recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lav selv "ambilight"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLav selv "ambilight"

 Besvar Besvar Side  <1234 17>
Forfatter
Besked
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2006 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af nbu001 nbu001 skrev:

Helt ærligt, jeg har kigget lidt i diverse butikker på det der Ambilight-sjov. I mine øjne er det noget useriøst pop.

Så længe man giver det lov til at skifte farve efter billedet, så er jeg enig i at det er useriøst pop. Især de nyere udgaver, hvor det kan vise forskellige farver... Men hvis du lader ambilight'en lyse hvidt, så er det faktisk en rigtigt GOD idé. Der er ikke noget nyt i at anbefale at have lys bagved tv'et, det har man anbefalet mindst siden 60'erne, og bl.a. Metz har lavet CRT-tv med indbygget lampe. Problemet med en fladskærm er at det er svært at sætte en lampe bagved et tv der hænger på væggen, derfor er det faktisk en rigtigt god ide at indbygge lys i tv'et. At Philips så har valgt at give det mulighed for at skifte farve, for at tiltrække sig kundernes opmærksomhed og argumentere for at netop Ambilight er noget helt specielt, det kan man jo så slå fra - på lige fod med at du jo heller ikke lader billed-indstillingerne stå i standard-indstillingen (vel?)

Man kan så sige, at jo ringere kontrast skærmen har, jo større fordel er Ambilight, men det skal ikke komme selve konceptet til last.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
MrBech Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2006 kl. 09:33

Det er meget sjovt at læse jeres kommentar, min første kommentar var også hvad skal jeg med det. Men efter at have set diverse film på mit Philips 37PF9731 skal jeg ikke tilbage til et TV uden denne funktion. Farve skiftet forstærker TV/film oplevelsen.

Til top
DonJensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2006 kl. 09:36

Jeg har også selv gjort det, og det giver et behageligt billed.

Det er svært at tage billder af, og her er et ringe forsøg:

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2006 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af ticker ticker skrev:

Oprindeligt skrevet af hrdnyser hrdnyser skrev:

Jeg faldt over dette link, da jeg fulgte nonameDK´s link under fælleskøb af toshiba,det kan være man kan finde noget inspiration.....

der er bla. også en der har brugt de ikea lyslister....

http://www.minhembio.com/produktbilder/87103



Og her er tilsvarende for PV600

http://www.minhembio.com/produktbilder/89887

Forstår ikke dette indlæg.
For kan ikke se noget ambilight, kun en masse billeder af et grimt tv.

Prøv evt at checke denne tråd hvor Lance52 har lavet ambolight på sit panasonic

Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2006 kl. 13:42

Tror der er mange forskellige holdninger til A-light. Jeg synes det er kanon ved konstant lys farve. Når det skifter farve, irritere det mig. Smag og behag.

Gejl, ja det kan man vel godt kalde det. Hvis det er brugbart for den enkelte ejer er det jo cool.

Ligefrem at påstå at Phillips laver skrammel er måske i LCD sammenhæng ikke så seriøst. Det laver formentlig noget af det bedste indenfor LCD.

.
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2006 kl. 14:22
Giver det et rarere billede at se på?.. altså er det bedre for øjnene eller hvad er grunden jeg skal bruge til "HDMA"?

-MortenP
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2006 kl. 21:40

Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Giver det et rarere billede at se på?.. altså er det bedre for øjnene eller hvad er grunden jeg skal bruge til "HDMA"?

Det har to formål: At gøre det mere behageligt for øjet, og at opnå en forbedret oplevelse af kontrasten. Begge dele skyldes øjets opbygning: I et mørkt rum åbner øjets iris op, for at lukke mere lys ind. Når tv-billedet så lyser kraftigt, så opfattes det som meget "skarpt" lys, og det kan være generende i længden. Samtidig, fordi øjets iris er åbent, skal tv'et levere en mere ægte sort for at opleves som sort. Ved at bruge ambilight, er der mere lys i rummet og især omkring tv'et. Dermed lukker øjets iris lidt ned, og lyset opfattes ikke så kraftigt og generende, mens sort ikke behøver være helt så sort for at vi opfatter det som sort. Kontrasten opleves derfor som værende bedre. Så længe detaljeringen i det sorte er god nok, er det ikke engang snyd!  Grunden til at det er bedre at have lys bagved skærmen end i hele rummet, er at lyset så ikke påvirker billedet som sådan.

Nogle synes så at funktionen hvor den skifter farve er fed. Det skal de have lov til - der er også nogle der synes det er fedt at skrue op for bassen på forstærkeren. Det betyder bare heldigvis ikke at JEG behøver synes det er fedt... Jeg mener nu engang at fokus bør ligge på dét der sker på skærmen.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
hrdnyser Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 01:05

aha så blev man det klogere, se det er det jeg syntes er godt ved det her forum, man kan dele en masse god viden med hinanden

uanset smag og synspunkter



Redigeret af hrdnyser - 08-September-2006 kl. 01:05
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 575
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 06:32
Ja, det er den bedste forklaring af Ambilight jeg nogensinde har læst
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 07:53

Jeg har også set Philips og Ambilight i butikkerne og ment, at det var noget værre pop.

Jeg havde faktisk tænkt mig, at mit Philips 37PF9731 skulle bygges ind i vægen på en sådan måde, at ambilighten slet ikke kunne ses.

-Men nu, hvor TVet så har haft en periode i det fri (man ridder jo ikke samme dag, som man sadler;)) så må jeg indrømme, at jeg synes, at Ambilight er fantastisk.

Otto har garanteret ret i, at det "rigtige" er, at have hvidt lys, men jeg synes nu, at farveskiftet har en god effekt.
.oO(Det kunne være, jeg skulle prøve at skrue op for bassen også?)

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 08:11
Ak.-.Det er jo som med så meget andet: Man bør vente med at dømme noget "ude",før man har set det!!
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 08:35

Det fede ved ambilight er at man ikke lægger mærke til det når man først har brugt det i et stykke tid. Og det er jo netop pointen er med det hele.

Om det er en konstant farve, eller skiftende med billedets primær farve synes jeg ikke ændrer på oplevelsen, og jeg mener heller ikke at det virker generende at farverne skifter.

Derimod hvis man har sat Ambilight til høj adskillelse, hvor farven er i stereo så kan det virke forvirrende, jeg bruger ikke denne funktion.



Redigeret af Bendix - 08-September-2006 kl. 08:36
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 17>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu