recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lidt hjælp til min nye NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLidt hjælp til min nye NAS

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nordio Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Emne: Lidt hjælp til min nye NAS
    Sendt: 25-Oktober-2010 kl. 23:38
Hejsa

Jeg har endelig fået købt mig en NAS, og det blev Synology 410, som jeg er rigtig glad for. 
Jeg er dog MEGET ny i det her NAS verden så har dog nogen spørgsmål, som jeg håber der er nogen som kan svare på.

1:
Min Nas er sat til en switch, hvor den er sat til min router. Fra min switch, er der også sat en airport express til, for at streame trådløst til min WD TV, og det funger godt.
Men når jeg overføre filer til min NAS, så kan jeg se den kun kører med 3-4000kb/sek, og synes ikke det er så meget, kan man få den højre op?

2.
Jeg vil rigtig gerne kunne logge på min Synology fra mit job af, så jeg kan komme ind i Synology DSM 3.0.
Hvordan sørensen gør man det? Har læst i brugervejledning, hvor jeg har regisret DDNS hos No-IP.com, men jeg ved ikke hvordan jeg kommer på. Er ret newb i det her Confused

3. Jeg har købt 2 diske med 1.5tb i hver, som jeg åbenbart kører i Hybrid Raid (SHR), men kan så se jeg kun har 1.5tb plads og ikke 3tb, er det fordi, hvis den ene går ned, så har jeg stadig mine ting? Hvad skal den stå på, hvis jeg gerne vil have 3tb?

Håber der er nogen som kan svare på mine spørgsmål Smile

og tak for et godt forum, har fundet mange gode ting herinde

Hilsen Nordio
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2010 kl. 09:17
Hejsa!

Tilykke med købet.. et godt valg.

1. trådløst får du ikke ret høje hastigheder.. dog kan jeg nok holde det dobbelte trådløst.. men har en godt acces point, sæt en ledning i (LAN) så skulle du meget gerne opnå væsentligt bedre hastigheder.

2. du skal portforwarde følgende porte fra din router over til din NAS.. dvs omsætte en ekstern adresse & port til en intern adresse og port.. her skal du se i manualen på dit udstyr hvordan det gøres:
a- http port 5000
b- ftp port 21
c- afp port 548 (hvis du har mac)
d- webdav port 5005 (gør at du kan mounte NAS på en pc over internet)
e- Filestation port 7000

Visse af funktionerne skal aktiveres på dsm 3 systemet (din NAS) og HUSK når du har din NAS på internettet brug nogle gode kodeord, og slå guest brugeren fra... og ingen brugere uden svagt kodeord som har adgang til vital data.

her er beskrivelsen til hvordan webdav kommer op at køre (på den måde kan du mounte din NAS som et drev på feks en arbejdspc udenom feks filestation.. nogle gange det er hurtigere, og nemmere):

"Jeg har fået webdav ordentligt op at køre, og den kan bestemt anbefales på pc ved adgang ud over lokalnetværket således NAS kan blive mountet som et drev, over internettet.

På apple computere synes den lidt lidt overflødig da man hele tiden har kunnet mounte den som drev anywhere via afp.

Men på pc (win7) skal man lige gøre følgende for at får det til at funge.
På NAS -> kontrolpanel -> webservices -> webdav (aktiver webdav på den ønskede port.. og husk at forwarde denne port i routeren til NAS!, dernæst NAS -> kontrolpanel -> programprivilegier (sæt flueben for de brugere som må anvende webdav)

på win 7 pc installeres denne windows patch http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=17c36612-632e-4c04-9382-987622ed1d64&displayLang=da herefter kan man installere programmet netdrive http://www.netdrive.net/ (som er gratis for private) her udfyldes følgende:

Sitename (dit ønskede navn kan være random)
site ip or url: http://dinserverseksterneadresse    port: 5005 (hvis dette var den du oprettede og har forwardet)
Servertype: webdav   drive: her kan du angive et lokalt drevnavn på den pc du anvender
account og password udfyldes.
Der er mulighed for at programmet logger sig på NAS enten ved windows start eller programstart.. sæt flueben hvis det ønskes.

Ellers så virker det som et lokaltdrev som kun er begrænset af internethastigheden... og det kan gøres anywhere i verden... neat.. eneste jeg har bemærket mig er problemer med visning af æøå i filnavne via webdav.. nogle som har ideer til hvad det kan skyldes?

edit "Vedr. netdrive, der har jeg løst problematikken omkring æøå.

løsningen ligger i opsætningen af netdrive:
start netdrive klik advanced og sørg for at at encoding står til utf-8, den stod på system default og det gav nogle ret sjove filnavne når jeg kiggede på min NAS via netdrive.. og æøå indgik i filnavnet."

edit glemte lige 3. når du kører med datasikkerhed og "kun" 2 diske så er din data spejlet, dvs mister du en harddisk ligger din data sikkert på den anden.. når du udvider dit setup med flere diske, så "mister" du ikke så meget plads... jeg har feks i min ds1010+ 5stk 2tb diske men mit datalager er "kun" på 7,5tb.. men jeg kan miste en random disk uden at tabe data... husk datasikkerhed er IKKE lig med backup.. du bør derfor altid gemme data andre steder i tilfælde af tyveri brand osv.

Redigeret af rhsin - 26-Oktober-2010 kl. 13:51
Mvh

René
Til top
Nordio Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2010 kl. 19:14
Hej rhsin
Tusind tak for hjælpen, men har dog stadig lidt problemer Stern Smile

Jeg har fået åbnet de porte jeg skal, men kan ikke finde ud af det her afsnit:
site ip or url: http://dinserverseksterneadresse    port: 5005 (hvis dette var den du oprettede og har forwardet)

Hvad er min eksterneadresse? Jeg bruger pc på jobbet, så der bruger netdrive? Hvis nu jeg skal bruge min egen mac på jobbet, hvad skal jeg så bruge?

Undskyld på forhånd, jeg er rigtig ny i sådan noget her...

Ang med overførelse, jeg har prøvet at sætte ledning på, og der overføre den med 8000kb/sec, er det nok? min switch er kun en 100mbps, skal man have en bedre?

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2010 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Nordio Nordio skrev:

site ip or url: http://dinserverseksterneadresse    port: 5005 (hvis dette var den du oprettede og har forwardet)

Hvad er min eksterneadresse? Jeg bruger pc på jobbet, så der bruger netdrive? Hvis nu jeg skal bruge min egen mac på jobbet, hvad skal jeg så bruge?

Du finder din ip ved at gå ind på http://myip.dk/ så står din eksterne ip som det første.

Sådan step for step:

1) Derhjemme på dit lokalnet fortæller du din router, at hvis den får noget trafik på port 5005 så skal det sendes videre til din NAS. Du finder det i sektionen "Port forwarding" eller "NAT" i din routers opsætning. Din NAS har sandsynligvis et internt ipnummer der hedder noget i stil med 10.0.0.xx eller 192.168.0.xx hvor xx er et tal mellem 2 og 254.

2) Mens du er derhjemme går du ind på http://myip.dk/. Det giver dig dit hjems eksterne ipnummer. Skriv det ned på en lap papir og tag det med på arbejde imorgen.

3) Imorgen på arbejdet åbner du en browser og taster http://eksternt ipnummer fra papiret:5005 og så burde der være hul igennem.

Husk dog at tænke på sikkerhed inden du beder din router åbne porte for omverden.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2010 kl. 20:27

Hej rhsin
Tusind tak for hjælpen, men har dog stadig lidt problemer Stern Smile

Undskyld på forhånd, jeg er rigtig ny i sådan noget her...

Ang med overførelse, jeg har prøvet at sætte ledning på, og der overføre den med 8000kb/sec, er det nok? min switch er kun en 100mbps, skal man have en bedre?

Jeg skal gøre forsøget, men der er jo mange forskellige typer routere.

du har jo en ekstern ip adresse ud mod internettet, såfremt du ikke har en fast ip adresse (og det har du kun hvis du betaler for det.. dvs det er sjældent der skiftes men du er ikke garanteret) derfor kan du bruge ddns services på din NAS, her vælger du et navn udfra de ddns services du kan tilmelde dig under ddns opsætningen på din NAS, på den måde får du er fast "domæne" du kan indtaste fra internetsiden således du altid finder hjem... når du så er fundet "hjem" skal du have de førnævnte porte til at hoppe fra din router over til din NAS ellers svarer NAS ikke når du kalder servicen fra internettet.

Når du så har fået ovenstående op at køre kan du kalde din NAS på følgende måder.

fra browser (universal platform) http://dinipadresse eller http://dinddnsadresse (jeg går udfra du selv kan finde ud af at omsætte førnævnte til din egen data Wink (for at dette virker forudsætter det at port 5000 er forwardet til din NAS... og du kan altid teste om servicen virker på dit lokalnet blot ved at indsætte din NAS interne ipadresse i adressefeltet istedet.. dette gælder også for de efterfølgende services)

Fileserver tager du direkte fat i på default port 7000 altså http://dinipadresse:7000 (og den service er også via browser og universal platform)

Webdav er primært anvendeligt på PC med win7 (eller andre) og gør du kan mounte NAS over internettet som et lokalt drev.. kræver port 5005 er forwardet.. og iøvrigt følger overste beskrivelse.

AFP er apple file protocol og kræver port 548 er forwardet til NAS, derefter kan du mounte NAS som drev på din mac ved at du på skrivebordet på din mac trykker æble k herefter skriver du afp://dinipadresse herefter kommer der en drevboks hvor du vælger hvilket drev du vil mounte og indtaster brugernavn samt kodeord. 

Helt generelt er det inden ovennævnte virker er at du inde i NAS systemet sørger for at de enkelte services er slået til og at du ikke ændrer de default porte der er visse steder... og feks med webdav og filestation skal du ind på det brugernavn du logger ind med og aktivere at man må bruger den programservice.

Jeg ved godt det er lidt avanceret til at starte med... men i takt med du kommer i gang så giver det mening... driller det.. så start med at få servicen til at køre på dit lokalnetværk og når du er sikker på det funger, så går du videre med at komme igennem din router.. og evt firewall (husk også hvis du har slået firewall til på NAS at lave regler for de ovennævnte services.

mht 100mbit kontra gigalan... jeg har gigalan og kører vel omkring 85mbps i download fra NAS trådet.. dog med ds1010+ med entreprisediske

Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2010 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

3) Imorgen på arbejdet åbner du en browser og taster http://eksternt ipnummer fra papiret:5005 og så burde der være hul igennem.

Husk dog at tænke på sikkerhed inden du beder din router åbne porte for omverden.
synology bruger port 5000 for webadgang ... webdav kører som default (når det er slået til på port 5005
Mvh

René
Til top
Nordio Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2010 kl. 20:30
Ahhh perfekt...
Tusind tak Strandvasker :)

Hvad kan jeg gøre for at få bedre sikkerhed? så der ikke sker noget?
Til top
Nordio Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2010 kl. 20:35
Tusind tak for det rhsin, det skal prøves på jobbet i morgen

Takker mange gange for hjælpen :)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2010 kl. 20:50

Hvad kan jeg gøre for at få bedre sikkerhed? så der ikke sker noget?

Først overvejer du en ekstra gang hvor mange funktioner du har brug for "på farten". JA, det er skidefristende at åbne for alt muligt, for det ER jo besnærende at have fuld access udefra - det er et punkt jeg tror alle os nørder har været igennem.

Hånden på hjertet, har du reelt brug for at kunne administrere din router og NAS fra dit arbejde? Kan du i stedet nøjes med noget FTP adgang til en delt mappe hvor du lige kan uploade eller downloade et dokument du har glemt? Måske er du ude i at kunne nøjes med at have en fotoalbum online så du kan prale med at junior sidder fint på potten?

Personligt har jeg valgt at al administration af min router og NAS udelukkende kan gøres fra en kablet forbindelse på mit lokalnet. Ingen administration udefra og jeg kan heller ikke gøre det fra min bærbar over mit lokale wi-fi. Hvis ikke der sidder en ledning fra min router direkte i computeren er der lukket.

Jeg har en speciel mappe på min NAS der kan rammes udefra via ftp. Ftp'en har KUN adgang til den ene mappe, også hvis man logger ind som ftp-administrator. Ftp serveren har ganske enkelt ikke rettigheder til andet end den ene mappe. Mappen bruger jeg hvis jeg fx. har et dokument jeg skal have printet, jeg har ingen printer hjemme, så det er praktisk lige at kunne downloade dokumentet og printe det på arbejdet. Jeg sørger for at tømme mappen efter brug, så der ligger utroligt sjældent noget i den.

Jeg har også en mappe der hedder www. I den smider jeg ting jeg gerne vil have på nettet, det kunne fx. være junior på potten, ukritiske ting jeg nok overlever hvis nogen napper en kopi af. Jeg har købt et domænenavn og sat det op til at pege på mit eksterne ipnummer, så hvis jeg smider fx. junior.jpg i min www mappe kan jeg sekundet efter sende linket www.mitdomænenavn.dk/junior.jpg til den gamle så han også kan se junior lave stort.. Wink

Synology har vist en funktion der kan lave hele din billedsamling om til et fancy fotoalbum, men hvis du vil tilbyde fotoalbummet online vil jeg råde dig til at lave en speciel "online mappe" og så kopiere de billeder du vil have online over i den mappe. Det er selvfølgelig nemmere at lade Synology lede i den mappe hvor du allerede har dine billeder liggende, men pludselig en dag har du glemt at mappen er offentlig og så kan hele verden følge med i at du og konen leger "hyrdinden og skorstensfejeren".. Der er en god pointe i at lave en mappe der hedder "ONLINE" eller "på nettet" eller noget tilsvarende så du lige overvejer en ekstra gang inden du læsser billederne fra kameraet af uden at kigge dem igennem.

In short:
Tænk nøje over dine behov, luk kun op for det mest nødvendige, lave dedikerede mapper til funktionerne så det er nemmere at holde styr på hvad du har online og offline og sidst men ikke mindst, vælg et andet kodeord end din datters fødselsdato.
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2010 kl. 21:09
Ikke alt, men ALT adgang til administration er decideret fuldstændigt tåbeligt.

Det svarer til at hænge et skilt på fordøren til sit hjem med teksten: "Døren er låst, men er ikke hjemme, og naboerne kigger ikke".

SKAL det absolut, og er mere end livsnødvendigt, så lav det så der kun er adgang fra en bestemt IP.

Et brugernavn der IKKE er admin, og et password der er langt, og ikke er et ord eller navn, men en stor blanding af TAL BOGSTAVER (både store og små), SPECIALTEGN.

Der står flere tusind kinesiske og russiske maskiner der ikke laver andet end at lede efter din server. I mellemtiden prøver de så at hacke nogle andres. :)
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2010 kl. 13:08
En grundregel:
Betragt alt som er tilgængeligt udefra, som værende åbent for alle (inkl hackere). Og lav din vurdering ud fra det. Et brugernavn og password er kun en ringe beskyttelse.
Al opsætning osv. skal/bør KUN foretages indefra. Igen, er det tilgængelig udefra, så er det åbent for alle. Kan du lave ændringer i opsætning udefra, så kan hackere også.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2010 kl. 13:53
og kig evt i loggen i ny og næ
Mvh