|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
danji ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 384 |
![]() |
Hvilken router har du, og ved du hvordan man går ind og kigger på dens indstillinger? Det er muligt at justrace har ret, men det kan også blot være konfigureringen i routeren.
|
|
Mvh dan.
|
|
![]() |
|
danji ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 384 |
![]() |
Det skyldes at jeg har XP professional. Din er nok en udgave til hjemmebrug. Men du har gjort det rigtige og vi kan nu se at problemet ligger i netværksopsætningen. Prøv at gå ind i dine netværksforbindelser på den bærbare og gå ind under egenskaber for den trådløse forbindelse. Hvis du vælger TCP/IP og egenskaber, så kan du sætte flg. opsætning: Brug flg IP adresse: IP adresse: 192.168.61.14 Netmaske: 255.255.0.0 Standard gateway: 192.168.1.1 Kan du så pinge den stationære? Redigeret af danji - 21-Januar-2011 kl. 15:05 |
|
Mvh dan.
|
|
![]() |
|
Beanie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1600 |
![]() |
Kører de i samme "arbejdsgruppe"?
|
|
![]() |
|
pianomartin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 390 |
![]() |
Justrace: Det du skriver er ikke helt rigtigt, men det er heller ikke helt forkert!! (Men for nysgerrighedens skyld hører jeg meget gerne, hvordan du kan konkludere det ud fra de oplysninger jeg har givet!!)
Men situationen er følgende:
Jeg har et netgear-adsl-modem (leveret af TDC, som vi har internet hos), hvortil den stationære er tilsluttet vha. LAN-kabel.
Derudover har jeg en "wireless router og phone adaptor", som er leveret af Telsome (ip-telefoni).
Jeg har trukket et netværkskabel fra en af udgangene på TDC-modemmet til internet-indgangen på Telsome-boksen. Og så går der selvfølgelig en telefonledning fra telsomeboksen og ned til telefonen!).
Det viste sig at telsome-boksens WLAN var hurtigere og mere stabilt end det WLAN der er på TDC-modemmet, og derfor kobler den bærbare sig op på telsomeboksens WLAN. (jeg håber, I forstår hvad det er jeg mener, ellers må jeg lave en tegning!!) Det kunne evt. være årsag til problemet?!
-
Men så gjorde jeg følgende: Jeg har deaktiveret WLAN på den bærbare og forbundet den til TDC-modemmet via et kabel. Så nu er begge maskiner tilsluttet den samme router vha kabel. Men det gør ingen forskel. Jeg får stadig timeout, hvis jeg vil lade den stationære pinge den bærbare. Internet virker stadig på begge maskiner, men i forhold til at se hinandens delte mapper, er der ingen forbedring. |
|
![]() |
|
pianomartin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 390 |
![]() |
Ja, de hedder MSHOME begge to
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg fløjter til halvleg her, da jeg nok heller må komme ned i børnehaven efter ungerne!!
Dan, der du foreslår vil jeg prøve så snart jeg har mulighed for det.
Jeg kan bekræfte at begge maskiner kører XP HOME SP3 DANSK
og at jeg ikke ved hvordan man går ind og kigger i routernes indstillinger!
tak for hjælpen indtil videre til jer alle!
/Martin Redigeret af pianomartin - 21-Januar-2011 kl. 15:24 |
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
Din bærbare har to netværkskort, det ene er trådløst og det andet er til ledning. Da jeg ikke formoder du har netværksledning i den bærbare er det helt naturligt at forbindelsen til det netkort er afbrudt. Dine to maskiner kører på forskellige lokalnet, den stationære er på det lokalnet der hedder 192.168.1.x og din bærbare er på det lokalnet der hedder 192.168.61.x. Redigeret af strandvasker - 21-Januar-2011 kl. 15:26 |
|
![]() |
|
![]() |
Så må vi lige se output af ipconfig når den bærbare er med ledning i TDC routeren. |
|
Mvh dan.
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() |
*Ryster på hovedet*
Der er en grund til at en tømmer er i lære i 4 år, da enhver jo ellers ville kunne sætte sig ned og lave samme slags arbejde helt uden uddannelse. Det samme gælder for netværk, hvis man ikke læser på tingene, så får man det ikke til at virke korrekt. Man kan ikke bare tage den nemme løsning og ikke ane hvad man laver. |
|
![]() |
|
![]() |
Hej igen.
Nu sidder begge maskiner i TDC-routeren - og begge med kabel. Nu kan de pinge hinanden.
Derudover kan den stationære computer "se" laptoppen, men hvis jeg forsøger at åbne de delte mapper fra laptoppen, får jeg følgende fejl:
\\medionlaptop\sharedDocs er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse. Netværksstien blev ikke fundet.
De nye oplysninger fra de to computeres IPCONFIGS ser således ud:
BÆRBAR LAN
Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse: Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.6 Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1 Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:
Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
STATIONÆR Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse: Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.8 Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1 Så nu kører de i hvert fald på samme lokalnet. Men altså, den stationære kan se laptoppen, men vil ikke åbne dens mapper og laptoppen kan ikke se den stationære.
firewalls er stadig slået fra på begge maskiner
Redigeret af pianomartin - 21-Januar-2011 kl. 20:05 |
|
![]() |
|
![]() |
Hvis jeg gør dette, så kan laptoppen slet ikke komme på internettet. Heller ikke selv om jeg ændrer netmaske til: 255.255.255.00 som jeg gætter på, du mener?!
Men som sagt kan maskinerne godt pinge hinanden nu, så det er vel næppe problemet lige nu!
|
|
![]() |
|
![]() |
Nu er jeg kommet lidt nærmere hvad problemet er:
Desktoppen hedder MK og har IP 192.168.1.8
Laptoppen hedder MEDIONLAPTOP og har IP 192.168.1.6
På desktoppen kan jeg åbne:
\\192.168.1.6 (og dermed få adgang til delte filer på laptoppen, hurra!!)
MEN IKKE \\medionlaptop - det giver en fejlmeddelelse
På laptoppen kan jeg åbne:
\\192.168.1.8 (og dermed få adgang til delte filer på desktoppen, hurra!!)
MEN IKKE \\mk - det giver en fejlmeddelelse
Så nu er jeg faktisk nået til, at jeg kan åbne de delte filer på kryds af computerne - jeg kan bare ikke gøre det ved at bruge computernes navne - kun deres IP-adresser. Det er da en forbedring, der vil noget! Men hvis nogen kan hjælpe det sidste skridt, ville det da være dejligt!! |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |