|
Køre RIAA-forforstærker på batteri? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
jacobe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1868 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 18-September-2025 kl. 11:35 |
Jeg har købt en brugt RIAA-forforstærker, men strømforsyningen er ret så beskeden, kun 200mA og støjer en del. Jeg har testet med en kraftigere adapter, og lyden blev tydeligt forbedret, men med denne adapter har jeg en lidt irriterende svag brummetone.
Jeg har erfaret, at mange anvendere af netop denne model enten bruger (svinedyre) lineære strømforsyninger, eller simpelthen kobler dem til et 12v batteri. Sidstnævnte løsning er jeg lidt nysgerrig på at teste. Er dog lidt nervøs for at gøre noget forkert og ødelægge forstærkeren. Så hvis nogen har gjort noget lignende: 1) Tilslutter man bare en passende ledning (selvfølgelig med korrekt polaritet) til batteriet, uden andre modifikationer indblandet? 2) Kan man benytte et bilbatteri?? (jaja, I know, totalt overkill men jeg har et fuldt fungerende stående! ![]() |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40642 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der kan anvendes en hvilken som helst forsyning på 12 V, så længe den minimum kan levere den strøm som enheden skal bruge, og at polariteten er rigtig.
|
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - TV lyd: Klipsch Flexus CORE 200 - JBL Authentics 500.
|
|
![]() |
|
jacobe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1868 |
Så altså, jeg KAN bare tilslutte mit 72AH bilbatteri direkte til forforstærkeren uden at gøre andet?
|
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40642 |
Hvorfor ikke købe en ny forsyning der fås for omkring Kr 50.
|
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - TV lyd: Klipsch Flexus CORE 200 - JBL Authentics 500.
|
|
![]() |
|
Læs evt. hele mit første indlæg igen?
Og måske evt. også svare på mit spørgsmål ![]() Redigeret af jacobe - 18-September-2025 kl. 13:03 |
|
|
![]() |
|
Jeg en strømforsyning brummer, det kan være mere eller mindre, men typisk med dem er det ret svagt eller slet ingen, men brun kan forekomme, nogen af dem jeg har brummer, men det er så svagt at øret skal helt hen til dem, men da de er gemt væk, så er det irrelevant. Ville jeg personligt gøre det du vil.? Nej det ville jeg ikke.
|
|
|
|
![]() |
|
Kære "Radiomand".
Jeg er glad for, at du gider bruge tid på at reagere på mine indlæg ... men jeg ville ønske, at du rent faktisk forsøgte at svare på mine spørgsmål, i stedet for blot at kommentere. Når jeg skriver "med denne adapter har jeg en lidt irriterende svag brummetone", så mener jeg brum på lyden/signalet - ikke at selve enheden summer. Men, det er tråden komplet irellevant, for tråden handler om at anvende et alternativ til en adapter, nemlig at benytte batteri. Og når du skriver "Ville jeg personligt gøre det du vil? Nej det ville jeg ikke" så er det ikke skide brugbar info, uden at du måske lige nævner hvorfor du ikke selv ville gøre det. Håber du forstår. Redigeret af jacobe - 18-September-2025 kl. 13:37 |
|
|
![]() |
|
Har ikke været ude for at den strømforsyning giver brun på udstyret den bruges til. nu skriver du at det er til en RIIA, har du husket stelforbindelsen fra pladespilleren, den skal tilsluttes til den, for ellers er der brum.
|
|
|
|
![]() |
|
Ja, det har jeg selvfølgelig ... men please ... svar blot på mine spørgsmål, tak! Redigeret af jacobe - 18-September-2025 kl. 14:07 |
|
|
![]() |
|
Hvis der på trods af stelforbindelsen stadig er brum på signalet, så er der et andet problem er sted, har ikke brum på min RIIA, eller andet udstyr som bruger extern forsyning, kun ganske svagt fra forsyningen som er uden betydning.
|
|
|
|
![]() |
|
For f***'s sake .............................................
![]() Okay - jeg forstår godt, at du nok bare forsøger at hjælpe mig med at løse et problem, hvilket jeg selvfølgelig sætter pris på! Men du må forstå, at jeg nu flere gange har forklaret, at jeg som sådan ikke har bedt om hjælp til at løse et "problem", og har forsøgt at spore dig tilbage på emnet. Det går dårligt. Så nu prøver jeg en sidste gang ... Jeg er ... IKKE, gentager, IKKE ... interesseret i generelle råd om brum på min RIAA-forforstærker! Det er IKKE dét jeg har spurgt om. Hvad jeg har spurgt om råd til er følgende: AT TILSLUTTE EN RIAA-FORFORSTÆRKER DIREKTE TIL ET BATTERI. Du svarede tidligere, at du personligt ikke ville gøre dette. Jeg bad dig om at uddybe hvorfor. Det ville jeg stadig gerne at du gjorde ... og sådan set ikke andet. Redigeret af jacobe - 18-September-2025 kl. 14:37 |
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19918 |
Hvis din RIAA kører på 12 volt - ja. Klaus
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |