recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kulkælderen i Fiskbæk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kulkælderen i Fiskbæk

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
rmerrild Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Juni-2022
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rmerrild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kulkælderen i Fiskbæk
    Sendt: 05-August-2022 kl. 13:11
Hej recordere.

 

Jeg har de seneste par år ønsket mig en hjemmebiograf.

Jeg har set utallige youtube videoer af andre folks mancaves, og for et par år siden besluttede jeg mig for, at jeg ville have noget ligende.

Lidt om mig selv:
Årgang 1988
Elsker DIY
Rimelig medgørlig hustru
2 drenge fra 2019 og 2021
Bor ude på landet i en nedlagt landsby skole.


Jeg startede ud med, vores stue på første sal skulle indrettes med 75" LG tv, samt et fornuftigt 5.1 set-up. Rummet er med skråvægge op i kip, trægulve samt gips vægge. 

Min manglende viden indefor HiFi og lyd gjorde, at jeg aldrig blev tilfreds med rummet. Højtalerne have ikke optimal placering, rummet var ikke indrettet til det, samt det var svært at mørklægge. Og endnu værre var, ungernes værelser var tæt på!

 

I Marts 2022 havde jeg i flere uger talt om, at bygge kælderen om overfor min hustru. Jeg var ærlig; det ville blive dyrt. Pisse dyrt :) 50.000kr for renovering samt 50.000kr for udstyr.

Ikke mindst også den mængde arbejde der skulle ligges i rummet.

Jeg havde estimeret det til, at tage godt 3 måneder, hvor nærmest hver weekend blev indvolveret.

Jeg driver til daglig en virksomhed i Esbjerg(CTO=tekniknørden), og har lange arbejdsdage samt mange møder om aftenen, så det ville blive svært at presse ind som et ”hurtigt” projekt. ”Der skulle jo også være tid til børnene. Husk lige det René” 😊

Skæbnen ville, at en dag blev hun træt af, at høre på mit projekt, og jeg fik stukket et: Så byg dog den skide biograf, men det bliver uden min hjælp, Og bare så du lige ved det! Du skal også lave vinkælderen i samme omgang!!

Jeg tænkte, at dette var det bedste shot jeg havde, så igang med mig.

Startede ud med, at købe alle matrialerne (Mens dette naturligvis var på sit højeste grundet Ukraine)
Planlægge udgravning mm. Hvor mange spandefulde jord der skulle op. Ja du læste rigtigt! Spandefulde. Det kommer jeg til.


Kælderens tidligere anvendeslse:
Vores ejendom er en tidligere landsbyskole der lukkede i 60’erne. Bygningen er opført i 1914, bundsolid og samlet beboetlig areal er 512m2. Vi købte det tilbage i 2014, hvor meget af det ydre var renoveret, indenfor var påbegyndt især på stueetagen. Tidligere ejer havde hænderne skruet rigtig på, og formentlig også hovedet. Dog måtte stikket trækkes til projektet fra hans side i 2013.

Grundet de mange kvardratmetre skulle bygningen bruge rigtig meget varme, og førhen var sådan en gammel sag ikke særlig godt isoleret.

Kælderen var førhen udstyret med et koksfyr der forsynede vores bygning, og naboens ejendom på 350m2 (som også har fungeret som skole)
”Biografen” var fyrrummet, og ”vinkælderen” var opbevaring af koks/brunkul eller hvad man ellers fyrede på.
Idet kælderen var indrettet som fyrrum, havde de formentlig aldrig haft brug for isolering og fugtsikring af kælderen, idet den store luftudskiftning og varme.
Vi har dog enkelte gange haft vand i kælderen grundet vandtryk på muren ude fra gårdspladsen.

 

Kælderens tilstand inden projekt opstart:
Kælderen består af to rum. Biografen der er L4,7*B3,3*H2,1 og vinkælderen der er L5,0*B2,5*H2,1
Væggene havde løst puds hvor pudsen faldt af i større stykker samt var porøs. De nederste 60-80cm var beklædt med noget ekstrem hårdt fugtsikring. Hvilken type ved jeg ikke, men det sled flere diamant slibekopper på for, at få væk. Ikke nok med det, en sur hustru, grundet der var et meget fin støvlag i hele huset. (ingen rum undtaget) Min ellers udemærket industri støvsuger kunne ikke håndtere dette. Filtrene blev stoppet konstant, og skulle skiftes ofte.


Vinkælderen



Projekt opstart
14dage gik, jeg havde styrtende travlt på arbejde grundet ny sæson startede op. Men d. 8/april lejede jeg en nedbryder hammer. Brækkede gulvet op både i biografen og vinkælderen. Det var heldigvis betongulv uden armering og max 10cm tykkelse.
Brokkerne blev kørt væk de efterfølgende dage til genbrugspladsen.
Alle brokker blev båret op i 10L spande! Et godt bud er vel 500spande brokker enemand.
Det skyldes, at opgangen fra kælderen er inde i vores entré, og der er ingen vinduer en transpotør kan komme ud af. Det ville i det mindste have resulteret i, at jeg skulle fjerne en stor granit trappe først :)

 

Understøtning af sokkel:
Grundet den lave lofthøjde, og min plan om gulvvarme, skulle nivuet naturligvis sænkes.
Ønsket lofthøjde var minimum 210cm. Og grundet der skulle sættes troldtekt op med isolering, skulle der lige tillægges 15cm.
Derudover 22cm isolering i gulv, 10cm beton, 5cm grus under flamingo. Alt i alt, valgte jeg at udgrave 60cm i biografen. (dog noget mindre i vinkælderen, idet der ikke skulle gulvvarme indstalleres)
En udgravning på 60cm ville betyde, at alle sokler og vægge skulle understøttes. Dette lyder måske ikke som en stor opgave, men her på matriklen har vi Lerjord. Og det jord nede i 3 meters dybde har ingen menneske rørt ved i 100år. Så det er STENHÅRDT.
Fremgangsmetoden var udgravning 1,2meter lad 2,4 stå. Igang med skovl til opgravning af sand/ler samt brækjern til at løsne det med.
Dette arbejde tog 14 dage (aftener) med hjælp fra min svigerfar en weekend. Føj noget lorte arbejde! Jeg tænkte ved mig selv, hvad pokker har jeg dog rodet mig ud i!

Betonen blev støbt henaf vejen, en helt alm. 5/1 blanding, 5støbemix 1 cement. Jeg lod 1½cm stå op mod underkant sokkel for dagen efter at fylde op med ekspanderende beton idet alm beton sætter sig.

 

Et lille mellemrum til expanderende beton

 

Udgravning af sand/ler
Biografen måler 16m2 og vinkælderen 12m2.
Så biografen skulle der fjernes omkring 9,5m3 + det fra under soklerne, så formentlig 13m3. Vinkælderen derimod nøjes jeg med 25cm, så det blev 3m3. Planen var egentlig, at jeg ville have isoleret med 22cm derinde også, men grundet projektets omfang, savede jeg mine isoleringsplader midtover, så der kun blev isoleret med 10cm istedet
😊

Og bare for, at forklare omfanget af udgravningen så får i lige regnestykket.

13m3=1300 *10L spande. Dog fylder leret sig mellem 25-40% mere grundet det opgraves i klumper. Så vi har formentlig hentet 1800spandefulde ler op fra kælderen.
Det skal lige siges, at jeg har haft en god hjælp i min svigerfar der har hjulpet til fjere eftermiddage, samt jeg hyrede 2 lokale ind til at hjælpe mig med at komme i mål. 4 mand i 8 timer hentede over 6m3 op af hullet.
Udgravningen var færdig d. 6 Maj.

 

Fugtsikring af gulv
Når man er igang, så kan man ligesågodt gøre det ordenligt. 😊 Jeg er angst for opstingede vand i kælderen, især når man kommer til, at indvistere i dyrt HIFI, samt formentlig dyr vin for samme sum.
Derfor valgte jeg at nedgrave et drænrør, lagde rundt i både vinkælderen og biograften. Open på dette 5cm grus fra gårdspladsen, så vand kunne ubesværet sive til drænet.
Dertil er der lavet en brøn nede i kælderen, hvor der kan nedsænkes en kælderpumpe.


Støbning af gulve
Støbning af gulvet kom jeg rimelig let om ved.
Svigerfar ved blanderen, og min kammerat som har et murerfirma rettede af. Jeg skulle bare fordele beton.
Svigerfar og jeg begyndte to timer før mureren ankom, det var nemt, ind med børeren, tippe det ned i kælderen i frit fald 2,5m. Så der var rigeligt at gå i gang med. 4 timer senere var vi færdige.
Slut resultatet i det ene hjørne af kælderen blev ikke så kønt, idet noget af betonen havde lagt 6timer før vi begyndte at rette i det. (Grundet vores fremgangsmetode med fritfald metoden)
😊

Natten inden vi støbte, trak min bror og jeg tom-rør til højtaler kabler, el-installation samt lagde gulvvarme. Så der blev hamret godt med kaffe og øl ind under støbningen 😊

Dette var virkelig et milepæl for projektet. Jeg havde stadig fuld mod på det, men havde brugt hver eneste fri time i døgnet for, at nå her til. I en dagligdag som er forholdsvis spækket i forvejen.
Jeg kan efter godt en måneds hårdt fysisk arbejde nu mærke, at min kontormus krop er ved at være vant til hårdt arbejde igen.

Støbe arbejdet var færdig d 15maj.







 

Klargøre væggene

En hviledag, og så igang med væggene. Pudsen på alle ydrevægge var i meget dårlig stand. Alt der var porrøs eller løst blev hamret af ind til mursten. Resten af fladerne blev slebet med diamant sliber.
De nederste 60cm var beskyttet af et lag fugtsikring. Jeg kan ikke forklare hvad dette matraile var, men det var ekstrem hårdt. Væsentlig hårdere end alm beton. Dette sled flere diamant klinger op, og alt i alt tog det på den anden side a 2 uger at slibe.

Inden isoleringen skulle op, rillede jeg alle rør ind i væggene.
16mm flex til højtalere, 22mm flex til subwoofere 32mm flex til projektor


Udskiftning af VVS

Vandforsyningen kommer ind i kælderen. Jeg tænkte, at jeg må hellere skifte det jeg kan til rustfrit inden lortet springer af sig selv. Det ville være ærgeligt med både dyrt HIFI og vin flydende rundt i kælderen :P

 

 

Fugtsikring mm.

Til fugtsikring valgte jeg en Skalflex løsning. Skalflex er en del af Sika koncernen, som vi kender fra mit arbejde (Vindmølle vinge reparation)

1.       Saltprimer binder fra Skalflex

2.       Sokkelstop vandtæt fra Skalflex

3.       Multitæt 2-komponent fra Skalflex

4.       Flexiklæb fliselim fra Skalflex

5.       50mm Skaltherm isolerings plader fra Skalflex

6.       Multirep 2080 fra Skalflex

7.       Glasfiber armering fra Skalflex

8.       Multirep 2080 fra Skalflex

9.       Siloxanemaling fra Skalflex

Overstående er de forskellige step i opbygningen af fugtsikringen, isoleringen samt færdigørelse af væggene.

Det er en ordenlig omgang, men skulle give mig de bedste muligheder for, at få en kælder der er tør og brugbar.

Ujævnheder blev rettet op i Sokkelstop vandtæt.
Multitæt blev påført i to lag for bedst fugtsikring.
Da multitæt var fuldt ud hærdet, begyndte jeg opsætning af isolerings pladerne. Hertil skal jeg lige minde om, at det er vigtigt at have et jævnt underlag, ellers kan der godt komme lidt brok ud på de sene timer :)


 

EL-installation

Meget simpelt,

En fase rundt til stikkontakter i gulvplan
En fase/tænding til rytmeboksen
En fase/tænding til Projektor
Huset er udstyret med IHC, så Sort/Grå er altid tilkoblet en tænding så dette kan styres fra afbrydere, samt Brun er altid konstant strøm.
Der er 3 tavler på matriklen.
Hovedtavle med måler = 72udgange på IHC
Undertavle 1.sal = 40udgange på IHC
Undertable værksted = ikke forsynet med IHC, kun normale afbrydere

Alle faser i huset er kun forsikret med 10A grundet IHC.

Kontakter mm. Valgte jeg at bruge LK’s koksgrå serie, dette falder rimeligt ind med den sorte væg farve.

 

Der kommer lidt billeder af tavlerne

 

Opsætning af lofter.

Idet jeg bor i vestjylland tæt på Troldhede, er det naturlige valg jo Troldtekt :)
Jeg har altid været stor tilhænger af god lyd og aktustik.
Vi har enkelte rum i huset, hvor vi har gulvklinker, murede vægge og gips lofter. Dette er absolut de værste rum at opholde sig i.

25mm Ultrafin sort troldtekt loft, 90mm Rockwool isolering bag ved op mod beton gulv, konstruktion i træ (90mm reglar og 22mm høvlede forskalling)
Træskellettet blev delvist skruet op i gulvet samt limet med Dana turbotack. Grunden til at noget blev limet var, at der er gulvvarme, og ved hjælp af termiske billeder, kunne jeg se at der var risiko for, at skrue i disse slanger ved placeringerne af reglarne. Derfor fik de rigeligt turbotack, samt de skruer hvor det kunne lade sig gøre :) Det falder aldrig ned.

 

Maling

4 lag Siloxanemaling i sort, og det var fuldt dækkende. Resultatet er en meget lidt reflekterende væg, samt meget mørk rum. Lige det jeg gik efter.

 

 

Opsætning af lyd og lys.

Endelig kom jeg til det sjove. Jeg indkøbte i April højtalere og lyd fra Tapeconnection. Så det har bare lagt og ventet på mig.

1x M&K M90 for centerhøjtaler
2x M&K M70 for L/R front
4x M&K M50 for Surround+back
2x Monitor Audio IDC265 3-vejs for Atmos
1x SB2000Pro SVS subwoofer
1x 6015 Marantz
1x 50W seat shaker

Når alle vægdåser og højtaler kabler var trukket, tog dette ikke mere end et par timer. Tilkobling til Receiver var også rimelig simpelt. Der er Marantz virkelig orinteret på brugervenlighed, idet visuel guidance kørte på projektoren mens man satte skidtet op.

 

Projektoren er en Benq W1700 (4k, non native)
Lærred er et fastramme på 110”
Begge ting købt brugt på DBA til 4.000kr inkl. HDMI og ophæng

Af medier bruger jeg en Nvidia Shield Pro som afspiller, samt Plex hvor det meste er 4K 7.1TrueHD lydspor.

 

Jeg vil lade billederne tale lidt for sig selv, muligvis tilføjer jeg mere hen ad vejen.

Jeg mangler stadig:

·       Lave en trappe i spærtræ

·       Popkorn maskine

·       Lave akustiske movieposters i sort/hvid (25mm rockwool)

·       Basstraps i højerne for at skjule VVS

·       Dør ind til vinkælderen

·       Vinkælder gulv+maling

·       Ordenlig justering af lyd og billed

 

 



 

 

 



Tak fordi i kiggede med :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2022 kl. 14:23
Wow, sikken en kamp du/I har været igennem. Tillykke med det flotte resultat. 
Frank 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2022 kl. 15:13
Thumbs up for ihærdighed og dokumentation. Man skal godt nok holde snuden i sporet for at komme til det vellykkede og fine resultat. Jeg blev helt træt bare af at se de mange billeder LOL
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 11-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fimpe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2022 kl. 15:26
ClapThumbs Up

Super sejt!
LG's CineBeam HU810PW, 106" Draper Cineperm, LG C7, Elabs Tomahawk x 4, xtz edge a-2 300,Zappulse2.3 x2, Denon AVC X4700H, Optimo(DIY HT * 3) Elabs Pre,Mini-i Pro 3, Apple 4k/Shield,Sony UBP-X700
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2022 kl. 16:01
Godt gået og super resultat, man sad næsten med vabler i hænderne, da afsnittet om opgravning blev læst.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2022 kl. 17:49
Ja, respekt for det store og gode arbejde hen mod en dedikeret hjemmebiograf. Noget andet end mit stuesetup, hvor der er højttalere udover det hele, mens projektoren må flyttes frem og tilbage ved brug.

Mvh. Jørgensen
Til top
axelrodi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-September-2009
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér axelrodi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2022 kl. 19:58
ImponerendeThumbs Up
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2022 kl. 17:29
Pisse flot og efter sådan en omgang må den første film bare have været monster god! 

Man kunne næsten sætte Frost på og stadig have den der sindssyge tilfredshedsfornemmelse Clap
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2022 kl. 20:25
respekt - det er for sindsygt det der...
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
rmerrild Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Juni-2022
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rmerrild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2022 kl. 09:47
Hej alle.
Tusind tak for de fine ord :)

Ja, det har uden tvivl været en sej omgang, dog synes jeg hurtig man glemmer hvor træls og beskidt det har været i perioden det stod på :)

Kælderen var det eneste rum i huset som vi ikke har været igennem med renovering. Så det var naturligvis næste projekt.

Næste uge bliver lidt en mix.
Vinkælder skal have lagt gulvklinker samt males
Skal igang med, at kigge på en trappe løsning. Formentlig laver jeg den i noget 295mm spærtræ

Derudover er jeg på udkig efter movieposters printet på stof, så jeg kan lave akustikken lidt mere optimal i biografen

Jeg har lovet min hustru, at få vinkælder og biografen helt færdig, så jeg kan begynde at fokusere på mine andre projekter inden det bliver vinter.

Min svigerfar byggede også en hjemmebiograf for nogle år siden da ungerne først var flyttet hjemmefra. Det var måske nok det der triggerede det lidt, idet man fik så meget mere ud af en film end hvis det var i stuen hvor fjernsynet havde sine 5w indbyggede højtalere :)


Til top
Ckhansen1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ckhansen1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2022 kl. 08:00
Waoo det ser sørme godt udBig smile Fiskbæk - det er tæt på:))
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1662
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2022 kl. 12:29
imponerende arbejde og resultat! Godt gået

Redigeret af henningdalgaard - 10-August-2022 kl. 12:35
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu