recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Levering af vare via Pakkepost
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLevering af vare via Pakkepost

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Emne: Levering af vare via Pakkepost
    Sendt: 09-November-2007 kl. 22:31

Er det mit problem eller Internet butikkens eller Post Dk problem hvis en pakke ikke kommer frem til modtager ?.
Nogen der kender reglerne.
Min logik siger mig hvis en vare forsvinder i posten må det da være sælgers problem, eller hvordan ?.

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2007 kl. 22:35
Det er helt og holdent sælgers problem...

Hvis du ikke modtager pakken, så skal du melde det til sælger så hurtigt som muligt (normalt 1-2 dage efter du burde have modtaget pakken).

Så må sælger sende en erstatningspakke og efterlyse den manglende pakke hos Post Danmark. Nægter sælger dette, så kan du gå i din bank og få dem til at tilbageføre beløbet til din konto med henvisning til, at pakken aldrig er ankommet (for du har vel betalt med Dankort, ikke?)

(Her snakker vi kun om normalt forretningsdrivende-til-privat-bruger salg)
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2007 kl. 22:36
Det er sælgers problem. Din vare er ikke blevet leveret, og det må sælger så ordne. Om han så får Postdanmark til at betale, er ikke dit problem. Du skal have din vare.

Venligst
Søren
Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2007 kl. 22:39

Mente jeg nu også, jeg tror han har klokket lidt i det, den er pludselig dukket op i sydjylland her til aften. Så måske der er håb i min 2 mdr. lange bestilling.

 

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2007 kl. 01:32
Enig med de andre, det er sælgers problem.

Men er varen sendt som pakke og har en værdi under 4400kr (muligvis sat op til 5000kr), så hæfter PostDK for indholdet, hvis den forsvinder, eller har taget skade under transporten (og emballagen tydeligt bærer præg af, ligeledes at være beskadiget).

Men det er sælgers hovedpine at indkradse pengen fra PostDK.

Mvh Michael

p.s.
PostDK har desuden dag til dag leveringsgaranti, så hvis afsender ikke har skrevet forkert på pakken, og det alene er PostDK, der har klumret i det, så kan man faktisk kræve portoen tilbage.
Det er dog også oftest sælgers bøvl, og jeg tvivler på at disse penge ender tilbage hos køber, selv hvis man har betalt for portoen.


Redigeret af Maggerholm - 10-November-2007 kl. 01:34
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2007 kl. 02:46
OT:

Nå, det var ny viden for mig! 

Det hænger nok sammen med prisen for forsendelsen :-)

Maggerholm, er du sikker på leveringsgarantien? Så må du altså sende et link til dokumentation!!!

Jeg har nemlig lige fået en barbermaskine, som jeg bestilte søndag nat hos skiftselv.dk (). Den havde været en tur i Korsør som fejlsorteret, før den kom til Borup.

Sjovt nok bestilte jeg søndag nat, men jeg modtog både ordre- og afsendelsesbekræftelse hurtigt. (Afsendelse: 08.34, mandag morgen~overlevering til PostDK)
De (PostDK) kunne bare ikke levere deres lovede postydelse

Venligst
Søren
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2007 kl. 03:27
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

OT:

Nå, det var ny viden for mig! 

Det hænger nok sammen med prisen for forsendelsen :-)

Maggerholm, er du sikker på leveringsgarantien? Så må du altså sende et link til dokumentation!!!

Jeg har nemlig lige fået en barbermaskine, som jeg bestilte søndag nat hos skiftselv.dk (). Den havde været en tur i Korsør som fejlsorteret, før den kom til Borup.

Sjovt nok bestilte jeg søndag nat, men jeg modtog både ordre- og afsendelsesbekræftelse hurtigt. (Afsendelse: 08.34, mandag morgen~overlevering til PostDK)
De (PostDK) kunne bare ikke levere deres lovede postydelse

Venligst
Søren


Her kommer lidt dokumentation.
Det er en alenlang tråd om PostDK's dumheder fra Dansk HjemmebioForum
Nederste indlæg på denne side, og de følgende 8-9 indlæg på næste side omhandler (næsten alle) denne garanti.
MortenB har styr på paragrafferne, og har også nogle henvisninger til PostDK egne forretningsbetingelser (som jeg iøvrig ikke lige selv var i stand til at finde, nu du spurgte. De må være godt gemt).
Kommentaren fra Chewie om hans episode på posthuset hvor han gjorde krav på penge er ganske sjov synes jeg.

EDIT: Jeg fandt PDF'erne
Privatpakker
Erhvervspakker

"Ved privatpakker står der blandt andet:
1.1 DEFINITION AF PRIVATPAKKER
Privatpakker omfatter indenlandske pakker, ekskl.
pakker til Færøerne og Grønland, der sendes fra en
forretningsmæssig part til en ikke-forretningsmæssig
part."

og

"1.16 ERSTATNING
1.16.1 ERSTATNING VED FORSINKELSE
(DAG-TIL-DAG-GARANTI)
Ved forsinkelse af Privatpakker yder Post Danmark
efter anmodning herom en tabsuafhængig erstatning
til enten afsender eller modtager svarende til forsendelsesprisen
ekskl. tillæg for eventuelle serviceydelser.
En Privatpakke anses for at være forsinket, hvis den
bliver omdelt eller forsøgt omdelt senere end hverdagen,
ekskl. lørdag, (til Bornholm dog to hverdage)
efter den er blevet indleveret til eller afhentet af Post
Danmark.
Privatpakker, der sendes til steder, hvor der ikke foretages
daglig omdeling, jf. pkt. 1.10, anses dog alene
for at være forsinkede, hvis den faktiske befordringstid
overskrider den tid, som under normale omstændigheder
med rimelighed kan forventes.
Post Danmark yder ikke erstatning for forsinkelse af
Privatpakker, hvis afsender eller modtager har begået
fejl eller forsømmelse af betydning for forsinkelsen.
Post Danmark yder endvidere ikke erstatning for
forsinkelse i force majeure situationer, som nærmere
beskrevet i Kundeaftalen, samt i situationer, hvor det
ikke har været muligt eller har været forbundet med
risiko at aflevere pakken til modtager, jf. pkt. 1.10."

(min understregning)

Mvh Michael

p.s. Nu går jeg altså også i seng!


Redigeret af Maggerholm - 10-November-2007 kl. 03:35
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2007 kl. 10:22
Fed info 

Tak!
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2007 kl. 12:00
Ja det er fed info lige bortset fra det ikke er så tit postdanmark rent faktisk scanner en pakket afhentet hos en forhandler m.m. og det sker også alt for ofte man ikke kan se den er landet hos et sorteringscenter så alt i alt hænger deres garanti i teorien ikke sammen med den praksis de benytter sig af.

Godt eksempel (dette var endda en erhvervspakke i et postbur hvor der i kontrakten står de skal leveres senest dagen efter) det dukkede op ca 5 dage efter og er aldrig scannet i jylland hvor forhandleren bor, men først i kbh på deres postcenter. Så i ca 4 dage anede ingen hvor buret var....
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu