recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ladning af iPhone/iPad i Nepal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ladning af iPhone/iPad i Nepal

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ladning af iPhone/iPad i Nepal
    Sendt: 08-Februar-2022 kl. 10:42
Jeg skal på trekking i Nepal

Rejseselskabet oplyser: "Der er 230 volt / 50 hertz som i Danmark, men vær opmærksom på, at der ikke er samme stabilitet, hvorfor man skal passe på sarte apparater. Stiktypen er den samme som i Danmark, men ”løs i kødet”."

"Sarte apparater". Bør man være bekymret for at oplade iPhone/iPad med Apples originale 18w USB-C-lader? Har den så meget "sikring" indbygget, at der ikke sker noget? Eller bør jeg nøjes med at oplade en powerbank og så oplade iPad/iPhone fra powerbanken?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2022 kl. 16:59
ville ikke være bange

der er jo en fin omformer imellem   

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2022 kl. 17:45
Det er højest laderen der futter af.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2022 kl. 17:51
ja omformer måske

Men de kan vist køre 110 til 240 volt. 
Til top
Ninjamads Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2019
Sted: Ballerup
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ninjamads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2022 kl. 08:56
Hej, hvis det kan være en hjælp, så havde vi ikke problemer med at oplade iPad/iPhones i Nepal da vi var der for to år siden. Gik fint både i Kathmandu og ude på landet/oppe i bjergene. Men jeg kan selvfølgelig ikke garantere for dit udstyr. Der skal selvfølgelig en stik-adapter på som så mange andre steder. Stikkontakterne i Nepal kan godt vær lidt slidte/løse/uoriginale så nogle (tunge) adaptere gider ikke sidde ordentligt fast, det kan være nødvendigt at prøve sig lidt frem. Btw, SIM/datakort har du måske styr på, ellers fås de i de fleste kiosker. 

Rigtig god tur, du får én på opleveren :-D 

Mads
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2022 kl. 09:34
"Der skal selvfølgelig en stik-adapter på" - det var jeg ikke klar over, tak :) Kan du linke til en velegnet?

SIM/datakort? 
Jeg er "3-kunde", men 3likehome dækker ikke Nepal. Så jeg er godt klar over, at jeg skal slå roaming fra, og nøjes med wifi, hvis/når det findes på trekket. Principielt lever jeg gerne 14 dage uden internet - det vil faktisk være ret sundt, men du må da gerne komme med et par tips/tricks til gode simkort-udbydere... Og gad vide om mobil-net overhovedet dækker på selve trekket? Som sagt er det heller ikke afgørende for mig, at være online....
Til top
Ninjamads Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2019
Sted: Ballerup
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ninjamads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2022 kl. 11:20
Jeg mener bestemt at huske, at der skal sådan en "verdens-adapter" på. Hvis du går efter noget der passer i Indien så skulle det passe (nogenlunde) i Nepal. Hvis jeg Googler, så kan jeg se at man bruger type C, D og M i Nepal (ja hele tre slags, så er stilen lissom lagt haha). Jeg mener at huske at D og M (tre stik) var de mest udbredte. Det er nok en lillebitte forskel mellem D og M (jeg er ikke ekspert) der for os gjorde at nogle stik virkede mens andre ikke gjorde. Vi havde to-tre små multiadaptere med alligevel i vores rejsetaske. Jeg ville nok ikke rende ud og købe tre adaptere men bare en enkelt og så købe en ny derovre hvis den du har med ikke virker. Men igen: prøv lige et par forskellige stikkontakter inden du opgiver :)

Vi klarede os også uden Nepal-SIM kort og brugte bare wifi hvis der var noget. Det var der sjovt nok ofte. Du ved nok, at hvis du roamer data så bliver det vildt dyrt. Det her er ikke EU :-) Telefonopkald og sms er også meget dyrere. Derfor bruger mange turister et lokalt data-SIM kort derovre (som man som nævnt kan købe mange steder især i Kathmandu (på ethvert gadehjørne)) så man kan bruge WhatsApp og lignende. Bare spørg en tilfældig Nepaleser, de kan pege dig i retning af en kiosk med SIM-kort. 

Jeg ville nok købe sådan et SIM næste gang, det er rart lige at have ved hånden og koster ikke alverden. Jeg kan godt følge dig med ikke at være online 24-7 når man er ude og opleve verden, det gider jeg heller ikke, men rart alligevel at kunne tjekke vejret, google maps, sende et billede hjem, og andre småting når man har lyst. Men altså, hvis du er i nærheden af wifi er det jo ikke et problem. Hvis du skal på trek, ja så er det nok meget lokale forhold der gør om du har dækning eller ej. Jeg oplevede ok dækning forbavsende mange steder.  

mvh Mads 
  


Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2022 kl. 16:55
Ninjamads -> Tusind tak for info og tips. Jeg kigger lidt på det...

Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2022 kl. 23:03
jeg har ikke været i nepal, men pænt mange andre steder. Jeg endte med at købe sådan en og en god powerbank som backup.


Den har indbygget usb, så du kan helt undlade iphone laderen og du er aldrig i tvivl om den passer i det lokale stik.
Til top
allannissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér allannissen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2022 kl. 10:00
Hvis din telefon understøtter e-sim, så kig på flexiroam. Bruger det selv når jeg er i et land hvor 3likehome ikke dækker.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu