recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køre lyd igennem tv -ok?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køre lyd igennem tv -ok?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Køre lyd igennem tv -ok?
    Sendt: 27-April-2013 kl. 17:34
Hej med jer
Så er det endelig tid til at få opgraderet mit setup. Jeg er derfor på jagt efter nyt fjernsyn, stereo forstærker og højtalere.
Jeg vil gerne tilslutte min squeezebox, et Atv2, PS3 og en yousee boks. Jeg har således udelukkende digitale kilder.
Hvis jeg skal gøre det rimelig simpelt med tilslutning og kontrol, tænker jeg at jeg har 3 muligheder.
1. Købe en forstærker med tilstrækkelige digitale indgange.
2. Bruge min dacmagic, jeg vil så tilslutte min squeezebox direkte i dac'en, mens jeg har tænkt at tilslutte alle de andre enhender med HDMI også optisk fra fjernsynet over i dac'en.
3. En mulighed er selvfølgelig også at købe en dac med tilstrækkelige indgange og en fjernbetjening, men dem synes jeg man skal lede længe efter.

Mit spørgsmål er derfor: Vil jeg opleve et kvalitetstab ved at køre lyden over fjernsynet?

Jeg har ikke lagt mig fast på et setup, men for at give jer en ide, kunne dette være et eksempel:

Tv: Panasonic TX-P42ST60Y
Forstærker: Creek Audio Evo50

Højtalere:  Dynaudio Excite X12

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2013 kl. 17:40

Der kan sagtens tilsluttes til TVet og lyd derfra til Reciver, men hvorfor i alverden dog det, så vil der jo ikke være Surround fra de kilder der kan leverer det. Så tilslut til Reciver og derfra til TVet med HDMI. Lyd fra TVet er jo så via HDMI (ARC) til Reciver.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2013 kl. 18:25
Radiomand - så vidt jeg kan se er manden interesseret i stereo og ikke surround.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2013 kl. 18:29

Jeg fixerede på dette: 1. Købe en forstærker med tilstrækkelige digitale indgange.
Så er det i Surround afdelingen, da Stereo Recivere ikke har mange af dem. 1 måske 2.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2013 kl. 20:30
Tak for inputs. Ja, undskyld, nu skal jeg forsøge at udtrykke mig mere klart.
Jeg er på jagt efter et stereo setup. Som jeg kan se, findes der enkle stereoforstærkere med digitale inputs, f.eks. Rotel ra 12 . Det giver naturligvis den fordel, at jeg kan tilslutte div. apperater direkte til forstærkeren. Desværre er udvalget af forstærkere med digitale indgange begrænset.
Nu har jeg så allerede en Dacmagic stående, som har 2 digitale indgange. Jeg tænker derfor at en løsning kunne være at sætte squeezeboxen til den ene indgang, og have alle de andre apparater sat til fjernsynet med hdmi og så køre optisk fra fjernsynet til dac'ens anden indgang.  Det vil jo have den fordel at jeg så kun behøver at skifte indgang på fjernsynet når jeg f.eks. skifter mellem Atv og fjernsyn. Derudover giver det mig væsentlig større valgfrihed i forhold til forstærkere.
I følge min logik kører jeg så digital til digital og tabet af kvalitet må derfor være begrænset??
Jeg er med på at jeg kun kan få stereo og ikke får glæde af DTS o.s.v, men det gør jeg jo under alle omstændigheder ikke.

Håber det giver mening, ellers så spørg endelig.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2013 kl. 21:03
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2013 kl. 21:46
Klaus tak for listen, den er bestemt brugbar. Der bliver sørme produceret flere forstærkere med digitale indgange end jeg troede.
Jeg vil stadig gerne høre om jeg vil have et kvalitetstab ved at køre lyden igennem fjernsynet?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2013 kl. 21:53

Jeg tvivler stærkt på, at dine ører, eller andres ører for den sags skyld, ville kunne høre en forskel.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2013 kl. 22:34
Radiomanden, tak for det! - det var lige det jeg gerne ville høre.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2013 kl. 23:44
Min xtz 100a d3 stereo forstærker har en optisk og 4 coaxiale indgange

Jeg har købt en optisk -> coaxial converter hos av cables til 150kr så jeg kan køre optisk lyd fra mit tv via den optiske udgang.

Jeg har testet direkte optisk fra mit Apple tv til forstærker og sammenlignet med hdmi ud på appletv -> tv, videre optisk til optisk/coaxial converter -> forstærker og kan overhovedet ikke høre forskel
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2013 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af kloppern kloppern skrev:

Klaus tak for listen, den er bestemt brugbar. Der bliver sørme produceret flere forstærkere med digitale indgange end jeg troede.
Jeg vil stadig gerne høre om jeg vil have et kvalitetstab ved at køre lyden igennem fjernsynet?

Da jeg ikke har prøvet det, kommer det kun til at være en S.P.T. vurdering fra min side og jeg vil sige: Nej - der bør ikke være forskel.

Klaus
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu