recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Licens/studerende?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Licens/studerende?

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Dennis_m Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Februar-2013
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis_m Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2014 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

så kan han tilmelde hende selv uden hendes samtykke. Men han er ikke hævet over loven, så han må ikke gå at lure ind ad vinduer.

Og isåfald at dette sker går man bare ind på dr.dk og afmelder sig igen, og sådan kan man blive ved hver gang de kommer forbi og evt. Tydeligt kan se et tv..

Betalte ikke selv licens de første par år efter jeg flyttede hjemmefra, men gør det dog nu hvor man har hus, arbejde børn osv. Nok bare fordi det er nemmest bare at betale hvis man har råd..

Alle bare burde melde det fra, så ku det være at politikerne ku forstå at dr burde privatiseres.. 

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2014 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af Dennis_m Dennis_m skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

så kan han tilmelde hende selv uden hendes samtykke. Men han er ikke hævet over loven, så han må ikke gå at lure ind ad vinduer.

Og isåfald at dette sker går man bare ind på dr.dk og afmelder sig igen, og sådan kan man blive ved hver gang de kommer forbi og evt. Tydeligt kan se et tv..

Betalte ikke selv licens de første par år efter jeg flyttede hjemmefra, men gør det dog nu hvor man har hus, arbejde børn osv. Nok bare fordi det er nemmest bare at betale hvis man har råd..

Alle bare burde melde det fra, så ku det være at politikerne ku forstå at dr burde privatiseres.. 

Ja nemlig. Jeg blev tilmeldt en gang da jeg lavede det nummer, fordi han simpelthen tog mig med bukserne nede. Lige så snart giroen dumpede ind ad døren, afmeldte jeg mig igen. Det er skam nemt at undgå, hvis det er nødvendigt.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2014 kl. 01:49
Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:

....
 men hun er 20 år, og det burde være muligt at stå på egne ben.

Som sagt, samfundet sikrer, at man som studerende kan leve på en meget beskeden grundlag inkl.  at betale licens.  Skal der lidt farver på,  må man tjene, låne eller have velvillig familie.  Man skal jo huske at en stor del af den samlede skat betales af folk, der aldrig fik en uddannelse.

Det eneste rigtigt vigtige her er at sikre, der er fremdrift i uddannelsen.
 
Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:

Klart, hun kunne jo bare vælge et kollegieværelse, men det er tilsyneladende ikke nogen tag selv butik at få bolig i de større byer, kan da ikke bare sige at nu vil jeg ha den ene eller anden bolig, og nogen gange er man også nødt til at tage en bolig når nu chancen byder sig, selvfølgelig indenfor budgettet.

Nu er det sådan, at det er meget lettere at få værelser her i april, maj juni, hvor mange flytter ud af værelser inkl kollegieværelser.  Det er indlysende svært i august, september og hen over efteråret, hvor de mange nye studerende kommer til og ikke alle får bolig fra første dag.

Men det er - set over en studietid - ikke det store problem, at budgettet går lidt i lån i 6-8 mdr, fordi den mere prisrigtige bolig ikke straks kan overtages.

Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:


Forstår bare ikke at staten ikke pålægger ALLE at betale licens igennem skattebilletten så, for der er vel ikke nogen danskere som ikke har en mobil/ pc /radio eller tv.


At licensen opretholdes skyldes i høj grad, at forstandige politikere ikke ønsker DR's budget mv forhandlet ind over finansloven.  Denne vedtages ofte med et enkelt mandats flertal, og ofte har det sidste mandat forsøgt afpresning md et krav der slet har opbagning i befolkningen.
Sådanne krav ser man nødigt overfor DR og især nødigt overfor DR's nyhedsafdelinger.

Se fx hvilket  - synes jeg - hysterisk oprør, der kom fra snerpede enkeltpolitikere på Borgen,   mod Lykketoft og den ret underholdende Voteman film. Thumbs Up


Lars     Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2014 kl. 02:01
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

...Men på en SU, hvor du får udbetalt ca 4000kr alt efter fradrag, så er det 250kr/md et ekstremt indgreb,....


NU får en udeboende 5839 kr pr måned og betale heraf i en gennemsnitskommune (37.5% skat)  845 kr i skat.

Der ersåledes på 6 kroner nær  5000 kr pr måned.  Herudover kan man låne (uden det skal være en anbefaling)  3000 kr/md.  

Nagash, jeg synes man skal bruge de rigtige tal og ikke gøre det mere usselt end det faktisk er at være studerende.

Lars  Smile

Kilde: www.su.dk
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2014 kl. 02:30
Jeg ved godt, at SU'en ligger ca 5800kr. Hvad den gennemsnitlige fradrag ligger på, er jeg dog ikke helt klar over. Så du kan nemt have ret. Under alle omstændigheder, er 250kr stadig et stort indhug i en studerendes rådighedsbeløb.
Jeg havde i hvert fald ikke råd den gang. Hvis du havde, jamen godt for dig. Og jeg boede i øvrigt også på kollegie.
At man kan låne billigt gennem SU er da fint nok, men det kan ikke være rimeligt, at man skal lade sig forgælde for at kunne betale licens. Og nu var jeg selv meget imod, at komme ud på den anden side af min uddannelse med en gæld som jeg skulle betale af på i den næste lange tid. 


Redigeret af Nagash - 20-Maj-2014 kl. 02:34
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2014 kl. 06:30
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

At man kan låne billigt gennem SU er da fint nok, men det kan ikke være rimeligt, at man skal lade sig forgælde for at kunne betale licens.


Læs lige den sætning et par gange og sammenhold den med at i SU udbetalingen er der lagt penge nok ind til at man kan betale licens.

Skulle studerende fritages for licens, blev SUen tilsvarende lavere. Skulle det klares via skatten, så blev skatten tilsvarende højere.

Jeg syntes at det er en yderst forkælet holdning at have, når man ikke mener der er råd til licens som studerende. Det er kun 10 øl mindre om måneden.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2014 kl. 07:01
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

det kan ikke være rimeligt, at man skal lade sig forgælde for at kunne betale licens.
Det skal man heller ikke - men man skal måske forgælde sig, hvis man vil spise ude eller gå i byen hver uge.

Det er et spørgsmål om prioriteringer. Der er penge nok til at betale licens indenfor SU, men ikke hvis man også vil leve "over evne" og gå i byen hver uge...

Hvad er det så, man er nødt til at låne til? Det, der ikke er lovpligtigt eller livsnødvendigt, hvilket jo ikke inkluderer licensen...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
mathias1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mathias1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2014 kl. 10:31
@HeartWare, jeg vil godt se dig lave et budget for en på SU der går i 0. Både uden at personen betaler Licens, og med. 

Jeg kan fortælle dig at jeg personligt ikke kender nogen der kan leve på en SU. Jeg synes det er fair nok at man skal arbejde ved siden af, men at sige at SU dækker alle de basale udgifter passer simpelthen ikke. 
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2014 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

At man kan låne billigt gennem SU er da fint nok, men det kan ikke være rimeligt, at man skal lade sig forgælde for at kunne betale licens.


Læs lige den sætning et par gange og sammenhold den med at i SU udbetalingen er der lagt penge nok ind til at man kan betale licens.

Skulle studerende fritages for licens, blev SUen tilsvarende lavere. Skulle det klares via skatten, så blev skatten tilsvarende højere.

Jeg syntes at det er en yderst forkælet holdning at have, når man ikke mener der er råd til licens som studerende. Det er kun 10 øl mindre om måneden.


Klaus, nu er det nok lidt dyre øl, hvis de koster 20 kr/stk. Jeg kan godt finde øl til en mere SU venlig pris.

Nagash  angav SU  1000 kr lavere netto end den faktisk er - eller 5 gange licensen.

Hvis en gruppe får rabat på en vare eller ydelse, så skal andre betale ekstra - her direkte ved højere licens, mindre dansk fjernsyn/radio  eller også skal det det betales af os alle over skatten.

Som jeg tidligere har skrevet, så har en stor del landets borgere udsigt til en mindre økonomisk fremtid end de fleste som opnår en god uddannelse.

Ja, mange skatte og licensbetalere har et mere beskedent rådighedsbeløb end mange studerende kan skaffe sig.

 
Lars  Smile

PS!  Personfradrag 43000kr/år = 3583/md  skat = 36.5% af (5839 -35839)= 845,87 kr 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2014 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af mathias1 mathias1 skrev:

@HeartWare, jeg vil godt se dig lave et budget for en på SU der går i 0. Både uden at personen betaler Licens, og med.


Der er den historie om dansk-amerikaneren der kom hjem fra Texas til den by han stammede fra og sagde:
"Min farm er så stor, at det tager en hel dag bare at køre rundt om den"
hvortil den sindige jyske husmand svarede
"Så'en en bil har a åå hat"  

Oprindeligt skrevet af mathias1 mathias1 skrev:

Jeg kan fortælle dig at jeg personligt ikke kender nogen der kan leve på en SU. Jeg synes det er fair nok at man skal arbejde ved siden af, men at sige at SU dækker alle de basale udgifter passer simpelthen ikke.  


Det er ganske enkelt den udbredte politiske holdning, at der ikke skal være plads til 'det søde og det farvede'. Der skal være en tilskyndelse til at arbejde lidt i ferier og anden fritid.  Men  de budgetter, som ligger til grund for fastsættelsen af alle overførselsudbetalinger indeholder alle pligtige udgifter - det gør  bistandshjælpen også.  (dog åbenlyst ikke  mistede dagpenge)

Det er og har også været et stærkt ønske - bla fra de uddannnelsessøgende - at hæve det beløb, man må tjene ved siden af SU'en (plus mange smånumre/smuthuller med bla af denne grund at framelde SU i perioder). 



Lars   Smile

PS! Man kan naturligvis finde det mærkeligt, at flytter flere studerende sammen i en lejlighed, skal de alle betale fuld licens, men  ryger en på  bistand,  så er man tæt på, at kommunen dømmer gensidig forsørgelse.


Redigeret af reslfj - 20-Maj-2014 kl. 17:16
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Emilos88 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Emilos88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2014 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af mathias1 mathias1 skrev:

@HeartWare, jeg vil godt se dig lave et budget for en på SU der går i 0. Både uden at personen betaler Licens, og med. 

Jeg kan fortælle dig at jeg personligt ikke kender nogen der kan leve på en SU. Jeg synes det er fair nok at man skal arbejde ved siden af, men at sige at SU dækker alle de basale udgifter passer simpelthen ikke. 

Når jeg har betalt alle faste udgifter om måneden inkl. mad har jeg brugt 3500kr.

Så har jeg 1500kr. at pjatte for og betale licens ;)

Nu klaget du dig ikke, men hvis nogen skulle være så skamfuld at klage over lav SU, så rejs til et andet land og studere, så kan det være, man kan se, at det er en offeromkostning at tage en uddannelse.
Get HIFI or die trying c",
Til top
mathias1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mathias1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2014 kl. 11:28
@Emilos88, Du må godt nok bo billigt! 
Da jeg boede på kollegie gav jeg 2700 kr. + 10 kr. pr. vask. 

- Nej jeg klager på ingen måde. Det eneste jeg vil er at anfægte at man kan betale alle udgifter ud fra en SU.

Jeg er dog meget imponeret over at du kun giver 3500 kr i alt for: husleje, mad, bøger, forsikring, licens og (går jeg udfra) internet forbindelse, så du kan kommunikerer med din uddannelses institution.

Personligt har jeg efter faste udgifter et underskud, hvis jeg kun havde SU. 

Mit budget for de sidste 12 måneder: 
Husleje: 2850 kr. 
Forsikringer (Indbo + ulykke): 180kr. 
vaskeri: 280 kr. 
bøger: 210 kr. 
internet: 169 kr. 
telefon: 109 kr. 
licens: 203 kr.
mad: 2000 (Man kan sagtens bruge en del mindre, men det er en prioritering som man må lave, jeg har heldigvis studiejob, så jeg kan godt spise bøf ;) )

I alt, faste udgifter = 5801 kr.

Dertil kommer jo så at man gerne skal have noget tøj på kroppen, plus hvis man gerne vil i biografen, eller andet. 

Igen, jeg brokker mig på ingen måde over SU'en, og jeg beklager OT. 
Men at påstå at SU'en dækker faste udgifter at stramme den. 

Af ren nysgerrighed vil jeg gerne se dit budget Emilios88, hvis du ikke har noget imod det. 



Redigeret af mathias1 - 20-Maj-2014 kl. 12:13
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu