recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Korrekt ophæng af højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Korrekt ophæng af højtalere

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2013 kl. 15:35
Ang. delefilteret, så skrue skruerne til basenheden ud, så bør du stille og roligt kunne tippe basenheden ud og kigge ind i højttaleren. Inde i højttaleren befinder sig et lille print med nogle komponenter på, det er forskelligt hvor det er placeret. Hvis du ikke kan finde det, så følg ledningerne fra basenheden, men det burde ikke være noget problem.

På mine højttalere sad delefilteret skruet fast på bagvæggen, lige der hvor jeg havde planlagt at skrue skruer i udefra. Jeg løsnede skruerne der holdt delefilteret på plads, så jeg kunne lægge delefilteret ned i bunden af højttaleren mens jeg oksede skruer i bagsiden. Da jeg var færdig kiggede spidserne af skruerne lige akkurat igennem på indersiden så jeg lagde et par spændskiver af plastik bag delefilteret inden jeg skruede det på plads igen.

Du kan evt. også skrue pladen med terminaler af bagsiden og kigge ind så du kan få en ide om hvor tyk bagsiden er og dermed hvor lange skruer du kan bruge.


Redigeret af strandvasker - 21-April-2013 kl. 15:38
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 13:10
Så fik jeg skruet bas-enheden (og bagpladen) af for at måle ud, og heldigt for det! Delefilteret sidder 4cm over bagpladen på bagvæggen, og fortsætter deropad. Delefilteret sidder relativt tæt ind til bagvæggen. Der var lige der jeg havde forestillet mig at skrue beslaget ind, så godt det blev tjekket. En 20mm skrue ville derfor godt kunne bruges uden at den gik helt igennem, men jeg tror simpelthen ikke på at to 20mm-skruer kan holde de 10kg som højtaleren vejer. Næste skridt er en 25mm skrue som måske(?) ville kunne holde, men den vurderer jeg lige præcis vil gå ind i delefilteret. Jeg ville ønske at jeg var vant nok til at rode med højtalere, og bare kunne skrue delefilteret ned derinde og smide nogle afstands-stykker på, og så op igen. Men der er fyldt med "vat" derinde som jeg ikke tør tage ud, og som vil gøre det meget besværligt at navigere rundt derinde med komponenterne, og så er jeg desværre også meget nervøs for at rode så meget rundt med mit første "dyre" udstyr i frygt af at jeg ødelægger noget. Selv det at få bas-enheden ud var med hjertet i halsen fordi jeg ikke havde prøvet det før. Det var et tungt bæst fandt jeg ud af.

Løsning bliver desværre nok det "store" og klodsede beslag som ikke skrues fast bagpå højtaleren.
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 13:27
En højttaler med bagudvendt basrefleksprot, kan da ikke hænges op på en væg. Med bagudvendt port, skal man vel nærmest have en placering på 30-50 cm fra bagvæg.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 14:40
Altså, hvis der ikke er mere træ at skrue i, hjælper det jo ikke at sætte længere skruer i. I dit tilfælde ville stadig gå efter en stander. De er trods alt mest stabile vedr. dine dybe højttalere.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

En højttaler med bagudvendt basrefleksprot, kan da ikke hænges op på en væg. Med bagudvendt port, skal man vel nærmest have en placering på 30-50 cm fra bagvæg.

Naturligvis kan man det. Det afhænger af om du vil vride alt ud af højttaleren. Og vil du det, skal du gøre meget mere i dit lytterum.
Subwoofere kan netop også placeres med stor fleksibilitet.


Redigeret af B-CLG - 01-Maj-2013 kl. 16:29
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

En højttaler med bagudvendt basrefleksprot, kan da ikke hænges op på en væg. Med bagudvendt port, skal man vel nærmest have en placering på 30-50 cm fra bagvæg.

Naturligvis kan man det. Det afhænger af om du vil vride alt ud af højttaleren. Og vil du det, skal du gøre meget mere i dit lytterum.
Subwoofere kan netop også placeres med stor fleksibilitet.
Nej det er IKKE et naturligvis, med mindre et ønske om højttalerens lyd og finetuning vil ødelægges.  
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2013 kl. 00:34
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

En højttaler med bagudvendt basrefleksprot, kan da ikke hænges op på en væg. Med bagudvendt port, skal man vel nærmest have en placering på 30-50 cm fra bagvæg.

Naturligvis kan man det. Det afhænger af om du vil vride alt ud af højttaleren. Og vil du det, skal du gøre meget mere i dit lytterum.
Subwoofere kan netop også placeres med stor fleksibilitet.
Nej det er IKKE et naturligvis, med mindre et ønske om højttalerens lyd og finetuning vil ødelægges.  

Hvis du ser tidligere i tråden, så er pointen netop at der ikke tales om fintuning ved en ophængning. Det er et kompromis ligesom dine standere, dit gulv, dine potteplanter og meget andet kan forhindre den sidste "fintuning".
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2013 kl. 06:19
Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

En 20mm skrue ville derfor godt kunne bruges uden at den gik helt igennem, men jeg tror simpelthen ikke på at to 20mm-skruer kan holde de 10kg som højtaleren vejer.


Det er absolut intet problem.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2013 kl. 07:45
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

En højttaler med bagudvendt basrefleksprot, kan da ikke hænges op på en væg. Med bagudvendt port, skal man vel nærmest have en placering på 30-50 cm fra bagvæg.

Naturligvis kan man det. Det afhænger af om du vil vride alt ud af højttaleren. Og vil du det, skal du gøre meget mere i dit lytterum.
Subwoofere kan netop også placeres med stor fleksibilitet.
Nej det er IKKE et naturligvis, med mindre et ønske om højttalerens lyd og finetuning vil ødelægges.  

Hvis du ser tidligere i tråden, så er pointen netop at der ikke tales om fintuning ved en ophængning. Det er et kompromis ligesom dine standere, dit gulv, dine potteplanter og meget andet kan forhindre den sidste "fintuning".
Så må jeg være mere specifik med fintuning, det er producentens fintuning af kabinettet der ødelægges. 
Og hvordan vil væggen yde bidrag til lyden, når der klaskes en refleksport så tæt på den. Vil væggen bidrage med kedelige resonans svingninger ? Der indgås langt færre kompromisser når den type kabinet ( bagudvendt port ), stilles på en egnet stander.
I min optik er det den forkerte højttaler udformning der er valgt, til denne specifikke montering. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2013 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

Så fik jeg skruet bas-enheden (og bagpladen) af for at måle ud, og heldigt for det! Delefilteret sidder 4cm over bagpladen på bagvæggen, og fortsætter deropad. Delefilteret sidder relativt tæt ind til bagvæggen. Der var lige der jeg havde forestillet mig at skrue beslaget ind, så godt det blev tjekket. En 20mm skrue ville derfor godt kunne bruges uden at den gik helt igennem, men jeg tror simpelthen ikke på at to 20mm-skruer kan holde de 10kg som højtaleren vejer. Næste skridt er en 25mm skrue som måske(?) ville kunne holde, men den vurderer jeg lige præcis vil gå ind i delefilteret. Jeg ville ønske at jeg var vant nok til at rode med højtalere, og bare kunne skrue delefilteret ned derinde og smide nogle afstands-stykker på, og så op igen. Men der er fyldt med "vat" derinde som jeg ikke tør tage ud, og som vil gøre det meget besværligt at navigere rundt derinde med komponenterne, og så er jeg desværre også meget nervøs for at rode så meget rundt med mit første "dyre" udstyr i frygt af at jeg ødelægger noget. Selv det at få bas-enheden ud var med hjertet i halsen fordi jeg ikke havde prøvet det før. Det var et tungt bæst fandt jeg ud af.

Løsning bliver desværre nok det "store" og klodsede beslag som ikke skrues fast bagpå højtaleren.

Jeg tror sagtens 20mm skruer kan bære de 10kg. Ofte undervurderer man udtræksstyrken i skruerne! Du kan jo prøve at sætte en enkelt skrue i en spånplade og se om du kan trække den ud med en tang. Jeg antager du sagtens kan løfte 10 kg, så sammenligningen mener jeg er reel nok. 
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2013 kl. 00:11
Husk at man få større styrke, hvis man borer et tyndt hul som er en smule mindre end den runde del på skruen. Det gør at skruen skærer sig i træet i stedet for at udvide det, hvis den bare skruer direkte ind i træet.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2013 kl. 07:16
Nu må I sgu have mig undskyldt, men længden af en skrue siger intet om styrken. Og jeg tvivler på at skruen er 20mm i diameter.

Og den runde del af skruen? Skal vi ikke kalde den for kernen. Hvilken del af en skrue er ikke rund?

Undskyld, jeg kunne ikke lade være. I bedste mening.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu