recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Korrekt ophæng af højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Korrekt ophæng af højtalere

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Korrekt ophæng af højtalere
    Sendt: 19-April-2013 kl. 15:37
Mine nyerhvervede DLS r60-højtalere skal op og hænge. Det er en god solid højtaler der måler 20x32x39cm og vejer 10kg, og så er der en basrefleks på bagsiden. Og det er netop basrefleksen som har besværliggjort det for mig.

Først skal jeg dog have nogle ophæng, og valget står umiddelbart mellem følgende to:
http://www.av-cables.dk/hoejttalerbeslag/vogels-6605-vaegbeslag-til-reolhoejttalere-10-kg.html
som er lige på grænsen vægtmæssigt (går til 10kg), men tilgengæld er ganske usynlige bag højtaleren (masser af WAF) og meget fleksible. Dog skal de skrues ind i højtalerkassen.
http://www.av-cables.dk/hoejttalerbeslag/vogels-200-vaegbeslag-til-reolhoejttalere-20-kg.html
som ligner en ganske solid løsning, den skal ikke skrues ind i højtalerkassen, men tilgengæld er de ganske synlige (knapt så meget WAF...).
Jeg har overvejet de små mindre beslag, men er det ikke en direkte dødssynd at skrue skruer ind i højtalerkasserne? Af den grund hælder jeg derfor nu mest til de store. Nogle råd?

Tilbage til placeringen så skal højtalerne op og hænge i forbindelse med fjernsynet til når der skal ses TV, men også når der generelt skal lyttes til musik i den ca. 20kvm store stue, da jeg meget ofte sidder foran min PC i stuen. Den umiddelbare plads om fjernsynet til at sætte højtalere op er dog presset slemt inde mellem et hjørne af stuen og et vitrineskab som har en dybde på 32cm. Min idé var umiddelbart at hænge dem i højde med lågeovergangen i vitrineskabet (se billede), og give dem en nedad- samt indad-rettet vinkel mod TV-lytteposition/højde. Jeg vil godt have højtalerne pænt fra hinanden, men der er begrænset med bredde, og kommer de for tæt ud i siden opad hhv. hjørnevæg og vitrineskab, er jeg bange for at den bagudrettede bassrefleks kommer til at ødelægge lyden ved at blive spærret ind i et hjørne. Noget som jeg rent akustik-mæssigt ikke ved noget om, men kunne forestille mig er noget skidt?

Derfor modtager jeg gerne råd til placering af mine højtalere. Jeg har lavet et par billeder for at visualisere problemet:





PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 16:41
Find nogle standere på 70-80 cm. Ville jeg gøre.
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Find nogle standere på 70-80 cm. Ville jeg gøre.


Det sker nok desværre først hvis der pludselig ikke er nogen WAF at tage hensyn til Wink
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 16:57
Standere fås meget pæne. Desuden vil der ikke være sådan et tomt "hul" under højttalerne, som når de er hængt op på væggen.

Jeg ville ikke have skrupler ved at skrue beslag i højttalerne. Det er trods alt på bagsiden skruehullerne bliver. Så vidt jeg husker er der også huller bag i mine R50 - det spiller de hverken bedre eller ringere ved.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Aarhusianeren Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-August-2008
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Aarhusianeren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 18:06
Hvis højttalerne skal op på væggen af WAF-grunde, kunne "hylder" som Audio Magics LW måske være en mulighed. De er ikke helt så diskrete, men meget stabile.

Mvh,
Daniel


Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 18:10
Jeg har heldigvis en kone, der stoler på mine estetiske evner og WAF ligger meget fjernt for hende. Skulle det blive et "problem" blev hun selv sat på at finde en løsning. For min skyld kunne hun kyle TVet med. Men det tør de alligevel ikke.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2013 kl. 20:34
Jeg ville skrue højttalerne op, men knap så højt, når sofaen er så tæt på.

Glem den optimering med standere, spikes etc., som giver de sidste 3% lyd. Med gode højttalere får du stadig glimrende lyd ved almindelig lydstyrke når de er ophængt.

Men check evt. hvor delefilteret sidder, så du ikke skruer det i stykker.
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 07:56
Sjovt som koner er forskellige. Min er kun til gulvhøjttalere. Hun vil ikke se på de små højttalere, og vil ikke have dem på standere. At de hænger som en stor klods på væggen er fuldstændig no-go.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 09:21
Jeg foretrækker også væggen. Så kan man/jeg støvsuge ordentligt, uden at flytte rundt med tingene. Men en gulv højttaler på væggen, ville nok se lidt spøjst ud.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 09:27
Du har da nogle flotte standere allerede...

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at finde passende hylder eller hyldebeslag.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/categories/departments/living_room/20659/


Højtaler beslag er også en mulighed. Synes bare at stuen kommer til at ligne et lydstudie



Redigeret af Mufti - 20-April-2013 kl. 09:31
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2013 kl. 10:46
Den korrekte højde er diskanten i ørehøjde. Hvilket typisk er 90-100cm over gulvhøjde men mål selv. Skru bare et vægbeslag i bagsiden eller sæt dem på en hylde. Skal bare have lidt afstand til væg som ca. 3 cm og mere... Brug nogen gummi dupper eller lign. under hvis du bruger en hylde, så de står fast og afkobles fra hylden. Ikke feks. filt..
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2013 kl. 14:18
Tak for inputs til alle.

Jeg havde også overvejet hylder, og specielt placering/retningen af diskanten. Derfor snakkede jeg også lige med en fra den lokale Hifi Klubben da jeg alligevel var nede og købe min DacMagic for et stykke tid siden. Der fik jeg fortalt at det bedste var at diskanten var i hørehøjde, og at højtalerne sammen med lyttepositionen dannede en ligesidet trekant, hvor diskanterne var nogenlunde rettede mod lyttepositionen, således at diskanten "ikke bare fløj forbi ens ører". Han sagde videre at højtalere hængt op nede i lytteposition på væggen, dog ikke altid var det foretrukne af "æstetiske" årsager, da det havde en tendens til at se mindre pænt ud når de hænger så langt nede på væggen. Et kompromis var derfor at hænge dem i den højde man nu mente var pænest, og så kompensere ved at lade højtalerne pege lidt nedad (og min antagelse jf. tidligere, også at lade dem pege let ind mod lytteposition). Da det jo kun er muligt "dreje" højtaleren med et beslag, frarådede han mig brug af hylde.

I henhold til "lytte-trekanten", så har jeg prøvet at sætte det op (på gulvet), for at måle lidt. Afstanden fra højtalerne og lytteposition midt i sofaen er 250 cm fra begge højtalere (se evt. billederne), men den væg hvor højtalerne kan sidde på, har kun en bredde på 215 cm. Derfor skal højtalerne vel skubbes så langt fra hinanden som overhovedet muligt på den væg? Skal højtalerne videre vinkles "indad" mod sofaen i en position som rammer hhv. 50cm til højre og venstre for lytteposition (holder det?), så bliver den effektive afstand mellem diskanterne på de to højtalere 175cm. Men det er der jo ikke noget at gøre ved.

Hvis jeg følger ovenstående råd med at smide dem helt ud fra hinanden (i hjørnerne af væggen), og drejer dem nedad og indad ser pladsen bag dem dog således ud:
(jeg har kun taget billeder af den ene side, men problemet er selvfølgelig aktuelt i begge "sider", dvs. for begge højtalere)



Basrefleksen:


Mit spørgsmål er så bare ikke om det bliver noget rod at basrefleksen sådan er buret inde i et hjørne, og hvad det vil have at sige for den generelle lyd? Eller er det ok?
Og i øvrigt, hvad har placering og nedad- samt indad-drejning af højtalerne at sige på den generelle lydspredning i resten af den 20 kvm stue (jf. tidligere "plantegning")? Vil den stadig være ok til generel lyt af musik i "hele" stuen?

Jeg havde som sagt overvejet hylder, men jf. ovenstående lader det ikke til at være en mulighed, medmindre de strengt kommer til at sidde i højde med lytteposition?

Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:


Men check evt. hvor delefilteret sidder, så du ikke skruer det i stykker.

Det lyder farligt. Hvad kan jeg gøre for at forhindre det? Jeg havde planlagt at skrue det fast mellem basrefleksen og mærkatet som kan ses på ovenstående billede.
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu