recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Korrekt ophæng af højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Korrekt ophæng af højtalere

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2013 kl. 09:22
Du skal bruge skruer der er dybe nok til at få fat i hele tykkelsen på bagpladen, eks 4*25 eller 4* 20 mm skruer. Hvis din højttaler kun bæres af disse skruer tror jeg ikke det holder, en eller anden gang holder du fest og skruer op og så ender højttalerne på gulvet tror jeg. Ville selv vælge beslag som støtter under bunden, eller en pæn hylde i sådan noget som 15 mm træ, evt i sort eller hvid.
Til top
jan203 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 761
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan203 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2013 kl. 09:35
Jeg ville bore helt igennem og så bruge 6 mm maskinskruer med en stor skive og møtrik indv.
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2013 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af Tanaburs Tanaburs skrev:

Hvis din højttaler kun bæres af disse skruer tror jeg ikke det holder, en eller anden gang holder du fest og skruer op og så ender højttalerne på gulvet tror jeg.


Tro bare om igen.

Hvis du nu ejer en 20 mm MDF plade, så prøv at skru et stykke metal fast med  2 stk 4x20mm skruer. Prøv så bagefter om du kan brække det fra hinanden med at trække med 10 kg.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2013 kl. 10:46
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2013 kl. 12:03
Med det beslag du vil bruge, ville jeg bruge de medfølgende skruer.
Er de en anelse for lange (inkl beslagets tykkelse, så skær spidsen af og bor hul inden du skruer i. Spidsen af skruen holder ingenting. Den er kun til at få skruen i.
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af Tanaburs Tanaburs skrev:

Du skal bruge skruer der er dybe nok til at få fat i hele tykkelsen på bagpladen, eks 4*25 eller 4* 20 mm skruer. Hvis din højttaler kun bæres af disse skruer tror jeg ikke det holder, en eller anden gang holder du fest og skruer op og så ender højttalerne på gulvet tror jeg. Ville selv vælge beslag som støtter under bunden, eller en pæn hylde i sådan noget som 15 mm træ, evt i sort eller hvid.

I min optik ligner det ikke et hjem hvor der bliver holdt så vilde abefester at fulde onkler hænger i højttalerne. Men hvis det er udgangspunktet kan man jo lige så godt bare sætte hønsenet op foran hele setup'et, for fjernsynet ender vel også på gulvet - og gør højttalerne ikke også det hvis de bare står løst på en hylde?

Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Nu må I sgu have mig undskyldt, men længden af en skrue siger intet om styrken. Og jeg tvivler på at skruen er 20mm i diameter. 

Og den runde del af skruen? Skal vi ikke kalde den for kernen. Hvilken del af en skrue er ikke rund?

Undskyld, jeg kunne ikke lade være. I bedste mening.

Hvem siger at "styrken" udelukkende afhænger af skruen? Det er jo logik for perlehøns at jo mere matterieale en skrue har fat i, desto bedre hænger den fast. 

Og svaret på dit andet spørgsmål kan være gevindet eller kærven - pointen er at alle forstod sgu da godt hvad der blev ment med "den runde del af skruen". 
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 09:18
1. Der følger skruer med beslaget
2. Beslaget kan holde til 10 kg
3. Højttalerne vejer 10 kg
4. Beslaget er tysk

Altså kan det holde.

Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af mkt mkt skrev:

Oprindeligt skrevet af Tanaburs Tanaburs skrev:

Du skal bruge skruer der er dybe nok til at få fat i hele tykkelsen på bagpladen, eks 4*25 eller 4* 20 mm skruer. Hvis din højttaler kun bæres af disse skruer tror jeg ikke det holder, en eller anden gang holder du fest og skruer op og så ender højttalerne på gulvet tror jeg. Ville selv vælge beslag som støtter under bunden, eller en pæn hylde i sådan noget som 15 mm træ, evt i sort eller hvid.

I min optik ligner det ikke et hjem hvor der bliver holdt så vilde abefester at fulde onkler hænger i højttalerne. Men hvis det er udgangspunktet kan man jo lige så godt bare sætte hønsenet op foran hele setup'et, for fjernsynet ender vel også på gulvet - og gør højttalerne ikke også det hvis de bare står løst på en hylde?

Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Nu må I sgu have mig undskyldt, men længden af en skrue siger intet om styrken. Og jeg tvivler på at skruen er 20mm i diameter. 

Og den runde del af skruen? Skal vi ikke kalde den for kernen. Hvilken del af en skrue er ikke rund?

Undskyld, jeg kunne ikke lade være. I bedste mening.

Hvem siger at "styrken" udelukkende afhænger af skruen? Det er jo logik for perlehøns at jo mere matterieale en skrue har fat i, desto bedre hænger den fast. 

Og svaret på dit andet spørgsmål kan være gevindet eller kærven - pointen er at alle forstod sgu da godt hvad der blev ment med "den runde del af skruen". 

Alle forstod, du tror bare... LOL
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 11:19
Nu har jeg så bidraget med personlige erfaringer omkring omhæng af HT og vil undlade at udtale mig om validiteten af andres erfaringer (det er jo lidt svært for mig at bedømme)
Jeg håber bare trådstarter poster et par billeder når projektet er komplet og skriver hvad det endte med :)

Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2013 kl. 19:09
Hej igen, og tak for alle inputs. Det lykkedes mig at få kontakt til forhandler som (på øjemål) bekræftede at de medfølgende skruer faktisk er 20mm (lange Wink). Så det betyder jo at der ingen konflikt kommer med delefilteret på den anden side af pladen. De kunne også fortælle at de faktisk havde haft højtalere på 15kg hængende med det beslag uden problemer - der er måske noget om den tyske grundighed.
Jeg har dog lige en sidste overvejelser inden jeg sender ordren afsted.
Med det omtalte beslag som skrues ind i højtaleren (bagpå), så tænker jeg er fixere højtalerne en en position vippet nedad og drejet indad mod den midterste plads i sofaen. Når der er gjort formodes det at højtalerne efter montering ikke kan bevæges yderligere. Det er jo meget godt at lyden er optimeret til når man sidder i sofaen og ser tv, men er det på dyr bekostning af at lydbilledet er noget skidt når man sidder fx ved sit PC-bord i modsatte hjørne og godt vil fylde rummet med god musik? Jeg tillader lige at bringe plan-tegningen af stuen igen:


Jeg er som sagt ikke hifi-kyndig (endnu), så det kan også være at det bare er et dumt spørgsmål - men jeg ønsker bare at få belyst om det har lidt, ingen eller meget betydning at højtalerne er vendt mod sofa-position hvis jeg sidder ved min PC og arbejder, og jeg så gerne vil lytte til musik. Har det stor betydning vil jeg sandsynligvis gå på jagt efter beslag som løbende kan drejes i det horisontale-plan efter lytteposition.


Redigeret af bjrn_dk - 14-Maj-2013 kl. 19:14
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu