recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lave nyt netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLave nyt netværk

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Emne: Lave nyt netværk
    Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 12:35
Hej vi er herhjemme efterhånden nået til det punkt, at vi ikke længere kan klare os med trådløst net, da vores den store skal til at have tv på værelset. Har en gammel bærbar med hdmi udgang også som ville kunne bruges til klient på dette værelse. (alt kører med XBMC).

Indtil videre har vi klaret os fint, hvor mediecentret i stuen har streamet trådløst til min bærbar i soveværelset, og så har overført det via hdmi. Dette er også gældende for 1080p film.

Jeg har en trådløs router i forvejen, den understøtter dog ikke gigabit lan. I mit mediecenter samt bærbar er der gigabit lankort i.

Jeg tænkte om jeg kunne nøjes med en gigabit switch med kabel fra routeren? Vil netværket så blive til gigabit, eller er det routeren som afgører dette?

Går udfra dette kabel kan bruges til det eller er det simpelthen for stift at arbejde med?

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=113867

Vil trække alle kabler oppe på loftet, og så samle det i et hjørne ude i vores pulterrum. Planen er nemlig når jeg alligevel kravler rundt deroppe også at trække netværks kabel til de to andre værelser så det er klar når de to små bliver store nok.

Håber på god hjælp og ellers god weekend.

Mvh Peter

65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
teleplus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 364
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 12:56
Router skal blot tilsluttes med 2 ethernet kabler - en til WAN port (adsl modem eller netstik i vægen) og LAN port (switch).
Alle PC´er, media afspillere, NAS skal tilsluttes gigabit switch. Alt traffik mellem disse enheder kommer til at forgå udenom router.
Du kan også overveje at opgradere din router - jeg har lige opgraderet Linksys DD-WRT router med Linksys DIR-655 router med 4 gigabit porte (og N draft på wireless). Brugt havde den kostet 250.- + porto....

Redigeret af teleplus - 09-Oktober-2010 kl. 12:59
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 16:59
Ja tanken har også strejfet mig. Men kører allerede med to routere på nu, den fra isp som ikke er trådløs, og så min egen.

Grunden til jeg spørger om switch er, at jeg skal minimum bruge 5 porte, og så begynder routerne at blive små dyre fremfor en switch. Ellers er jeg godt klar over jeg både skal have en switch samt gigabit router.

Men som du siger hvis jeg smider en switch på i lan porten, så vil alt trafikken på det kablet net være gigabit? Jeg er jo bare interesseret i at router smider en ip ud, men at netværket kører gigabit.

Vil det stadig kunne tilgås nettet via kabel eller vil altsammen eller?

Redigeret af JordanDK - 09-Oktober-2010 kl. 17:02

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Men som du siger hvis jeg smider en switch på i lan porten, så vil alt trafikken på det kablet net være gigabit? Jeg er jo bare interesseret i at router smider en ip ud, men at netværket kører gigabit.

Kablet trafik på dit LAN kommer aldrig længere end switchen, så det er gigabit uanset at din router kun har 100 mbps LAN porte.

Har selv sådant et setup.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2010 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Kablet trafik på dit LAN kommer aldrig længere end switchen, så det er gigabit uanset at din router kun har 100 mbps LAN porte.

Har selv sådant et setup.

Ok lyder godt, så tager jeg en switch og smider på. Clap Og går ellers i krig med at trække kabler når jeg lige får dem bestilt.

Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Marts-2010
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 08:38
I mit hus har jeg trukket tvillinge kabler. Så er der et dobbelt ethernet stik ved hvert udtag.
Alle kabler ender i et patch panel. Så kan man "patche" de stik, der aktuelt er brug for, ned i switchen.
På denne måde er alle ender pænt afsluttet. Og man kan nemt aktivere de stik man har brug for. Uden det kræver en 127 port switch LOL

Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 09:27
Undskyld jeg lige hijacker denne tråd men jeg har lige et relevant spørgsmål. Mit nuværende LAN setup virker sådan set ok men jeg oplever problemer med at streame 1080p via strømadaptere og så oplever jeg pause ved afspilning af high rez musik via Squeezebox Touch. Mit setup er modem til router der har 4 LAN porte. I skriver at LAN trafik ikke skal gå ind over routeren hvis man vil udnytte en giga-switch. Mit spørgsmål er så om mit setup bliver bedre af at have en giga-switch efter routeren hvor alle LAN kabler går ud fra?
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 10:08
1080p via den powerlink er nok optimistisk. :)

Hvis din router kun har 100mbit switch vil det måske hjælpe med en lille 5 eller 8 ports giga-switch.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

1080p via den powerlink er nok optimistisk. :)

Hvis din router kun har 100mbit switch vil det måske hjælpe med en lille 5 eller 8 ports giga-switch.

Optimist behøves man vel ikke at være, jeg streamer fint 1080p film trådløst fra stuen og op i soveværelset på første sal, samme er gældende for musik til kontoret. Dog kan jeg godt opleve problemer hvis jeg begynder at spole i filmene. Og igen så ved jeg, at jeg vil opleve problemer hvis der samtidigt skal streames til vores datters værelse i den anden ende af huset.

Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 10:55
Så er vi jo også fremme ved at du kører det lige til grænsen, og tager man kvaliteten af kobberet, længden, og hvilken model powerlink, så er det stadig ikke en optimal løsning til streaming.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu