recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Korrekt lyd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKorrekt lyd?

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Prøv næste gang du hører en hifi-entusiast sidde og svælge i hvordan han kan høre om guitaristen har klippet negle (selvom han spiller med plekter), eller kan høre tykkelsen på strengene, at spørge om han kan høre hvilken guitar der bliver spillet på. Der er relativt stor sandsynlighed for at han ikke ved hvad forskellen på en stratocaster og en telecaster er. Tilsvarende for et Steinway og et Bösendorfer flygel, hvis man er mere i den klassiske genre. Det er imponerende så mange ting visse hifi-entusiaster mener at kunne høre om dét instrument der bliver spillet på, på grund af hifi-systemets fantastiske detaljering, uden overhovedet at vide hvad det ER for et instrument der spilles på...

Ikke at JEG ved en fantastisk masse om musik-instrumenter, men jeg påstår så heller ikke at jeg kan høre tykkelsen på strengene.

Hmm, jeg føler mig ramt. I gamle dage gjorde jeg det nærmest til en sport at kunne sige, hvilken synthesizer eller sampler en bestemt lyd kom fra eller hvordan den var lavet

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 16:41
en anmeldelse skal ses i lyset af de reference anmelderen har, sådan er det også med musik, dermed er man i stand til at have det som absolut modreference, dvs at hvis anmelderen synes at det er noget skidt, så ved jeg at det vil være godt i mine ører.

Redigeret af kim olsen - 16-April-2009 kl. 19:20
Crown - there is no substitute.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nu skrev jeg bevidst Steinberg Pro24. Cubase er stadigvæk going strong den dag i dag, (der er lige kommet en version 5). Men hvad er Pro 24?

Jeg legede lidt med Pro24 på min Amiga i sin tid, men valgte at benytte et andet, som jeg ikke lige kan huske navnet på.

Jeg rodede også lidt med SoundTracker/ProTracker og Bars&Pipes.

Såvidt jeg husker er du også gammel, Lunddal

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 16:46

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

en anmeldelse skl ses i lyset af de reference anmelderen har, sådan er det også med musik, dermed er man i stand til at have det som absolut modreference, dvs at hvis anmelderen synes at det er noget skidt, så ved jeg at det vil være godt i mine ører.

Haha, ja det er også en måde at gøre det på.

Men det som jeg konkret mener er, om det vil være reelt at eksempelvis lade en rockmusiker anmelde popmusik (nu ved jeg godt der ikke behøver være den store forskel på disse to genre, men det skal ses som et eksempel).

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 16:47

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nu skrev jeg bevidst Steinberg Pro24. Cubase er stadigvæk going strong den dag i dag, (der er lige kommet en version 5). Men hvad er Pro 24?

Jeg legede lidt med Pro24 på min Amiga i sin tid, men valgte at benytte et andet, som jeg ikke lige kan huske navnet på. Jeg rodede også lidt med SoundTracker/ProTracker og Bars&Pipes.

Såvidt jeg husker er du også gammel, Lunddal

Så så!
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 17:02

Jeg skrev tidligere om en CD der udelukkende er lavet til headset (hovedtelefoner/hørebøffer, kært barn har mange navne).

CDén det drejer sig om hedder Pretentious af The Clarke & Ware Expertiment.

Man kan høre lidt af den her:
http://www.7digital.com/stores/mute/artists/the-clarke-and-w are-experiment/pretentious/

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 19:22

Citat af Otto:

En tankevækker: Rigtigt mange hifi-entusiaster anser det som en kvalitets-faktor hvor godt anlægget er til at adskille de enkelte musikere fra hinanden. Men er hele pointen ikke at få dem til at spille sammen?

Jo jo, men det skal jo ikke lyde som en gryderet! Det er rart at kunne skelne de enkelte musikere samtidig med at de spiller sammen

Til top
fiedel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Februar-2009
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 19:30

Sjovt du siger heldigvis
Jeg er egentlig nået til det punkt, hvor jeg slet ikke bryder mig om almindeligt (gammeldaws) stereo musik. Jeg vil have effekter, jeg vil have præcise anslag, tonearter osv.. Jeg er nok ekstremt miljøskadet, efter så mange år med decideret computermusik.

I gamle dage hed det sig, at computermusik slet ikke var musik. De manglede dynamik og virkede koldt, hårdt og kedeligt. I dag er der så mange værktøjer til netop ikke gøre det til noget koldt og kedeligt noget, som udnyttes i temmelig stor stil. Og der findes sandsynligvis meget mere end det jeg kender til, desværre.

Der er rigtigt meget elektronisk musik som er fedt at lytte til og er spækket med dynamik og effekter, jeg er til det meste bortset fra for meget klassisk og så falder jeg i søvn.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 19:45

Hmm, jeg føler mig ramt. I gamle dage gjorde jeg det nærmest til en sport at kunne sige, hvilken synthesizer eller sampler en bestemt lyd kom fra eller hvordan den var lavet

Hvis man rent faktisk _kan_ det, er der absolut ingenting i vejen med at gøre det, og heller ikke i at lade dét være kriterie for anlæggets kvalitet. Jeg synes bare det er morsomt nogle gange, hvordan nogle folk går uhyggeligt meget op i om et instrument lyder "ægte", uden nogensinde at have hørt selvsamme instrument live (og her mener jeg ikke til Grøn Koncert...)

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 19:46

Netop. Og derfor er eksempelvis mange anmeldelser med anlæg eller lyd/musik i det hele taget fantastisk svære at forholde. Det skal først og fremmest være noget der fænger os, før vi overhovedet kan forholde os til det. 

Der er ingen tvivl om at for at man kan bruge en anmeldelse til noget, må man først forholde sig til i hvor høj grad man er enig med anmelderens synspunkter.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 19:48

Men det som jeg konkret mener er, om det vil være reelt at eksempelvis lade en rockmusiker anmelde popmusik (nu ved jeg godt der ikke behøver være den store forskel på disse to genre, men det skal ses som et eksempel).

Hvis du nu spørger Kim om det er reelt at lade en person der giver udtryk for at han har afskrevet traditionelt hifi, lave anmeldelser af traditionelt hifi, så er jeg sikker på du kan få en kommentar

Men udover at jeg ikke mener man ikke behøver være udøver for at kunne anmelde andre udøvere, så er jeg enig - hvis man vil vide om et bestemt stykke pop-musik er god pop-musik, så skal man ikke spørge én der per definition mener at alt pop-musik er noget djævlen har skabt i vrede.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2009 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Citat af Otto:

En tankevækker: Rigtigt mange hifi-entusiaster anser det som en kvalitets-faktor hvor godt anlægget er til at adskille de enkelte musikere fra hinanden. Men er hele pointen ikke at få dem til at spille sammen?

Jo jo, men det skal jo ikke lyde som en gryderet! Det er rart at kunne skelne de enkelte musikere samtidig med at de spiller sammen

Hvorfor skal det altid gøres så sort-hvidt? Jeg ved ikke om det er min måde at formulere mig på, eller hvad det er, men jeg synes utroligt tit mine kommentarer bliver opfattet meget unuanceret. Fordi jeg siger at man skal fokusere mindre på adskillelse, betyder jo ikke at jeg mener man bare skal rode det hele sammen til én stor gang skudder-mudder, og at jeg er komplet ligeglad med separation. Musikerne skal være nok adskilt til at det fungerer sammen. Men når man sidder og lytter efter om guitaristen er rykket 5 cm til højre på den ene forstærker i forhold til den anden, så går der sgu noget galt i min hjerne.

Dér jeg vil hen med det, er at hvis vi antager at det er vigtigt at vi kan adskille musikerne, for at helheden fungerer, så _opdager_ vi det jo hvis vi lytter til helheden - så fungerer den jo ikke. Hvorfor skal vi lytte efter separationen specifikt, og så forsøge at tænke os til hvordan dét vil påvirke helheden, i stedet for bare at lytte til helheden? Jeg tror rigtigt mange pisker rundt mellem de enkelte del-elementer, og aldrig får sat sig op i helikopteren og skabt det store overblik - dén der "lyder det fedt eller gør det ikke".

Så vil nogle sikkert argumentere for at det så bliver alt for svært at udvælge det rigtige. Det mener jeg så ikke at det er, måske fordi jeg har det med lyd som jeg har det med billede - dybest set er der så meget elendighed på markedet, at hvis man ganske enkelt nøjes med at gå efter dét der "bare virker", uden at gå så meget i detaljer, så ender man med overraskende få produkter at vælge imellem. Jeg gør i hvert fald... Især når vi snakker højttalere (som alt andet lige er dén del af kæden der farver mest - i stærk konkurrence med akustikken) - forstærkere og signalkilder er der lidt flere gode produkter at vælge imellem synes jeg.

Jeg mener med andre ord at man skal behandle lytningen og udvælgelsen som en pyramide - man starter i toppen, med at lytte efter om det virker eller ikke virker. Hvis man så finder nogle forskellige ting der virker, så kan man lytte lidt mere intenst efter hvilken der så er bedst, og hvad forskellene består i, indtil man når til bunden hvor man har klassificeret forskellene. Min påstand er at de fleste springer direkte til bunden, og fuldstændigt glemmer den helt overordnede faktor: Gider jeg høre på det her eller ej. Og så overbeviser man sig selv om at dén der har bedst dynamik, rum, stereoperspektiv osv nødvendigvis må være dén der lyder bedst, og hvis man ikke lige synes det virker, så må det være én selv det er galt med - for det kan da ikke passe at det er dén med dårligst stereoperspektiv der er sjovest at høre musik på - eller kan det?

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu