recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG B1 eller C1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LG B1 eller C1

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
danriis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2022
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danriis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LG B1 eller C1
    Sendt: 23-April-2022 kl. 10:46
Hej.

Vi er igang med at finde et nyt tv der skal erstatte vores 10-12 år gamle plasma tv.

Jeg havde ellers kigget på Hisense U7 men i en tidligere tråd var der en som forslog et OLED som er kommet godt ned i pris.

Jeg har kig på et B1 fra LG. Der er også et C1 men kan ikke rigtig gennemskue hvad forskellen er og om det er pengene værd.

Jeg er dog også bekymret for burn in. Vi har et flot Animal Planet logo hængende på vores plasma tv den dag idag fordi min kone så den kanal rigtig meget på et tidspunkt.

Er de nye OLED bedre idag til at håndtere disse ting? Jeg ved godt at står den med en PC i Windows i timer efter timer eller dage efter dage med samme billede VIL det nok brænde fast, men er problemet med alm brug forsvundet idag?
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2022 kl. 10:53
Mine forældre har købt b1 og det er super godt.  Har ladet mig fortælle af kloge hoveder at c1 mest er hvis du skal game enormt meget på tv’et. Altså med ps5
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2022 kl. 19:37
Var det tilfældigvis dig der var i Elgiganten i Slagelse i dag?

Der kom et par som havde kigget på et B1 hos Power, men Elgigant sælgeren (sådan en smart i en fart type) fortalte at man var godt dum hvis man ikke købte C1 … “og nu kommer det” sagde han, for det er super godt til Gaming…
De 2 kunder havde slet ikke nævnt noget om Gaming …
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er rigtig og forkert, men hold nu kæft en klaphat af en sælger …
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2022 kl. 20:05
nej dog ikke - men hvis de kan sælge et dyrere tv, så gør de det.
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
danriis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2022
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danriis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2022 kl. 20:05
Nope. Vi er fra Aalborg.

Jeg kender Elgiganten og Power alt for godt. Så inden jeg kommer i de butikker HAR jeg undersøgt og bestemt mig. 

Når de nævner forsikringer så siger jeg at jeg har udvidet elektronik forsikring så de skal bare spare deres og min tid ellers finder jeg et andet sted at købe 😂

Det er unge der kommer lige ind fra gaden. De sælger hvad de tjener mest på. Ikke hvad du har brug for eller passer til dig 😎
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2022 kl. 21:14
Der er en aktiv tråd om det ovre på Flatpanels . C1 er bla optimeret mht processor og HDMI indgange - men tilsyneladende korrekt, at basic billedperformance langt hen af vejen er 1:1 . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
danriis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2022
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danriis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2022 kl. 11:10
Har du et link til denne samtale? Har kigget men synes ikke jeg kan finde den :)

Mvh Dan
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2022 kl. 11:39
Det er denne tråd der kommer ind på sammenligningen : https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=2&t=52941
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2022 kl. 12:28
Rtings.com er ret detaljerede omkring deres reviews og sammenligninger. Måske kan det her hjælpe dig på vej:

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2022 kl. 18:01
Man kan også se det på LG siden. https://www.lg.com/dk/compare?bizType=B2C Link virker nok ikke direkte for andre. Jeg købte faktisk en A1 da de stod til 13000 for en 77". Den bliver mest brugt til Netflix og DR1. Det afhænger både for forbrug og prisforskel, var forskellen kun 10% købte jeg en C1. Men ikke når det er halv pris.


Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2022 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Mine forældre har købt b1 og det er super godt. Har ladet mig fortælle af kloge hoveder at c1 mest er hvis du skal game enormt meget på tv’et. Altså med ps5
Faktisk er det så længe VRR ikke er aktiveret på PS5 mest til XSX og PC at TV'ene skulle kunne noget mere end B1. For B1 har også HDMI 2.1 120 Hz og VRR. Så aktuelt er B1 fuldt ud lige så godt til en PS5 som C1 er det, mens C1 er bedre til XSX (og en enten slappere eller ældre udgave af en gaming PC der lige som PS5 og XSX kunne risikere at komme under 40 fps ved VRR). Grunden til dette er at C1 har et bredere VRR opdateringshastighedsområde, fordi det har LFR (low frame rate compensation), der tillader VRR at falde til under 40fps. Men aktuelt har PS5 endnu ikke VRR, så B1 er fortsat lige så godt til PS5 som C1, mens C1 er bedre til XSX og en mindre kraftig gaming PC. Sony har dog længe talt om at VRR skulle være på trapperne, så måske en dag - og til den tid vil det så også blive en fordel med C1 frem for B1 "Altså med ps5"

Men det er således fortsat mere retledende/faktuelt korrekt at sige "Altså med XSX" eller "Altså med PC", end det [endnu] er at sige "Altså med ps5"

Aktuelt kommer man endog rigtigt langt med en PS5 alene med et HDMI 2.0 udrustet TV, sålænge det bare har lav responstid, da 98-99% af alle PS5 spil fortsat er låst til enten 30 eller 60 fps, som fint klares igennem HDMI 2.0 

Forskellen på B1 og C1 ligger helt grundlæggende i deres såkaldte AI processorer, hvor B1 har A7 Gen 4 AI processor mens C1 har A9 Gen 4 AI processor. Så det er primært alt den postproccesing en purist slår fra til film og spil (og som game-modes som udgangspunkt frakobler) der er bedre ved C1. Et eksempel er at C1 f.eks. har bedre motion interpolation end B1.

Redigeret af TBC1 - 25-April-2022 kl. 00:15
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
danriis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2022
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danriis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2022 kl. 07:05
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Mine forældre har købt b1 og det er super godt. Har ladet mig fortælle af kloge hoveder at c1 mest er hvis du skal game enormt meget på tv’et. Altså med ps5
Faktisk er det så længe VRR ikke er aktiveret på PS5 mest til XSX og PC at TV'ene skulle kunne noget mere end B1. For B1 har også HDMI 2.1 120 Hz og VRR. Så aktuelt er B1 fuldt ud lige så godt til en PS5 som C1 er det, mens C1 er bedre til XSX (og en enten slappere eller ældre udgave af en gaming PC der lige som PS5 og XSX kunne risikere at komme under 40 fps ved VRR). Grunden til dette er at C1 har et bredere VRR opdateringshastighedsområde, fordi det har LFR (low frame rate compensation), der tillader VRR at falde til under 40fps. Men aktuelt har PS5 endnu ikke VRR, så B1 er fortsat lige så godt til PS5 som C1, mens C1 er bedre til XSX og en mindre kraftig gaming PC. Sony har dog længe talt om at VRR skulle være på trapperne, så måske en dag - og til den tid vil det så også blive en fordel med C1 frem for B1 "Altså med ps5"

Men det er således fortsat mere retledende/faktuelt korrekt at sige "Altså med XSX" eller "Altså med PC", end det [endnu] er at sige "Altså med ps5"

Aktuelt kommer man endog rigtigt langt med en PS5 alene med et HDMI 2.0 udrustet TV, sålænge det bare har lav responstid, da 98-99% af alle PS5 spil fortsat er låst til enten 30 eller 60 fps, som fint klares igennem HDMI 2.0 

Forskellen på B1 og C1 ligger helt grundlæggende i deres såkaldte AI processorer, hvor B1 har A7 Gen 4 AI processor mens C1 har A9 Gen 4 AI processor. Så det er primært alt den postproccesing en purist slår fra til film og spil (og som game-modes som udgangspunkt frakobler) der er bedre ved C1. Et eksempel er at C1 f.eks. har bedre motion interpolation end B1.


Vi har en PS3 og PS4 som konen bruger. Planen er at få en PS5 på et tidspunkt, men hun er 110% ligeglad med alt det 120hz osv. Jeg sidder selv på en monster pc så jeg gider ikke PS5.

Derudover har vi en meget stor DVD/BD samling (HD/4K) samt diverse streamings tjenster. Vi er vant til et highend Samsung Plasma tv som efterhånden har en 10-12 år på bagen, men lider af burn in efter nogle måneder med Animal Planet som konen så en overgang i døgndrift da hun lå syg :D

Umiddelbart kunne B1 lyde som fint til os.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu