|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Bruce ![]() Redaktionen ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
![]() Sendt: 26-Juli-2007 kl. 11:32 |
|
Kubrick box med Shining, Eyes Wide Shut, Clockwork Orange og ikke mindst 2001, er på vej i Blu-ray og HD-DVD, alle med TrueHD lydspor. Redigeret af Swearengen - 26-Juli-2007 kl. 11:33 |
||
![]() |
||
Sploink ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2007 Sted: Vestegnen Status: Offline Point: 3215 |
![]() |
|
Jaaaaaa... Det er must have titler det der!!
![]() |
||
![]() |
||
vclarke ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 738 |
![]() |
|
Der er så vidt jeg kan forstå ikke tale om en box, men seperate udgivelser - men ja fede film der alle skal i samlingen
|
||
![]() |
||
Bridge ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 430 |
![]() |
|
Nogle der ved om filmene er i 4:3 eller 16:9 format. Jeg har nemlig set at filmene tidligere er udgivet på alm dvd i 4:3 format, hvilket er ret irriterende når det foregår via et wide tv. Ja det er faktisk så irriterende at jeg ikke vil have dem, selvom jeg er en stor Kubrick fan.
|
||
Pioneer 5090 KURO | Pana BD-30 BLU-RAY | Pana EH-65 HDD Recorder | Pioneer DVR LX61D HDD Recorder | Samsung HD box uden HDD, og med HDD
|
||
![]() |
||
musicus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
![]() |
|
"Rumrejsen år 2000" er da udgivet på DVD i 2.21:1 16:9-format (i det mindste på mit eksemplar af filmen "Full Metal Jacket" er derimod tidligere udgivet på DVD i 4:3 (Kubrick's originale indspilnings-format), men på HD-DVD og Blu-ray udgivelserne er det så konverteret til 1.85:1. Redigeret af musicus - 02-August-2007 kl. 14:21 |
||
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
||
![]() |
||
Bridge ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 430 |
![]() |
|
Du skriver at "A Clockwork Orange" er i 1.66:1, det må betyde at der er nogle tynde lodrette sorte bjælker i højre og venstre side af skærmen i og med at det er ikke er 1.77:1 (16:9), og hvad hvis du så zoomer, så er der vel besvær med at se underteksterne? Kan du lige forklare mig forskellen på anomorphic og non anamorphic ? (Ved godt at det måske er udenfor denne tråd Redigeret af Bridge - 01-August-2007 kl. 20:21 |
||
Pioneer 5090 KURO | Pana BD-30 BLU-RAY | Pana EH-65 HDD Recorder | Pioneer DVR LX61D HDD Recorder | Samsung HD box uden HDD, og med HDD
|
||
![]() |
||
musicus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
![]() |
|
Ja, det er rigtigt nok, at der ved anamorphic 1.66:1-film vil være en meget tynd sort streg ude i højre og venstre side af billedet. Men det er meget diskret, og man (jeg) lægger stort set ikke mærke til det. Med hensyn til anamorphic og non anamorphic: Den er lidt svær at forklare, men non-anamorphic 16:9 billedeformat kaldes vist også Letterboxed 4:3, hvor de sorte bjælker er lagt ind som en fast del af billedet. D.v.s. at de 576 linier i billedet ikke udnyttes fuldt ud. Og på 16:9-skærme er man yderligere nødt til at tilpasse billedet - ved f.eks. at indstille det til "4:3" - for at undgå at det bliver langstrakt . Ved Anamorphic 16:9 (eller ægte 16:9) er der kun sorte bjælker i de billedeformater, der begynder med et 2-tal. (f.eks. 2.35:1, 2.40:1 osv.). Og billedet tilpasser sig desuden automatisk bredskærmen med de rette proportioner i behold. Dette var en lægmands forklaring til en lægmand. Jeg er sikker på at det er mere teknisk, end som så, Jeg har forsøgt at finde en letforståelig forklaring, som giver mening. Håber dette kan bruges (Under: Billedeformater): http://home.worldonline.dk/isl24678/dvd/surround.htm#Billedf ormater eller her: http://www.thornet.dk/Storskaerm.htm Redigeret af musicus - 01-August-2007 kl. 22:33 |
||
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
||
![]() |
||
![]() |
|
Tak for forklaringen, Musicus. Nu er jeg blevet en del klogere |
||
|
||
![]() |
||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
|
Kubrick's film Full Metal Jacket, The Shining og Eyes Wide Shut er oprindeligt filmet i standard academy 1.37:1 (ca. = 4:3) format, eller måske mere præcist softmattet 1.85:1. Dvs. filmen vises i biograferne i 1.85:1 "widescreen" format idet filmfremviseren beskærer toppen og bunden af billedet. Men da Kubrick, som dødede i 1999, hadede letterboxing, dvs. sorte bjælker i toppen og bunden af sit 4:3 tv, forlangte han at hans film blev udgivet i 4:3 fullframe format på video og i tv. Derfor eksisterer der både 4:3 og 1.85:1 versioner af fx Full Metal Jacket, på fx VHS og DVD. Men 4:3 versionen er altså ikke beskåret, så man mister noget af billedet, tværtimod indenholder 4:3 versionen mere af råfilmens originalbillede. Sådan er mange 1.85:1 film i øvrigt filmet, og bliver det stadig, dog sjældent med henblik på nogensinde at blive vist i 4:3 format, som Kubrick tog højde for. /Tarkin |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |