|
|
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | |||||
BeoBrian ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 305 |
![]() |
||||
I må meget undskylde, men hvad er et LED-TV? Det er jo stadig et LCD-TV, LED er jo blot en form for lyskilde. Næste teknologi vil nok være OLED men det ligger lang tid ud i tiden. Jeg synes vi forvirrer nye brugere ved pludselig at tale om LED-TV. Der er jo intet nyt ved disse TV, jo lidt anden form for lys. Men vi har jo ikke set nogle reelle gode modeller med Local Dimming technology indenfor LED. |
|||||
Taler på egne vegne, af ren interesse for branchen, og ønsker blot at opleve det allerbedste - Some day.....Tror faktisk jeg er ved at være der.....det næste må være projektor
|
|||||
![]() |
|||||
Svendinge ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 28-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 33 |
![]() |
||||
Hov kom til at slette min tekst, nu har jeg søgt rundt på nettet og fundet frem til nedenstående. Blot for ikke at skabe forvirring omkring begreber og teknologier, så findes der ikke noget der hedder LED-TV. Det er LCD TV med LED som lyskilde. Men det er altså stadig Liquid Crystal Display som er skærmteknologien. LED er bare lys. Der bliver ikke noget der hedder LED-TV, ihvertfald er det en ukendt standard og teknologi. Næste type teknologi bliver nok OLED Organic Light Emitted Display, men denne teknologi ligger nok for større skærme, et godt stykke ud i tiden. Da ingen leverandører kan forsvare udviklingsomkostningerne til at starte en sådan produktion op. |
|||||
![]() |
|||||
vasif ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1773 |
![]() |
||||
Det er jo alment kendt, at mange almindelige forbruger herhjemme ikke skæver til en korrekt indstilling, og derfor mange gange ender i Dynamisk, (måske med lidt justering frem og tilbage), eller de øvrige standardindstillinger. Iøvrigt vil jeg påpege, at jeg selv har en billig Samsung i soveværelset, som jeg har indstillet med en DVE, og faktisk er ret godt tilfreds med. Den viser immerværk efter kalibrering samlet set et bedre og mere korrekt billede end så mange andre dyrere Tv, som står i standardindstillingerne. Det gør ondt, når jeg ser den slags være tilfældet hjemme hos folk. For jeg ville være nød til at acceptere de fejl og ulemper der trods alt er på mit Samsung derhjemme, selv efter kalibrering, fordi det er et billigt tv, men jeg ville slet ikke acceptere, at et Tv til 15.000 stod ringere end mit eget, fordi man ikke vælger at gøre noget for at forbedre det. En billig Samsung har f.eks. flere justeringsmuligheder end en dyr Philips-model, hvad angår farve-indstilling. Og vil endnu engang rose Samsung for, at det nok er ét af de Tv på konsum-markedet, som har de fleste justeringsmuligheder, som man også kan bruge til noget. Iøvrigt HAR jeg leget med deres nye 7-Serie, og deres serier forinden. Giver dig ret i, at hvis man kalibrerede dette Tv, ville det stå væsentligt bedre end f.eks. G10, hvis ikke også dette Tv blev kalibreret korrekt. |
|||||
![]() |
|||||
baekgaard ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 502 |
![]() |
||||
Det er faktisk lidt sjovt det med et korrekt billede. Mange herinde er nærmest hysteriske omkring det. Hvilket jeg syntes er lidt forkert. Det er klart at nogle ting forbedres ved en kalibrering. Men ens øjne ændres altså ikke. Alle opfatter farver forskelligt. Dette gør at en korrekt instilling i mine øjne ikke er de samme for min kæreste.
Det jeg vil frem til er at et korrekt billede er 100% subjektivt. Man kan ikke bare sige, korrekt billede. BASTA. Den gælder altså ikke. Om man kan få sit tv til at vise skarpere billeder skal jeg ikke kunne sige. Men altså farve er subjektivt. Dermed ikke sagt at en "korrekt" kalibrering, ikke giver en farvestandart, der vil nærme sig det, mange mennesker vil beskrive som de rigtige farver. Men det handler også om hvad man bedst kan lide fra sit tv. Og hvis man bedst kan lide at der er knald på farverne, hvem er man så hvis man tillader sig at sige: NEJ NEJ dit fjernsyn er jo helt forkert og viser et dårligt billede! For det er jo lige netop det, det ikke gør. Det viser det billede som folk gerne vil have, og derfor en "korrekte" billede. kom så flame mig for at have min mening. ![]() |
|||||
![]() |
|||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||||
Dét der gør bl.a. Samsung's brug af betegnelsen LED tv ekstra problematisk, er faktisk at der netop FINDES egentlige LED displays (dog ikke "TV", da der ikke er tuner i). Men det er large-venue displays, på 5-10 meters bredde og op. OLED kan betragtes som dén udvikling der skal til for at få denne teknologi ned i størrelser der er interessante til hjemme-brug. Lige nu står vi derfor i den lidt pudsige situation at OLED er for småt til stue-brug, og (rigtig) LED er for stort... Derfor er vi nødt til at have et LCD-panel foran LED dioderne, i dét nogle producenter kalder LED-tv, men som retteligt er LCD-tv med LED backlight. Mitsubishi har en 1920x1080 LED large-venue skærm på 8-10 meter i bredden, som rent faktisk har et ret godt billede. Så hvis man vil lave udendørs biograf og har nogle millioner til overs, så kan man sagtens få ægte LED-tv... EDIT: Mitsubishi Diamond Vision. Så vidt jeg lige kan regne ud giver det minimum 15 meters bredde for 1920x1080. Redigeret af AV Precision - 16-Maj-2009 kl. 12:31 |
|||||
![]() |
|||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||||
Nej, det er korrekt
Det er forkert, men en ret udbredt myte. Det er komplet underordnet om du ser ting anderledes end din kæreste, for hvis vi forsøger at få en blå himmel til at ligne en bestemt blå himmel i virkeligheden, og du ser himlen som grøn, så ser du den som grøn både i virkeligheden og på tv. Opfattelsen af farverne er noget der skabes i din hjerne, så længe du genkender farven som dén farve du plejer at se, så passer pengene.
Det er forkert. Det er subjektivt om du synes farverne er pæne eller ej, men det er ikke subjektivt om farverne gengives korrekt eller ej. Korrekt gengivelse drejer sig nemlig netop slet ikke om at gengive virkeligheden, men om at gengive billedet sådan som dén skærm producenten så på da han lavede udsendelsen. Han laver et produkt, som du så kan få lov at se. Hvis din skærm gengiver billedet anderledes end producentens skærm, så ser du noget andet end dét han producerede. Om det så ser pænt ud eller ej, det er en subjektivitet der har med producentens arbejde at gøre, ikke med skærmens farvegengivelse.
Nej, det er ikke korrekt. Det er et billede som du subjektivt foretrækker, og derfor kan det godt være et GODT billede for dig, men det er ikke korrekt. Om du ønsker et korrekt billede eller ej, ændrer ikke på at det korrekte findes eller hvad det er. Hvis jeg synes 2 plus 2 skal være 5, så bliver det ikke korrekt bare fordi jeg synes det. Farvegengivelse på et tv er simpel matematik, ikke voldsomt meget mere kompliceret end 2 plus 2. Derfor: 1: Korrekt findes. 2: "Korrekt" er ikke subjektivt. 3: Om du foretrækker en korrekt gengivelse er subjektivt (men hvis du ikke gør, vil jeg påstå at du har noget at lære Og jeg flamer ikke, jeg underviser. |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Jeg tager lige separat fat i dette udsagn, for det er dét jeg synes er hele humlen i dén diskussion (som iøvrigt ikke hører til i tråden her...). Jeg synes netop IKKE det handler om hvad man bedst kan lide fra sit tv. Jeg synes det handler om at se dén film eller dén udsendelse som producenten har skabt. Billedkvaliteten er ligegyldig - det er bare dét redskab vi er nødt til at bruge for at kunne genskabe filmen. Dette redskabs opgave er at vise dig filmen. Er du enig eller uenig i at det interessante ved en film er at se _filmen_, og ikke billedkvaliteten? |
|||||
![]() |
|||||
Kief ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2006 Sted: København Status: Offline Point: 2323 |
![]() |
||||
Jeg er meget enig med Bækgaard. Opfattelse af billeder er subjektivt og hvis man som forbruger får en bedre billedoplevelse ved knald på farverne, så har vedkommende fået det optimale ud af sit tv. Korrekt at det ikke er det billede som filminstruktøren gerne så, men det er nu engang den bedste oplevelse for personen. Det samme har sig gældende i diskussionen mellem G10 og B6000 eller måske også V10 (når vi får den af se). G10 er slet ikke så elegant tv som B6000 og det har også en del af sige om billedoplevelsen. Indrømmet at G10 (V10) måske har et billede som på nogle (for nogle vigtige) punkter er en del bedre, men hvis jeg kommer ind i min stue hver morgen og nyder mit tynde elegante tv og derudover er tilfreds med billedet - ja så har jeg jo købt det bedste tv - for mig! Igen kan man altid smide Pioneer ind og sige at det har det bedste stortniveau men hvis jeg nu var tilfreds med billede på mit 2 år gamle Toshiba tv, så bliver jeg det nok også med et 2009-LED. Til Junsas kommentarer omkring et lidt for ensporet forum, så kan jeg kun være enig. Der er ingen tvivl om at Pioneer/Panasonic viser det bedste billede pt, men derfor er det ikke nødvendigvis en kandidat for alle mennesker (som det hurtigt bliver herinde) Jeg synes det var morsomt inden testen kom på Flatpanels, der kritiserede folk i høj grad LED-tv'et for at være dårlig pga uniformity problemer og at det havde en for dårlig betragtningsvinkel. Da testen så kom på Flatpanels (og vidste at de to ikke havde så meget på sig - for test-tv'et) så blev det ikke taget til sig som på samme måde ved G10-testen. Nej her begyndte visse personer at betvivle hvorvidt det måske bare var et heldigt tv eller lign. Altså man vælger at følge testen for G10 blindt når det viser hvad man gerne vil høre og når så en ny test af LED viser noget man ikke vil høre, så tror man pludselig ikke på det. Det er da lidt morsomt i mine øjne :) Jeg synes det er vidunderligt at Pioneer er stoppet med at lave tv. Så slipper man - i en meget nær fremtid - at høre den konstante forherligelse af dette tv og begynde at kigge rundt på andre modeller. Som sagt så begynder Samsung at lave nogle spændende produkter på den side, som ikke bare kan give næsten lige så godt billede som en Pioneer, men også gøre det med en del mere ynde! Ovenstående er så naturligvis også 100% subjektivt :) |
|||||
Mvh.
Casper |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Det er netop dét jeg ikke er enig i. Det KAN være sådan for nogle, men så er det netop jeg mener man er for meget billed-entusiast og for lidt interesseret i indholdet, så denne definition mener jeg ikke gælder for såkaldt "almindelige brugere". Det optimale må alt andet lige være at få den bedste _filmoplevelse_, ikke den bedste _billedoplevelse_. Hvis man hellere vil imponeres over flotte billeder end se film, så er det helt fair, så mener jeg bare man fokuserer på noget forkert.
Det har ikke noget isoleret med dette forum at gøre. Dén holdning eksisterer i alle fora der frekventeres af folk der har forstand på tingene, såvel indenlands som udenlands, og debatten om hvorfor det altid er de samme ting der diskuteres, opstår i alle fora jeg har været i.
Her er jeg så (ikke overraskende) brølende uenig, og her mener jeg netop at du afslører dig selv som værende dén der diskuterer for diskussionens skyld, og fremfører stædige og ubegrundede holdninger, frem for at føre en konstruktiv debat der går ud på at hjælpe hinanden til at få de bedste oplevelser. At glæde sig over at det markedsledende produkt forsvinder, så det kan blive sværere at købe tv så vi kan få mere diversitet i diskussionerne, det synes jeg er ekstremt misforstået. Vi skal vel ikke have debat for debattens skyld, men for at få de bedste oplevelser hjemme i stuen? Hvis du ikke kan håndtere en "konstant forherligelse" af markedets bedste produkter, så er det dig der er noget galt med, og ikke debatten. |
|||||
![]() |
|||||
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
||||
Men havde mange købt et led tv fra samsung hvis det havde set ud som en lirekasse. Det tror jeg ikke mange havde og det har intet med billedekvalitet og gøre.
Jeg har netop købt en samsung plasma tv på grund af dens design, men derfor viser den alså ikke det bedste billede. Men det ved jeg inden køb. At det så sikkert vil tilfreds måske 99,5 procent af alle dem som køber det er jo en anden sag. Redigeret af xcardman - 16-Maj-2009 kl. 13:09 |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Jamen selvfølgelig er der andre ting end billedkvaliteten der afgør hvad man køber. Men det flytter ikke på hvad målsætningen med billedkvaliteten isoleret set er. Hvis folk vil debattere hvor vigtig forskellen på "tålelig", "god" og "fremragende" billedkvalitet er, så er det da helt fint, og jeg har heller aldrig sagt at man ikke kan blive tilfreds med andet end det absolut bedste. Jeg synes bare det er ret urelevant i debatten om hvad det bedste billede er. Hvor tungt man vægter billedkvalitet, flytter vel ikke på hvad der er bedst? |
|||||
![]() |
|||||
Kief ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2006 Sted: København Status: Offline Point: 2323 |
![]() |
||||
Jeg kan slet ikke se hvordan det giver mening? Hvis du synes du som privatperson har fået den bedste billedoplevelser, er det da fuldstændigt underordnet om det er tv2 nyhederne eller LOTR. Du nyder at Gandalf's hvide hest skriger dig i øjnene på en knald blå himmel. Hvis det er sådan du synes filmen er bedst, så er det vel også det bedste for dig - som individ? At instruktøren ville synes noget andet, er for dig underordnet, for du nyder jo filmen som du gerne vil se dem.
Min kommentar med Pioneer vidste jeg godt ville blive kommenteret og det er også kun sagt med et smil på læben - selv om det måske ikke fremgik tydeligt nok.. Jeg synes blot at Pioneers exit åbner op for at folk på forums som disse, kommer ud og giver andre tv en mulighed for at vise hvad de kan. Der hersker ofte en for stor selvreferentialitet på forums som disse. Jeg nyder kommentarer som: "jeg er glad for mit Pioneer, det har helt sikker det bedste billede, selv om 3 år" - "Ikke før OLED kommer der et tv som kan slå mit Pioneer". Denne total ophøjelse af et tv og den manglende åbenhed for nye produkter er netop noget som skader et forum. For selvfølgeligt kommer der tv der slår Pioneer og hvis nu 50B855 (på trods af det er 3 cm tykt) kan slå en Pioneer 508, så kan næste generation formentlig godt hamle op med 509. Jeg kan kun sige at det ofte ender med at blive som 1000 år siden - hvis nok mennesker tror jorden er flad, så er det sandheden. Indtil der måske sker noget helt uventet (Pioneers exit) - så finder man måske ud af at andre også godt kan lave tv med super billede og det måske endda med et endnu højere æstetisk niveau. |
|||||
Mvh.
Casper |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |