recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lade to computere dele filer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlade to computere dele filer

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 21:20
Godt at høre der er kommet lidt hul igennem..

Det der med at finde computere via navne som \\mk og \\medionlaptop fungerer via netbios og det er for at sige det mildt noget eklatant l..t. Nogle gange virker det og den der windows lommelygte finder det man leder efter, andre gange finder den ikke en bjælde. Hvis du vil have noget der virker HVER gang så er ipnumre vejen frem.

Tidligere skrev du:
Citér Jeg har et netgear-adsl-modem (leveret af TDC, som vi har internet hos), hvortil den stationære er tilsluttet vha. LAN-kabel.
Derudover har jeg en "wireless router og phone adaptor", som er leveret af Telsome (ip-telefoni).
Jeg har trukket et netværkskabel fra en af udgangene på TDC-modemmet til internet-indgangen på Telsome-boksen. Og så går der selvfølgelig en telefonledning fra telsomeboksen og ned til telefonen!).

Hvad hedder den router du har fået af Telsome og har du et kodeord til den så du kan komme ind i dens opsætning?

Som jeg læser det du skriver, så har du lige pt. 2 routere der begge sender wifi signaler ud og begge deler ipadresser ud, og det er faktisk noget rod.

Det jeg mener du bør gøre er, at få slået wifi delen fra i det der netgear-adsl-modem (som er en router) du har fået fra TDC. Et eller andet sted på opsætningssiden til routeren må der være et punkt hvor du kan slukke for wifidelen. Hvis du skriver routerens mærke og model kan det være jeg kan finde en manual på nettet og være lidt mere konkret med hvad der skal klikkes på.

Når wifidelen er slået fra på TDC routeren er næste trin at se om Telsome routeren har en indstilling så den slår sin routerdel fra og kun fungerer som access point. Som rent access point blander den sig ikke i hvilke ipnumre TDC routeren deler ud, den nøjes med at lave forbindelse til wifi netværket. På den måde er det suverænt TDC routeren der styrer hvilke ipnumre der bruges og du har kun ET lokalnetværk som er fælles både for de maskiner med ledninger og dem med antenner. Igen, hvis du smider navn og modelnummer på Telsome routeren kan det være jeg kan finde en manual på nettet og være mere konkret.

Ovenstående bør løse det med at du har to forskellige lokalnet og du bør også kunne skifte tilbage til trådløs drift på den bærbare igen når det er på plads.

Du skriver noget om at du vil lade den ene computer kunne noget i stil med det man kan med en NAS, altså dele filer med andre maskiner på lokalnettet. Hvis nu jeg tillader mig at gætte på at det er den stationære du vil bruge på den måde, så kan der være en god ide i at give den et fast ipnummer.

Lige nu er det din TDC router der deler ipnumre ud. Den har givet nummeret 192.168.1.8 til din stationære og 192.168.1.6 til din bærbare, men hvis du slukker og tænder begge maskiner igen imorgen er det ikke sikkert de får samme numre igen. Din TDC router har en pulje af ipnumre den deler ud af, jeg vil gætte på den deler ud fra fx. 192.168.1.5 til 192.168.1.25 eller noget i den stil og den deler ud efter "først til mølle" princippet.

Det kunne være en god ide at give din "NAS" et fast ipnummer som den har hver dag. Det kunne fx. være 192.168.1.50, det skal bare være et nummer der ikke ligger i den pulje din TDC router deler ud af.

Da du fulgte Danji's råd om at taste en fast ipadresse ind i maskinen kunne den ikke længere komme på internettet. Det var fordi Danji ikke havde nået at fortælle dig om dns numre.

Prøv på den stationære at lave Start, kør, cmd som tidligere, og lav så en ipconfig /all. Du får nu lidt flere linier frem end du gjorde da du bare skrev ipconfig og blandt disse nye linier er der en eller to linier der hedder "DNS Servere".

Min opsætning ser således ud:
Citér Connection-specific DNS Suffix  . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) PCI-E Gigabit Ethernet NIC
Physical Address. . . . . . . . . : 00-24-21-14-D4-35
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.1.0.102
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.1.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.1.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 212.242.40.3
                                             212.242.40.51
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 21. januar 2011 08:26:41
Lease Expires . . . . . . . . . . : 24. januar 2011 08:26:41

Som Telmore kunde hedder DNS serverne 212.242.40.3 og 212.242.40.51. Som TDC kunde har du fået opgivet et eller to andre numre til TDC's DNS servere. Skriv det/dem ned.

En DNS server er en slags "telefonbog", så når du skriver www.recordere.dk i din browser så spørger din computer TDC's DNS server hvilket ipnummer recordere.dk har så den kan få kontakt med forummet her.

Prøv på din stationære at gå ind på netkortet og tast 192.168.1.50 under ipnummer, 255.255.0.0 i undernetmaske/subnet, 192.168.1.1 under standard gateway, sæt hak i "brug følgende dns servere" og tast så de to dns server numre du fandt ind under "foretrukken dns server" og "alternativ dns server". Hvis du kun fandt et enkelt dns server nummer lader du "alternativ dns server" nummeret være tomt.

Nu burde du stadig kunne gå på nettet med den stationære og med ipconfig bør du få at vide at den har ipnummer 192.168.1.50

På den bærbare går du ind i "Denne computer", taster \\192.168.1.50 i adresselinien for oven og så bør du kunne se de mapper der er delt på den stationære. Højreklik på den delte mappe og find punktet tilslut, så får du mulighed for at vælge et drevbogstav til mappen og sætte hak i at den skal tilslutte mappen automatisk næste gang. Din bærbare computer får sandsynligvis nyt ipnummer imorgen, men den stationære hedder stadig 192.168.1.50 og den delt mappe bør automatisk være tilsluttet igen.
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-August-2005
Point: 390
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 22:25
se med rødt

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Godt at høre der er kommet lidt hul igennem..

Det der med at finde computere via navne som \\mk og \\medionlaptop fungerer via netbios og det er for at sige det mildt noget eklatant l..t. Nogle gange virker det og den der windows lommelygte finder det man leder efter, andre gange finder den ikke en bjælde. Hvis du vil have noget der virker HVER gang så er ipnumre vejen frem. Jamen, så bruger jeg da bare IP-numre - man kan så ikke se den anden computer under "netværkssteder", men det gør ikke så meget

Tidligere skrev du:
Citér Jeg har et netgear-adsl-modem (leveret af TDC, som vi har internet hos), hvortil den stationære er tilsluttet vha. LAN-kabel.
Derudover har jeg en "wireless router og phone adaptor", som er leveret af Telsome (ip-telefoni).
Jeg har trukket et netværkskabel fra en af udgangene på TDC-modemmet til internet-indgangen på Telsome-boksen. Og så går der selvfølgelig en telefonledning fra telsomeboksen og ned til telefonen!).

Hvad hedder den router du har fået af Telsome og har du et kodeord til den så du kan komme ind i dens opsætning? Netgear WGR613VAL og ja, jeg har koder så jeg kan komme ind i opsætningen.

Som jeg læser det du skriver, så har du lige pt. 2 routere der begge sender wifi signaler ud og begge deler ipadresser ud, og det er faktisk noget rod. Du har helt ret.

Det jeg mener du bør gøre er, at få slået wifi delen fra i det der netgear-adsl-modem (som er en router) du har fået fra TDC. Et eller andet sted på opsætningssiden til routeren må der være et punkt hvor du kan slukke for wifidelen. Hvis du skriver routerens mærke og model kan det være jeg kan finde en manual på nettet og være lidt mere konkret med hvad der skal klikkes på. Netopia 3347 ADSL 2/2+router 802,11g/p, PSTN - jeg har været inde i opsætningen (gik ind gennem http://tts.tdc.dk/welcome.do, men jeg synes ikke man kunne ændre på ret meget, og jeg kunne ikke finde nogle steder, hvor man kunne slå WIFI fra.

Når wifidelen er slået fra på TDC routeren er næste trin at se om Telsome routeren har en indstilling så den slår sin routerdel fra og kun fungerer som access point. Som rent access point blander den sig ikke i hvilke ipnumre TDC routeren deler ud, den nøjes med at lave forbindelse til wifi netværket. På den måde er det suverænt TDC routeren der styrer hvilke ipnumre der bruges og du har kun ET lokalnetværk som er fælles både for de maskiner med ledninger og dem med antenner. Igen, hvis du smider navn og modelnummer på Telsome routeren kan det være jeg kan finde en manual på nettet og være mere konkret.
Ovenstående bør løse det med at du har to forskellige lokalnet og du bør også kunne skifte tilbage til trådløs drift på den bærbare igen når det er på plads. Jeg forstår hvad du mener, og det lyder smart - men opsætningsprogrammet til Telsomerouteren var så kompliceret, at jeg blev lidt forskrækket og ikke turde ændre noget. Jeg er i bund og grund bange for at "lege" så meget med tingene at ingenting virker lige pludselig. I bund og grund betales og leveres vores internet forbindelse af min kones arbejde - også derfor er jeg en smule ydmyg i forhold til at gå alt for drastisk til værk.

Summa Summarum: Det er noget rod at jeg har to WLAN-netværk og to routere der deler hver deres ip-adresser ud. Jeg er fuldstændig enig med dig. Men når det så er sagt: Er det et problem i praksis?! Jeg har gjort det, at jeg har flyttet det kabel som sad mellem den stationære og TDC-modemmet, så det nu sidder mellem den stationære og Telsome-routeren. Og da laptoppen bruger telsome-routerens trådløse net, er de altså på samme lokalnet, og kan snakke sammen. Ganske vist ikke vha computer-navne, men v.h.a. ip-adresser, men det lever jeg med. Og ja, i tilgift har jeg TDC's wlan som sender nogle trådløse signaler, som jeg ikke bruger til en klap. Og TDC-routeren deler nogle IP numre ud, som jeg heller ikke bruger, da begge computere nu får IP adresser fra Telsome-routeren.

Du skriver noget om at du vil lade den ene computer kunne noget i stil med det man kan med en NAS, altså dele filer med andre maskiner på lokalnettet. Hvis nu jeg tillader mig at gætte på at det er den stationære du vil bruge på den måde (yes, sir, på lidt længere sigt filmstreamning), så kan der være en god ide i at give den et fast ipnummer.

Lige nu er det din TDC router der deler ipnumre ud. Den har givet nummeret 192.168.1.8 til din stationære og 192.168.1.6 til din bærbare, men hvis du slukker og tænder begge maskiner igen imorgen er det ikke sikkert de får samme numre igen. Din TDC router har en pulje af ipnumre den deler ud af, jeg vil gætte på den deler ud fra fx. 192.168.1.5 til 192.168.1.25 eller noget i den stil og den deler ud efter "først til mølle" princippet.

Det kunne være en god ide at give din "NAS" et fast ipnummer som den har hver dag. Det kunne fx. være 192.168.1.50, det skal bare være et nummer der ikke ligger i den pulje din TDC router deler ud af.

Da du fulgte Danji's råd om at taste en fast ipadresse ind i maskinen kunne den ikke længere komme på internettet. Det var fordi Danji ikke havde nået at fortælle dig om dns numre.

Prøv på den stationære at lave Start, kør, cmd som tidligere, og lav så en ipconfig /all. Du får nu lidt flere linier frem end du gjorde da du bare skrev ipconfig og blandt disse nye linier er der en eller to linier der hedder "DNS Servere".

Min opsætning ser således ud:
Citér Connection-specific DNS Suffix  . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) PCI-E Gigabit Ethernet NIC
Physical Address. . . . . . . . . : 00-24-21-14-D4-35
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.1.0.102
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.1.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.1.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 212.242.40.3
                                             212.242.40.51
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 21. januar 2011 08:26:41
Lease Expires . . . . . . . . . . : 24. januar 2011 08:26:41

Som Telmore kunde hedder DNS serverne 212.242.40.3 og 212.242.40.51. Som TDC kunde har du fået opgivet et eller to andre numre til TDC's DNS servere. Skriv det/dem ned.

En DNS server er en slags "telefonbog", så når du skriver www.recordere.dk i din browser så spørger din computer TDC's DNS server hvilket ipnummer recordere.dk har så den kan få kontakt med forummet her.

Prøv på din stationære at gå ind på netkortet og tast 192.168.1.50 under ipnummer, 255.255.0.0 i undernetmaske/subnet, 192.168.1.1 under standard gateway, sæt hak i "brug følgende dns servere" og tast så de to dns server numre du fandt ind under "foretrukken dns server" og "alternativ dns server". Hvis du kun fandt et enkelt dns server nummer lader du "alternativ dns server" nummeret være tomt.

Nu burde du stadig kunne gå på nettet med den stationære og med ipconfig bør du få at vide at den har ipnummer 192.168.1.50

På den bærbare går du ind i "Denne computer", taster \\192.168.1.50 i adresselinien for oven og så bør du kunne se de mapper der er delt på den stationære. Højreklik på den delte mappe og find punktet tilslut, så får du mulighed for at vælge et drevbogstav til mappen og sætte hak i at den skal tilslutte mappen automatisk næste gang. Din bærbare computer får sandsynligvis nyt ipnummer imorgen, men den stationære hedder stadig 192.168.1.50 og den delt mappe bør automatisk være tilsluttet igen. Lyder som en god ide at give den stationære et fast ip-nummer. Det bliver vist i morgen eller på mandag, at jeg prøver det.

1000 tak for dit lange, uddybende og brugbare svar - og tak til andre, som har bidraget. Jeg forstår godt, at hvis man er computerperfektionist, som jeg gætter på, at du er, vil man synes det er noget sjusk, hvis jeg ikke får ændret i min opætning som du anviser. Men hvis du ser det fra min side, så har jeg nu to computere, der kan udveksle filer med hinanden, og det havde jeg ikke da tråden startede.

Nu er der så dukket et nyt spørgsmål op: Nemlig hvilket program der er velegnet til at afspille dvd-film. Men det tager vi lige i en anden tråd....

Redigeret af pianomartin - 22-Januar-2011 kl. 12:48
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 23:27
Det er ikke sikkert at netbios virker pga. firewall osv.

Hvis man vil være sikker på at maskinerne kan finde hinanden, så kan man skrive dem ind i hostfilerne på maskinerne, det kræver dog at maskinerne altid har samme ip adresse.

Gå i Windows XP ind på:
"%SYSTEMROOT%\system32\drivers\etc"
(omsættes som standard til "C:\WINDOWS\system32\drivers\etc")

Her ligger filen "hosts"

I denne skriver man eksempelvis  følgende:

192.168.1.6 laptop
192.168.1.8 workstation

Herefter kan du skriver "laptop" og komme ind på den bærbare eller "workstation" og komme ind på den stationære.

Du kan ændre navnene som du lyster bare du ikke bruger æøå osv.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Summa Summarum: Det er noget rod at jeg har to WLAN-netværk og to routere der deler hver deres ip-adresser ud. Jeg er fuldstændig enig med dig. Men når det så er sagt: Er det et problem i praksis?! Jeg har gjort det, at jeg har flyttet det kabel som sad mellem den stationære og TDC-modemmet, så det nu sidder mellem den stationære og Telsome-routeren. Og da laptoppen bruger telsome-routerens trådløse net, er de altså på samme lokalnet, og kan snakke sammen. Ganske vist ikke vha computer-navne, men v.h.a. ip-adresser, men det lever jeg med. Og ja, i tilgift har jeg TDC's wlan som sender nogle trådløse signaler, som jeg ikke bruger til en klap. Og TDC-routeren deler nogle IP numre ud, som jeg heller ikke bruger, da begge computere nu får IP adresser fra Telsome-routeren.

Det er rigtigt godt tænkt, og det vil fungere præcis som du beskriver, så hul i at tdc routeren udsender wifisignaler og føler sig lidt ensom. Fin ide, mester og så slipper du også for måske at få lavet bøvl med routeropsætningen.

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

1000 tak for dit lange, uddybende og brugbare svar - og tak til andre, som har bidraget. Jeg forstår godt, at hvis man er computerperfektionist, som jeg gætter på, at du er, vil man synes det er noget sjusk, hvis jeg ikke får ændret i min opætning som du anviser. Men hvis du ser det fra min side, så har jeg nu to computere, der kan udveksle filer med hinanden, og det havde jeg ikke da tråden startede.

Jeg er ikke spor perfektionist, så det var en fin og simpel løsning du kom på, jeg er mere sådan lidt "hvorfor pokker fandt jeg ikke på det fra starten af?", så havde du jo været i mål for 3 sider siden..

Nu mangler du bare et fast ipnummer på din "NAS" så du slipper for dagligt at checke hvilket ipnummer den har fået af telsome routeren.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2011 kl. 08:01
Hej igen.

Så kom den nye computer med Win 7 HP 64 bit i hus. Og alt er skønt, og den skulle selvfølgelig også dele filer med den bærbare.

Jeg kan fint se Win7 maskinen fra laptoppen, når jeg skriver \\ip.adresse.
så får jeg en oversigt over delte filer, som standard en mappe, der hedder "users", som tilsyneladende skulle ligge i roden af C-drevet på WIN7-maskinen. Og de filer, der ligger her kan jeg sagtens åbne (men det aparte er, at jeg ikke umiddelbart kan finde en mappe der hedder c:\users på WIN7-maskinen som jo er med dansk OS.

Men hvis jeg tager en anden mappe og gør delt opstår der et problem.
Jeg kan godt se den på den bærbare, men når jeg vil åbne den, får jeg følgende fejl: \\ip.adresse\mappe er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.

Jeg kan ikke regne ud hvad jeg skal gøre, har søgt og søgt...
Det vildt underlige er, at hvis jeg kopiere nogle filer til c:\users kan jeg godt læse dem på den bærbare. Men hvis jeg vil dele de selv samme filer, hvor de bare ligger et andet sted end c:\users kan jeg ikke.

Jeg ka som sagt ikke se den c:\users i  roden af c: drevet, så jeg kan kun komme derind, ved at søge på en fil, der ligger derinde.)

Håber nogen har et lille godt råd!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2011 kl. 00:34
Med absolut nul forstand på windows 7 gætter jeg på det er noget med rettigheder der mangler.

Hvad bruger du af brugernavn når du logger ind på den bærbare og på den nye maskine? Hvis nu du logger ind på den bærbare med brugernavnet Martin og kodeordet Pølse, så er det muligt at den bærbare også identificerer sig overfor den nye maskine med det brugernavn og kodeord. Hvis ikke brugeren Martin er oprettet på den nye maskine går det galt og den bærbare afvises. Grunden til at det alligevel virker på "users" mappen kan være at den er sat til at tillade gæster at kigge i mappen.

Kan du få lov at kopiere en fil fra den bærbare over i den nye maskines users mappe eller får den bærbare kun lov at kigge?
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2011 kl. 04:39
jeg har fået det til at virke.
Inspireret af det du skrev rodede jeg lidt videre og fik det til at du - spørg mig ikke hvordan!
Tak!
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu