recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kun stemmer i center højtaler ? Kan det passe?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kun stemmer i center højtaler ? Kan det passe?

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2013 kl. 21:38
Ligesom resten af udstyret....    

Den lå lige til højrebenet
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2013 kl. 21:48
Nu bliver jeg helt nysgerrig. Jeg er ikke helt med på forklaringen af hvordan en center bør opbygges. Min forståelse for er ikke ligefrem overvældende, men vil gerne have et bud på om min center er opbygget fornuftigt.

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2013 kl. 21:50
Det man bør gøre er at i sit system selv prøve, om det er bedst med eller uden center, ved det at man sender lyden fra centeren til højre og venstre højtaler.
Placeringsmæssigt er centeren et problem, da den skal være tæt på skærmen for at flytte lydbilledet så lidt som muligt. De centere jeg har hørt i forskellige opsæt har rykket stemmer op eller ned. Det er selvfølgelig et kompromi i en stue for mange, men tit ser man godt med luft imellem en liggende højtaler og skærmen og her kunne man med fordel bruge en opret stående. Jeg bruger ikke center og mit lydbillede er meget fint med stemmer præcist i skærmen.
Placeringen imellem venstre og højre højtaler er et problem. Der skal helst være masser af luft og jeg kan høre forskel på lyden, hvis jeg flytter rundt på anlægget. Højtaleren står et uheldigt sted.
Nogle mener at der sker en reduktion med dynamikken. Men hænger det ikke sammen med venstre/højre højtalere kvalitet til at ikke blive pressede. Det samme kan siges om forstærkere.
Jeg valgte centeren fra, da jeg fik bygget en stor subwoofer og det er en ideel placering for den.
Jeg har tidligere været forbi hi-fi klubben, og mit ønske var at lytte til med og uden center. Der blev snakket meget rosenrødt om hvor vigtig en center var. Jeg spurgte om det var muligt at prøve at lytte med og uden center. Nej det var ikke muligt.... Jeg kunne kun høre med centerhøjtaler. Det gjorde jeg så og det var en monoagtig oplevelse.
Jeg spurgte om vedkomne selv havde prøvet at lytte uden center derhjemme. Det havde han ikke. Og nu havde han jo købt en god center...
Centeren er typisk en stemme højtaler, men det er op til optagelsen. Blue- ray systemet har jo fuldt frekvensområde i 5 eller 7 kanaler og i LFE fra 0 - 120 Hz.

Redigeret af Sven Palvig - 31-Maj-2013 kl. 21:52
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2013 kl. 22:02
Jeg synes mange herinde har en helt forkert opfattelse af hvad centerkanalen indeholder af information. Har I nogensinde prøvet at lytte med højre/venstre slået fra? Centeren indeholder MEGET information. Pistolskud, biler, eksplosioner osv. Det er ikke bare til tale.
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2013 kl. 22:10
Der er jo også lige det faktum, at uden center er det jo kun en person i sweet spot, der har korrekt placering af stemmer, andre der sidder off axis vil høre dem komme fra den ene eller anden front.
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2013 kl. 22:20
@ Slumbert

Ja det ser den ud til at være set i forhold til det der er diskuteret i denne tråd, og i forhold til at den sikkert bliver brugt i en løsning hvor der indgår et almindeligt TV.

EDIT: Der er faktisk rigtigt , som Otto skriver, at 800Hz er en påfaldende høj delefrekvens. Typisk vil man se lavere værdier for trevejshøjttalere. Der står også at det er en to vejs hvilket er lidt besynderligt da det bestemt ligner en trevejs. Jeg kan så ikke helt gennemskue hvad det er AudioPro har lavet, men hovedsagen er, at det i forhold til hvad vi har diskuteret omkring udfasninger, formentlig er bedre end ikke at gøre noget.

Redigeret af dpdk - 01-Juni-2013 kl. 09:24
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2013 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg synes mange herinde har en helt forkert opfattelse af hvad centerkanalen indeholder af information. Har I nogensinde prøvet at lytte med højre/venstre slået fra? Centeren indeholder MEGET information. Pistolskud, biler, eksplosioner osv. Det er ikke bare til tale.

Ja det er en rigtig god øvelse at trække ledningerne ud så man kun har lyden fra centeren. Det samme kan man prøve med alle fronthøjttalerne så man kun kan høre surroundkanalerne. Så går det IMO ret hurtigt op for en, at det i de fleste film, er overkill at have 5 eller 7 helt ens højttalere.

Redigeret af dpdk - 31-Maj-2013 kl. 22:34
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2013 kl. 02:06
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Det som gør, at det ikke er et større problem er vel så netop at centeren bruges mest til stemmer, der har en grundtone på nogle få hundrede herz, så her gør et dyk ved 3 kHz iikke noget.

For det første er jeg enig med Jonas i at det er en stor fejl at antage at centeren primært spiller stemmer. For det andet så er dén måling du refererer til der for reol-modellen, center-højttaleren der er linket til ovenfor har også et dyk ved 1000 Hz. Og dette er for en tre-vejs højttaler, en ren tovejs med to mellemtoner på hver side af diskanten vil have værre problemer, som bestemt ligger 

Årsagen til at det ikke opleves som et problem, er at relativt få mennesker ved hvad de går glip af, når noget er mindre optimalt. Og jeg kan kun gentage at dét at flertallet af producenterne vælger en given løsning, er ikke ensbetydende med at dén løsning er problemfri eller den bedste løsning. De fleste producenter vælger den løsning der er nemmest at sælge. Hvis producenterne gik efter den lydmæssigt rigtige løsning, ville der ikke eksistere subwoofere med 8 tommer enheder, bare for at tage et eksempel.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2013 kl. 02:18
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Nu bliver jeg helt nysgerrig. Jeg er ikke helt med på forklaringen af hvordan en center bør opbygges. Min forståelse for er ikke ligefrem overvældende, men vil gerne have et bud på om min center er opbygget fornuftigt.

Konstruktionen er, som med næsten alle højttalere, et kompromis hvor man kan tale om fordele og ulemper. Der er tydeligvist gjort noget for at minimere problematikken, men det har også medført en kompleks konstruktion, og kompleks konstruktion i en billig højttaler er heller ikke en fordel. Alene dét at der skal være råd til fire enheder, i stedet for tre eller sågar to som nogle nøjes med, betyder at man må slække på kvaliteten af hver enhed, for at holde prisen. Alt er et kompromis.

Nu skal jeg ikke nedsable din højttaler, som jeg iøvrigt har oplevelsen af lyder ganske fint sammenlignet med andre tilsvarende center-højttalere i samme prisklasse, men for argumentationens skyld: Små mellemtone-enheder lader til at være gået lidt af mode, jeg ser flere og flere højttalere bruge 5-6" mellemtoner, frem for de 3-4" som i lang tid har været "standarden" i 3-vejs højttalere (der er naturligvis hundreder af undtagelser... Det er en stor verden). Der er en konsensus, som jeg er enig i, om at en større mellemtone-enhed har nogle fordele. Jeg har meget ofte fået oplevelsen af at 2,5-vejs konstruktioner oftest har lydt bedre end større 3-vejs konstruktioner i samme serie, nærmest hos alle producenter der har begge typer i samme serie. På det seneste har jeg hørt flere modeller hvor den største model rent faktisk er den bedste, og fælles for dem er samme størrelse mellemtone som på 2,5-vejs modellen. Dér jeg vil hen med det er, at hvis du laver en konstruktion som på din Audio Pro, så begrænser du mellemtonens størrelse, og det er ikke nødvendigvis en fordel. Og såvidt jeg ved også forskelligt fra de øvrige højttalere i serien. I denne konstruktion har du så en delefrekvens mellem mellemtonen og basserne på 800 Hz, hvilket jeg uden at være højttalerkonstruktør på nogen måde vil påstå er lidt højt i denne sammenhæng.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2013 kl. 02:27
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg har tidligere været forbi hi-fi klubben, og mit ønske var at lytte til med og uden center. Der blev snakket meget rosenrødt om hvor vigtig en center var. Jeg spurgte om det var muligt at prøve at lytte med og uden center. Nej det var ikke muligt.... Jeg kunne kun høre med centerhøjtaler. Det gjorde jeg så og det var en monoagtig oplevelse.

I en korrekt opstilling - og jeg indrømmer at sådan én ikke er helt nem at opnå, og også stiller visse krav til akustikken - er det faktisk ret svært at høre om centeren er slået til eller ej, når du sidder i sweetspot. Sidder du uden for sweetspot er det ret nemt, og hér vil man hurtigt savne den.

Problemet er, at selv om du tager tre helt ens højttalere, så får du ikke en ensartet lyd i en almindelig dagligstue, alene fordi de tre højttalere vil have forskellige akustiske forhold i næsten alle hjem. Det er meget nemt at høre allerede med en almindelig test-tone. Hvis du f.eks. har sidehøjttalere hængende på væggen, og center-højttaleren på eller i et TV-møbel, eller bare i nærheden af ét, så er frekvensgangen på dem dramatisk forskellig. Sofaborde er iøvrigt perfekte hifi-dræbere, men det er nok et sidespring...

Omvendt stiller dét at køre uden center også krav til akustikken, for meget efterklang og/eller assymetrisk opbygning af lokalet vil ødelægge oplevelsen af at center-lyden svæver midt mellem højttalerne. I de situationer kan det være nødvendigt med en center, simpelthen for at give oplevelsen af at lyden kommer sådan cirka fra billedet, selv om du sidder i "sweet spot" (hvis man overhovedet kan tale om at der er sådan ét i rum med dårlig akustik...).
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2013 kl. 11:30
@ Otto

Tak for dit input. Jeg er egentligt ret tilfreds med min center. Selv ved lav volumen den i stand tilat gengive stemmer tydeligt, hvilket der nogle gange er behov for om aftenen. 
Jeg har også selv overvejet om det er praktisk at der bliver delt ved 800 Hz, som er midt i den nedre mellemtone, men det er ikke noget jeg har bemærket i daglig brug. Jeg ser ikke et mekanisk problem med at enheden skal spille i området 80-800 Hz. Det er jo den samme enhed som spiller op til 2200 Hz i eksempelvis Black Pearl (som er mine fronthøjttalere) og er derfor ligeså meget en mellemtone som en basenhed.

Edit: jeg mener at kunne huske Audio Pro for at tilføje en 3½ mellemtone netop var at fro at give bedre stemmegengivelse.

Redigeret af slumbert - 01-Juni-2013 kl. 11:59
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2013 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Edit: jeg mener at kunne huske Audio Pro for at tilføje en 3½ mellemtone netop var at fro at give bedre stemmegengivelse.

Det vil jeg påstå er en marketing-påstand... Som du selv siger så sidder den store enhed i Black Pearl og gengiver op til 2200 Hz uden problemer. Og som du også selv fremfører, så har det medført en delefrekvens der ligger i stemme-området, så om noget er det en ulempe for stemmegengivelsen. Jeg mener sagtens man kan argumentere for det modsatte, at vælge en større enhed for at give bedre stemmegengivelse... 

Men man skal også huske at udførelse i praksis er mindst lige så vigtigt som teorien. Et på papiret forkert princip kan godt give et udmærket (men aldrig perfekt) resultat hvis udførelsen er god nok. Omvendt, et optimalt princip kan sagtens give et elendigt slutresultat hvis udførelsen er dårligt. Og fordi det ofte er sådan det ender, oftest af økonomiske årsager, samt fordi det perfekte princip sjældent findes, så bør man ikke afvise noget grundlæggende princip, men evaluere slutresultatet op mod alternativerne.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu