|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
huiron ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 07-Januar-2008 Status: Offline Point: 308 |
![]() |
Jeg ville heller ikke bruge cat5 kabel. Det er simpelthen for tyndt/ringe.
Idet prisen naturligvis har en relevans og de lange træk ville jeg nok kigge ind i hifiklubben. De har forskellige kabler fra 20 kr meteren. Måske benytte 20 kr kabel til bag, og så lige et nyk op til fronterne. Det er naturligvis dyrere end cat5, men er nu også overbevist om at det er klart bedre. semi off topic: Har selv hørt hvad forskel et signal kabel på 1 meter mellem CD og receiver kan gøre. Man tror simpelthen ikke på det før man selv har lavet en test. Der er meget stor forskel på lyden. Summa summarum. Lakrids kabler, ringklokke ledning, 230V kabel og lign har ikke noget at gøre med hifi efter min mening. God fornøjelse med det nye teknik rum. Er kun lidt misundelig ![]() |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
![]() |
Jeg ville måske ikke begynde på den slags for at spare lidt penge.
Hvis du fletter 400 meter cat5 kabel dobbelt til hver leder, så får du ca. 70 meter kabel ud af det efter en masse tid. Desuden har du fået en længere signalvej, da der går mere kabel end man tror til en dobbelt fletning. Jeg har selv flettet et par kabler for sjov, men synes ikke jeg lydmæssigt fik noget ud af de 5 meter jeg prøvede med. Man kan få meget billige færdige kabler som jeg vil tro kan spille lige så godt eller bedre end det cat5 man selv fletter. Ruller med 100 meter |
|
![]() |
|
jnus ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 19 |
![]() |
Jeg regner ikke med at flette lederne, men blot at bruge TripleT fremgangsmåden fra TNT audio.
Jeg syntes der er en del sites som roser disse kabler (og firmaer der tilmed sælger dem i butikker!) og det er jo ikke ligefrem den opfattelse man får fra denne tråd. Man mangler lidt en videnskablelig analyse af disse kabler kontra 100-400 kr./m kabler. Sagen er nu at jeg har købt de 250m cat5e og nu skal det prøves. Er det helt håbløs, er det så billigt at det kan smides ud. Cyberguyen: du skriver du ikke rigtigt fik noget ud af det - i forhold til hvad? Jeg kommer til at give ca. 280 for alt kabel + terminering. For de penge kan jeg få 100m 0.5mm2 host av-cables.dk. Det virker som noget utroligt tyndt højtaler kabel. |
|
Behøves ikke en underskrift
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
![]() |
Det var noget 2.50mm2 jeg havde liggende som jeg prøvede en lyttetest med. Højttalerne var 2 stk. Dali Ikon 1, som ikke har den største bas. Jeg synes faktisk diskanten fik taget toppen en smule af de flettede kabler. Men ellers var der ikke den store forskel. Det kan meget vel have været en placebo effekt jeg oplevede. |
|
![]() |
|
![]() |
Men det er selvfølgelig også næsten dobbelt pris...
|
|
![]() |
|
cnn3 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2004 Sted: Århus Status: Offline Point: 3195 |
![]() |
Kan da godt bruges: http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=40100&Produkt=h%F 8jttalerkabel&where= og så er det ovenikøbet på tilbud :-)) |
|
mvh Christian
|
|
![]() |
|
jnus ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 19 |
![]() |
cnn3: og det vil være bedre end et par cat5 kabler? (... kæmper for min sænkende skude....:)
Redigeret af jnus - 02-Oktober-2008 kl. 09:07 |
|
|
|
![]() |
|
Crede ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 14-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23 |
![]() |
Når nu du har sådan en fin Onkyo 806 så forstår jeg ikke du vil spare på kablerne især ikke til front og center der ville jeg som minimum købe et kabel der ligger omkring de 10-15 kr. pr. mtr. HUSK NU PÅ AT DER ER IKKE NOGET DER BLIVER BEDRE END DET SVAGSTE LED |
|
![]() |
|
![]() |
Crede: lige netop, men!
Jeg havde jo håbet at ved brug af cat5 kabler, jvf. de forskellige sites, at jeg fik et kvalitetskabel som var på niveau med de dyrere kabler, men til billige penge (jvf. http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html og http://www.tnt-audio.com/clinica/ffrc_e.html). Også derfor jeg ikke syntes om ideen at købe fra Harald Nyborg bare fordi det er samme prisklasse. Men denne fremgangsmåde giver self. kun mening, hvis der rent faktisk er noget at vinde med cat5. Dvs. det ikke bliver det svageste led og rent faktisk en god højtalerledning til en god pris. Jeg ved godt den sikrer løsning er at bruge kr. 1000-1500 på noget kabel 'man' ved virker, men hvis jeg kan få nogenlunde samme lyd ved brug af cat5, ser jeg ingen grund til det. |
|
|
|
![]() |
|
cnn3 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2004 Sted: Århus Status: Offline Point: 3195 |
![]() |
Højttalerkablet fra Harald er jo 2,5mm kvadrat kobber, ikke noget fancy, men mange gange bedre end hvad man ellers kan se rundt omkring af elkabler mv. Jeg vil tro at det er bedre end dit forslag, men køb da en enkelt rulle og lav et forsøg, du skal jo bruge mange meter... Du kan også få det i Jem og Fix (samme ejere) Fortæl lige om resultatet her hvis du prøver dig ad. Redigeret af cnn3 - 03-Oktober-2008 kl. 14:30 |
|
mvh Christian
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Det er altså ikke så svært: I den her prisklasse, og med de kabeltræk du skal lave, er der én ting der tæller, det er mængden af kobber. Jo større tværsnit, jo bedre. Jeg ved ikke hvor meget leder der er i et Cat5 kabel, men jeg gætter på der skal nogle stykker til for at ramme 2.5 mm2, som alt efter højttalernes impedans nok er et rimeligt mål for et 10 meter træk, for ikke at have for meget tab. EDIT: For at give en idé om niveauet: Har du 10 meters kabeltræk på en 4 ohms højttaler og bruger 0.75 mm2 kabel, så har du et tab på rundt regnet 10%. Dét tab er mere end halveret i et 2.5 mm2 kabel. Redigeret af AV Precision - 03-Oktober-2008 kl. 15:04 |
|
![]() |
|
![]() |
Godt så. Lad og lægge låg på den. Jeg må prøve at få lavet en lyttetest af hhv. 2.5mm2 og et flettet cat5. Kan I anbefalde noget reference materiale til at lytte til?
Redigeret af jnus - 03-Oktober-2008 kl. 15:04 |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |