|
|
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | |
bruger udmeldt 5 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
![]() |
Jeg valgte bevidst at sænke kontrasten pga. retention. Dog med Energy saver slået fra! , det skal man altså være opmærksom på ellers kan billed godt blive rimlig mat på middel/høj indstilling. Har desværre kun bantam, som hjælp her, tror jeg :-) så måske kan han foreslå hvilke kontrast og brightness folk ville have det bedst med? |
|
![]() |
|
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
Det er svært (faktisk umuligt) at opgive korrekt indstillinger for BRIGHTNESS og CONTRAST, der virker for alle, da disse indstillinger er afhængige af omgivelserne. Men heldigvis er de nemme at indstille - det er noget de fleste vil kunne lære. Indstil først rumbelysningen, som du gerne vil have den til at være. For at indstille BRIGHTNESS, skal man bruge et testbillede fra f.eks DVE (DVD eller BD-versionen), der viser "blacker-than-black". Alternativt kan man bruge THX-testbilledet (det store grå THX-logo), som findes på mange DVD-udgivelser (Star Wars f.eks. mener jeg): Slagskyggen på THX-logoet er "blacker-than-black" ("BtB") - altså sortere end baggrunden på billedet. Tricket er nu at indstille BRIGHTNESS således, at slagskyggen netop falder i med baggrunden - altså giver samme mørkegrå/sorte nuance. Det kræver naturligvis, at afspilleren (og TV'et) er i stand til at vise BtB. Det er f.eks. vigtigt at indstille afspilleren til at vise "video levels" eller noget i stil med "16-235 levels". Hvis det ikke er muligt at vise BtB skal man gå efter at indstille BRIGHTNESS således, at man netop kan skelne sort og 1% (eller 2%) grå fra hinanden. Til dette kan bruges et passende testbillede (kan ikke huske om THX-billedet har 2% grå (ell. lign.) - jeg mener det - og der er også vejledning med på skiven). Alternativt kan man bruge en fin gråtoneskala og sikre sig, at alt under sort (BtB) er samme nuance som sort, og at man netop kan se gråtonerne over sort på skalaen. Det er muligt, at man skal lege lidt med GAMMA-indstillingen for at finde den bedste gråtone-skalagengivelse. KONTRAST kan man simpelthen indstille så lyset, der kommer fra skærmen, er tilstrækkeligt og ikke blænder. Ved en reel kalibrering ville man bruge et måleinstrument til at sikre sig, at kontrastindstillingen ikke har negative sideeffekter på farve-/billedgengivelsen - men der skal stadig laves en vurdering i forhold til omgivelserne. Alt dette skal udføres i det miljø (lysmæssigt), hvor indstillingen skal bruges. Det betyder, at man nogle gange kan have fordel af at lave en "dag" og "aften" indstilling, hvor der sikkert vil være forskel på BRIGHTNESS, KONTRAST og måske GAMMA.
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Det er lidt farligt at have så håndfaste politikker om hvad man gør, specielt for kontrasten. På mange tv vil 50% kontrast være alt for lavt, på andre vil det være for højt. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
På et tv hvor det perfekte ikke kan nås, er det ikke sikkert der er én indstilling som kan sigea at være "rigtig". I den situation vil det altid være et kompromis, og nogle gange kan der endda være flere veje til Rom - f.eks. er det ikke sikkert at det i praksis gør nogen forskel om du skruer op for grøn, eller om du skruer ned for rød og blå. Men derudover er der risikoen for de emner Bantam er inde på, at test-billederne er rigtige med én bestemt type test-billeder, er ikke garanti for at billedet er korrekt i alle sammenhænge, hvis tv'et ikke gengiver farverne lineært. Derfor er erfaring med hvordan billedet ser ud når det er korrekt, altafgørende for kvaliteten af kalibreringen, fordi det gør én i stand til at bedømme om man er i nærheden af målet, eller om man skal finde flere test-billeder frem for at fejlsøge hvor fejlene opstår, og hvor - hvis i det hele taget - man skal justere for at løse det. Det er reglen mere end undtagelsen, at en kalibrering indebærer et subjektivt kompromis med hvilke fejl man vælger at leve med. Jo mere korrekt tv'et kan blive, jo nemmere er det generelt at kalibrere. CMS'en i LG'erne indeholder generelt nogle kompromisser, da det ikke er en fuldbyrdet CMS, sådan som det ses på Samsung's nyeste tv. |
|
![]() |
|
bruger udmeldt 5 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
![]() |
Så har jeg lavet en kalibrering med skarpere indstillinger, og en høj kontrast, var lidt bange for retention, dog har det slet ikke været et problem. Dyn kontrast SLUK |
|
![]() |
|
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
Jeg tror, at vi er enige - men lad mig for en sikkerheds skyld understrege, at man netop ikke skal kunne se blacker-than-black (BtB), når man indstiller BRIGHTNESS (LYS). BtB skal have samme nuance af sort/grå som baggrunden i f.eks. PLUGE-billedet fra DVE - eller udtrykt på en anden måde: Man skal ikke kunne se forskel mellem nuancerne under sort - men over sort skal der være synlig forskelle i gråtoneskalaens nuancer. Og igen - lyset i omgivelserne har stor indslydelse på indstillingen af BRIGTHNESS - prøv at indstille BRIGHTNESS i en stue med dæmpet lys - og kontrollér så indstilligen end dag, hvor der er meget sollys i samme stue. Man kan blive overrasket over, hvor stor forskel der kan være.
|
|
![]() |
|
johnjkj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 575 |
![]() |
Betyder det egentligt ikke i praksis, at hvis du kalibrerer et TV, så skal du både være til stede ved dagslys og om aftenen når det er mørkt (med mindre man da kan mærklægge rummet på anden måde)? |
|
![]() |
|
![]() |
Jo - som udgangspunkt - man må gøre som du selv foreslår med mørklægning. Derudover må man vælge indstilling ud fra typiske eller foretrukne lysforhold - og evt. lave en dag- og en aften-indstilling. Redigeret af bantam - 21-Juni-2009 kl. 10:15 |
|
![]() |
|
Rebbe ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2004 Status: Offline Point: 33 |
![]() |
Blev lidt inspireret af Pendecs tråd her og da jeg fik mulighed for at låne en Spyder3 TV sensor kastede jeg mig ud i at prøve at kalibrere min LG42PQ6000. Denne sensor skulle ikke være så nøjagtig som Eye1 modellerne, men forhåbentlig er den ikke helt ved siden af. Jeg har brugt erfaringen fra Flatpanels test af PS8000 samt deres introduktion for kalibrering, Pendecs tråd her og ellers forsøgt at følge tråden 'Calibretion for dummies' af Curt Palmer som er guld værd. Resultatet er langt fra teoretisk perfekt, men billedmæsssigt er jeg ganske godt tilfreds. Eneste anke er shadow detail, der stadig ikke er noget at prale af. Jeg kørte først Spyder 3's egen software igennem og blev lidt chokeret over ´kontrast=91/Lys=31, men disse er identiske med pendecs anbefalinger og viser en ftl. på 35-36 så det er ikke helt ved siden af. Jeg har en del rentention, men krydser fingre for at det ikke bliver til burn in. Skærmen er 4 uger og har max kørt 150 timer. Efterfølgende er brugt HCFR soft ware samt testpattern fra AVSHD 709 via LG370 BluRay afspiller. Bemærk at det er HD. Rød markering er væsenlig forskellige i.f.t. fra Pendec's 2. kalibrering:
Mine kurver er langt fra så perfekte som resultatet fra Flatpanels over deres Pioneer, og bugter sig også lidt mere end Pendecs, men de er ikke helt ved siden af. Farvetemp. ligger ok omkring de 6500K Min gamma ligger på 2,18 i gennemsnit men jeg synes stadig at der mangler lidt shadow detail. Nogen ideer til hvad man skal forsøge? Kan man evt. indstille gamma i flere trin i ´service menuen? Med en DeltaE fra 1-8 er det ikke perfekt, men tilfredsstillende ifølge Curt Palmer. Som man kan se er Greyscale OK og magenta opfører sig også ok i forhold til Bantam/Pendec's erfaringer, men problemt er farverne. Primær blå samt sekundær magenta/cyan ligger lige i øjet, men grøn/gul/rød kan jeg ikke umiddelbart komme tættere på. Jeg mangler også mulighed for at kunne justere på HUE/lightness i CMS. Til gengæld har jeg en tint setting, som jeg åbenbart ikke kan bruge til noget? Nogen foreslag til at optimere på farverne? Kan man evt. gøre noget i Service menuen m.h.t. HUE/Brightness? Problemet er dog ikke specielt stort i praksis, da jeg finder farverne meget naturlige og gode. Eneste anke er shadow detail som jeg stadig godt kunne ønske lidt mere af, men her sætter panelets kvalitet måske grænsen? Næste step bliver en gennemgang med udgangspunkt i SD farverne, så jeg kan få en profil til at kopiere over til DVB-T og Satellit signalet. Hele seancen, har ikke alene givet mig et bedre billed, men også en del større forståelse for hvad der ligger bag, selvom man ikke bliver nogen guru Redigeret af Rebbe - 15-September-2009 kl. 00:01 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |