|
Lave frekvenser på sub, samt råd |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja Lars M er inde på noget af det rigtige. Til musik behøves ikke de helt lave toner - har selv en mindre radio kørende som ikke spiller lavere end 100 hz, men det lyder bare alligevel rigtig godt i basområdet. Men til film går du glip af en masse hvis ikke sub'en går dybt. Men det er så ikke nok, den skal også kunne spille rent, og det er der ikke mange der kan i din prisklasse. XTZ'en går for at være bedst bas til prisen. Du kan sagtens få en der spiller bedre, men så snakker vi 2-3 x prisen på XTZ'en.
|
||
![]() |
||
Keyvan ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Marts-2011 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 225 |
|
Hvis SW kan gå længere ned end 20 Hz så vil du kunne mærke det på kroppen. Mennesket kan ikke høre frekvenser under 20 Hz men man kan godt mærke dem. Det var den ene forskel. Det andet er vel nok den punch og massiv flytning af luften som du vil opleve. (og mærke på egen krop, hvis du har en god SW) |
||
![]() |
||
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3794 |
|
Så alt andet lige er et gæt at der er tale om opgradering fra min hkts til en xtz 12.16.?
Har kigget lidt på de earthquakesound der, men syntes ikke jeg Kan Finde så meget bruger oplevelser med dem. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Sørg for at få den hjem på prøve inden du køber. Er ikke sikker på din reciever overhovedet kan gi' det signal der skal til for at skabe kraftig udladning i en stor sub
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19863 |
|
Er ganske sikker på at en xtz vil være en opgradering, spørgsmålet er bare m din receiver er tunet til netop din sub, så er det ikke sikkert at opgraderingen vil være pengene værd....
Klaus |
||
![]() |
||
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3794 |
|
Hmm ok, det ved jeg så alligevel ikke..
Hm måske jeg bare skulle blive på de 2 her og så smidt den ene ned bag sofaen |
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Helt ærligt......
Jeg ved godt at trådstarter ønsker sig større subwoofer til sit set up. Men...... det er helt vanvittigt at bruge mellem 6000,- og 7000,- på 2 gange 12" subwoofer i hans set up. Fronterne er helt klart det område der skal sættes ind. Der kommer ikke krop på lyden hvis ikke de skiftes. Kun brum...... Jeg har en gammel Dali swa12. I mit set up er det rigeligt til at give rummel og spark i mellemgulvet. Mine fronter er store nok til at spille fuldt frekvens område.... Så det får de lov til. Subben giver så lige det sidste. Den kan jo ikke gengive meget over 120hz. Som Kampus skriver kan man godt opleve at der er god bas i en højtaler hvis nedre grænse er ca. 100hz. Så en subwoofer skal kun ses som en hjælp i de allerdybeste frekvenser. Så mit råd er nye fronter først og dernæst en ny reciever. I bedste mening.
![]() |
||
![]() |
||
|
Nej nej, jeg har bestemt heller ikke tænkt mig at smide 6-7000 efter det.
Min tanke var at skulle mig af med de 2 jeg har og så erstatte dem med 1 sw der måske var lidt bedre:-).. Jeg vil ikke erstatte højtalere eller andet end sw, for så ryger ideen med det kompakte. Næste gang bliver det dog med gulv højtalere osv:-) Så det går alene på om jeg vil opleve en bedre lyd ved udskiftning af subs, til en med lavere hz |
||
![]() |
||
|
Det er vel tvivlsomt, idet enhederne er afstemte efter hinanden, og yder det der er muligt i den konstellation.
|
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Så forstår jeg bedre. Som Kampus skriver er sættet afstemt i forhold til hinanden, så jeg tror heller ikke at du vil opleve forbedring der er værd at betale for. I teorien burde en 10" bas også være mere stram i lyden end en 12". Hvor lavt de kan gå ned i frekvens burde være det samme. Selvfølgelig er der mere output på en 12". Men nu har du jo 2 gange 10" og det er trods alt mere areal en en 12". ![]() ![]() ![]() Redigeret af Mufti - 18-Marts-2013 kl. 14:18 |
||
![]() |
||
|
Det er dog 2 stk 8" jeg har og ville kunne sælge dem, således at de erstattes af en xtz 10.16 eks:-).
Men det lyder som en dårlig ide |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40575 |
|
Som Kampus skrev: Det er vel tvivlsomt, idet enhederne er afstemte efter hinanden, og yder det der er muligt i den konstellation. Det kan være vanskeligt og måske ikke muligt at få "færdigsyede" anlæg til at preforme bedre med andre enheder end de medleverede. |
||
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |