|
|
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Forfatter | |||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Hmm, jeg føler mig ramt. I gamle dage gjorde jeg det nærmest til en sport at kunne sige, hvilken synthesizer eller sampler en bestemt lyd kom fra eller hvordan den var lavet
|
|||
![]() |
|||
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
||
en anmeldelse skal ses i lyset af de reference anmelderen har, sådan er det også med musik, dermed er man i stand til at have det som absolut modreference, dvs at hvis anmelderen synes at det er noget skidt, så ved jeg at det vil være godt i mine ører.
Redigeret af kim olsen - 16-April-2009 kl. 19:20 |
|||
Crown - there is no substitute.
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Såvidt jeg husker er du også gammel, Lunddal |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Haha, ja det er også en måde at gøre det på. Men det som jeg konkret mener er, om det vil være reelt at eksempelvis lade en rockmusiker anmelde popmusik (nu ved jeg godt der ikke behøver være den store forskel på disse to genre, men det skal ses som et eksempel).
|
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
||
Så så! ![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jeg skrev tidligere om en CD der udelukkende er lavet til headset (hovedtelefoner/hørebøffer, kært barn har mange navne). CDén det drejer sig om hedder Pretentious af The Clarke & Ware Expertiment. Man kan høre lidt af den her:
|
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
||
Citat af Otto: En tankevækker: Rigtigt mange hifi-entusiaster anser det som en kvalitets-faktor hvor godt anlægget er til at adskille de enkelte musikere fra hinanden. Men er hele pointen ikke at få dem til at spille sammen? Jo jo, men det skal jo ikke lyde som en gryderet! Det er rart at kunne skelne de enkelte musikere samtidig med at de spiller sammen |
|||
![]() |
|||
fiedel ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 67 |
![]() |
||
Der er rigtigt meget elektronisk musik som er fedt at lytte til og er spækket med dynamik og effekter, jeg er til det meste bortset fra for meget klassisk og så falder jeg i søvn.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Hvis man rent faktisk _kan_ det, er der absolut ingenting i vejen med at gøre det, og heller ikke i at lade dét være kriterie for anlæggets kvalitet. Jeg synes bare det er morsomt nogle gange, hvordan nogle folk går uhyggeligt meget op i om et instrument lyder "ægte", uden nogensinde at have hørt selvsamme instrument live (og her mener jeg ikke til Grøn Koncert...) |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Der er ingen tvivl om at for at man kan bruge en anmeldelse til noget, må man først forholde sig til i hvor høj grad man er enig med anmelderens synspunkter. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hvis du nu spørger Kim om det er reelt at lade en person der giver udtryk for at han har afskrevet traditionelt hifi, lave anmeldelser af traditionelt hifi, så er jeg sikker på du kan få en kommentar Men udover at jeg ikke mener man ikke behøver være udøver for at kunne anmelde andre udøvere, så er jeg enig - hvis man vil vide om et bestemt stykke pop-musik er god pop-musik, så skal man ikke spørge én der per definition mener at alt pop-musik er noget djævlen har skabt i vrede. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hvorfor skal det altid gøres så sort-hvidt? Jeg ved ikke om det er min måde at formulere mig på, eller hvad det er, men jeg synes utroligt tit mine kommentarer bliver opfattet meget unuanceret. Fordi jeg siger at man skal fokusere mindre på adskillelse, betyder jo ikke at jeg mener man bare skal rode det hele sammen til én stor gang skudder-mudder, og at jeg er komplet ligeglad med separation. Musikerne skal være nok adskilt til at det fungerer sammen. Men når man sidder og lytter efter om guitaristen er rykket 5 cm til højre på den ene forstærker i forhold til den anden, så går der sgu noget galt i min hjerne. Dér jeg vil hen med det, er at hvis vi antager at det er vigtigt at vi kan adskille musikerne, for at helheden fungerer, så _opdager_ vi det jo hvis vi lytter til helheden - så fungerer den jo ikke. Hvorfor skal vi lytte efter separationen specifikt, og så forsøge at tænke os til hvordan dét vil påvirke helheden, i stedet for bare at lytte til helheden? Jeg tror rigtigt mange pisker rundt mellem de enkelte del-elementer, og aldrig får sat sig op i helikopteren og skabt det store overblik - dén der "lyder det fedt eller gør det ikke". Så vil nogle sikkert argumentere for at det så bliver alt for svært at udvælge det rigtige. Det mener jeg så ikke at det er, måske fordi jeg har det med lyd som jeg har det med billede - dybest set er der så meget elendighed på markedet, at hvis man ganske enkelt nøjes med at gå efter dét der "bare virker", uden at gå så meget i detaljer, så ender man med overraskende få produkter at vælge imellem. Jeg gør i hvert fald... Især når vi snakker højttalere (som alt andet lige er dén del af kæden der farver mest - i stærk konkurrence med akustikken) - forstærkere og signalkilder er der lidt flere gode produkter at vælge imellem synes jeg. Jeg mener med andre ord at man skal behandle lytningen og udvælgelsen som en pyramide - man starter i toppen, med at lytte efter om det virker eller ikke virker. Hvis man så finder nogle forskellige ting der virker, så kan man lytte lidt mere intenst efter hvilken der så er bedst, og hvad forskellene består i, indtil man når til bunden hvor man har klassificeret forskellene. Min påstand er at de fleste springer direkte til bunden, og fuldstændigt glemmer den helt overordnede faktor: Gider jeg høre på det her eller ej. Og så overbeviser man sig selv om at dén der har bedst dynamik, rum, stereoperspektiv osv nødvendigvis må være dén der lyder bedst, og hvis man ikke lige synes det virker, så må det være én selv det er galt med - for det kan da ikke passe at det er dén med dårligst stereoperspektiv der er sjovest at høre musik på - eller kan det? |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |