recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvali gennem VGA?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKvali gennem VGA?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Lolianzo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2008 kl. 16:33
Nu har jeg fået købt et DVI - HDMI kabel på 2m og den køre 1080p (siger fjernsynet  ) det er super kvalitet, venter stadig på en 1080p film, men dem jeg har i 720p køre perfekt og rigtig lækkert at se på. 1000 tak for alle svarene 
Panasonic TH-42PX70
Denon AVR-2309
XTZ 99 W12.16
XTZ 89 Front/Center/Sateliter
Popcorn Hour C-200
Qnap TS-219p/2tb
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2008 kl. 16:36

Super

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
ebun Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-Januar-2008
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2008 kl. 16:53

Thanks

Det er altid rart med en god forklaring

Nu fik jeg vist også kørt tråden lidt af sporet.

Grunden til at jeg fra starten nævnte VGA->VGA var de problemer jeg havde haft med støj på TV'et når jeg brugte HDMI.
Jeg regner med at et skærmet kabel kan løse dette.

Nuvel - har man sagt A må man vel også sige B.

For mit vedkommende er jeg ikke A/V nørd, men efter adskillige år (23) i
IT branchen vel nærmere IT-nørd.
(Måske derfor forkærligheden til DVI og VGA?)

Det er vel først indenfor de seneste år at IT og A/V er blevet blandet godt og grundigt sammen via MCE.

Når Lolianzo nævner at der skal afspilles HD indhold via et mediecenter, så er det vel egentlig i princippet endnu en ny verden der betrædes.

Her er et hav af faldgruber og et hidtil uhørt og massivt beskyttelsesniveau af digitalt indhold.

Er vi så klar til det?

Svaret bliver desværre nej.

Man skal huske på at de billige drev der kan købes er bulk versioner.
Dvs. du er stort set overladt til dig selv når en ny beskyttelse bliver indført, eks BD+

Fornyelse af firmware på bulk versioner står ikke ligefrem højest på producenternes todo-list.

Ej heller software udviklerne kan følge med. Her tænker jeg på ANY DVD HD og PowerDVD.
PowerDVD har i øvrigt lige fjernet muligheden for at afspille fra HDD i deres seneste version af Ultra - SKOD.

Med disse ting in mente kunne jeg kun beskrive oplevelserne med TV og HD-mediecenter som jeg indtil nu har oplevet det.

Problemer med drivere, hardware og software over en kam.
(Her er tålmodighed virkelig en dyd.)

Måske derfor jeg oplever de aparte ting fra TV'et?

Mit MC blev bygget med følgende konfig:

AMD Athlon 64 X2 - 6000+ 3GHz BOXED - AM2

Pioneer Blu-Ray - BDC-202BK - SATA – Sort

Enermax 500 Watt

Samsung 160GB HDD - 5400RPM - 8MB – SATA 2,5“ mobil

Asus AMD 690G M2A-VM HDMI

NorthQ NQ-3310 UFO Copper

Noise Control Novibe Harddisk ramme

Toshiba SD H802A - HD-DVD - 2.4x - IDE – Sort

Silverstone LC13 - Desktop - ATX - Sort - U.PSU

Corsair XMS2 Xtreme - 4GB - PC6400 - DDR2

Kører det så FULL-HD?
I den grad, men som skrevet er der enkelte problemer med nyere beskyttelse.

Nu er jeg alså i mine børns øjne ikke helt ung mere og ser ikke de samme ting som dem!!!!
Jeg må tilstå at jeg ikke kan se den store forskel på TV'et om jeg kører VGA eller HDMI.........

Glæder mig til at høre om andre der oplever "sjove" ting i HD verdenen,
og er spændt på hvor meget filmmogulerne vælger at være ligeglade
med forbrugerne i beskyttelsens hellige navn. 

Ha' en fortsat god week-end og tak til spawn for svarene.

Mvh
Erik
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 02:44
Er ret sikker på du vil se forskellen for den er virkelig virkelig tydelig, det eneste mit problem med det er opløsningen, opløsningen var nemlig perfekt gennem VGA men kan ikke få det til at passe gennem min HDMI indgang, men det gør mig ikke så meget for det er næsten ingen ting. 

Mit medie center har følgende konfig:

Produkt: HP Pavilion Media Center Slimline s7721.sc
Proccesor: 1 x Intel Core Duo 1.6 GHz
Bundkort: Intel 945GT Express / 533 MHz
Grafik: NVIDIA GeForce 7500 LE TurboCache understøtter 512MB
Ram: 1 GB ddr II
Hardisk: 250 GB Serial ATA-300
Styresystem: Windows Vista Home

Panasonic TH-42PX70
Denon AVR-2309
XTZ 99 W12.16
Popcorn Hour C-200
Qnap TS-219p/2tb
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 03:43

jeg har px 70 og det er ikke optimalt at køre VGA>VGA for der er ikke 100hz med i VGA porten, og det jo en bummer.

og med hensyn til 720p, skulde være det optimale fra din pc da det er fjernsynets naturlige opløsning, 1080i/p er osse godt kommer seføli an på hvad det er dl i

Men her er et grafikkort som jeg kan anbefale kan se du ikke har et 8600gt/2600 som minimum.

og seføli 2gb ram. og over 2ghz cpu er osse at foretræke, ved ikke om 1.6 er godt nok til
HD, hvis du får dig et drev på et tidspungt

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381255#

findes osse i en 256mb model til ca 1000,- om hvafan, men kan vel lige så godt fremtid sikre sig bare nogle månder frem,lol

Redigeret af henrik-t - 07-Januar-2008 kl. 03:48
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 03:52
Oprindeligt skrevet af ebun ebun skrev:

Thanks

Det er altid rart med en god forklaring

Nu fik jeg vist også kørt tråden lidt af sporet.

Grunden til at jeg fra starten nævnte VGA->VGA var de problemer jeg havde haft med støj på TV'et når jeg brugte HDMI.
Jeg regner med at et skærmet kabel kan løse dette.

Nuvel - har man sagt A må man vel også sige B.

For mit vedkommende er jeg ikke A/V nørd, men efter adskillige år (23) i
IT branchen vel nærmere IT-nørd.
(Måske derfor forkærligheden til DVI og VGA?)

Det er vel først indenfor de seneste år at IT og A/V er blevet blandet godt og grundigt sammen via MCE.

Når Lolianzo nævner at der skal afspilles HD indhold via et mediecenter, så er det vel egentlig i princippet endnu en ny verden der betrædes.

Her er et hav af faldgruber og et hidtil uhørt og massivt beskyttelsesniveau af digitalt indhold.

Er vi så klar til det?

Svaret bliver desværre nej.

Man skal huske på at de billige drev der kan købes er bulk versioner.
Dvs. du er stort set overladt til dig selv når en ny beskyttelse bliver indført, eks BD+

Fornyelse af firmware på bulk versioner står ikke ligefrem højest på producenternes todo-list.

Ej heller software udviklerne kan følge med. Her tænker jeg på ANY DVD HD og PowerDVD.
PowerDVD har i øvrigt lige fjernet muligheden for at afspille fra HDD i deres seneste version af Ultra - SKOD.

Med disse ting in mente kunne jeg kun beskrive oplevelserne med TV og HD-mediecenter som jeg indtil nu har oplevet det.

Problemer med drivere, hardware og software over en kam.
(Her er tålmodighed virkelig en dyd.)

Måske derfor jeg oplever de aparte ting fra TV'et?

Mit MC blev bygget med følgende konfig:

AMD Athlon 64 X2 - 6000+ 3GHz BOXED - AM2

Pioneer Blu-Ray - BDC-202BK - SATA – Sort

Enermax 500 Watt

Samsung 160GB HDD - 5400RPM - 8MB – SATA 2,5“ mobil

Asus AMD 690G M2A-VM HDMI

NorthQ NQ-3310 UFO Copper

Noise Control Novibe Harddisk ramme

Toshiba SD H802A - HD-DVD - 2.4x - IDE – Sort

Silverstone LC13 - Desktop - ATX - Sort - U.PSU

Corsair XMS2 Xtreme - 4GB - PC6400 - DDR2

Kører det så FULL-HD?
I den grad, men som skrevet er der enkelte problemer med nyere beskyttelse.

Nu er jeg alså i mine børns øjne ikke helt ung mere og ser ikke de samme ting som dem!!!!
Jeg må tilstå at jeg ikke kan se den store forskel på TV'et om jeg kører VGA eller HDMI.........

Glæder mig til at høre om andre der oplever "sjove" ting i HD verdenen,
og er spændt på hvor meget filmmogulerne vælger at være ligeglade
med forbrugerne i beskyttelsens hellige navn. 

Ha' en fortsat god week-end og tak til spawn for svarene.

Nice setup, ike helt dårligt...lol vil sige du er fremtids sikret langt ud i fremtiden. good job. men kan ikke lige se hvad grafikkort du har, er det et onbord på bundkortet , iså fald hva videochip er den baseret på..
Til top
ebun Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-Januar-2008
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2008 kl. 11:16

M2A-VM HDMI er et lidt specielt forsøg ASUS har lavet på HD bundkort med indbygget grafik og HDMI.
Den består af et Radeon Xpress 1250 (videreudvikling af x700 chippen).

Det fede i den forbindelse er, at man i UMA (BIOS) har mulighed for at
tildele grafikken op til 1024Mb RAM dvs at man kommer op på - hold så fast - ca.1500Mb RAM. (på et integreret kort )

Kortet understøtter HDCP, HDMI 1.3 og 1080p/24.

Den største hurdle her er så clockfrekvensen 400/200.
(Dette gør den knap så velegnet til spilbrug.)

Prisen er kun ca 500 kr, så det er formodentlig derfor det får 5 ud af 5 i diverse tests.

Kan man leve med de små finurligheder der er i forbindelse med opsætningen (installationen) er det faktisk et fedt kort.

Jeg nævnte at der er lidt problemer med nyere beskyttelse (BD+),
eks. 4:Rise of the silver surfer, hakker en smule i det.

Dog håber jeg at Cyberlink holder hvad de lover og der kommer en opdatering snarest.

Hvad opløsninger på TV'et angår har det eneste acceptable
(native res.) simpelthen været:
VGA->VGA  1280x768*60Hz (fik vist tidligere skrevet 1366x768 - crap)
DVI->HDMI 1920x1080*50Hz (1080p)
Her går signalet klokkerent ind og passer til skærmstørrelsen.

Ved en opløsning på 1280X720 flimrer skærmen og giver sorte kanter om billedet. Det synes jeg ikke er interessant medmindre jeg vil køre overscan (er forøvrigt kun tilgængelig på TV'et via HDMI, men frekvensen kan tvangsændres i ATI CCC).
Om dette umiddelbart skyldes grafikkortet kan jeg ikke sige!

Ellers kan jeg bare sige som mange andre 1080p og PZ70 - smooth as silk. 

Redigeret af ebun - 07-Januar-2008 kl. 12:01
Mvh
Erik
Til top
Roysen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-September-2007
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2008 kl. 00:13
Til Spawn.

Det lyder som om du har 110% styr på det der. Så jeg fik noget af en aha oplevelse da jeg læste dit første svar.

Jeg er selv den glade indehaver af et Pioneer 50" plasma med native opløsning på 1365x768 ifg pioneer (http://www.pioneer.dk/dk/products/62/63/413/PDP-5080XA/inde x.html)

Indtil videre har jeg bare sat den til med VGA med windowsopløsningen på 1360x768, med det lyder da som om det er noget af et spild af gode TV kræfter. Jeg har nu egentlig altid syntes at billedet så fint ud, men det kan da ikke gå hurtigt nok med at få et ordentligt DVI->HDMI

Mit spørgsmål er bare, kan jeg overhovedet køre 1365x768 som er skærmens "native" opløsning med et digitalkabel?, eller er det fuldstændig ligegyldigt? Hvis jeg ikke kan det, er så stadig optimalt at køre den opløsning jeg kører nu med VGA?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2008 kl. 11:57

Har netop lige skrevet om dette..

Btw. Jeg håber din Pioskærm er 1366x768 ellers har de da snydt dig for en pixel

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33569& PN=1&get=last#308393

Til top
Roysen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-September-2007
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2008 kl. 00:44
Ok. Tak for hjælpen.

Det lyder som om der både er fordele og ulemper ved at køre den igennem  et vga kabel, men det lyder som om VGA trods alt er den bedste løsning. Det ser nu alligevel ok ud. Ellers vil jeg lige låne et DVI-> Hdmi kabel bare for at teste.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2008 kl. 01:33
Roysen det bliver du nødt til at skaffe dig og prøve det, for der er virkelig stor forskel, det har der ihvertfald været for mig på mit 42PX70.
Panasonic TH-42PX70
Denon AVR-2309
XTZ 99 W12.16
Popcorn Hour C-200
Qnap TS-219p/2tb
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2008 kl. 03:03

Oprindeligt skrevet af Roysen Roysen skrev:

Ok. Tak for hjælpen.

Det lyder som om der både er fordele og ulemper ved at køre den igennem  et vga kabel, men det lyder som om VGA trods alt er den bedste løsning. Det ser nu alligevel ok ud. Ellers vil jeg lige låne et DVI-> Hdmi kabel bare for at teste.

Ja - der er fordele og ulemper - og individuelle råd helt afhængig af hvilken skærm man benytter og til dels hvilket grafikkort.

Den væsentligste overvejelse man skal gøre sig ved vurdering af om man skal køre VGA aller HDMI er det der kaldes 1:1 pixelmapping.

Hvis skærmen har en native 16:9 opløsning som 1366x768 (som din) og den samtidig tillader input over VGA i enten 1366x768 eller 1360x768 hvor den så bare slukker 3 pixels i top og bund så kan man få 1:1 pixelmapping der giver det skarpeste billede. Hvis ens skærm ikke vil acceptere dette input over HDMI (hvad langt de fleste skærme ikke vil da det ikke er en A/V opløsning) og man over HDMI derfor skal køre 720p eller 1080p - så vil man med VGA inputtet på 1360(6)x768 altså få et skarpere billede - tillige med et billede der går fra kant til kant uden over eller underscan.

Det er jo en klar fordel hvis man skal bruge skærmen som en PC skærm til PC brug, hvor man skal læse tekstdokumenter som word filer, eller browse på internettet.

Skarpest muligt billede er selvfølgelig også en fordel når man skal se film - MEN her er det så vurderingen bliver lidt tricky - for når man inputter over VGA så betragtes det ikke som et Video input af skærmen, men kun som et rent PC input. Det betyder at signalet ikke ledes igennem de normale videokredsløb  - hvilket som tidligere nævnt har den effekt at farver, kontrast og gamma ikke bliver korrekte som når der inputtes gennem HDMI indgangen, og billedet bliver lidt mat og tamt i det.

Man befinder sig altså nu i et dilemma, hvor valget står mellem skarpest muligt billede, eller det billede der producerer bedst mulig gamma, kontrast og farver men er en smule mindre skarpt. 

Ved 42PX70 er valget nemt - for her er native opløsning 1024x768 og man kan derfor ikke få både 1:1 pixelmapping og korrekt 16:9 aspect ratio. Så her vil et 720p (1280x720) input over HDMi altid være bedst.

Er formålet med PC tilslutning film afspilning og ikke læsning af wordfiler vil HDMI input i 720p altid være at foretrække fremfor et VGA input efter min mening - også selvom man evt. kan få 1:1 pixelmapping i 1360x768 over VGA og ikke kan over HDMI. Forskellen i skarphed ved normal kiggeafstand og ved afspilning af film er så ubetydelig at den ikke kan ses, men man kan tydeligt se forskel på om gamma, kontrast og farver er korrekte når man ser film.

Det er lidt ligesom debatten mellem at vise 1080p film på en dårlig FullHD skærm kontra en super skærm der ikke er FullHD. Den dårlige FullHD skærm giver nok det skarpeste billede, men den gode skærm giver alligevel det flotteste billede. 

Eks. afspilning af 1080p BluRay film - er det flottest på et billigt Mirai FullHD lcd der kan lave 1:1 pixelmapping af 1080p inputtet - eller er det flottest på et Pioneer 428XD der kun har en opløsning på 1024x768 og derfor ikke kan lave 1:1 pixelmapping  ??  

Men det bedste råd jeg kan give er at forsøge sig frem med den skærm og den/det PC/Grafikkort man nu har - helst prøve både med VGA tilslutning og med HDMI tilslutning og så vælge det man selv syntes bedst om - det er til syvende og sidst en selv der skal kigge på det.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu