recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kraftig brummen fra pioneer 5090H
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKraftig brummen fra pioneer 5090H

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
JannickB Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 10-November-2008
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: Kraftig brummen fra pioneer 5090H
    Sendt: 24-December-2008 kl. 01:03
Hejsa. Har nu været den glade ejer af et Pioneer 5090H i omkring 2 måneder. Super billede, men har hele tiden været et lille problem med en elektrisk brummen fra tv'et. Har her i starten slået det hen som plasma-brummen og forventet at det ville blive reduceret til et mere tåleligt niveau efterhånden som panelet kom igennem "break-in perioden". Det er ikke sket, og brumme lyden er tværtimod blevet højere i volumen. Overvejer nu kraftigt at kontakte forhandleren når vi er over julepausen, men tænkte at jeg ville tjekke herinde om nogen har oplevet noget lignende, eller evt. har forslag til noget jeg selv kan gøre ved problemet.

Lad mig starte ud med at sige lidt om lyden. Der er tale om en elektrisk brummen, der er meget direktionel i sin udbredelse. Fuld styrke opnås nærmest kun når man sidder i sweet spot, og bevæger du blot hovedet 30cm op, så er lyden helt væk. Ud til siderne fader lyden væk over et par meter, men en meget høj hyletone kan dog lige fornemmes. Lyden ændrer frekvens ud fra indholdet på skærmen. Mørkere scener giver en dybere brummen, mens lysere senere giver en højere frekvens, og typisk lavere lydstyrke. Lyden er "sjovt nok" klart kraftigt i området omkring mit sweetspot, med lidt over 3m ind til fjernsynet. Volumen mæssigt så kan jeg stadigt høre det mens jeg spiller GT5 (ikke ubetydelig volumen), og ved film/tv kiggeri er lyden meget markant i lydbilledet.

Brummen'en forekommer både når jeg ser tv på analog tuneren og anvender hdmi indgangen (film, spil fra ps3). En sjov ting er, at I samme øjeblik at jeg aktiverer tv'ets menu, snapshot funktion, eller picture-in-picture, så forsvinder brummen (også ved den lille firkant udgave af PIP). Så snart der vendes tilbage til normal visning så dukker lyden op igen. TV'et er i øvrigt ikke professionelt kalibreret endnu, men kun indstillet efter den guide der kan findes her på forummet.

Nogen der har oplevet noget lignende, eller har et bud på hvad der er galt? Og er det her forventeligt ved et Pioneer (plasma brummen?) eller bør jeg kontakte forhandleren?

Redigeret af JannickB - 24-December-2008 kl. 01:05
Pioneer LX5090H | Emotiva RPA-2 | Emotiva XDA-1 | Dali Helicon 300 Mk2 | Dali Silver Wave Four | Sony PS3
Til top
FrederikP Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 25-August-2007
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2008 kl. 02:38

Hej.

Jeg har et Pioneer 428XD (en lidt ældre model), hvor jeg også oplever denne form for elektrisk støj.

Støjen er kraftigst ved lyse scener og svagere ved de mørke.

Jeg mistænker strømforsyningen for at være synderen medmindre 'problemet' er generelt for samtlige Pioneer plasma tv.

Jeg følger spændt med på en evt. løsning.

Mvh

Frederik

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2008 kl. 09:41
plasma brummen vel altid være der, men hvis du også kan høre det ved lav volumen. Så havde jeg nok kontakte forhandleren.

Støjen er kraftigst ved lyse scener og svagere ved de mørke.

plasma bruger mere strøm ved lyse scener, så det er ikke kun en mistænke.

Hvis det ikke er kalibreret ordetligt, kan det bruge mere strøm og brummen er krafigere.

Til top
runekc Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-April-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 205
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2008 kl. 10:18
Har selv et 428XD og det summer også, det gør plasma bare, det tog da også herre lang tid inden jeg havde vænnet mig til det. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor højt dit "JannickB" summer, men helt fri for det bliver du ikke.
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2008 kl. 10:29

Nu må I jo huske, at I har "det perfekte TV", så lyden har Pioneer i deres store visdom også designet til jer. Det er jo for at give jer den naturtro lydoplevelse, som instruktøren havde tænkt sig.

Jeg har f.eks. kun et Panasonic, og det har gjort, at jeg har måtte undvære brummeriet.

Sarkasme kan forekomme i det ovenstående.

Til top
FrederikP Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 25-August-2007
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2008 kl. 12:12

Runekc:

Kan du høre brummen, når du har tændt for skærmen, og den bare viser et sort billede?

Non-Desperado:

Fornemmer jeg en smule sarkasme, grr?

Og synes ikk, det kan passe at Pioneer skærme brummer, mens Panasonic skærme er lydløse??

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2008 kl. 12:25
Der er masser af Panasonic skærme som brummer. LCD kan også gøre det. Jeg har en lille teori om, at jo større skærmen jo mere støj.
husk min teori, men det afskrækker ikke mig i at købe en.
Til top
runekc Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-April-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 205
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2008 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af FrederikP FrederikP skrev:

Runekc:

Kan du høre brummen, når du har tændt for skærmen, og den bare viser et sort billede?

Non-Desperado:

Fornemmer jeg en smule sarkasme, grr?

Og synes ikk, det kan passe at Pioneer skærme brummer, mens Panasonic skærme er lydløse??

Ja jeg hører "brummen" ved sort skærm, det er der hele tiden men det er kraftigst ved mørke skærm billeder. Jeg sidder midt for min skærm men hvis jeg rykker lidt til en af siderne kan jeg ikke høre det.

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2008 kl. 12:46

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Der er masser af Panasonic skærme som brummer. LCD kan også gøre det. Jeg har en lille teori om, at jo større skærmen jo mere støj.

Næh...den kan jeg ikke følge, mit Pio 508XD siger ingenting, og jeg håber da heller ikke at mit kommende nye Pio siger noget

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Halsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2006
Point: 1088
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2008 kl. 14:02

Der _er_ højfrekvent støj fra alle plasma skærme, ja også din John, det er bare et spørgsmål om du kan høre det  min 508XD, en af mine kammeraters 428XD og mine svigerforældres 427XD støjer alle en smule hvis lyden mute's. Jeg har også hørt højfrekvent støj fra min mors Pana PX80 så det er ikke et Pioneer fænomen

Men som en anden henviser til så skal det _ikke_ kunne høres selv ved et lav volumen fra tv'et.

Når det er tilfældet har du enten superman hørelse  eller også er tv'et defekt og kontakt så din forhandler.

/Halsted 

Til top
kimols Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-April-2007
Point: 1485
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2008 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Næh...den kan jeg ikke følge, mit Pio 508XD siger ingenting, og jeg håber da heller ikke at mit kommende nye Pio siger noget

Heller ikke mit Pdp-lx508d siger noget brummeri,så det er skam ikke et Pioneer fænomen..måske på de nyere 5090,men de er jo heller ikke så robuste som vores forgangne modellerf
Mvh KimOlsen
LG G1 77”
LG G1 65”
dmr-ubc90
Integra DRX-8.4
Elac Atmos TS 30.30
Perlisten S7T| S7C|R4S|D12S|MK sound S-150TI ~|Magnetar UDP900| Strømrenser|CSN Kabler/ Nord øst kabler|Wireworld
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2008 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Halsted Halsted skrev:

Der _er_ højfrekvent støj fra alle plasma skærme, ja også din John, det er bare et spørgsmål om du kan høre det  min 508XD, en af mine kammeraters 428XD og mine svigerforældres 427XD støjer alle en smule hvis lyden mute's. Jeg har også hørt højfrekvent støj fra min mors Pana PX80 så det er ikke et Pioneer fænomen

Men som en anden henviser til så skal det _ikke_ kunne høres selv ved et lav volumen fra tv'et.

Når det er tilfældet har du enten superman hørelse  eller også er tv'et defekt og kontakt så din forhandler.

/Halsted 

Nix Halsted, jeg kan ikke hører mit Pio - selv hvis jeg går helt tæt på tv´et. Vil kontakte min læge efter nytår

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu