recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Laser tv? Holy crap^^
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLaser tv? Holy crap^^

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 16:19
Ok, tak for svaret, rart at vide hvad du syntes, det er jo ikke de sædvanlige reklame trommer man hører.  Tak fordi du ofrede tid. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 21:40

Til sammenligning, så har præsentationerne af SED også leveret en ret dårlig billedkvalitet, men til gengæld har der været elementer i billedet der har været meget lovende, hvis man har været i stand til at kigge forbi den dårlige demonstration. Til gengæld har SED formentligt udspillet sin chance i markedet med de endeløse forsinkelser, og jeg tror at det er kommet bag på SED-udviklerne for det første hvor meget priserne i fladskærms-markedet er faldet, for det andet hvor langt Pioneer er nået med plasma-teknologien. Sort-niveauet, der skulle have været SED's force (der er også andre fordele, men de er langt sværere at markedsføre) er allerede opnået af Pioneer, derfor er nyhedens interesse omkring SED væk. Synd, for teknologien leverer en ydelse mht. shadow detail og farvegraduering, som jeg ikke har set magen til på nogen anden direct-view teknologi.

De nye teknologier kan efter min mening opsummeres således:

SED/FED: Kvalitetsmæssigt fantastisk, men for dyrt og for sent. Der bliver måske et marked inden for high-end pro-monitorer (den slags monitorer forbrugere sjældent ved eksisterer, såsom 30" CRT-monitorer i 150.000,-s klassen...).

Laser: Kan revolutionere projektions-teknologierne, men de basale ulemper omkring front- og bagprojektion skal udvikle sig med, hvis Laser skal være et seriøst alternativ til LCD/plasma tv.

OLED: Stort potentiale, men samtidig store teknologiske problemer der skal overkommes, ikke mindst ujævn slitage.

OLED har potentialet til at udkonkurrere LCD så snart produktionspriserne er kommet ned, og de værste problemer er overstået. Ujævn og ukorrekt farvegengivelse er i forvejen eksisterende på LCD-tv, så det er ikke det store tab hér. Laser kan muligvis spille med hér, igen fordi ulemperne omkring f.eks. synsvinkel allerede er til stede i LCD, så selv om det ikke bliver perfekt, kan det sagtens konkurrere. Med den udvikling der sker på plasma, ikke mindst seneste generation Pioneer som endda kan nå at blive forfinet flere gange før de andre teknologier er over børnesygdommene, så er der ikke nogen realistisk trussel overfor plasma-teknologien i sigte. Derfor tror jeg at plasma, til manges overraskelse sikkert, vil have længere levetid i markedet end LCD, fordi det er dén teknologi der, i hvert fald inklusive de næste 3-5 års udvikling, vil stå tilbage som den mest færdigudviklede teknologi, dvs. dén med færrest ulemper.

Mit gæt på markedet om 5 år:

Mindre fladskærme: OLED.

Store fladskærme: Plasma til de "videofile", laser-projektion til de prisbevidste, især i de helt store størrelser, og måske OLED til de teknik-fikserede.

Projektorer: Delt mellem DLP, LCOS og måske LCD, baseret på laser og LED lyskilder.

Muligvis vil vi endda se markedet delt mellem endnu flere forskellige teknologier, og alt efter udviklingen af især kostprisen på LCD, kan det da sagtens være at de hænger ved.

Dét vi kan være helt sikre på er, at uanset teknologierne, så vil der være et marked for billige (og ikke-så-billige-men-burde-være-det...) skærme, hvor producenterne enten er ligeglade med billedkvalitet eller ikke evner at levere det, og uanset udviklingen kommer der aldrig et punkt hvor en dårlig konstruktion leverer et godt billede. Jo bedre teknologierne bliver, jo mere er det producentens evne og vilje til at levere god billedkvalitet, der afgør hvor godt billedet rent faktisk er i praksis.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 22:16
Med stor tak, AV-Precision, det er altid godt med en fagmands mening  omkring den slags.

Det sætter mange ting på plads. Men der kan jo ske meget på nogle år, der forrykker billedet. Det som en 5 døgns vejr prognose, det kan udvikle sig anderledes end forudset. Der skal jo også være lidt spænding fremover. 
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 22:33

Otto, hvad er så din vurdering af NED (jeg mener det er det samme som nogle steder bliver kaldt NCD, men jeg så bare navnet Nano-Emissive Display i forbindelse med NED, og bruger derfor den betegnelse)??

Jeg har kun læst meget løst om det, men det lyder også lovende ud fra de 2-3 artikler jeg fandt på nettet.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 22:51

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Med stor tak, AV-Precision, det er altid godt med en fagmands mening  omkring den slags.

Det sætter mange ting på plads. Men der kan jo ske meget på nogle år, der forrykker billedet. Det som en 5 døgns vejr prognose, det kan udvikle sig anderledes end forudset. Der skal jo også være lidt spænding fremover. 

Helt sikkert, det er 100% gæt (og lige i øjeblikket sker gættet i febervildelse, må jeg måske hellere understrege... )

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Otto, hvad er så din vurdering af NED (jeg mener det er det samme som nogle steder bliver kaldt NCD, men jeg så bare navnet Nano-Emissive Display i forbindelse med NED, og bruger derfor den betegnelse)??

Jeg har ikke nærstuderet det, men umiddelbart lader SED, FED og NED til at være tre sider af samme sag. Jeg formoder der er tale om de samme fordele og ulemper som ved SED, og medmindre Motorola's version ikke har de samme kost-relaterede issues som SED, så tror jeg konklusionen er de samme. Jeg søgte lidt om det nu, fordi du spurgte, og jeg kan faktisk ikke umiddelbart finde andet end nogle announcements fra 2005. Det er i hvert fald ikke noget der lyder som om det er lige om hjørnet.

Iøvrigt har jeg forsømt at nævne, at jeg kraftigt tvivler på at målsætningen om at levere laser-baserede tv i løbet af i år holder vand. Men hvis man vil vide mere om hvad der sker inden for de næste 6-12 måneder, så er det i høj grad et spørgsmål om at holde øje med Cedia i september. Det er hér de tunge drenge vil afsløre de væsentligste nyheder. Enhver ny teknologi som vi skal forvente at se i løbet af 2008, bør kunne ses som en rimeligt fremskreden prototype på Cedia i år. Og det er stensikkert at hvis der ikke står et produktionsklart laser-tv dér, så ser vi dem ikke i butikkerne inden jul.

Hvis ikke Toshiba kan demonstrere en SED der er nået videre end dén prototype de viste på IFA og Cedia sidste år (og som pga. rettighedsproblemer ikke var at finde på CES), så tror jeg at vi kan hamre det sidste søm i SED's kiste.

Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2007 kl. 22:07

Problemet med laser-TV, ud over de billedmæssige, er også til dels at det kræver en modifikation af brugernes opfattelse af hvad et kønt TV er. Så længe du ikke kan hænge det op på et Vogel-ophæng eller kline det op med 1 cm til væggen i 2 m højde, så sælger det ikke i DK. I USA måske, men her har bagprojektions-TV også haft et mere solidt greb igennem længere tid. Vi vil have en flad herhjemme uanset hvordan billedkvaliteten så end bliver - det vidner enhver elektronikkædes sortiment vel om.

Præcis som det er tilfældet med LED baserede LCD skærme, så er det større farvespektrum i sig selv ikke nogen egentlig motiverende faktor. Et udviddet farvespektrum medfører faktisk flere problemer end det løser, idet næsten alt materiale er skabt til at blive vist på skærme der kun producerer 97% af NTSC spektret (nye CCFL lamper). Billeder vil ikke se ud som de egentlig var tiltænkt og det er ikke kildematerialets skyld - det er din fine nye skærms skyld. Det er sandt at der er mere knald på farvene på eksempelvis LED skærme, men "mere knald" er ikke lig med "bedre billede"...

FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2007 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Problemet med laser-TV, ud over de billedmæssige, er også til dels at det kræver en modifikation af brugernes opfattelse af hvad et kønt TV er. Så længe du ikke kan hænge det op på et Vogel-ophæng eller kline det op med 1 cm til væggen i 2 m højde, så sælger det ikke i DK.

På dette punkt betyder laser-tv på sigt det modsatte: Vi skal modificere vores opfattelse af hvor meget et bagprojektions-tv fylder. Om de vil være helt flade fra starten, det er jeg mere tvivlsom overfor.

Præcis som det er tilfældet med LED baserede LCD skærme, så er det større farvespektrum i sig selv ikke nogen egentlig motiverende faktor. Et udviddet farvespektrum medfører faktisk flere problemer end det løser, idet næsten alt materiale er skabt til at blive vist på skærme der kun producerer 97% af NTSC spektret (nye CCFL lamper).

Hvis jeg nu skal være lidt krakilsk, så er materialet skabt til at blive gengivet med 100% af NTSC spektret, hverken mere eller mindre. Det er dét der er hele essensen i at have standarden i det hele taget. De 97% er ren marketings-hype, for at overbevise folk om fortræffelighederne ved at have over 100, og jeg forstår helt ærligt ikke hvor de 97% er opstået fra - forskellige LCD-tv har vidt forskellige farverum, med eller uden Wide Color Gamut og hvad producenterne ellers måtte markedsføre deres fejlfarver som. Det vigtige er under alle omstændigheder ikke procenttallet, men hvor tæt det er på det korrekte. At du dækker 97% af NTSC, kan sagtens betyde at du samtidig dækker et område udenfor, og farverne dermed bliver skæve. Farverum kan ikke koges ned til et procent-tal, problemet er at grafer ikke fungerer lige så godt i markedsføring som tal.

Den korrekte konstruktion af et display, er sådan set at være sikker på at skærmen dækker mere end NTSC-spektret (eller PAL/HD spektret) "native", og så rent elektronisk "trække" grundfarverne på plads, ved hjælp af CMS (Color management)

Billeder vil ikke se ud som de egentlig var tiltænkt og det er ikke kildematerialets skyld - det er din fine nye skærms skyld. Det er sandt at der er mere knald på farvene på eksempelvis LED skærme, men "mere knald" er ikke lig med "bedre billede"...

Så langt er vi fuldstændigt enige.

Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2007 kl. 22:44

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

På dette punkt betyder laser-tv på sigt det modsatte: Vi skal modificere vores opfattelse af hvor meget et bagprojektions-tv fylder. Om de vil være helt flade fra starten, det er jeg mere tvivlsom overfor.

Jeg er enig i at Laser-TV kan rykke på hvordan man skal betragte bagprojektion, men ikke TV generelt. Jeg tror stadig ikke på at danskerne vil tage teknologien til sig, så længe den ser ud som den gør. En overvejende del af befolkningen aner ikke engang hvad bagprojektions TV er for for en størrelse, og derfra og til ligefrem at overveje at købe et er en lang vej. Især når fordelene kan glemmes over en enkelt øl...

FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2007 kl. 22:48

Hvis ikke Toshiba kan demonstrere en SED der er nået videre end dén prototype de viste på IFA og Cedia sidste år (og som pga. rettighedsproblemer ikke var at finde på CES), så tror jeg at vi kan hamre det sidste søm i SED's kiste.

Toshiba har primo 2007 trukket sig helt ud af samarbejdet med Canon pga patent-problemerne
http://en.wikipedia.org/wiki/Surface-conduction_electron-emi tter_display

Det var bare ikke nok til at løse de juridiske problemer, så jeg tror helt seriøst at SED ender som en lovende teknologi, der blev ødelagt af advokaterne....

I den seneste pressemeddelelse om SED skriver Canon
Canon Inc. today announced that it has decided to postpone for the time being the launch of next-generation flat-panel SED televisions, which the company had intended to release in the fourth quarter (Oct.-Dec.) of calendar year 2007.

Reasons for the postponement include prolonged litigation currently underway in the United States and efforts to establish mass-production technology aimed at realizing further cost reductions.

Canon will announce a new launch schedule for SED televisions at a future date.

Udsat på ubestemt tid. Lyder ikke godt...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2007 kl. 23:09

Jeg er enig i at Laser-TV kan rykke på hvordan man skal betragte bagprojektion, men ikke TV generelt. Jeg tror stadig ikke på at danskerne vil tage teknologien til sig, så længe den ser ud som den gør. En overvejende del af befolkningen aner ikke engang hvad bagprojektions TV er for for en størrelse, og derfra og til ligefrem at overveje at købe et er en lang vej. Især når fordelene kan glemmes over en enkelt øl...

Tror heller ikke det bliver muligt at sælge et tv som ikke er helt flat.
Personligt ville jeg næppe købe et, pga af designet. Sådan er der også mange andre der har det. Jeg har simpelthen ikke pladsen til at placere sådan et kæmpe tv..

Men bagprojektion er jo ret overset i DK. Har netop været ude og kikke på en del Sony'er. Man får jo meget for pengene, samt billedet virker rimeligt godt, selv betragtningsvinklen er ved at være god.

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2007 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Men bagprojektion er jo ret overset i DK. Har netop været ude og kikke på en del Sony'er. Man får jo meget for pengene, samt billedet virker rimeligt godt, selv betragtningsvinklen er ved at være god.

Jeg synes de er elendige, - i hvertfald det Sony havde m på KT messen i okt. Der kan selvfølgelig være sket en del siden.Men m feks den nye Pana70 i 42" til under 10K skal der sateme også bære rykket en del i performance, før det bliver bare lidt interessant.   

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu