recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kunstig skarphed på Panasonic PZ80?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKunstig skarphed på Panasonic PZ80?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Emne: Kunstig skarphed på Panasonic PZ80?
    Sendt: 19-August-2008 kl. 21:45
Hej,

Jeg overvejer stærkt at bruge en Panasonic 50PZ80 som skærm til min HTPC. Mit umiddelbare alternativ var Sony 52W4000 (ganske vist LCD men tilgengæld en større mat skærm og lavere strømforbrug).

Efter at have kigget lidt på avforums.com har jeg dog fundet ud af at Sony'en ganske vist tillader 1080p 1:1 men at man ikke kan slå den kunstige skarphed helt fra. Det vil sige at skruer man "sharpness" ned til lavest muligt, så får man stadig (svage) edge enhancement effekter.  Det samme problem har jeg bandet over i flere år på mit nuværende Sony TV da det laver totalt kage hvis man feks bruger TV'et til at surfe lidt.

Derfor er jeg nu endnu tættere end tidligere på bare at bestille en 50PZ80, men jeg er nu lidt bekymret om den har det samme problem. Jeg prøvede lige med en 42PX80 og en kalibrerings DVD og det virkede umiddelbart som om der stadig var noget edge enhancement selv om skarpheden var skruet helt ned. Desværre lod det sig ikke teste ordentlig med en PC da 42PX80 ikke lader til at tillade 1:1 pixelmapping over HDMI.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogen der ved endelig besked omkring PZ80? Spørgsmålet er altså om man fuldstændig kan undgå at der tilføjes kunstig skarphed/edge enhancement på 1080p HDMI input.


Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2008 kl. 00:02

Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:


Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogen der ved endelig besked omkring PZ80? Spørgsmålet er altså om man fuldstændig kan undgå at der tilføjes kunstig skarphed/edge enhancement på 1080p HDMI input.


Jeg vil påstå at der ikke findes et eneste tv der kan gengive et 1080P signal ved 1:1 _HELT_ uden edge enhancement. Alle jeg har set har det i én eller anden udstrækning, men flere har det i så lille grad at det i praksis ikke har den store betydning. Sony'en har det i større grad end de fleste andre gode tv på markedet, hvilket sikkert er årsag til at det er blevet fremhævet på dén model. Pana'erne har hvad jeg vil kalde ubetydelig edge enhancement på 1080P kilder, mens de har lidt mere på SD kilder.

Derudover skal du være opmærksom på at MPEG-2 komprimering per definition medfører edge enhancement, derfor vil et test-billede fra en DVD aldrig kunne gengives HELT uden edge enhancement. Det kræver en BD med AVC eller VC-1 (eller en PC). Og sidst men ikke mindst, så ved du måske ikke hvor meget af det der skyldes afspilleren.

Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2008 kl. 09:38
Tak for svaret.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg vil påstå at der ikke findes et eneste tv der kan gengive et 1080P signal ved 1:1 _HELT_ uden edge enhancement.


Tja, min LCD computer skærm har da ikke nogen edge enhancement. Mit Sony TV har heller ikke noget via VGA (men er som sagt storslem via HDMI).

Citér
Alle jeg har set har det i én eller anden udstrækning, men flere har det i så lille grad at det i praksis ikke har den store betydning.


Men hvorfor har de det? Det er vel hvad man kan kalde uønsket billedbehandling?

For mig er det lidt svært at vurdere på forhånd hvor slemt det vil blive når man lige skal browse lidt rundt (selvfølgelig ikke hovedopgaven for skærmen men alligevel). På min Sony er det rimelig anstregende for øjnene.

Derudover, hvis man feks. bruger ffdshow til at upscale SD DVD'er og tilfører kunstig skarphed i den sammenhæng er det jo ikke supersmart at TV'et så lige giver den en gang til (og det samme gælder vel for folk med en normal upscaling DVD player).

Citér Derudover skal du være opmærksom på at MPEG-2 komprimering per definition medfører edge enhancement, derfor vil et test-billede fra en DVD aldrig kunne gengives HELT uden edge enhancement. Det kræver en BD med AVC eller VC-1 (eller en PC). Og sidst men ikke mindst, så ved du måske ikke hvor meget af det der skyldes afspilleren.

Det var netop derfor jeg spurgte, desværre har jeg ikke adgang til en PZ80 som jeg kan prøve på fra min PC. Min måde at teste det på hvis jeg har 1:1 pixelmapping er meget simpel, jeg åbner bare paint og tegner en sort 1 pixel bred streg lodret og vandret på en lys baggrund:) (ellers kan man kigge på tekst, men hvis man feks. har ClearType slået til kan problemer der også skyldes det).



Redigeret af ziphnor - 20-August-2008 kl. 09:42
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2008 kl. 09:52

Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:



Tja, min LCD computer skærm har da ikke nogen edge enhancement. Mit Sony TV har heller ikke noget via VGA (men er som sagt storslem via HDMI).

Har den _ingenting_, eller har den bare så lidt at det ikke er problematisk?

Jeg kan da have været lidt for hurtig, men jeg kan ikke komme i tanke om at have set et tv for nyligt der var 100% fri for edge enhancement, ikke via HDMI i hvert fald. Yderst få projektorer er 100% fri.

Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:



Men hvorfor har de det? Det er vel hvad man kan kalde uønsket billedbehandling?

Ja, enig. Af samme årsag kan jeg ikke svare dig på hvorfor de har det, udover at producenten ikke har arbejdet målrettet (nok) på at gengive billedet korrekt.



Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:

Derudover, hvis man feks. bruger ffdshow til at upscale SD DVD'er og tilfører kunstig skarphed i den sammenhæng er det jo ikke supersmart at TV'et så lige giver den en gang til (og det samme gælder vel for folk med en normal upscaling DVD player).

Hvorfor tilføje kunstig skarphed i PC'en, og så bagefter hyle op over at TV'et gør det? Det er ikke mere korrekt at gøre det fordi du gør det i PC'en.

Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:

Det var netop derfor jeg spurgte, desværre har jeg ikke adgang til en PZ80 som jeg kan prøve på fra min PC. Min måde at teste det på hvis jeg har 1:1 pixelmapping er meget simpel, jeg åbner bare paint og tegner en sort 1 pixel bred streg lodret og vandret på en lys baggrund:) (ellers kan man kigge på tekst, men hvis man feks. har ClearType slået til kan problemer der også skyldes det).

Det skal være en sort streg på en grå baggrund, ikke på en hvid baggrund. Mange kredsløb opfører sig forskelligt alt efter hvor stor kontrasten i overgangen er. Hvis det er et intelligent kredsløb, laver det ikke noget (eller mindre) edge enhancement på en sort/hvid overgang, da denne overgang i forvejen er så "skarp" som den kan blive.

Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2008 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Har den _ingenting_, eller har den bare så lidt at det ikke er problematisk?


På min computer skærm kan jeg ihvertfald ikke se det overhovedet, heller ikke med en lup :)

Citér Hvorfor tilføje kunstig skarphed i PC'en, og så bagefter hyle op over at TV'et gør det? Det er ikke mere korrekt at gøre det fordi du gør det i PC'en.

Fordi PC'en giver mulighed for at kun at gøre det på de kilder hvor det kan være relevant (feks SD DVD), mens TV'et gør det hele tiden (feks. på min internet browser eller spil :)


Citér et skal være en sort streg på en grå baggrund, ikke på en hvid baggrund.

Jeg plejer at bruge en lysegrå baggrund.




Redigeret af ziphnor - 20-August-2008 kl. 10:14
Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2008 kl. 11:13
Jeg har et Pana PZ85 og her står windows (browser, programmer mv.) perfekt, dog er skriftstørrelsen ved 1920x1080 som standard for lille til at man kan se den på 3 meters afstand, men det kan man jo heldigvis indstille sig ud af.
Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2008 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

Jeg har et Pana PZ85 og her står windows (browser, programmer mv.) perfekt, dog er skriftstørrelsen ved 1920x1080 som standard for lille til at man kan se den på 3 meters afstand, men det kan man jo heldigvis indstille sig ud af.


Det lyder rigtig godt. Kunne jeg evt. lokke dig til at lave et lille eksperiment med Paint (eller andet tegneprogram)?

Åben Paint og tegn en sort 1 pixel bred streg lodret og vandret på en grå baggrund. Gå tæt på TV'et og se efter en hvid kant/skygge på de to linier. Prøv evt. at skru sharpness helt op sådan at du kan genkende effekten, og skru derefter helt ned og se om der stadig er spor af skygge/kant.

Du kan også se effekten på mit gamle Sony TV her:
http://img215.imageshack.us/img215/3391/horshadow5xv.jpg


Redigeret af ziphnor - 20-August-2008 kl. 11:40
Til top
KurtN Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-April-2008
Status: Offline
Point: 643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2008 kl. 17:06

PZ80 er jo en entry model - men man skulle mene 1:1 næsten ikke skulle gå galt på en Full HD skærm.

Efter jeg har set netop 52W4000 er jeg ret imponeret hvor godt det står med HD ind. Alternativt den nye 55X4500, men den blir nok dyr. Min næste skærm bliver ikke en Plasma men nok en 55X4500. Problemet er primært reflektionerne, man kan først se TV hen under aftenen om sommeren. Hvis det er med støjfrit ind ville jeg anbefale Sonyen fremfor plasmaen.

PS: Sonyen har bedre design ( subjektivt ) og 2" mere.



Redigeret af KurtN - 20-August-2008 kl. 17:08
Panasonic 50PX600 plasma TV, 2006
Vantage HD-7100TS 2008 m. Canaldigital
Marantz 2252B Receiver, 1978
4 x JBL 4311 Studio Monitors, 1978
SME 2000 Plinth, SME 3012 II Tonearm, Stanton EEE, 1978
Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af KurtN KurtN skrev:

PZ80 er jo en entry model - men man skulle mene 1:1 næsten ikke skulle gå galt på en Full HD skærm.

Men det kan det så tydeligvis, feks. på Sonyen med kunstig sharpness/edge enhancement.

Citér PS: Sonyen har bedre design ( subjektivt ) og 2" mere.

Nu gik tråden jo ikke på Sony vs. Panasonic, men derimod på at jeg har fundet ud af at Sony sandsynligvis ikke er sagen pga. problemet med uønsket (og uundgåelig) edge enhancement, og at jeg derfor vil vide om Panasonic har det samme problem.

Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 13:33

Oprindeligt skrevet af ziphnor ziphnor skrev:


Det lyder rigtig godt. Kunne jeg evt. lokke dig til at lave et lille eksperiment med Paint (eller andet tegneprogram)?

Åben Paint og tegn en sort 1 pixel bred streg lodret og vandret på en grå baggrund. Gå tæt på TV'et og se efter en hvid kant/skygge på de to linier. Prøv evt. at skru sharpness helt op sådan at du kan genkende effekten, og skru derefter helt ned og se om der stadig er spor af skygge/kant.

Du kan også se effekten på mit gamle Sony TV her:
http://img215.imageshack.us/img215/3391/horshadow5xv.jpg

Kan desværre først prøve dette i aften når jeg kommer hjem, men jeg vender tilbage!

Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

Kan desværre først prøve dette i aften når jeg kommer hjem, men jeg vender tilbage!



Jeg er bare glad for at du overhovedet gider :) Glæder mig til at høre resultatet.

Til top
jessgade Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-November-2006
Status: Offline
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 19:07
Panasonic PZ85
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu