl om, at hun ville kunne se forskel, hvis hun fik muligheden for det, og hun ville uden tvivl ende ud med at sige, at mit tv står væsentligt bedre, og så ville hun, straks proklamerer, at jeg også har givet meget mere for det. Et irreterende men sandt argument, som egentlig slet ikke burde være relevant, hvis ikke forskellen var så stor.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2008 kl. 11:45

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Elgiganten sælger også Panasonic plasma (og Pioneer for den sags skyld) - og hvad har det i øvrigt med Bilkas markedsføring at gøre?

Jeg har set eet Pioneer 428 hos elgiganten. Men jeg har ikke set Panasonic PV60/70 eller PX80, som er dem jeg mener er relevant i debatten her, pga. prisen.

 



Redigeret af Kandersen - 14-Maj-2008 kl. 11:45
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 19202122>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu