recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Korrekte farver HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Korrekte farver HTPC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
lbm_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-April-2011
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lbm_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Korrekte farver HTPC
    Sendt: 25-Februar-2014 kl. 20:13
Jeg er ikke helt tilfreds med farverne på mit HTPC. Jeg har prøvet at konfigurer mig ud af det på TV'et dog uden det store held. Det "store" problem er at jeg synes at de mærke scener har et mærkeligt gråligt tåget lys... 

Har læst mig til, jeg skal benytte mig af XVYCC og pixelmapping 1:1.
Hvis jeg får valgt XVYCC, bør jeg ligeledes kunne få enabled HDMI Black LEVEL på TV'et. Hvilket jeg pt. ikke kan, og det er lidt irriterende!

Jeg kører Win7, på et ældre asus M2A-VM bundkort, med et ati onboard ati kort.
I Catalyst Control Centeret, har jeg prøvet at se om jeg kunne enable disse ting (pixelmapping og XVYCC), jeg kan dog ikke finde det eller noget der bare minder om det. Måske fordi at driverne er gamle, og der ikke rigtig er kommet nye til.

Skal man mon gøre andet?
Jeg benytter FFDSHOW og CoreAVC som codecs.
FFDSHOW har jeg tidligere ændret "Levels" så output er 15/236. Input står til default 0/255
CoreAVC kører standard opsætning så vidt jeg husker. Output Levels her står også til TV(16:236). Input står her til auto detect.

Nogen ideér til en god "basis farveopsætning af HTPC"...
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2014 kl. 20:39
"FFDSHOW har jeg tidligere ændret "Levels" så output er 15/236. Input står til default 0/255CoreAVC kører standard opsætning så vidt jeg husker. Output Levels her står også til TV(16:236). Input står her til auto detect"

Nu er jeg slet ikke inde i HTPC, men jeg er ret sikker på at du skal finde løsningen i dine video-levels. PC har sort ved nul og video har sort ved 16. Hvis der går ged i opsætningen får man enten et "mælket" gråt billede som du er inde på eller også klipper sort, så alle detaljerne i skygger og mærke scener forsvinder. Hvilke "knapper" du lige skal trykke på ved jeg ikke, men det kan nok være et hint til at finde løsningen.
Til top
lbm_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lbm_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2014 kl. 21:11
Ja lige præcis. Det er også derfor at ffdshow er sat op som den er. Det er noget der er gjort for lææænge siden, så umiddelbart er det vel OK? Jeg skal vel ikke pille ved input på nogen af dem.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2014 kl. 21:19
Som sagt ved jeg ikke rigtig noget om hvordan man sætter det op i en HTPC, men som du beskriver det, lyder det som der går noget galt med dine levels. Kan det evt være i skærmen der går noget galt. Jeg går ud fra at det er et almindeligt TV?

EDIT: Jeg undrer mig over at du sætter TV til xvycc. I følge nedenstående artikel udvider xvycc til 0-255, så hvis du sender almindelige videolevels til en skærm der er indstillet til dét så kan du ikke have sort ved 16. Mit bud er at du enten skal slå xvycc fra eller ændre dine output-levels til 0-255.

http://www.audioholics.com/home-theater-calibration/hdmi-black-levels-xvycc-rgb

Redigeret af dpny - 25-Februar-2014 kl. 21:27
Til top
lbm_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lbm_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2014 kl. 21:25
Det er et samsung ES8005
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2014 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af lbm_ lbm_ skrev:

Det er et samsung ES8005

OK. Læs lige EDIT oven for.
Til top
lbm_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lbm_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2014 kl. 21:40
OK. tak. Jeg prøver lige en ad dagene. Jeg har ingen af disse problemer på blu-ray, fra en "rigtig" blu-ray afspiller. Der ser det fint(KANON ud) :), og der kan jeg heller ikke vælge noget med hdmi-black level eller noget...

Redigeret af lbm_ - 25-Februar-2014 kl. 21:43
Til top
lbm_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lbm_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2014 kl. 09:40
Jeg har faktisk fundet en post, der har præcis samme problem som mig, så jeg har helt sikkert noget at gå efter.

Hvis man kigger på billedet af Mission Impossible, så er det præcist det jeg løber ind i. 
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2014 kl. 10:32
Angående HDMI black level, så er det ikke en funktion der har nogen nytte når xvycc valgt i TVet, da xvycc i forvejen er defineret som 0-255. Derfor giver det ingen mening at ændre det til 16-235 som er det du kan bruge funktionen til. Det giver mening i forhold til RGB da sort ikke er fast defineret som enten 0 eller 16. Når du sender et videosignal der har 16 som sort til en skærm der forventer et signal der har 0 som sort så er det du får det problem med grå i stedet for sort.

Har du prøvet at slå xvycc fra i TVet?
Til top
lbm_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lbm_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2014 kl. 13:03
xvycc er slået fra i TV'et. :)

Jeg kigger lidt nærmere på det, de næste par dage, så skriver jeg lige hvad jeg finder ud af. tak for din tid.
Til top
lbm_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lbm_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2014 kl. 09:24
Jeg har ændret CoreAVC til at kører xvycc, hvilket har hjulpet på "tåge problemet", til gengæld er de sorte nuancer nu fuldstændig hen i vejret...

Det er sku lidt et helvede synes jeg at få tilfredsstillende farver fra mediecenteret....
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2014 kl. 00:58
Oprindeligt skrevet af lbm_ lbm_ skrev:

Det er sku lidt et helvede synes jeg at få tilfredsstillende farver fra mediecenteret....

Enig. Jeg døjede i over 1 år inden jeg fandt en løsning.

Du kan skifte til 0-255 i windows (virker i hvert fald med Intel grafik på Win7)

EnableRGBFullRange.reg
Citér
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E968-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0000]
"EnableRGBFullRange"=dword:00000001

Google efter EnableRGBFullRange
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu