Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
aerik
Guld medlem
Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
|
Sendt: 22-Maj-2011 kl. 19:11 |
Jeg blev klogere uden at ville kunne gå til eksamen i det. Jeg takker.
|
|
SoundWave
Guld medlem
Oprettet: 12-Maj-2009
Point: 817
|
Sendt: 22-Maj-2011 kl. 21:00 |
God forklaring. Grunden til at jeg er nysgerrig er nemlig, at jeg før købet af mie højttalere har læst flere steder, at de skulle være lette at trække, og at de ville kunne få en lille forstærker til at springe til live.
Efter at have haft dem i lidt tid med forskellige receivere, og nu også med effektforstærker, så er jeg nemlig lidt uenig, eller måske lidt uforstående overfor de påstande. Jeg synes nemlig ikke de lød specielt godt med min tidligere receiver, men den var også svag. Efter udskiftning af receiver blev lyden meget bedre fra højttalerne, og da effektforstærkeren blev tilføjet fik lyden igen et ordentligt spark. Dvs. mine højttalere som skulle være lette at trække, lyder først tilfredsstillende, når de bliver foder med tiltrækkelig effekt.
Hvordan hænger det sammen med, at de så er lette at trække?
|
|
michael9000
Guld medlem
Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
|
Sendt: 22-Maj-2011 kl. 21:13 |
Kan da lige komme med et nyt stikord til debatten: fasedrej.
|
|
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2404
|
Sendt: 22-Maj-2011 kl. 22:56 |
SoundWave skrev:
Dvs. mine højttalere som skulle være lette at trække, lyder først tilfredsstillende, når de bliver foder med tiltrækkelig effekt.
Hvordan hænger det sammen med, at de så er lette at trække? |
Jeg tror der er mange forskellige varianter af hvad folk kalder "let at trække" afhængigt af hvad folk sammenligner med. Jeg har et par hovedtelefoner og en transportabel mp3 afspiller. Hvis jeg skruer helt op kan jeg ikke holde ud at have dem på ørerne, så jeg kan hævde at min mp3 player sagtens kan trække lyttebøfferne. Jeg har købt en lille transportabel hovedtelefonforstærker og kører lyden gennem den. Den kan egentlig ikke spille højere end den indbyggede forstærker i afspilleren, men der er langt mere styr på lyden gennem hovedtelefonforstærkeren, det lyder meget bedre, så jeg kan også sagtens hævde at mp3 afspillerens indbyggede forstærker ikke kan trække lyttebøfferne ordentligt. Det afhænger af hvordan man vurderer "at trække lyttebøfferne". I den tråd Michael9000 linker til havde vi en lang debat om forstærkere og effektopgivelsers betydning og den tråd ender vel egentlig med samme pointe som tråden her, at man ikke kan læse sig til det men er nødt til at sætte forstærkere og højttalere sammen og lytte om det virker eller ej.
|
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 23-Maj-2011 kl. 00:13 |
Enig i, at "let at trække" er noget udefinerbart. Og det samme gælder til en vis grad også en forstærkers kræfter.
Da jeg udskiftede vores surroundreceiver til en Marantz SR4001, oplevede jeg pludselig, at transienter i musikken fik lyden til at "snuble". Det tager jeg som et udtryk for, at receiveren var for svag. Men vi taler altså om et lytteniveau langt under 1 watt pr. kanal. Det er mig en gåde, hvordan receiveren kunne have problemer med at følge med der. Uanset om den er strømsvag ved fuld belastning, falder strømbehovet jo så meget ved de lave effekter, at strømforsyningen til det brug er mange gange overdimensioneret.
Problemet blev i første omgang løst med min gamle NAD 3020B 2x20 watt konfirmandforstærker (måske ikke kun til konfirmander - Lars Hjortshøjs karakter i Langt fra Las Vegas har også en). Den har direkte indgang til effektforstærkeren, så den blev sat på receiverens pre-out. Det gav en enorm forbedring. Transienter blev mere præcise, og lyden fra mine små reolhøjttalere fik fylde, så man skulle tro, de var meget større.
Derefter skiftede jeg til en Harman Kardon Signature 1.3. For dem der ikke kender den, er det en 3-kanals effektforstærker på 25 kg med separat strømforsyning til hver kanal. Det påstås, at den kan levere 100 ampere pr. kanal, hvis man kan finde en højttaler, der trækker så meget. Så den er strømstærk. Resultat: Mere præcise transienter, klarere lyd - men mine højttalere føles igen lige så små som før. Fylden fra den lille NAD er væk. Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg have troet, at Harman'en måske havde svært ved at trække mine højttalere.
Redigeret af Allan Olesen - 23-Maj-2011 kl. 00:14
|
|
kim olsen
Guld medlem
Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
|
Sendt: 23-Maj-2011 kl. 00:28 |
den fylde du savner er sandsynligvis efterringninger i bassen som opstår og er udtryk for manglende kontrol med enheden, muligvis grundet manglende evne til at leverer spænding.
|
Crown - there is no substitute.
|
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 23-Maj-2011 kl. 00:48 |
Du er ikke den første, der kommer med den teori, og den er muligvis også rigtig. Jeg kan sagtens få den til at give mening med korte bastoner, som ikke stopper igen. Men jeg synes også, at fylden mangler på de lange toner.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 23-Maj-2011 kl. 07:47 |
Allan Olesen skrev:
Enig i, at "let at trække" er noget udefinerbart. Og det samme gælder til en vis grad også en forstærkers kræfter.
Da jeg udskiftede vores surroundreceiver til en Marantz SR4001, oplevede jeg pludselig, at transienter i musikken fik lyden til at "snuble". Det tager jeg som et udtryk for, at receiveren var for svag. Men vi taler altså om et lytteniveau langt under 1 watt pr. kanal. Det er mig en gåde, hvordan receiveren kunne have problemer med at følge med der. Uanset om den er strømsvag ved fuld belastning, falder strømbehovet jo så meget ved de lave effekter, at strømforsyningen til det brug er mange gange overdimensioneret.
Problemet blev i første omgang løst med min gamle NAD 3020B 2x20 watt konfirmandforstærker (måske ikke kun til konfirmander - Lars Hjortshøjs karakter i Langt fra Las Vegas har også en). Den har direkte indgang til effektforstærkeren, så den blev sat på receiverens pre-out. Det gav en enorm forbedring. Transienter blev mere præcise, og lyden fra mine små reolhøjttalere fik fylde, så man skulle tro, de var meget større.
Derefter skiftede jeg til en Harman Kardon Signature 1.3. For dem der ikke kender den, er det en 3-kanals effektforstærker på 25 kg med separat strømforsyning til hver kanal. Det påstås, at den kan levere 100 ampere pr. kanal, hvis man kan finde en højttaler, der trækker så meget. Så den er strømstærk. Resultat: Mere præcise transienter, klarere lyd - men mine højttalere føles igen lige så små som før. Fylden fra den lille NAD er væk. Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg have troet, at Harman'en måske havde svært ved at trække mine højttalere.
|
Det er vel bare et udtryk for at lydkvalitet i en forstærker ikke kan gøres op i strømstyrke alene. Især englænderne taler om "timing", et begreb som ingen mig bekendt endnu har formået at forklare 100% med tekniske termer. Men nogle forstærkere (og højttalere og signalkilder) er bare bedre end andre til at levere musikkens "rytme" rigtigt. Det er formentligt en kombination af rigtigt mange ting, og ikke noget der kan forklares med én bestemt teknisk egenskab - og det er væsentligt sværere at forholde sig til, end "hvor stram er bassen". Et lille rant: Hifi er i mine øjne blandt langt størstedelen af entusiaster og (især) næsten-entusiaster reduceret til at dreje sig om netop bas og diskant. Hvis vi har en dyb og stram bas, og vi har en klar og velopløst diskant, så har vi god lyd. Gu' har vi ej - hvad med alt dét ind imellem, og hvad med hvorvidt det hele hænger sammen eller ej? Det er meget vigtigere, det er bare også meget sværere at lytte efter. Ligesom at det er nemmere at forholde sig til om et tv kan lave rigtigt sort, end om det kan lave rigtigt rødt, så er det også meget nemmere at forholde sig til om en højttaler kan lave god bas, end om den kan levere en sammenhængende mellemtone. Det er bare ikke nødvendigvis mere vigtigt, bare fordi det er nemmere.
|
|
dreamz
Guld medlem
Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
|
Sendt: 23-Maj-2011 kl. 09:59 |
Otto J skrev:
(...)
Et lille rant: Hifi er i mine øjne blandt langt størstedelen af entusiaster og (især) næsten-entusiaster reduceret til at dreje sig om netop bas og diskant. Hvis vi har en dyb og stram bas, og vi har en klar og velopløst diskant, så har vi god lyd. Gu' har vi ej - hvad med alt dét ind imellem, og hvad med hvorvidt det hele hænger sammen eller ej? Det er meget vigtigere, det er bare også meget sværere at lytte efter. Ligesom at det er nemmere at forholde sig til om et tv kan lave rigtigt sort, end om det kan lave rigtigt rødt, så er det også meget nemmere at forholde sig til om en højttaler kan lave god bas, end om den kan levere en sammenhængende mellemtone. Det er bare ikke nødvendigvis mere vigtigt, bare fordi det er nemmere.
|
Sandt nok, men det gælder inden for de fleste områder: Mange går også op i, hvor hurtigt en bil kan accelerere fra 0-100, og hvor høj den maksimale topfart er, selvom disse specifikationer ikke siger noget som helst om bilens køreegenskaber.
Men det er vel fint nok med sådanne tråde, som ikke nødvendigvis bidrager med at give det udtømmende svar på den perfekte lydgengivelse, men er med til at øge forståelsen for alle de begreber, som der slynges rundt med i diverse fora.
Spørgsmålet om, hvorvidt en højttaler er svær er eller let at drive er nemlig mere kompleks end blot at kigge på følsomhed og impedans. Tag en stor cerwin vega højttaler. Den kan spille tordnede højt bare den er tilsluttet en transistorradio, men de store basser kræver en kraftig forstærker, som kan holde dem i en kort, stram snor; ellers kan det nemt lyde mudret.
I tråden om udgangseffekt, som der også er linket til, nævnte Otto en Dynaudio og en DLS, som var svære at trække på hver deres måde.
Og som Allan Olesen skriver, er det ofte samspillet mellem en given forstærker og et givent sæt højttalere, der afgør om det er et godt match.
|
|
Notfast
Guld medlem
Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
|
Sendt: 23-Maj-2011 kl. 12:48 |
Anima skrev:
Følsomheden er opgivet i dB. Det er et mål for hvor højt de spiller ved 1 W ved 1 meters afstand. |
Ikke helt korrekt - Det normale er at opgive følsomheden ved 2,8(3)Volt - som ved 8Ohm svare til 1 Watt. Ved en lavere impedans, er effekten ved samme spænding højere. Ved nævnte højtalere (6 Ohm) svare det til 1,31Watt.
|
.....
|
|
Toebs
Bruger
Oprettet: 23-December-2007
Point: 221
|
Sendt: 23-Maj-2011 kl. 14:27 |
Anima skrev:
Følsomheden er opgivet i dB. Det er et mål for hvor højt de spiller ved 1 W ved 1 meters afstand. For hver 3 dB som man vil spille højere (hvilket vil sige en fordobling at lydstyrken) skal man fordoble antallet af Watt (1, 2, 4, 8, 16...)
De mest trælse højttalere ligger med en følsomhed på omkring 85.. Nogle letdrevne konstruktioner, son hornhøjttalere har en følsomhed i omegnen af 95..
SoundWave, jeg kan ikke se om din er svær at trække eller ej. De 6 ohm er en en middelværdi. |
Hej Anima. en forøgning af lydtryk (SPL) på 3 dB er ikke en fordobling af lydstyrken, men en forøgelse på 1.4 (kvadratrod 2). Der skal 6dB til for en fordobling af SPL og altså en forøgelse af effekten leveret af forstærkeren på 4 gange. Rent psykoakustisk tyder mange undersøgelser dog på, at der skal en forøgelse på 9-10-10½ dB af SPL for, at vi opfatter det, som en fordobling af lydstyrken (dvs. forstærkeren skal lever 10x så meget effekt).
|
|
Mr. Claude
Guld medlem
Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1128
|
Sendt: 23-Maj-2011 kl. 19:57 |
Allan Olesen skrev:
Du er ikke den første, der kommer med den teori, og den er muligvis også rigtig. Jeg kan sagtens få den til at give mening med korte bastoner, som ikke stopper igen. Men jeg synes også, at fylden mangler på de lange toner. |
Nu er det jo også en 25-30 år gammel 3020 så den er færdig(udtørret lytter osv.) og har ikke styr på bassen mere. Den er den fylde du hører. ALLE højttalere vil altid lyde bedre med en større forstærker. Man kan ALDRIG få motor nok!
|
|