|
Lavfrekvent støjmåling med windows, hvilken app? |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
Preps ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-December-2004 Sted: Odense Status: Offline Point: 456 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg bor i Odense, så jeg tør godt udelukke skibstrafik ![]() Redigeret af Preps - 12-Januar-2018 kl. 15:40 |
||
![]() |
||
Preps ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-December-2004 Sted: Odense Status: Offline Point: 456 |
|
Tak for linket, jeg har også overvejet om det kunne være lavfrekvent tinitus, dels fordi vores gæster ikke synes de kan høre noget. Men min bedre halvdel synes også hun kan høre det ind imellem. Dog kan jeg ikke høre noget når jeg opholder mig andre steder, f.eks. på arbejde, så tanken om tinitus er droppet igen.
|
||
![]() |
||
|
Tak for info. Jeg er usikker på hvornår de er sat op, men jeg vil da prøve at undersøge det.
Dog er generne der ved vindstille dage, så jeg tør næsten godt udelukke dem som kilden. |
||
![]() |
||
Eeyore ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 362 |
|
Du kan jo altid lave en måling med f.eks. REW (gratis) og så en Umik-1 mikrofon, som nok er det bedste bud til priser, dog er den ikke meget værd hvis du skal betydeligt under de 20 Hz. Jeg laver selv målinger med med det setup til hjemmebiografen og jeg bruget det også for nogle år siden da jeg selv døjede med lavfrekvent støj. Målingerne var dog meget svære at bruge til noget da de var meget forskellige alt efter hvor de blev taget, da huset (rummenes udformning og overflader) forstærker eller dæmper de forskelle freskevener. Så lokalisering af støjkilden var ikke mulig. De viste dog at der nogle steder var store peaks ved 50 Hz, hvilket tydede på at det var elektrisk støj (pumpe, motor mm.) Det viste sig at det var genboens køleanlæg, hvor vibrationdæmperene var blevet defekte. Hvis jeg stod 5 meter fra det ved hækken kunne jeg stort set ikke høre det køre, men vibrationerne forplantede sig åbenbart igennem jorden og skabte en resonans i mit hus/kælder, som var meget hørbar og næsten kunne føles fysisk hvis man stod det helt rigtige sted. Redigeret af Eeyore - 12-Januar-2018 kl. 15:53 |
||
![]() |
||
bphhm ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-Marts-2006 Status: Offline Point: 1144 |
|
Hvis du bor i Odense så er det vel byggeriet af letbanen, der jo får skylden for en masse andre gener også
![]() |
||
![]() |
||
|
Det er meget interessant det du skriver, for jeg installerede et Genvex anlæg i huset for 3 år siden. Jeg oplever dog mere støjen som en buldren der varierer lidt op og ned, som en bil der holder udenfor. Faktisk generer det mig som at mine trommehinder blafrer, ja jeg ved godt det lyder underligt, men det er den følelse jeg har i ørerne, specielt det højre ![]() Selvom jeg overdrev brugen at lyddæmpere, samt øgede rørdiameteren for at nedsætte hastigheden i rørene yderligere, skulle jeg vende mig til den ekstra støj det gav i huset. (Vores hus er meget lydt, og støj spreder sig nemt i huset. Derfor kører anlægget i normal drift på under halv kraft, og det er nok til den komfort vi ønsker) Men for ca. et års tid siden synes jeg, at jeg blev mere og mere generet af lyden, og troede i nogen tid det var anlægget som skulle justeres. Efterfølgende har jeg så konstateret at det ikke er anlægget da støjen er der, selvom det er afbrudt. Jeg har selv flg. idéer til mulige støjkilder i nærheden: - Byggeri af Facebook servercenter, afstand 1,5 km, ligger højere i terræn. - Telemast, anslået højde 50 m, afstand 200 m - Højspændings-transformer område, afstand ca. 1,4 km, ligger højere i terræn. Men det er kun Facebook byggeriet som er nyt, dog passer det meget godt med hvornår generne er begyndt. Vi har en fælles Facebook-gruppe i bydelen, jeg vil prøve at finde andre som har samme gener. Dog må jeg vist hellere få ekstern bistand hvis jeg skal komme videre. |
||
![]() |
||
|
REW er værd at prøve med min mikrofon fra Anthem receiveren. Det skal da have et forsøg ![]() EDIT: REW kan ikke genkende .cal filen til mikrofonen, men målingerne er sikkert ikke meget værd :(
Redigeret af Preps - 12-Januar-2018 kl. 17:11 |
||
![]() |
||
Eeyore ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 362 |
|
Et så stort byggeprojekt som Facebook servercenteret kan bl.a. have mange grundvandspumper kørende. Disse er en meget udbredt kilde til lavfrekevent støj.
|
||
![]() |
||
DrageMester ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
|
Bare for en ordens skyld, så hvis du er den eneste som kan høre den lavfrekvente støj, så KAN det også være tinnitus og det behøver ikke at være en permanent tilstand. Jeg har selv prøvet det (midlertidigt) på et tidspunkt, og hørte lavfrekvente brummelyde i stedet for de mere normale højfrkvente hyletoner.
Så være lige sikker på at støjen er i omgivelserne og ikke bare i dit eget øre.
|
||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |