recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lav selv "ambilight"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLav selv "ambilight"

 Besvar Besvar Side  <1 14151617>
Forfatter
Besked
Egede Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 00:13
Takker for dette indlæg. Jeg har nu været i Ikea, og købt 2 pakker, til mit ny 52" tv... det giver en fantastisk effekt, og er utroligt behageligt at se på.

Syntes til at starte med, at det virkede lidt for smart, men prøvede så at købe dem, for at teste det. købte dem hvor man kunne skifte farve, men var sikker på, at det var det hvide lys jeg ville bruge, da jeg ellers mente, at det ville være for smart at se på... Men, men, men... det var for hårdt... jeg bruger nu det blå lys, og det er vildt godt. Kan virkeligt anbefale disse dioder... også selvom det kommer fra Ikea.. .-)

Syntes der manglede noget i går da jeg så tv... havde glemt at tænde for dioderne...
Sony KLD-52W4500
Zepto 32
Sony BDP-S350
Pioneer DVR-520H
Pioneer Surround XV-DV990
XBOX 360
Joytech AV Control Center A502
Synology 207+ NAS
Popcorn Hour 2xA100
Logitch harmony one
Nintendo Wii <
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2009 kl. 17:44
Hej,

Så har jeg også kastet mig ud i at lave min egen baggrundsbelysning - resultatet kan i se her:



Her er stuen i dagslys:



Og i dagslys med lyset tændt:



Jeg har prøvet at ramme den anbefalede lysstyrke ud fra testbilledet her:



men der kan dog skrues meget mere op for lyset:



Til projektet har jeg brugt 3 meter selvklæbende "hvid" LED bånd, 1 strømforsyning, en dimmer (alternativt link: dimmer) samt diverse ledningsstumper og stik jeg havde liggende.

Farvetemperaturen på dioderne er omkring 3500K, altså lidt på den lave side ift. referencen på 6500K - men til gengæld passer de fint sammen med den øvrigt belysning i stuen.

Med fuld knald på, bruger setuppet 17W - jeg har justeret det ned til 3W, men måske skal jeg hæve lysstyrken lidt når jeg har vænnet mit til at have lys bag skærmen.

-Kent


Redigeret af kbh4 - 08-September-2009 kl. 07:45
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2009 kl. 18:00
Kbh4: Fedt med den dimmer.

Sådan en kunne jeg godt bruge. Jeg har også et sæt ikea dioder i toppen af mit tv og har rigtig ambilight i siderne, men det i toppen er dog lidt for kraftigt.
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2009 kl. 18:02
Flot og stemningsfyldt. Ser ud til, at flere og flere kaster sig over "Ambilight"-løsningen fra Ikea eller lignende.

Redigeret af vasif - 19-August-2009 kl. 18:04
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2009 kl. 18:47
Her er lige et billede mere med et 'peek' om bag skærmen, så man kan se led-båndene:



-Kent
Til top
erling1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Juli-2008
Status: Offline
Point: 148
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2009 kl. 22:11

ser sat'me fedt ud Kent  - det må jeg også have på min kommende fladskærm...

hvad hedder diodebåndet og hvor købte du det (pris?) - dimmeren hvilken slags er det - en standard-ting eller en speciel-ting (fra byggemarked eller hva')?

mvh. erling1000

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2009 kl. 07:58
Hej Erling,

Du kan bare klikke på "styklisten" i mit oprindelige indlæg.

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Til projektet har jeg brugt 3 meter selvklæbende "hvid" LED bånd, 1 strømforsyning, en dimmer samt diverse ledningsstumper og stik jeg havde liggende.

Jeg har klippet de fire længder LED-bånd til, så de passer i længden til skærmen, loddet 1m ledning på hvert bånd (lederne fra 1m netværkskabel), samlet de fire ledninger i en alm. muffe bag skærmen - derfra har jeg trukket 2m ringeklokkekabel ned igennem min kabelkanal under skærmen til dimmeren og strømforsyningen som ligger bag mit TV-møbel.

Jeg har overvejet at sætte strømforsyningen i en spareskinne, så den automatisk tænder samtidig med skærmen.

-Kent
Til top
JA Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-August-2009
Status: Offline
Point: 534
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2009 kl. 20:33

Det er jo ganske nydeligt, faktisk bedre end den originale Ambilight på min egen 32" som ikke har lys i toppen. Men fordele og ulemper, på Philipsen er der en knap på fjernbetjeningen der slukker tænder, samt man kan opsætte flere forskellige modes og lysstyrke;  én farve, at den skifter farve i "stereo" med filmen etc. På de store modeller er der også lys i toppen.

Har altid gået forbi Ambilight, men da der skulle købes en ny flad til soveværelset valgte vi den nye Philips 32PFL9604, den kom så tilfældigvis med Ambilight, det kan slukkes. Nu efter 2 uger kan man næsten ikke leve uden Ambilight, det er stærkt vanedannende - vi er ikke i tvivl her i familien, de næste fladskærme bliver helt klart med Ambilight.

Her billede, læg mærke til farven skifter i "stereo" med billedet. ( Der er iøvrigt LED dioder ).



Redigeret af JA - 20-August-2009 kl. 20:43
Til top
erling1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Juli-2008
Status: Offline
Point: 148
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2009 kl. 21:22

Hej Kent - ja det var jo der tingene var (links'ne) ... den reference du prøver at indstille lysstyrken på dit ambilight efter er det en fra en dvd, dit tv eller andet?

mvh. erling1000

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2009 kl. 10:59
Hej Erling,

Oprindeligt skrevet af erling1000 erling1000 skrev:

den reference du prøver at indstille lysstyrken på dit ambilight efter er det en fra en dvd, dit tv eller andet?

Det er et af testbillederne på DVE HD Basics.
Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 816
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2009 kl. 09:09

Har lige indkøbt og monteret Ikea løsningen, jeg bruger 7 stænger, fordelt  med 3 for oven og 2 på hver side, af et 37" tv.

Mit første indtryk var dog at lyset var alt for koldt, så jeg måtte lægge resterne af hjernecellerne i blød for at finde en metode til at fjerne det kolde blålige skær som dioderne giver - jeg løste problemet ved simpelt hen, at sætte gul malertape hen over stængerne, det har fjernet tilstrækkeligt af det kolde skær, så det er helt perfekt nu efter min mening  

Til top
perol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 155
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2009 kl. 12:55
Problemet med gul malertape er bare, at det ikke tåler dagslys. Limen stivner og bliver hård. Samtidig er det næsten umuligt at fjerne limen, når det først har sat sig rigtigt godt fast!
Hilsen

Perol
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 14151617>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu