recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvaliteten på flow tv vs streamet tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kvaliteten på flow tv vs streamet tv

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
isteen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2005
Sted: Randers,Denmark
Status: Offline
Point: 716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isteen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kvaliteten på flow tv vs streamet tv
    Sendt: 11-Juni-2020 kl. 08:43
Nu da DR endeligt har fået en app til Android TV, kom jeg til at tænke på om der er forskel i billedkvalitet på DR/DRTV og TV2/TV2Play altså forskellen på DR vs DRTV og TV2 vs TV2Play.

Nogen der har målt dette, og kan konstatere en forskel?

Jeg modtager DR via antenne – men kan streame både DR og TV2

Redigeret af isteen - 11-Juni-2020 kl. 08:44
Steen
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af isteen isteen skrev:

Jeg modtager DR via antenne – men kan streame både DR og TV2

Så kan du ved selvsyn hurtigt konstatere forskellen.Wink

Kabel TV og modtagelse fra sattelit giver væsentlig bedre billedkvalitet end streaming. Jeg ved ikke vedrørende antenne TV.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 10:07
 DR Stream er omkring den dobbelte bitrate end fra TV2 Play.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4059
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

DR Stream er omkring den dobbelte bitrate end fra TV2 Play.
Dr og TV2 ligger på sammen bitrate på streaming.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4059
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 10:18
Kvaliteten er lavere end på antennen ja. Men det ses tydeligste når det er de store tv shows. Men aktuelle programmer og almindelige underholdnings programmer, lægger man ikke mærke til det. Jeg har kørt med rent stream, siden 2014 jeg savner ikke den smule højere kvalitet. Men jeg ser så heller ikke film på drtv eller TV2play pga. Mangle på 5.1 lyd

Redigeret af T-Duck - 11-Juni-2020 kl. 11:03
Til top
isteen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isteen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 10:58
Jeg mener at have læst, at DR gerne vil lave kvalitet på deres stream højere end på deres flow, men fra hvornår ved jeg ikke
Steen
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4749
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 12:42

Jeg mener at have læst, at DR gerne vil lave kvalitet på deres stream højere end på deres flow, men fra hvornår ved jeg ikke

Hej.

Det er interessant. Har du et link?

Jeg har en Asus Router, hvor jeg kan se en kurve over WAN hastigheden, for de sidste 10 minutter. Den satte jeg til og checkede den flere gange de sidste par dage.

Jeg har udelukkende målt på min H96 Max Android boks, som kører en Android ver 9.0 som en tablet eller mobil. Der et IKKE en Android TV boks.

Men til at se DR bruger vi KODI 18.6 og DR App eller DR Channels App. Andre gange bruger jeg at se DR i Chrome Browseren. Jeg har lagt både den gamle og den nye programguide ind som bookmarks:

I forgårs har jeg downloaded DRTV Android App ver. 4.1.12

Jeg måler forskelle på om det er live TV, som streamer med en næsten konstant bitrate, eller om det er fra DR's arkiv. Dr's arkiv begyndte i forgårs at vise nogle udsving i bitraten i opadgående retning. Men når jeg måler den gennemsnitlige bitrate, er den kun steget fra  3424 Kb/s. og til 3696 Kb/s.
Men det kan man selvfølgeligt, godt kalde en forbedring. Men så må vi desværre nok ønske os adskillige forbedringer? 

Alle fire APP viser indbyrdes samme bitrate. Så jeg tror, at de får streamen fra den samme server.

Her er en måling af Hammerslag udsendelsen fra i forgårds, men afspillet fra DR's arkiv:

Bemærk venligt at teksten på målingen er KB/s og IKKE Kb/s. Forskellen mellem 'Byte' med stort og 'bit' med lille er 8x. Men indtil i forgårs har jeg normalt set en kurve med mere ens toppe.

Der er vel ikke nogen herinde der ved hvad denne større variation kan skyldes. 

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 11-Juni-2020 kl. 13:02
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Jeg måler forskelle på om det er live TV, som streamer med en næsten konstant framerate

Du forveksler bitrate med framerate. Det er to vidt forskellige ting, og framerate skulle meget gerne være konstantWink

Flemming

Redigeret af fltk - 11-Juni-2020 kl. 12:48
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4749
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 12:56
Tak Flemming. Jeg fokuserede på at få kurven uploadet.

Redigeret af csell - 11-Juni-2020 kl. 13:03
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 14:05
Hvis du kan finde bitraten for DR og TV2 kanalerne via din tv-udbyder (det varierer afhængigt af, hvem der leverer dit signal), så kan du sammenligne med bitraterne for diverse streamingtjenester (ikke kun DRTV og TV2 Play) her: https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=277294#p277294

Bemærk dog, at der er forskel på live og arkiv. Til live-tid skal man jo enkode i realtid. Til arkiv har man næsten al den tid man ønsker, så her kan man levere bedre kvalitet ved samme bitrate. Der er også andre forhold, der spiller ind ift. at sammenlige bitrate på traditionel tv-levering og så streaming.

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 14:08

Jeg har en Asus Router, hvor jeg kan se en kurve over WAN hastigheden, for de sidste 10 minutter. Den satte jeg til og checkede den flere gange de sidste par dage.

Jeg har udelukkende målt på min H96 Max Android boks, som kører en Android ver 9.0 som en tablet eller mobil. Der et IKKE en Android TV boks.

Man kan ikke måle bitrate via en router. Den styrer jo al trafik (aktiv/passiv), downloader til buffer på streaming-enheden og den vil have overhead. Der er alt for mange fejlfaktorer.

Dertil kommer, at du tilsyneladende får et stream i ekstraordinær dårlig kvalitet. Det må skyldes, at du bruger en mobil-Android-boks, der jo identificerer sig overfor DRs servere som en mobilenhed. Så du får en streamingkvalitet, der er en lillebitte mobilskærm værdig.

Køb nu en Android TV-boks, Carsten! Smile
Til top
isteen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isteen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2020 kl. 14:40

Hej.

Det er interessant. Har du et link?

https://www.inputmag.dk/nu-er-kvaliteten-paa-drtv-streaming-bedre-end-paa-kabel-tv/

https://mir.dk/2018/12/03/drs-streaming-succes-nu-i-4mbits/

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1543579727

Steen
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu