recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Krav om medlemsskab af antenneforening
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Krav om medlemsskab af antenneforening

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Krav om medlemsskab af antenneforening
    Sendt: 12-December-2017 kl. 18:22
Hej.

Min søn skal flytte i en lejlighed hvor AFIK (stofa) leverer antennesignal.

Er det lovligt at han skal betale 450 kr årligt som passivmedlem hvis ikke han ønsker at få tv signaler derfra.?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 18:33
Selvom han fravælger TV pakkerne, så skal han forstsat være med til at betale for anlægget og adm. af anlægget.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

Hej.

Min søn skal flytte i en lejlighed hvor AFIK (stofa) leverer antennesignal.

Er det lovligt at han skal betale 450 kr årligt som passivmedlem hvis ikke han ønsker at få tv signaler derfra.?

Uden at jeg kan alle reglerne på rygraden, så er udgangspunktet at det ikke længere er lovligt, at tvinge beboere til at aftage TV, men den lov der giver ret til at vælge fra, har også nogle bestemmelser om de eksisterende anlægs indretning, der i en overgangsperiode kan betyde, at man stadig er tvunget alligevel. F.eks. hvis foreningen stadig har sløjfeanlæg, så man ikke kan vælge pakke individuelt, så kan man være tvunget indtil overgangsordningen udløber (det er vist snart, hvis det ikke allerede er sket).

Det er rigtig nok, at foreningerne kan kræve, at man deltager i, at betale for vedligeholdelse af installationen, men det man kan afkræves skal stå mål med de faktiske omkostninger, så foreningen kan ikke lave tvungent kabel-TV ad bagdøren, ved at opkræve 450,- for vedligehold. Det koster det jo ikke.

Emnet har været oppe flere gange (prøv at søge) og min vurdering har hver gang været, at man skal læse på lektien og stå på sin ret. Ellers kommer man til at betale i årevis, selvom man ikke nødvendigvis skal.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 19:15
Det ser desværre ud til de har hele 2018 til at få sløjfet Sløjfeanlægene
https://bl.dk/love-regler-og-satser/frit-valg-af-tv-kanaler-hvilke-konsekvenser-og-hvordan/
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 20:21
Hov! der står jo 450,- årligt. Det er nok lovligt, selvom det virker lidt opskruet. Som sagt må de kun opkræve det det koster, så hvis du gider forfølge det, så kig på regnskaberne og se om der reelt bliver brugt beløb der svarer til det.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det ser desværre ud til de har hele 2018 til at få sløjfet Sløjfeanlægene
https://bl.dk/love-regler-og-satser/frit-valg-af-tv-kanaler-hvilke-konsekvenser-og-hvordan/

Der står:

3. I afdelinger med sløjfeanlæg er det nødvendigt at finde en velegnet teknisk løsning, så beboerne i disse afdelinger også kan få frit valg af TV-programmer senest fra 1. januar 2018. Søg uvildig teknisk rådgivning fra ingeniørfirma eller lignende – undgå at lade leverandører finde jeres fremtidige løsning.

Det læser jeg som at fristen udløber ved årsskiftet.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hov! der står jo 450,- årligt. Det er nok lovligt, selvom det virker lidt opskruet. Som sagt må de kun opkræve det det koster, så hvis du gider forfølge det, så kig på regnskaberne og se om der reelt bliver brugt beløb der svarer til det.
I vores lokale antenneforening er det årlige kontingent sat sammen af vedlighold (incl. løbende opgrade) + Yousee kanal pakke køb + Koda/Copydan afgifter.
Der er en privatejet forening som ikke skal give overskud, og ud fra hukommelse er vedligholds delen meget tæt på de her angivne 450,- årligt. 
Og hvis vi ikke ønsker TV kanaler men kun Yousee internet pakke, passer det faktisk med vi skal give 450,- til drift af kabelnettet med den abonnementsform.  Wink
Så lyder ikke helt hen i skoven for mig.
Mvh. JørgenT
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 20:37
Der står også

• “Det frie valg i afdelinger med sløjfeanlæg skal først være klar senest i 2018, så der er tid til at ombygge anlægget eller finde andre løsninger”

Det tolker jeg som værende i løbet af 2018
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der står også

• “Det frie valg i afdelinger med sløjfeanlæg skal først være klar senest i 2018, så der er tid til at ombygge anlægget eller finde andre løsninger”

Det tolker jeg som værende i løbet af 2018

Men når han nu kan fravælge TV, så er der ikke sløjfe anlæg i dette eksempel. Så det er ikke relevant.

Der er et årligt kontingent til administration og vedligehold af anlægget. Det skal man stadig være med til at betale selvom man ikke vil have TV.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der står også

• “Det frie valg i afdelinger med sløjfeanlæg skal først være klar senest i 2018, så der er tid til at ombygge anlægget eller finde andre løsninger”

Det tolker jeg som værende i løbet af 2018


Men når han nu kan fravælge TV, så er der ikke sløjfe anlæg i dette eksempel. Så det er ikke relevant.

Der er et årligt kontingent til administration og vedligehold af anlægget. Det skal man stadig være med til at betale selvom man ikke vil have TV.

Ja det kan jeg godt se. Er heldigvis ikke bundet af den slags i min lejlighed fra 2005.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu