recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ældre surround receiver til nyt 4K TV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ældre surround receiver til nyt 4K TV?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
lloyd Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Marts-2017
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lloyd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ældre surround receiver til nyt 4K TV?
    Sendt: 15-Juni-2024 kl. 19:33
Har en Yamaha RX-V671 i et LCR setup med et par KEF XQ20 som front og en Cinepod com center.
Har nu fået nyt 4K TV (S90C), så det giver ikke længere mening at køre HDMI gennem en ikke-4K receiver.

Er der en god lyd-løsning, hvis jeg ikke bruger 5K+ på ny receiver?

Behovet er at bruge TV'ets streaming apps, plex-app (blu-ray rips) og evt nVidia Shield eller AppleTV 4K.

Som jeg forstår det, vil optisk kabel og HDMI ARC ikke sende eksempelvis DTS-HD gennem kablet.

Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2024 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af lloyd lloyd skrev:

Har en Yamaha RX-V671 i et LCR setup med et par KEF XQ20 som front og en Cinepod com center.
Har nu fået nyt 4K TV (S90C), så det giver ikke længere mening at køre HDMI gennem en ikke-4K receiver.

Er der en god lyd-løsning, hvis jeg ikke bruger 5K+ på ny receiver?

Behovet er at bruge TV'ets streaming apps, plex-app (blu-ray rips) og evt nVidia Shield eller AppleTV 4K.

Som jeg forstår det, vil optisk kabel og HDMI ARC ikke sende eksempelvis DTS-HD gennem kablet.

Det sidste du skriver er korrekt. Men TV’et har vist eARC, og så kan du godt få Dolby TrueHD og DTS-HD igennem det (med HDMI 2.0 og over). Du skal bare have en eARC HDMI audio extractor i mellem TV’et og receiveren.

Du kan også få fuld Dolby Atmos igennem det, hvis der kommer en dag hvor du får brug for det (men det kræver nok en receiver opgradering). Smile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2024 kl. 23:06
Jeg tænker at du skal prøve at koble kilderne direkte til tv og nyde det opgraderede billede - og finde ud af om du i det hele taget kan høre forskel.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 07:26
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2024 kl. 21:33
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2024 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Bruger selv denne. Smile

God pris, men den har så også kun en indgang, og den understøtter vist ikke Dolby Vision fra f.eks Apple TV ?


Redigeret af filmfreak - 23-Juni-2024 kl. 19:23
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2024 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Bruger selv denne. Smile

God pris, men den har så også kun en indgang, og den understøtter vist ikke Dolby Vision fra f.eks Apple TV ?
Ja, det giver mest mening, at koble alt til TV’et, og bruge dets eARC til at sende lyden til extractoren, og der fra videre til receiveren via “normal” HDMI. Så behøver den ikke understøtter andet end lydformaterne. Smile
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2024 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Bruger selv denne. Smile

God pris, men den har så også kun en indgang, og den understøtter vist ikke Dolby Vision fra f.eks Apple TV ?
Ja, det giver mest mening, at koble alt til TV’et, og bruge dets eARC til at sende lyden til extractoren, og der fra videre til receiveren via “normal” HDMI. Så behøver den ikke understøtter andet end lydformaterne. Smile

Men det kræver jo så lige et TV 
med eARC hvilket kun de allernyeste har Wink

Faldt iøvrigt lige over denne som er en smule billigere og skulle bypasse DOlby Vision



Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2024 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Bruger selv denne. Smile

God pris, men den har så også kun en indgang, og den understøtter vist ikke Dolby Vision fra f.eks Apple TV ?
Ja, det giver mest mening, at koble alt til TV’et, og bruge dets eARC til at sende lyden til extractoren, og der fra videre til receiveren via “normal” HDMI. Så behøver den ikke understøtter andet end lydformaterne. Smile

Men det kræver jo så lige et TV 
med eARC hvilket kun de allernyeste har Wink

Faldt iøvrigt lige over denne som er en smule billigere og skulle bypasse DOlby Vision



Såvidt jeg lige kunne se har hans TV eARC. Smile
https://images.samsung.com/is/content/samsung/assets/au/tvs/product-specs/S90C_Product_Spec_Sheet.pdf

Jeg er ret sikker på, at den du linker til er den samme, som den jeg har. Jeg antager, at de bliver produceret på samme fabrik, og så bliver der graveret forskellige mærker på, afhængig af hvem der har bestilt dem. Det er sikkert en af de aftaler hvor flere mærker går sammen om at lave en kæmpe ordre hos den samme producent/underleverandør. Smile


Redigeret af HessiDude - 24-Juni-2024 kl. 11:18
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu