recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kun stemmer i center højtaler ? Kan det passe?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kun stemmer i center højtaler ? Kan det passe?

Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2013 kl. 11:26
Et eksempel på det, som også har været nævnt, er at det "alt andet lige" er en fordel med ens højttalere hele vejen rundt. Men "alt andet" er sjældent lige, og især i de lavere prisklasser er det som regel i praksis en fordel at gå på kompromis med baghøjttalerne og bruge pengene på bedre front- og centerhøjttalere. Det er godt nok teoretisk forkert, men det vil give et bedre slutresultat for pengene i langt de fleste tilfælde.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2013 kl. 12:26
Hvad med Kefs Uni-Q enheder? bliver problemerne ved enhedernes placering løst?
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Maj-2013
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2013 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Coaxenheder har i princippet en del fordele, men hvis man læser bla. diyaudio.com vil man se at mange mener at de har mindst lige lå mange u-fordele, så vandene er delte. Om ikke andet har de målinger jeg har set på KEFs Q og R serier i det store hele vist at problemet med off axis udfasninger ved delefrekvensen mellem mellemtonen og diskanten, er reduceret til næsten ingen ting.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2013 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Ja, coax enheder løser problemet mht. irregulær spredning, men tilføjer så nogle andre. Som sagt, alt er et spørgsmål om fordele og ulemper.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2013 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af mbjerregaard mbjerregaard skrev:

Hej ..

Jeg har flg. Setup:
Denon AVR 1912 og et sæt focal Sib 5.1.

Her er "problemet" så.

Når jeg streamer film fra mit ATV2 med XBMC syntes jeg kun at stemmer osv kommer fra center højtaleren. Altså musik og lyden i scenerne kommer godt nok i de 4 andre højtaler. Syntes jo at lyden (stemmer osv) skulle komme i de forreste højtaler og så musik osv i baghøjtaler. Eller er jeg helt galt på den? Er der måske en opsætning der skal laves om i? Syntes også der ligesom mangler noget lyd. Der er ikke rigtig gang i det efter min mening.

På forhånd tak

Grundet opgradering af center har jeg i en måneds tid faktisk ikke haft center i mit 7.2 setup.

Jeg har så bare brugt fronterne og genereret en phantom center. Det fungerer udemærket så længe man sidder i sweetspot. Gør man ikke det finder man hurtigt ud af hvor vigtig centeren er.

På min surround processor kan man vælge "music", hvilket mixer en del af center signalet ud i fronterne.

Jeg vil tro din Denon har en tilsvarende funktion. Det kan du jo prøve?
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 21:08

Hej ..

Jeg har flg. Setup:

Her er "problemet" så.

Når jeg streamer film fra mit ATV2

[/QUOTE]
ATV2 skulle lave al lyd om til 48KHz, skriver din Denon noget om det i displayet?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Hej ..

Jeg har flg. Setup:

Her er "problemet" så.

Når jeg streamer film fra mit ATV2 med XBMC syntes jeg kun at stemmer osv kommer fra center højtaleren. Altså musik og lyden i scenerne kommer godt nok i de 4 andre højtaler. Syntes jo at lyden (stemmer osv) skulle komme i de forreste højtaler og så musik osv i baghøjtaler. Eller er jeg helt galt på den? Er der måske en opsætning der skal laves om i? Syntes også der ligesom mangler noget lyd. Der er ikke rigtig gang i det efter min mening.

På forhånd tak

Grundet opgradering af center har jeg i en måneds tid faktisk ikke haft center i mit 7.2 setup.

Jeg har så bare brugt fronterne og genereret en phantom center. Det fungerer udemærket så længe man sidder i sweetspot. Gør man ikke det finder man hurtigt ud af hvor vigtig centeren er.

På min surround processor kan man vælge "music", hvilket mixer en del af center signalet ud i fronterne.

Jeg vil tro din Denon har en tilsvarende funktion. Det kan du jo prøve?
Normalt er det blot at stille forstærkeren til at der ingen center, der skal ikke vælges noget specialet  hokus pokus.

Jeg kører også uden center da en 19 centimeter bred højtaler tager en for stor del af billedet.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 456

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu