recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LCD vs Plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLCD vs Plasma

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Emne: LCD vs Plasma
    Sendt: 10-Marts-2005 kl. 00:14

Sound and Vision har en god artikel om LCD vs Plasma skærme her

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
Duelund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2005 kl. 08:42
Toms Hardware har også netop en artikel om forskellen på LCD og Plasma skærme, her:

http://graphics.tomshardware.com/display/20050309/index.html

- Duelund
Til top
NIKKO Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2005 kl. 13:17

Hej

En god artikel i Sound and Vision - MEN alligevel er mit spørgsmål:

Hvorfor er plasma og LCD stadivæk elendig til sport, f.eks fodboldkampe.  Er det først når engang i fremtiden at vi får HDMI-TV at Plasma eller LCD kommer til deres ret? eller hvad er årsagen til den dårlige præstation ved bevægelsessport.??

Nikko



Redigeret af NIKKO
Til top
Corto Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2005 kl. 17:19
Mere læsning her

Corto
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:18

Ifølge Michaels oprindelige link er Plasma stadig bedre end LCD. Er der nogen grund til at tro, at dette vender på noget tidspunkt? Plasma skærmene bliver jo stadig bedre og bedre - deres største problemer er vel strømforbrug og indbrænding.

Vil LCD skærmene mon overhale plasma på kvalitet og pris?? Vil man kunne få en 42" LCD, der viser et lige så godt, eller bedre, billede som computerskærmen og som samtidig er supergodt som fjernsynsskærm?

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ifølge Michaels oprindelige link er Plasma stadig bedre end LCD. Er der nogen grund til at tro, at dette vender på noget tidspunkt? Plasma skærmene bliver jo stadig bedre og bedre - deres største problemer er vel strømforbrug og indbrænding.

Vil LCD skærmene mon overhale plasma på kvalitet og pris?? Vil man kunne få en 42" LCD, der viser et lige så godt, eller bedre, billede som computerskærmen og som samtidig er supergodt som fjernsynsskærm?

LCD vil sandsynligvis snart slå Plasma helt af banen, netop pga strømforbrug og indbrænding. De store producenter vil sandsynligvis fokusere mere på LCD. Et af problemerne med LCD er jo responstiden, men de første LCD skærme med 4ms er allerede fremstillet....
Om LCD vil blive ligeså godt som en CRT, tja LCD vil kunne vise en væsentlig bedre opløsning end CRT, så når HDTV kommer vil LCD give et bedre billede end CRT.
Om det hotte så stadig hedder LCD om 4-8 år er nok ret usikkert.
Nano teknologien er jo næste store step, som vil få nutidens skærme til at blegne....

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:32
Nano teknologi - hvad går det så ud på?? Men det er vel først om 10 år, måske, så har man jo forlængst købt sig en fladskærm.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
BeeVee Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2005 kl. 17:15

Det er ikke længe siden at man kunne læse at der er en 3-4 seriøse bud på fladskærms-teknologier der lå lige om hjørnet....men det hjørne er altså 6-7 år væk i tiden før det er godt nok og før det er billigt nok.

....man kan jo blive ved at vente - hvis man hele tiden ville have det bedste.

Det gjorde vi ikke med vores recordere....her slog vi til og er tilfredse - men der er da allerede recordere på markedet, som man godt kunne tænke sig at se nærmere på.  ,

Jeg tror også at vores tekno-gadgets nu om dage (uanset pris) ikke er beregnet til at holde i 10-15 år....vi vil simpelt hen skifte dem ud inden.

Men efter LCD, skuller der altså komme OLED, som er endnu bedre  og tyndere og klarere og.... 

BeeVee

Ejer af:
JVC DR-MH30 (4 ud af 5 stjerner)
Panasonic TH42PV500 (4.5 ud af 5 stjerner)

Personlig vurdering :-)
Til top
NIKKO Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2005 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af BeeVee BeeVee skrev:

....Jeg tror også at vores tekno-gadgets nu om dage (uanset pris) ikke er beregnet til at holde i 10-15 år....vi vil simpelt hen skifte dem ud inden....

Så skal priserne sandelig ned på et anderledes menneskeligt niveau  .
Jeg fatter ikke at nogle vil give over 35-40.000 kr for en ydelse, som ikke kan måle sig med en god CRT-skærm.  Det må være "blære"-effekten eller "kejserens nye klæder", der spiller ind her.

Nikko

 



Redigeret af NIKKO
Til top
BeeVee Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2005 kl. 20:21

Folk (du vil måske sige rige folk ) har jo generelt mange flere penge til sig selv nu om dage og ting kan ikke betale sig at få repareret og udviklingen er hurtigere end nogensinde....så jeg synes at tendensen går den vej (måske ikke lige hvis jeg køber et TV til 30K  ).

Desuden vil jeg da også mene at ydelsen alene pga. størrelsen, kan være bedre end kvaliteten på en gammeldags CRT-skærm...dem jeg har set har helt klart den effekt på mig.

BeeVee

Ejer af:
JVC DR-MH30 (4 ud af 5 stjerner)
Panasonic TH42PV500 (4.5 ud af 5 stjerner)

Personlig vurdering :-)
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2005 kl. 20:42

Som BeeVee også nævner er næste step vist OLED teknologien. Den nå måske et modent stade før LCD kommer til at true plasma virkeligt.

Men det har i dag også noget med skærmstørrelsen at gøre. Skærme op til vel 30" er typisk LCD og større er plasma ud fra annoncerne. Og de må vel også være udtryk for, hvad producenterne gerne vil producere og sælge.

Der var også noget fremme om en elektrisk ladet maling, der kunne agere tv-skærm med en hidtil uset opløsning kontrast og lysstyrke. Se så bliver det sjovt - hele stuevæggen (eller loftet i soveværelset) malet som en stor skærm.

Tænk hvad det kan bruges til i reklame-industrien - hele huse som en stor reklamesøjle, busser, tog osv. - kun fantasien sætter grænserne (og prisen nok - i starten i hvert fald).

mvh

Henrik
Til top
BeeVee Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2005 kl. 00:16

Her er mere læsestof, fra en rimelig respekteret dansk klub

 

http://www.hifiklubben.com/files/FLATTV.pdf

BeeVee

Ejer af:
JVC DR-MH30 (4 ud af 5 stjerner)
Panasonic TH42PV500 (4.5 ud af 5 stjerner)

Personlig vurdering :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu