recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG B1 2021 optisk out med surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LG B1 2021 optisk out med surround

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
danriis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2022
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danriis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LG B1 2021 optisk out med surround
    Sendt: 01-Maj-2022 kl. 08:59
Hej. 

Vi har netop købt et LG B1 2021. 

Vores anlæg er af ældre dato men spiller godt. Med vores gamle 13 år plasma TV fik jeg aldrig den optiske udgang til at virke med surround. Jeg tænkte det var alderen men samme problem med det nye TV. 

Så konklusionen er at den gamle forstærker (10+ år gamle Yamaha surround) nok er så gammel den ikke understøtter det. 

Vi bruger AppleTV 4K. 

Hvad er den bedste løsning? Ny forstærker eller er der en indstilling jeg har overset/måde at få sendt signalet videre? 




Redigeret af danriis - 01-Maj-2022 kl. 09:00
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 09:48
På nye TV er der ikke surround på optisk udgang. Til gengæld er der hdmi eARC, så du vil få surround via det samme hdmi kabel der går fra reciever til TV, da der er returkanal i. Men det kræver du har en eARC reciever.

Redigeret af Munch - 01-Maj-2022 kl. 09:49
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
danriis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2022
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danriis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

På nye TV er der ikke surround på optisk udgang. Til gengæld er der hdmi eARC, så du vil få surround via det samme hdmi kabel der går fra reciever til TV, da der er returkanal i. Men det kræver du har en eARC reciever.


Så enten en ny forstærker, eller tage konsekvensen og købe noget helt nyt ala en soundbar?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 09:54
Ja og en soundbar med hdmi, og gerne et par hdmi indgange.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
danriis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2022
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danriis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ja og en soundbar med hdmi, og gerne et par hdmi indgange.


Hvad skal man gå efter? Den sidste jeg havde var en Yamaha YSP 1000 :D
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af danriis danriis skrev:


Så enten en ny forstærker, eller tage konsekvensen og købe noget helt nyt ala en soundbar?

Hvad er der præcist du har af surround i dag?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
danriis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2022
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danriis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 09:58
En Yamaha V1700 sourround forstærker - Mission 705a (aktive højtalere) med tilsvarende Mission bag højtalere og en SA center og Yamaha aktiv sub (12 eller 15" - kan ikke huske størrelsen - 1000watt+ størrelse).

Til top
danriis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2022
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danriis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 10:02
Måske skulle jeg bare kigge på noget lignende denne her?

https://www.hifiklubben.dk/denon-avc-x3700h-hjemmebio-receiver/denavcs660hbk/


Redigeret af danriis - 01-Maj-2022 kl. 10:04
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6657
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 10:21
Optisk udgang understøtter Dolby Digital.



Redigeret af Brixen - 01-Maj-2022 kl. 10:23
Venlig hilsen
KB
Til top
danriis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2022
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danriis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 10:25
Men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke. Det virkede fint med det gamle AppleTV fordi der var optisk udgang. Det er der ikke på 4K versionen. 

Igennem TV får jeg kun 2 kanals lyd uanset hvad jeg gør. 
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1396
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 10:36
Bruger du Apple TV til det hele? Altså også streaming af TV-kanaler?
For hvis du gør det, så forstår jeg ikke helt problemet. For så beholder du bare din gamle trofaste Yamaha, og forbinder din Apple TV via HDMI til Yamaha’en, og så fra HDMI-out på Yamaha, til TV’et.



Redigeret af Flippo - 01-Maj-2022 kl. 10:41
Til top
danriis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2022
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danriis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Bruger du Apple TV til det hele? Altså også streaming af TV-kanaler?
For hvis du gør det, så forstår jeg ikke helt problemet. For så beholder du bare din gamle trofaste Yamaha, og forbinder din Apple TV via HDMI til Yamaha’en, og så fra HDMI-out på Yamaha, til TV’et.


Fordi min forstærker er så gammel at den ikke understøtter 4K - mener det er 1080i (ikke P). Så ryger hele signalet igennem der ryger al den flotte billedekvalitet :D

Derfor har jeg altid kørt med optisk ud.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu