recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Leica 3C Snik/snak om gamle kameraer tilladt!!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLeica 3C Snik/snak om gamle kameraer tilladt!!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Direkte link til dette indlæg Emne: Leica 3C Snik/snak om gamle kameraer tilladt!!
    Sendt: 05-August-2011 kl. 13:53
Nu bliver det gammeldags - VIRKELIG gammeldags!!Big smile

For en del år tilbage købte jeg dette kamera, og overvejer nu at prøve det, bare sådan for sjov. Men...

Hvorfor er det lige, at der skal skæres yderligere 8 cm af film-enden, før man smider den i kameraet? Se side 39 i brugsforvildningen:

Håber, nogen kan svare.

Redigeret af turbo2 - 05-August-2011 kl. 20:46
Til top
beamer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Oktober-2008
Sted: Denmark
Point: 242
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2011 kl. 14:32
Hej
Det er vist ikke så galt, for en hjemmeruller (vi hjemmerullede sorthvide film fra ruller i filmkassetter i 70'erne for at spare). Jeg prøvede det i mit tilsvarende med en fuji farvefilm sidst i 1980'erne. Du skal jo rulle filmen op i kassetten, og tilklippe enden med en saks som på s. 39, når den er lysbeskyttet indeni kassetten (hvis den er lystæt). Den købte filmkassette kan åbnes i mørke med stærke negle og blikdåsen smides væk. Filmen tages ud og crepe-tape på akslen fjernes. Så sætter du (i mørke) filmen på kassette-aksel (som forberedt hvordan) og spoler op.
Jeg kan anbefale, at gøre et forsøg med en film i fuldt dagslys. Det koster en film mere. Du kan ikke spænde lukkeren uden film, vel ? Så kan du også med denne film teste, om lukkeren kan bruges eller hvad. Objektivet, leitz elmar 50 mm F/3.5 (ucoated) handles på ebay.co.uk for omkring 4000 kr. ! dette objektiv kan bruges på sony nex med adapter:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1042&message=36326510
Adapteren er m39 til nex, og koster ca. 100 kr. Manden her bruger en opslidset pvc-ring til kollaps beskyttelse, så objektivet ikke kan kollapse ind imod sensoren. God nostalgi !
Til top
beamer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Oktober-2008
Point: 242
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2011 kl. 14:46
Hm
man kan ikke redigere sine indlæg her på forum. Her er billeder af elmar 50 mm fyren på en digital sony nex:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1042&message=37488532&changemode=1
og en masse andre m39 objektiver, samt billeder.
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2011 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af beamer beamer skrev:

Hm
man kan ikke redigere sine indlæg her på forum.

Ja da, sagtens. Vælg "valgmuligheder" i højre hjørne af dit indlæg. Her kan du vælge redigere indlæg. Smile
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2011 kl. 15:01
Held og Lykke med Dit Leica.

Det er da klart, man skal hen til et område af filmen "Som ikke har været udsat for lys". Efter man har lukket for bagklappen og så spole/eksponere mindst eet billede, eller to. Afhængig af hvad man nu synes, tænderne på rullen skal have fat i begge sider også..
Nu har jeg ikke haft et Leica i hånden, men der er også det med se på tilbagespolingsknappen, at denne bevæger sig når man spoler/trækker en film frem, (spoler er ligesom mere nå ja spole på båndoptagere/videobånd).

Hedder det sådan!  Embarrassed 

Hvis man ligesom ser på kameraet sådan skråt Nedefra, da drejer opsamlingshjulet til Filmen Højre om og/eller men på nogle drejer samme hjul faktisk venstre om (Filmen kommer ned og nå ja bagom.). Man kan checke dette uden film.

Redigeret af moho - 05-August-2011 kl. 15:53
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2011 kl. 15:10
I virkeligt gamle dage var nogle Spejlrefleks kameraer udstyret med Gevind til Objektivet.

Et sådant objektiv kunne da egentlig bruges til "Nærmere afstande end angivet" hvis man drejede en sådan linse  1/2 til 1 omdrejning UD.  Jeg lærte dette trick alt alt for sent.

Redigeret af moho - 05-August-2011 kl. 15:11
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2011 kl. 15:14
beamer

Hvorfor skulle man ikke kunne spænde Lukkeren uden der er film I?

Igen hvad er mit problem egentlig?  Kameraerne med en rude bagpå, således man kan se filmkasetten. Eller de gamle box-kameraer hvor man kunne læse nummeret på billedet, efterhånden som man "spolede frem"  Wink 6x6 eller 6x9 cm.

Redigeret af moho - 05-August-2011 kl. 15:50
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2011 kl. 20:41
Beamer og Moho:
Film-kasetten kan sagtens bruges som den er, i Leica'en. Der er plads nok til den. Men hvad mener du (Beamer) med at "spænde lukkeren"? Hvis du mener, at indstille lukkeren til en given hastighed og så trykke på udløseren, og se/høre hvordan det lyder, så virker det, som Moho også er inde på, som det skal. Endda, mens objektivet var skruet af, kunne jeg se, at lukkeren var i "aktion".

Mit problem er nu mere, hvorfor der skal trimmes hele 12 cm af filmen?? Jeg kan nemt montere filmen som den er, i kameraet, hvis jeg havde lyst til dette...

Moho:

Ikke alle gamle kameraer har en rude, hvorigennem man kan se, om der skulle være film i. Så er det blot at søge efter manualer til gamle kameraer, og derefter prøve sig frem! Mærke efter evt. modstand, eller andet... Mit Rolleiflex-kamera, fx... Her fandt jeg vildledningen til dette på nettet, og da jeg efter at have trykket på  udløseren og rullet frem, osv. og derefter rullet en evt. film tilbage igen, og åbnet kameraet - ja, så VAR der altså en efterladt film i!!Big smile
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2011 kl. 21:00

Moho:

Den, med at skrue objektivet lidt ud, må jeg lige tænke lidt over... Det KAN jo gå grueligt galt!!!LOL
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 16:00
Jeg kunne egentligt have sparet besværet her på forummet! Der er en video på You Tube, som viser, at man ikke behøver at tilklippe filmen - det er blot at brokke filmen i:
http://www.youtube.com/watch?v=MRdznht2HY8 Man skal dog huske at filmen skal løbe, som vist på side 28 i forvildningen.

Redigeret af turbo2 - 07-August-2011 kl. 16:02
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Jeg kunne egentligt have sparet besværet her på forummet! Der er en video på You Tube, som viser, at man ikke behøver at tilklippe filmen - det er blot at brokke filmen i:
http://www.youtube.com/watch?v=MRdznht2HY8 Man skal dog huske at filmen skal løbe, som vist på side 28 i forvildningen.

Dvs. at almindelige filmkassetter passer. Det er jo meget lettere.

Venlig hilsen
KB
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Dvs. at almindelige filmkassetter passer. Det er jo meget lettere.

Ja, det gør de - men pas på! Hun er en besværlig "dame"! Det er F****** ikke nemt at få filmenden til at sidde fast på opsamlingsrullen, trods det, at jeg følger forvildningen til punkt og prikke - jeg er SÅ tæt på at opgive. Når man efter at have trykket på udløseren og drejer på fremspolingsknappen, skulle tilbagespolingsknappen også dreje sig. (I modsatte retning) Det gør den ikke, og det er fordi filmen er røget af rullen. Det ses vist også på YouTube-videoen, at tilbagespolingsknappen ikke drejer med, så her er det vist også gået galt.

Ellers glider filmkasetten nemt ned i kameraet...

Redigeret af turbo2 - 07-August-2011 kl. 19:48
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu