recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG OLED test/gennemgang
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLG OLED test/gennemgang

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Emne: LG OLED test/gennemgang
    Sendt: 11-November-2010 kl. 19:47
Jeg har lige læst testen/gennemgangen af LG`s 15" OLED tv på flatpanels http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1289487054
Det er en super gennemgang , stor tak til Rasmus larsenClap
Sådan et tv men bare i 50" og til 20000kr , ja så er jeg en køber . Det bliver meget spændende at følge udviklingen i fremtiden af OLED paneler...
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Per Korshøj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 603
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 20:11
Ja man må sige at rasmus er helt på knæ for denne teknologi. så må man jo håbe at Dupont får held af deres teknologi med at printe Oled i op til 50" så vidt jeg kan huske..

Redigeret af Per Korshøj - 11-November-2010 kl. 20:13
Per Korshøj




Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2010 kl. 08:40

Der er ingen tvivl om at fremtiden ligger dér - vi må så vente på at produktionspriserne kommer ned. Desværre går den teknologiske udvikling ikke så hurtigt som den har gjort, så der går nok noget tid endnu før vi har 50" OLED til brugbare priser. Ét af problemerne er at markedet for dyre "first-mover" produkter er gået meget i stå. I "gamle dage" (få år siden) kunne man lancere ny teknologi i dyre topmodeller, og så stille og roligt lade teknologien drosle ned til billigere modeller. Den tendens er ved at forandre sig. Eksempelvis, så var de første surround-receivere med HDMI 1.4 slet ikke dyre high-end modeller, men de BILLIGSTE modeller fra Onkyo, Yamaha osv. Det giver producenterne et problem, for de kan ikke i samme grad som tidligere lade entusiasterne betale dyrt for udviklingen i starten, for så at drosle priserne ned efterhånden som produktionskapaciteten kommer op. Jeg er ret spændt på at se om OLED producenter vil få held til at nå over den hurdle, og få salg nok på de første generationer til at teknologien kan udvikle sig.

En af årsagerne til at jeg er lidt mistænksom omkring dette (hvilket absolut ikke bunder i det tekniske, OLED er en fremragende teknologi), er at det for 99% af alle tv's vedkommende slet ikke er skærm-teknologien der sætter dagsordenen for hvilken billedkvalitet man får. Det er signalbehandling og opsætning, der står for langt hovedparten af billedkvaliteten (eller manglen på samme). Eksempelvis, så omtaler Rasmus panelets banding-egenskaber. Fakta er at et godt LCD-panel sagtens kan vise farveovergange helt uden banding - det er bare yderst sjældent at de får lov til det, som regel bliver der skabt banding i signalbehandlingen (på trods af marketings-afdelingernes lovprisninger om billioner af farver og masser af bits). Og så skal vi slet ikke begynde at snakke om hvor meget banding der er i komprimerede tv-signaler, hvilket man opdager når man får et tv der kan vise det... Men det er en anden snak.
 
Anyway, min pointe er, at når først mainstream-producenterne får gang i OLED tv-produktionen, så vil der ske præcist det samme som der sker for LCD og plasma - man konkurrerer på at levere mest muligt lys, kraftigst mulige farver og størst mulig skarphed, i stedet for at fokusere på bedst mulig billedkvalitet. 99% af befolkningen vil ikke være klar over hvad OLED kan, selv EFTER de har købt ét. Når jeg har set Sony's og LG's OLED skærme på udstillinger, så har det helt ærligt ikke været til at skelne fra et LCD tv, når man vurderer på det overordnede billede. Jo, man kan se forskel på sort-niveauet, men hvad forskel gør det når det crusher helt vildt, så alle detaljer er væk? Nej, det er ikke teknologiens skyld, men hvis du kan vælge mellem at give 5.000,- for et LCD-tv der er smadret i boostede farver, kontrast og skarphed, og give 50.000,- for et OLED der er smadret i boostede farver, kontrast og skarphed, hvad vil du så vælge?
 
Nå, måske er jeg bare for pessimistisk - i virkelighedens verden skal marketings-møllen nok fungere, og få folk til at investere i OLED hvadenten det ser godt ud i praksis eller ej - det er lykkedes indtil nu at få folk til at betale i dyre domme for tv med elendige billeder, så hvorfor skulle dét egentlig ikke fortsætte...
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2010 kl. 11:10
Jeg deler Otto's bekymring omkring introduktion af OLED.

En ting er sikkert, det er ikke entusiasterne der driver udviklingen, det er massemarkedet.

Endvidere er nogle af OLED's fordele er også allerede blevet neutraliseret af udviklingen i plasma og LCD. Sort, skærmtykkelse, Strømforbrug.

Jeg ved godt at OLED stadig har en fordel på disse punkter, men den er lille og inden OLED kommer ud til massemarkedet er den formegentlig svundet yderligere ind fordi plasma og LCD stadig forbedres.

Massemarkedet er godt nok interesseret i billedkvalitet (hvis man spørger dem), men de ved typisk ikke hvordan det ser ud Confused. Derfor er langt de fleste også vældig godt tilfredse med de LCD/Plasma-TV de kan købe allerede idag - hvorfor så give mere for et OLED?

Faktisk tror jeg først at OLED kan få et gennembrud når/hvis der sker en revolution i produktionsteknologien som kan få produktionsomkostningerne ned UNDER niveauet for LCD/plasma - på det tidspunkt skifter producenterne af sig selv til OLED.

Indtil da tror jeg faktisk at OLED marketing møllen får det ualmindelig svært.

Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 746
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 14:53
Tjah, de fik overbevist folk om at "LED fjernsyn" er utroligt meget bedre end LCD fjernsyn :P

Så mon ikke det burde kunne lade sig gøre :)

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2010 kl. 17:40
Jeg vil tro at LED's succes skyldes at forbrugerne kunne se en meget synlig forskel, ikke på billedet men på tykkelsen.
 
Så kan man mene om det hvad man vil, men det var sådan set også det der satte gang i fladTV bølgen for snart mange år siden. Faldt TV! - smart - sådan en må jeg eje.
 
LED belyst tv har typisk også kunnet udvise bedre sortniveau og lavere strømforbrug end traditionelle CFL LCD.
 
Om billedet er bedre skal jeg ikke kunne sige, men med de andre budskaber har marketing folkene nu haft en let sag.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2010 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der er ingen tvivl om at fremtiden ligger dér - vi må så vente på at produktionspriserne kommer ned. Desværre går den teknologiske udvikling ikke så hurtigt som den har gjort, så der går nok noget tid endnu før vi har 50" OLED til brugbare priser. Ét af problemerne er at markedet for dyre "first-mover" produkter er gået meget i stå. I "gamle dage" (få år siden) kunne man lancere ny teknologi i dyre topmodeller, og så stille og roligt lade teknologien drosle ned til billigere modeller. Den tendens er ved at forandre sig. Eksempelvis, så var de første surround-receivere med HDMI 1.4 slet ikke dyre high-end modeller, men de BILLIGSTE modeller fra Onkyo, Yamaha osv. Det giver producenterne et problem, for de kan ikke i samme grad som tidligere lade entusiasterne betale dyrt for udviklingen i starten, for så at drosle priserne ned efterhånden som produktionskapaciteten kommer op. Jeg er ret spændt på at se om OLED producenter vil få held til at nå over den hurdle, og få salg nok på de første generationer til at teknologien kan udvikle sig.

Jeg tror egentlig dette giver lidt sig selv; af to årsager.
1. OLED tager samme indgang til markedet, som LCD-teknologien. Dvs. firstmover er massemarkedet, fordi OLED rulles ud i små skærme til mobiltelefoner og andre håndholdte enheder. Derefter føres det op i større skærme.
2. Meget af det produktionsudstyr, som i dag er beregnet til LCD, kan omdannes til OLED. Der findes muligvis andre, mere konkurrencedygtige produktionsmetoder (f.eks. print-metoden), men det gør hvert fald, at man relativt hurtigt kan få hjulene til at rulle, og holde omkostningerne lavere end hvis der skulle bygges helt nye faciliteter.
 
Husk også endeligt, at OLED lige så meget er en belysnings-teknologi som en skærm-teknologi. Der er vist en del lampe-koncepter frem med OLED, og mange i den branche ser der som en naturlig videreudvikling fra LED-lamper. På den måde har man nogle ret interessante synergi-effekter i både produktionen og i form af interesser på tværs af virksomhederne.
 
 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2010 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Endvidere er nogle af OLED's fordele er også allerede blevet neutraliseret af udviklingen i plasma og LCD. Sort, skærmtykkelse, Strømforbrug.

Jeg ved godt at OLED stadig har en fordel på disse punkter, men den er lille og inden OLED kommer ud til massemarkedet er den formegentlig svundet yderligere ind fordi plasma og LCD stadig forbedres.

Massemarkedet er godt nok interesseret i billedkvalitet (hvis man spørger dem), men de ved typisk ikke hvordan det ser ud Confused. Derfor er langt de fleste også vældig godt tilfredse med de LCD/Plasma-TV de kan købe allerede idag - hvorfor så give mere for et OLED?
 
Det skal producenterne nok sørge for, er jeg sikker på. Husk på, at de største drivere for skærm-markedet er hhv. Samsung, LG og Panasonic (mest de to første), simpelthen fordi de har både en kæmpe masseproduktion - hvorfra der også sælges til de andre producenter - samt deres slutprodukter.
 
Så hvis f.eks. Samsung og LG beslutter sig for at rykke med OLED - hvilket der allerede er optræk til - så bliver det ikke decideret en kamp om, at de skal udkonkurrence LCD. Det er jo dem selv der sidder ret stærkt på den position og produktionen, så det bliver nærmere en beslutning, der tages. Det er selvfølgelig meget forsimplet, men jeg synes det er en interessant pointe.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2010 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

 
Så hvis f.eks. Samsung og LG beslutter sig for at rykke med OLED - hvilket der allerede er optræk til - så bliver det ikke decideret en kamp om, at de skal udkonkurrence LCD. Det er jo dem selv der sidder ret stærkt på den position og produktionen, så det bliver nærmere en beslutning, der tages. Det er selvfølgelig meget forsimplet, men jeg synes det er en interessant pointe.

Men de træffer jo først denne beslutning når/hvis det kan betale sig for dem og der ser jeg kun to alternativer:

1) Enten formår de at overbevise markedet om at OLED er meget bedre end eksisterende teknologi - og kan dermed få forbrugerne til at betale "overpris"

2) Eller de bringer produktionsomkostningerne ned på niveau med eller under de eksisterende (LCD og plasma).

Hvilket af de to scenarier tror du på?

Jeg tror ikke på 1) af de årsager jeg (og Otto) allerede har nævnt tidligere, og jeg tror at 2) kommer til at tage en del år endnu.

OLED får det svært.


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2010 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

 
Så hvis f.eks. Samsung og LG beslutter sig for at rykke med OLED - hvilket der allerede er optræk til - så bliver det ikke decideret en kamp om, at de skal udkonkurrence LCD. Det er jo dem selv der sidder ret stærkt på den position og produktionen, så det bliver nærmere en beslutning, der tages. Det er selvfølgelig meget forsimplet, men jeg synes det er en interessant pointe.

Men de træffer jo først denne beslutning når/hvis det kan betale sig for dem og der ser jeg kun to alternativer:

1) Enten formår de at overbevise markedet om at OLED er meget bedre end eksisterende teknologi - og kan dermed få forbrugerne til at betale "overpris"

2) Eller de bringer produktionsomkostningerne ned på niveau med eller under de eksisterende (LCD og plasma).

Hvilket af de to scenarier tror du på?

Jeg tror ikke på 1) af de årsager jeg (og Otto) allerede har nævnt tidligere, og jeg tror at 2) kommer til at tage en del år endnu.

OLED får det svært.
 

Markedet er jo allerede overbevist for små håndholdte enheder, og det er den vej producenterne tvivl tage først med OLED. Samsung kan eksempelvis slet ikke følge med efterspørgslen på små OLED-paneler til mobiltelefoner fra deres nuværende fabrik. Når den nye fabrik står klar i maj 2011, tidobles kapaciteten (så vidt jeg husker), men ifølge branchen er den meste kapacitet allerede reserveret.

 

I kigger på OLED fra en forkert vinkel. OLED er en skærm-teknologi, ja, men den er ikke specifikt udviklet med TV for øje. Grunden til, at LCD er blevet så udbredt er netop fordi den er så bred. Den bruges i enheder lige fra bittesmå ure til kæmpestore Tv. Plasma, på den anden side, er meget begrænset, og fungerer kun som egentlig TV over 37 tommer. Som jeg har sagt før, kan sådan en teknologi aldrig blive dominerende på noget marked, simpelthen fordi markedskræfterne ikke tillader det.

 

Det kan OLED derimod, da den om muligt er endnu bredere end LCD og kan anvendes i en lang række applikationer. Producenterne er jo for så vidt ligeglade med OLED på Tv-markedet, hvis det ikke er rentabelt. OLED er dog rentabelt for små paneler, fordi produktionsomkostninger er relativt langt nede, og det bliver det sikkert også i fremtiden for Tv-størrelser.

 

OLED har dog allerede fået et lille gennembrud. Det ses tydeligt med de mange milliardinvesteringer, der er postet i produktionsudstyret (Samsung bygger pt. en 5,5G fabrik og vil prøvekøre en 8G fabrik, LG bygger en 5,5G fabrik og AUO bygger en 4,5G fabrik). Alle disse er beregnet til produktion af små OLED-paneler, men hvis man ikke længere producerer LCD-skærme i små størrelser, så giver udviklingen sig selv.

 

LCDs exit fra mobiltelefoner, videoafspillere og andre håndholdte enheder, betyder med 99 % sandsynlighed også LCDs exit fra TV-modeller. helt afgjort med forsinket effekt, men det er næsten uundgåeligt.

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2010 kl. 16:36
Kapacitetsproblemerne hos Samsung kan også gå hen og blive et alvorligt problem for OLED's succes. Det har allerede tvunget HTC og Apple til at fokusere på Super TFT hhv. IPS (begge LCD).

Så det er vist lidt for tidligt at tale om LCD's exit.


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu