recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lcd eller plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlcd eller plasma

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
xeno Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 29-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: lcd eller plasma
    Sendt: 29-August-2007 kl. 15:00
Hej Alle.

Jeg har i den grad brug for hjælp og tror på at det er lige her jeg vil få det.
At købe et nyt tv, er jo noget der måske sker en gang hver 10-20. år i hvertfald for mig. Så det jeg til den tid vælger skal jo være iorden.

Først, hvad skal jeg vælge lcd eller plasma??
- og hvorfor

- fullHD, er at foretrække, men er det mest brugt til film?
- Kontrastforhold: skal det være så højt som mulige f.eks 10000:1 eller derover
- Har alle fjernsyn alm. antenne stik indbygget?, hvad er det tekniske navn for et sådan et? (det er meget lidt tv jeg ser, med film derimod er jo en glæde at se ordenligt)

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380564

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391530

Tv Tuner: Hvad betyder lige alle disse Pal og Sceam?

Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2005
Point: 799
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 15:05
lcd eller plasma? Det er et sprængfarligt spørgsmål som har startet adskillige religionskrige her i forum.
Der er nogle tråde her som behandler spørgsmålet.

Alle nyere fladskærme har indgang til alm TV (analog/komposit), 2 stk SCART(RGB/s-video) Komponent, evt.HDMI + indgange til line-out fra computer mm. Læs om det her.

Redigeret af MortenBby - 29-August-2007 kl. 15:16

Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 15:26

Hej Morten - det er meget enig med dig i - religionskrigene altså Problemet for xeno - som i øvrigt bydes velkommen til - er, at nogle af de tråde som du linker til, er ret gamle.

Der er jo sket en stor udvikling på både LCD og plasma området. Så spørgsmålet er jo, som altid, relevant nok.

Så jeg tager chancen xeno.

Begge formater giver i dag fremragende billedkvalitet, og som jeg ser det afhænger valget lidt af temperment. Hvis du f.eks. er stor-gamer, eller meget gerne vil bruge skærmen som display for din PC vil jeg personligt vælge LCD. Her behøver du nemlig ikke konstant tage hensyn til den ellers ringe fare for burn-in ved plasma. Men burn-in faren er der altså.

Hvis du mest er til film og almindelig tv-kigning, og i mindre grad spil, så vil plasma være mit valg. Plasma kan ofte vise et bedre sort-niveau end LCD, selvom LCD også er blevet bedre på dette område.

Valget er ikke så lige til. Men giv både Plasma og LCD en chance når du går ud og kigger.

For LCD vil jeg kigge på Sony, Philips og Samsung.

Og plasma vil jeg primært kigge på Panasonic og Pioneer.

Husk for himlens skyld ikke at vælge en for lille skærmstørrelse.

Hvis du vil have full hd, kan du pt primært have glæde ved den opløsning ved afspilning af f.eks. Blu-Ray og HD DVD, og typisk på skærme over 50 tommer.

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 16:19

Størrelsen. Mindste plasma er 37".

Kvaliteten af dit TV signal betyder også noget. Se her:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1265&zoneid=1

Prisen: Da jeg købte mit plasma i sommer, var min oplevelse, at det ikke var muligt at finde et LCD til ca. samme pris og i ca. samme størrelse, som bare tilnærmelsesvis kunne levere samme kvalitet billede.

Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2005
Point: 799
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 18:46
Hother - jeg er generelt enig med dig, og for debattens skyld bringer vi her en af de utallige test på området der i dette tilfælde er lavet af PC World.
Deres fladskærmstjek har og vil uomtvisteligt afføde talrige diskussioner om lødighed og udfald  så tag altid denne slags med et gran salt og spis brød til.
Velbekomme.Smile

Redigeret af MortenBby - 29-August-2007 kl. 18:57

Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 19:18

Hej xeno , velkommen til , her er en anmeldelse af store broderen til et af de tv du henviser til , og til alm tv og dvd må dette være mit bud http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id= 1187260867&archive=&start_from=&

I den størrelse og pris klasse kan du evt også kigge på PIONEER og SONY , så ud og se dig lidt omkring

MVH

TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Ulrikwich Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2006
Point: 967
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 20:27
Lige et surt opstød...

Prøv god for faen lige at surfe rundt på forum og brug søgefunktionen før du stiller et spørgsmål som er blevet stillet en mia gange herinde, og som hver gang opfordrer folk fra hver lejr til at fare i flæsket på hinanden...
Til top
xeno Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 29-August-2007
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 20:49

Mange tak for velkomsten.

Og tak for de mange svar og god vejledning, jeg kan fornemme at lcd og plasma er tætte konkurenter, også herinde . Sådan uden at sige det 100% så vil jeg måske nok vælge plasma, jeg ser måske 4-8 timers tv om ugen, (tv i DK har et stort handikap i at de viser det samme igen og igen og gerne hver dag) og det er måske endda sat højt. Den vil blive brugt til film og WII.

- er det rigtig at et plasma "kun" har 50.000 timers brændtid.

24 timer x 30 dage = 720 timer pr. mdr. x 12 mdr. = 8640 timer pr. år x 6 år = 51840 brændtimer (Det blir jo så også til mange år, hvis man kun ser 2-3 timers tv/film hver dag)

- Kontrast forhold, er det vigtigt at det er højt

Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 20:58

Hej xeno, jeg vil altså ikke sige " kun " 50000 timer , et LCD har ca samme levetid , og det er fuldstændigt irrelevant , for det holder så mange år at du vil skifte det inden det er dødt..

MVH

TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 21:04

Hej igen xeno,

Jeg er ikke sikker på holdbarheden af et plasmapanel, måske andre kan svar på dette, ligesom jeg heller ikke kender det for LCD.

Kontrast forhold, tja.... ja vist er det vigtigt. Problemet er bare, at fabrikanterne af fladskærme har det med at måle deres tekniske specifikationer på lidt forskellig vis. Man kan derfor ikke lægge så meget i de tekniske specifikationer. Det vigtigste er faktisk at du selv oplever billedkvaliteten på de tv som du kan være interesseret i.

Det tv der pt af mange er udråbt som den bedste fladskærm er jeg den lykkelige ejer af. Det er Pioneer PDP-428XA. Dette tv har en kontrast der af uafhængige instanser er målt til reelt at have den højeste kontrast. Og indrømmet billedet er utroligt flot på alle leder og kanter    

Men jeg mener at f.eks. Sony er på vej med en ny serie LCD tv som også skulle være utroligt gode tv. Jeg kender desværre ikke modelbetegnelsen.

Redigeret af Hother - 29-August-2007 kl. 21:54
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu