recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Laptop til konfirmanden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laptop til konfirmanden

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Looklight Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Looklight Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2015 kl. 00:54
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tanaburs Tanaburs skrev:

Det er tiltrækkende at man kan købe den helt blank ved mm vision og så kun køre Windows på..det har jeg gjort på min NUC i5 og den starter op på 20 sec...

Hvis din NUC i5 skal bruge 20 sekunder på at starte op, så har du lavet noget helt galt.
De kan starte op på langt under det halve. Shocked


Den NUC jeg byggede til min veninde startede op på 8 sekunder, med windows 7.
Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1
Til top
wicca Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 506
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wicca Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2015 kl. 04:07
Uden tvivl en Lenovo Yoga Pro 2. Pt. Måske den lækreste bærbare pc på markedet: QHD opløsning, ssd, ultra let, i7 CPU og ellers bare fandens lækkert touch.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2015 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg ville gå efter lenovo carbon x1 hvis det skal være en Windows maskine, eller en macbook air, hvis det skal være macos


Hvis budgettet hedder 7.000 kr. er det jo nok ikke en X1 Carbon man skal kigge efter.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2015 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af wicca wicca skrev:

Uden tvivl en Lenovo Yoga Pro 2. Pt. Måske den lækreste bærbare pc på markedet: QHD opløsning, ssd, ultra let, i7 CPU og ellers bare fandens lækkert touch.


Som med X1 Carbon, en Yoga 2 Pro er langt over budgettet på 7.000 kr.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2015 kl. 08:58
Hvis der er tale om en konfirmationsgave taler vi vel om April/Maj og i så fald ville jeg selv vente lidt endnu med at afsondre markedet.

Notebooks med Broadwell-CPU'er er langt om længe på vej ud på markedet og vil formentlig kunne findes i hobetal omkring Marts måned.

Broadwell skulle - alt andet lige - give mulighed for langt bedre batterilevetid, dvs. have et lavere strømforbrug og dermed et lavere behov for køling. Det er værd at tage med.

Liste over Broadwell-CPU'er:
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadwell_(microarchitecture)#List_of_Broadwell_processors

Kig efter CPU'er i 5xxx-serien (Intel) for at lokalisere Broadwell-maskinerne.

4xxx er Haswell, 3xxx er Ivy Bridge og skulle der stadig stå en forhutlet 2xxx på tilbud hos den lokale Fona er det en strømslugende Sandy Bridge.

Søg f.eks. efter den billigste Core i5 Broadwell CPU:
http://www.proshop.dk/Products/ProductSearch.aspx?search=5200u

Som det fremgår af resultatlisten er der adskillige maskiner indenfor budgettet, men som det også fremgår vil de først komme på lager i løbet af et par uger.

Går man ned i en i3 Broadwell men gerne vil have FullHD-skærm, touch og SSD er der f.eks.
http://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-ThinkPad-Yoga-14-20DM-2471973.html

Den er så dog lige en tand over budgettet på 7.000 kr. men skærmen på 14" er et godt kompromis mellem den knap så praktiske 13(,3)" og den knap så transportable 15(,6)".

Det er selvfølgelig de færreste - mig selv inkluderet - som har nogen erfaring med de nye Broadwell-modeller, men når vi er så tæt på deres frigivelse og hvis købet kan vente til engang i April burde der være tid til at vente til maskinerne og anmeldelserne kommer.
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2015 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tanaburs Tanaburs skrev:

Det er tiltrækkende at man kan købe den helt blank ved mm vision og så kun køre Windows på..det har jeg gjort på min NUC i5 og den starter op på 20 sec...

Hvis din NUC i5 skal bruge 20 sekunder på at starte op, så har du lavet noget helt galt.
De kan starte op på langt under det halve. Shocked
Langt under det halve, altså måske 8 sec for windows 8.1 ?
Jeg ved ikke om jeg har gjort noget galt...jeg har installeret windows fra usb image hentet ved microsoft, div. drivere har jeg hentet hos microsoft eller intel bortset fra wifi driver oms jeg fandt ved fabrikanten af kortet. Fra tryk på start til "arbejder i baggrunden" ikonet ikke længere er aktivt på desktop går der 18 sec. Hvis du kan bide 10 sec. af den tid vil jeg gerne vide hvordan ?
Jeg har avg og lidt andre småting installeret på den men at køre uden aktiv virus scan er ikke en option for mig.
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2015 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Hvis der er tale om en konfirmationsgave taler vi vel om April/Maj og i så fald ville jeg selv vente lidt endnu med at afsondre markedet.

Notebooks med Broadwell-CPU'er er langt om længe på vej ud på markedet og vil formentlig kunne findes i hobetal omkring Marts måned.

Broadwell skulle - alt andet lige - give mulighed for langt bedre batterilevetid, dvs. have et lavere strømforbrug og dermed et lavere behov for køling. Det er værd at tage med.

Liste over Broadwell-CPU'er:
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadwell_(microarchitecture)#List_of_Broadwell_processors

Kig efter CPU'er i 5xxx-serien (Intel) for at lokalisere Broadwell-maskinerne.

4xxx er Haswell, 3xxx er Ivy Bridge og skulle der stadig stå en forhutlet 2xxx på tilbud hos den lokale Fona er det en strømslugende Sandy Bridge.

Søg f.eks. efter den billigste Core i5 Broadwell CPU:
http://www.proshop.dk/Products/ProductSearch.aspx?search=5200u

Som det fremgår af resultatlisten er der adskillige maskiner indenfor budgettet, men som det også fremgår vil de først komme på lager i løbet af et par uger.

Går man ned i en i3 Broadwell men gerne vil have FullHD-skærm, touch og SSD er der f.eks.
http://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-ThinkPad-Yoga-14-20DM-2471973.html

Den er så dog lige en tand over budgettet på 7.000 kr. men skærmen på 14" er et godt kompromis mellem den knap så praktiske 13(,3)" og den knap så transportable 15(,6)".

Det er selvfølgelig de færreste - mig selv inkluderet - som har nogen erfaring med de nye Broadwell-modeller, men når vi er så tæt på deres frigivelse og hvis købet kan vente til engang i April burde der være tid til at vente til maskinerne og anmeldelserne kommer.
Du har ret, det er ikke urgent vi snakker maj måned og jeg har tænkt det samme omkring 14 tommer skærm. de 7k er mit fixpunkt men hvis der er en laptop som er indlysende meget bedre end andre kan prisen stigen lidt.. jeg er dog ikke sikker på hvor stor forskel det gør om CPU er sidste års model eller den nyeste, det bliver ihvertfald holdt op mod prisen men jeg vil vente og se når der er et udvalg af laptops med broadwell i markedet og det er nemmere at vurdere.
Til top
Andersss Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2011
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andersss Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2015 kl. 17:17
Jeg synes i er igang med at skyde fugle med kanoner. Det som en pige i den alder vil have, er en fin 13" macbook air. Du kan til tider få en ny til den pris, og ellers kan du snildt finde en let brugt. Jeg kører selv med en mid2012 i5 maskine, som fungerer mere end rigelig fint til universitetsbrug. 
Måske er den ikke 14", men til gengæld er den i 16:10 format, så den er mere anvendelig til hverdagsopgaver, end en 16:9 skærm.
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 07:53
Mac er ikke en option, det skal være Windows pga. nogle applikationer hun skal bruge hver dag i skole.
Men hvis man kun tænker i Mac (og penge ikke er et issue) er det ret beset noget nemmere det er jeg enig i ;)
Anyway jeg har fået en del input og tak for det, jeg vil ud at kigge på 14 tommers laptops.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af Tanaburs Tanaburs skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tanaburs Tanaburs skrev:

Det er tiltrækkende at man kan købe den helt blank ved mm vision og så kun køre Windows på..det har jeg gjort på min NUC i5 og den starter op på 20 sec...

Hvis din NUC i5 skal bruge 20 sekunder på at starte op, så har du lavet noget helt galt.
De kan starte op på langt under det halve. Shocked
Langt under det halve, altså måske 8 sec for windows 8.1 ?
Jeg ved ikke om jeg har gjort noget galt...jeg har installeret windows fra usb image hentet ved microsoft, div. drivere har jeg hentet hos microsoft eller intel bortset fra wifi driver oms jeg fandt ved fabrikanten af kortet. Fra tryk på start til "arbejder i baggrunden" ikonet ikke længere er aktivt på desktop går der 18 sec. Hvis du kan bide 10 sec. af den tid vil jeg gerne vide hvordan ?
Jeg har avg og lidt andre småting installeret på den men at køre uden aktiv virus scan er ikke en option for mig.

Sorry - jeg har den samme tid med en Windows 8.1
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 11:11
Jeg har ikke læst alle indlæg her. Men helt generelt, når man søger laptops i dag, så skal man ikke overse den feature at have iluminated (lys) i tastaturet. Medmindre man altid sidder i vel oplyst lokale, så er det en feature, der kan gøre ekstreme underværker i aftentimerne.

Din laptop er mobil på alle tider af døgnet. Det er lyset oftest ikke! 

Blot et godt råd. Jeg synes det er meget mystisk, at der ikke er flere laptops med denne feature i dag. Det har immervæk eksisteret i temmelig mange år efterhånden. Som regel er det desværre kun på de dyre ultrabooks man ser det, selvom det er minimalt hvad det reelt koster.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 11:13
Et andet godt råd.
En laptop med HD opløsning er efter min mening til grin. Full HD som minimum. Ellers så scroller man sig selv halvt ihjel.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu