recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Licens/studerende?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Licens/studerende?

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er ikke korrekt timzor!
Mine forældre, som begge var offentligt ansatte de seneste 2-3 årtier, fik da 12-15% i pensionsopsparing.

M.v.h,


Nej det er netop ikke korrekt. 

Sygeplejersker, lærere og alle andre offentligt ansatte, har i mange, mange årtier haft pensionsordninger hvortil en del af deres løn er blevet indbetalt.
  
En lærer og en smed eller anden faglært har således haft en meget lignende bruttoløn, men de timelønnede fik, indtil arbejdsmarkedspensionerne blev indført i 1980'erne og optrappet op gennem 1990'erne,  hele lønnen udbetalt. Lærernes  bruttoløn var forhandlet, således at ca 15-17% forlods bliver overført til pensionsselskabet.   

Det er jo kun  folk, der ikke helt forstår sig på tal, der tror at lærernes pension er oveni.  For lærerforeningen og kommunerne har pensionen altid* været regnet sammen til et samle tal, når man forhandlede løn.

Lars  :)

*Det var nok anderledes dengang lærerne var tjenestemænd, hvor pensionen ikke blev opsparet, men lønnen bare var lavere og pensionen sikret direkte fra kommunen eller staten.
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Og dem der ikke var, fik?
Min mor var i mange år "hjemmegående husmor", idet min far ofte arbejdede ude.
Min far var jord og betonarbejder, her var pensionen heller ikke det store.

Jeg tager ingen chancer, og smider derfor ½ gang oveni, med hensyn til pension.
Firmaet giver 8%, jeg giver som standard 4%, men har valgt at smide 6% yderligere oveni, så jeg lægger 18% til side hver måned!

Klaus


Har man råd til at have en hjemmegående kone, så har man naturligvis også råd til at opspare til resten af livet.

Men jeg har nu forståelse for, at det var først op igennem 1960'erne, at det store skift kom med kvinderne på arbejdsmarkedet.  
Men de, der går på pension i 2010'erne,  kom først gang ud på arbejdsmarkedet netop i denne periode. 
I 1970 kom kildeskatten og det medførte en massiv overgang til løn direkte indsat på en konto i banken.   
Jeg husker, at de timelønnede fik "torsdagslønnen" udbetalt kontant i en lille kuvert, på den virksomhed hvor min far arbejdede. Men også at det sluttede med kildeskatten.
Indenfor visse private brancher  har der længe været tradition for pensionsordning, medens andre brancher typisk  udbetalt hele lønnen og overladt det til de ansatte selv at  vælge om de ville  opspare til pension.  

Men 1970 er altså 44 år siden og ja der var en del arbejdsløshed fra 1975 til ind i 1980'erne,  men de fleste have gode og stigende lønninger derefter.   

Ja, nogen har ikke haft mange penge til opsparing.

Men langt de fleste har haft valget mellem pension eller en nyere bil, båd, Gardasøen eller et lidt rigeligt løbende forbrug.

Lars    Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 22:35
Hvor er det vildt at denne tråd er endt ud i pensions opsparingen og bogkøb på su hahaha
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2014 kl. 11:02
Alle skal betale licens, så vi kan beholde kvalitetsudsendelser på dansk i høj kvalitet og uden reklameafbrydelser.
Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu