|
Lidt gode råd om Canon EOS 400D m.fl |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Emne: Lidt gode råd om Canon EOS 400D m.fl Sendt: 03-December-2006 kl. 17:51 |
Denne tråd er om gode råd, tips og tricks om Canon EOS 400D og andre digitale spejlrefleks kameraer.
Tråden er ikke til diskussioner om det ene kamera er bedre end det andet. (diskuter det et andet sted)
Lige et par gode råd: Støvbekæmpelse: Når du tager objektivet af skal det vende nedad, idet billedcensoren er meget støvfølsom og selvom der er rensefunktion, bør man være meget forsigtig med at få støv ind i huset. Når man bærer kameraet bør man ligeledes have objektivet nedad, så støvet rasler af! Der er automatisk rensning ved tænd og sluk, men det er åbenbart ikke helt så effektivt som ønsket. Kommer det et støvkorn på censoren og afstøvningsfunktionen ikke kan fjerne det, kan man i en menu løfte spejlet så man kan komme til at puste kornet af. Sidste udvej er en affotografering af en hvid flade, hvor man så sætter kameraet til at ignorerer de pixels der er ramt. Det interpolerer så ud fra de nærliggende pixels, men det er jo ikke optimalt. Bedste billedkvalitet: Opnår man ved at vælge et ikke automatisk program og så sætte lagringsmetoden til RAW+L. RAW er de rå pixels fra censoren og bearbejdes i kameraet af en forholdsvis primitiv processor (sammenlignet med en cpu i en pc). Processoren indstilles til for skellige optimeringer når man vælger fx portræt eller landskab og gemmer som jpg, men vælger man RAW og overfører RAW filen til PC'en kan man bearbejde billedet langt mere og få et bedre billede. Der er plads til ca 50 billeder pr GB på hukommelseskortet i RAW+L kvalitet. Manuelt brug: Ønsker man lidt medindflydelse på blænden/tiden, så sidder der en lille knap ud for 400D skiltet forneden th (set forfra). Vælg fx program P og tryk knappen ind, nu er det muligt at stille på tid og blænde ved at dreje på funktionshjulet (tandhjulet). Bemærk at blændetallet ikke er i 1, 1.4, 2, 2.8 spring men i decimaltal! Prøv fx blænde 7.1 Afstandsmåling: Ønsker man et bestemt træ ude i horisonten skal stå skarpt og resten af landskabsbilledet være så skarpt som muligt, kan man zoome ind på træet, trykke udløseren halvt ned, så indstiller autofokus sig til træet, derefter slukker man for autofokus på objektivet og zoomer ud til det ønskede landskabsudsnit, blænder mest muligt ned og så får man ønskede virkning. Autofocus: Der er 3 indstillinger, One shot, AI focus og AI Servo Førstnævnte er til almindelige billeder, stille stående kamera. AI Servo er hvis man forsøger på at følge et motiv i bevægelse med kameraet. Den midterste mulighed er kombinationen. Hvidbalancen: Kan indstilles hvis man har et reference kort med 18% grå farve. Man tager så et billede af gråkortet og kan bede kameraet analysere det. Personligt vil jeg nok holde mig fra det! I stedet fotografere jeg, gemmer i RAW og redigere på PC’en. Fotografering i dårligt lys: Fyr flashen af! NEJ! Det er nok den dårligste løsning, selvom det er lidt morsomt når den popper op og fyrer af i et ryk. I stede bør man ændre eksponeringsstiden, blænden eller ISO tallet. Tiden og blænden giver sig selv, men ISO tallet er lidt interessant. Det bedste billede tages på ISO 100, men ISO 200-1600 er muligheder der giver lidt mere støj i billedet. Ofte en bedre løsning end flashen, da det bevarer lysets temperatur, modsat flashen der giver et ret koldt billede. At fordoble ISO tallet gør at eksponeringssiden halveres (alt andet uændret). Flashens rækkevidde er i øvrigt ret begrænset, jeg kender ikke dens ledetal, men det er næppe højere end 10. Ledetal divideret med blænden giver den maksimale rækkevidde og længere væk bliver det ret hurtigt helt mørkt.
Flashen kan fint bruges i dagslys, fx så et ansigt bliver fri for skygger, altså som hjælpe belysning.
Kom gerne med flere gode råd, tips og tricks!
/MichaelS |
|
mvh MichaelS
|
|
kallek
Guld medlem Oprettet: 10-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1287 |
Sendt: 03-December-2006 kl. 17:57 |
Det er straks printet ud, så kan min datter få det med i gaven til hendes nye kamera Nikon D50. Vi takker for for de gode råd
|
|
Lg 42 LA 667V
RDR-HX650 HDD MARANTZ SR 4600 KEF HØJTALER 6,1 Blu-ray LG 730 Humax BXR-HD |
|
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Sendt: 03-December-2006 kl. 18:01 |
Husk lige at tage højde for at det er skrevet om Canon EOS 400D, og der nok skal mindre justeringer til NIkon D50. /MichaelS |
|
mvh MichaelS
|
|
Totoronto
Super bruger Oprettet: 27-Maj-2006 Sted: Midt-jylland Status: Offline Point: 395 |
Sendt: 03-December-2006 kl. 18:52 |
Hej Det påstås,at standard objektivet der medfølger en 400D ikke er specielt god. Hvilket objektiv kan anbefales i stedet for, og til hvilken pris? Mvh
|
|
Ally
Bruger Oprettet: 20-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 81 |
Sendt: 03-December-2006 kl. 19:47 |
Stammer de nævnte ting ud fra egne erfaringer? F.eks. detaljen om at støvfunktionen ikke er så effektiv, og detaljen om fokusering på et træ ved at zoome ind og derefter ud?
Førstnævnte vil jeg gerne vide kilden til, hvis det ikke er din egen erfaring. Sidstnævnte er jeg ikke enig med dig i. Fokus kan ændre sig når du ændrer brændvidde. Derfor kan du faktisk komme ud for at det træ, der er skarpt når du har zoomet ind, kan være uskarpt når du zoomer ud. Derfor bør man hellere stille skarpt ved enten at trykke halvvejs ned på udløseren og derefter komponere billedet og tage det, eller skifte AF-punkt til et, der dækker det ønskede motiv. |
|
MichaelS
Sendt: 03-December-2006 kl. 20:25 |
Begge dele stammer fra Canon Danmarks "EOS 400D Digital, Kamera kursus, Tips & Tricks" DVD, der kan købes hos enhver autoriseret Canon forhandler. Støv problematikken skal ikke forståes som om at kameraet er dårligt, blot en fomaning om at være varsom. Netop det med at afstanden fastholdes ved ændring af brændevidden fremhæver Canon som en styrke ved alle deres zoom objektiver og det vil jeg da give dem ret i. /MichaelS |
|
mvh MichaelS
|
|
Ally
Bruger Oprettet: 20-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 81 |
Sendt: 03-December-2006 kl. 20:35 |
Aha... det undrer mig meget, at Canon nævner de to ting. Canon går så selv ud og siger, at en af de helt nye features i deres SLR modeller, nemlig støvfunktionen, ikke er så effektiv som først antaget. Det er vist på rekordtid at de erkender det. Jeg undrer mig, for jeg har ikke læst det andre steder.
Ang. autofokus, så undrer det mig endnu mere, at de foreslår den metode til AF-lås. For det første fordi det da er langt nemmere at låse fokus ved at trykke udløseren halvt ned, og derefter komponere motivet... for det andet fordi fokus faktisk ændrer sig, når brændvidden ændrer sig. Så det er en meget mærkelig udtalelse. Jeg vil i hvertfald aldrig benytte den metode til at låse fokus. |
|
MichaelS
Sendt: 03-December-2006 kl. 20:52 |
Igen: Støv problematikken skal ikke forståes som om at kameraet er dårligt, blot en fomaning om at være varsom. /MichaelS |
|
mvh MichaelS
|
|
MichaelS
Sendt: 03-December-2006 kl. 21:00 |
Canon 17-55 f/2,8 IS USM EF-S til beskedne 8.395 Kr (billigt) er da en mulighed. Standard objektivet er glimrende til non-professionelt brug, men der findes altså bedre, /MichaelS Redigeret af MichaelS - 03-December-2006 kl. 21:01 |
|
mvh MichaelS
|
|
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 03-December-2006 kl. 21:52 |
Jeg forstår ikke behovdet for det "autofokuslås" Hvorfor ikke bare bruge manuel fokus så? Jeg synes ideen med at trykke udløseren halv ned og holde den, det fungere rigtig godt. Bruger det tit når jeg tager billeder af fisk/akvarier. Eller så bruger jeg manuel fokus.
|
|
MichaelS
Sendt: 03-December-2006 kl. 22:00 |
Idéen er hvis - i dette eksempel et træ - skal være skarpt uden at det er i centrum af billedet, så kan man bedre sigte ved at zoome ind. Og derefter kan man komponere sit billede. Men jeg udelukker ikke at det kan gøres smartere! /MichaelS |
|
mvh MichaelS
|
|
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 03-December-2006 kl. 22:09 |
Ja det er der hvor jeg bruger trikset med at holde udløseren nede og så rykke kameraet, (rykker dog sjældent på zoom, da det bliver noget bras).
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |