Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 07-December-2007 kl. 02:37 |
MartinJohansen skrev:
Enormt er det 100% og måske hakken i filmen eller snakker vi bare fx. 40% og flydende afspilning? |
Det ved jeg ikke helt, da jeg ikke har erfaring med afspilning af BD eller HDdvd på computere. Men ved samligning med eksempelvis HDTV materiale, som er i yderst ringere kvalitet, så bruger dette i sig selv enorme resourcer, når man afspiller dette, hvis man ikke har hardware accelrator i sit gfxkort. Eksemplevis kan jeg nævne, at mit GF8500 (som har accelrator, men kan sættes til at ikke køre med det via software) bruger ca. 60-70% cpu ved afvikling af HDTV uden brug af accelrator. Men når jeg aktiveret accelratoren, så ligger CPU forbruget mellem 10-15%.
Jeg vil skyde på, at afvikling af BD vil nok tage mindst 2-3 gange mere cpu uden accelrator, da bitraten og komprimingen i BD er væsentlig bedre i forhold til HDTV. Men jeg har som sagt ikke erfaringer med det. Synes bare prisen på gfxkort der er direkte egnet til formålet, den er så lav så det næsten er et tåbligt sted at spare.
MartinJohansen skrev:
Det jeg fisker lidt efter er om jeg kan opgradere gradvist.. altså fx. drevet nu.. bruge det lidt for sjov (har ikke nogen film endnu) og så når det bliver mere seriøst (begynder at samle på HD film) så smider jeg nyt GFX kort i og får toppen af poppen?
|
Det lyder som en god plan at afprøve det først. Til den tid er gfxkortet nok også faldet endnu mere i pris
|
|
 |
pilehave
Guld medlem
Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 1271
|
Sendt: 07-December-2007 kl. 07:52 |
En Core 2 Duo er noget nær det hurtigste du får til en privat PC (bortset fra Quad-core og Extreme)
Jeg kan ikke se at det skulle være et problem for den ene kerne at dekode filmene. Men som de andre skriver så prøv med det nuværende kort først, så kan det jo være du sparer lidt penge ;)
Og hvis du så beslutter dig for at købe et andet kort ville jeg kaste pengene efter Nvidia. ATI har ikke meget heldt med deres grafikkort for tiden, desværre.
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 07-December-2007 kl. 11:40 |
Kandersen: Min CPU laver stort set intet når jeg afspiller 1080p materiale.
Men jeg ved ikke med bitraten hvor høj den er.. jeg ved dog at bortset fra at
man kan se en meget svag komprimering så er kvaliteten faktisk bedre end
DVD så helt lav kan den ikke være.. Men jeg går ud fra den her ikke rigtig
skal decode noget, men bare afspille? Og at den får mere at se til når den
skal decode en "rigtig" HD film?
Pilehave: Jeg er også mest tændt på nvidia selvom deres driver til Vista ikke
er helt på toppen endnu.
|
 |
primeradk
Super bruger
Oprettet: 03-Juni-2005
Sted: Gilleleje
Point: 324
|
Sendt: 12-December-2007 kl. 04:32 |
Jeg havde i min MCe før en E6600 og et 7600GT kort i det kørte VC-1 300 HD filmen fint. Et komplet rip fra HD. Jeg vil dog sige at cpuen sagtens kan smides i knæ, min gamle X6800 har jeg prøvet i samme system, og med lidt FFDshow så kan den ikke løbe med. Som der bliver sagt ville jeg nok også bruge penge på et Gfx kort. Jeg har selv lige købt et Ati 2600Xt kort, pga bedre driver end Nvidia og fordi de kan decode HD helt og føre lyd med den kan Nvidia ikke helt endnu pga driver problemer osv. Det er rigtigt at nvidia er hurtigere i spil pt, men til MCE ville jeg satne på ATI, dette er dog min mening.
\René
Redigeret af primeradk - 12-December-2007 kl. 04:34
|
Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.
|
 |
MJ (udmeldt)
--
|
Sendt: 12-December-2007 kl. 14:44 |
Jeg har også afspillet HD rip på min og som skrevet i første indlæg var det
ikke engang noget i min cpu gad rynke brynet over.
Men hvordan den tager en rigtig skive ved jeg ikke..
Ang. spil betyder det intet - jeg spiller ikke på min HTPC - den skal bare
være perfekt til film og lyd det er det krav jeg stiller den - og jo så skal den
holde kæft også dvs. støjsvag
Ang. lyd så har jeg fint lyd med over HDMI på mit nvidia?
|
 |
henrik-t
Guld medlem
Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
|
Sendt: 03-Januar-2008 kl. 17:11 |
Jeg ville osse opgradere Gfx, til et 8600gt som minimmum, gerne et med hdmi og det med lyden er jeg ikke så skrap til, for vi taler om skiftende formater her for tiden med, master hd, ture hd og hvad det så eller alt sammen hedder,der spiller forstærkeren vel osse ind.
Men ville skyde på et af de der hi fi hd lydt kort ville klare tricket.
|
 |
MJ (udmeldt)
--
|
Sendt: 04-Januar-2008 kl. 01:05 |
Hvis der er direkte passthrough så burde det vel bare være op til
forstærkeren at decode det?
|
 |
Binnerup
Guld medlem
Oprettet: 26-September-2005
Point: 1137
|
Sendt: 04-Januar-2008 kl. 08:34 |
Vi kan (desværre) endnu ikke udnytte de nye audio formater TrueHD og DTS-HD fuldt ud, grundet diverse problemer.
SPDIF (toslink og coax) har ikke båndbredde nok til disse to, eller PCM 5.1 og 7.1, dvs. her har vi kun alm. Dolby Digital og DTS.
På Nvidia's kort med HDMI sløjfes SPDIF ind i HDMI porten, og kan dermed stadig ikke køre disse formater. Det samme gælder ATI's kort med onboard HDMI, den understøtter heller ikke disse.
Intels nye G35 chipsæt kan overføre PCM lyd via. HDMI, så hvis PowerDVD eller anden software decoder True HD og DTS-HD så kommer de med ud som PCM - PowerDVD nedkonverterer dog rate'en på vej ud.
Der findes endnu ikke lydkort, bundkort eller lign. der kan overføre lyden som "bitstream" hvor receiveren decoder det.
Så, det tætteste vi kommer er Intels G35 bundkort med HDMI on-board - kortet her er dog ikke nær så kraftigt som fx. Nvidias 8600 kort.
|
|
 |
MJ (udmeldt)
--
|
Sendt: 04-Januar-2008 kl. 10:11 |
Hmm.. okay. Men et eller andet sted pyt med det.. fordi jeg har alligevel kun
et 5.1 setup.. tænkte bare lidt på fremtiden :)
|
 |