recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lidt hjælp til opsætning ,Synology
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lidt hjælp til opsætning ,Synology

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lidt hjælp til opsætning ,Synology
    Sendt: 13-Februar-2014 kl. 22:06
2 stk Synology Nas, skal køre backup fra den ene til den anden, hvad anbefales der at bruge til overførsel?
Bruger sikkerhedskopiering i dsm, lige nu.
Er det en ide at kryptere det overførte?
Jeg har antivirus på begge, er det nødvendigt (kan ikke tilgå dem fra internet)

Må indrømme at jeg er kørt lidt fast i hvordan, jeg skal gøre det bedst muligt.
Min viden er begrænset til ovenstående og navigerer kun i stifinder i netværket(win 7)

Hvad med VPN er det sikrere?

Nogen guldkorn??
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mureren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 23:02
Er de på samme LAN? (du skriver de ikke kan tilgås fra nettet, altså WAN)
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 23:12
Ja de er på samme LAN
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mureren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 23:16
Så tror jeg bare du skal fortsætte som du gør, men der er ingen grund til at slå kryptering til.
Mit antivirus på DSM er ikke slået til, men alt hvad der smides på Synology'erne kommer så også fra min pc, og der er antivirus på.
Noget andet er så at en virus næppe ville virke både i et Linux miljø (Synology'erne) og et Windows miljø (din pc). Men det er der nok andre der ved mere om end mig.
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2014 kl. 11:28
Som mureren siger - gør det du allerede gør. Kryptering er vist kun nødvendigt hvis du mener der er en risiko for at du har nogle data som ikke må falde i andre folks hænder (eller øjne) Ellers giver det absolut nada mening.

Hvad angår det med virus, så er det ikke din synology der vil få virus. Det vil være den maskine der tilgår data som får virus. - Grunden til at SYN'erne har antivirus er altså et proaktivt tiltag for at undgå at der kommer "syge" data på din pc i første omgang. (men hvis det kommr fra din pc først - så er det jo nok for sent) For at du kan få en virus kræves det at der er noget der kan "køre" - og synology'en kører jo ikke noget som helst på dine data. Det gør din pc.
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2014 kl. 21:01
Tak for svarene

Med hensyn til antivirus, har jeg hele tiden haft samme mening, som jer, men ville lige have den luftet.

Kryptering bliver det nok ikke til.
Så hemmeligt er det ikke.
Nok bare nogen kedelige familie billeder for andre end os selv.

Jeg fortsætter med at lege med setuppet, til jegselv yntes det er som det skal være.
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Februar-2014
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2014 kl. 02:07
Hvis Synology NASene har to LAN (ethernet) interfaces hver så kan du anvende MDIX (crossover) til at forbinde dem direkte uden om LANet. Du skal enten bruge et ethernet crossover kabel eller hvis NAS NICet understøtter Auto-MDIX kan du anvende et normalt patch kabel. Det kræver selvfølgelig også at du kan lave mere avanceret indstillinger på dem (root access).

Du kan lavet et IPv4 subnet med to adresser:
1. NAS - 10.0.0.1/30 (255.255.255.252)
2. NAS - 10.0.0.2/30 (255.255.255.252)

En anden mulighed er et USB to USB transfer kabel (USBnet - http://www.linux-usb.org/usbnet/).
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2014 kl. 19:30
Der blev jeg så nok lige sat fuldstændig af.

Der er kun et Lan stik i hver
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2014 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Der blev jeg så nok lige sat fuldstændig af.

Der er kun et Lan stik i hver

Ok, så kan du lave et USBnet mellem de to NAS hvis du står fysisk nær hinanden (inden for en meters penge). Det vil gøre at du kan køre rsync eller et andet program til at spejle de to uden at overføre data via dit LAN.
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 08:16
Ok, der er 15-20 meter imellem dem.
Har før kørt trådløs imellem dem.
Men med 2mb/sek stinker det, når jeg kan koble dem op med kabel og overføre med 45-50mb/sek.
Men skal lige have gravet et kabel i jorden først
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 09:56
At trække et kabel lyder fornuftigt, jeg fil foreslå at du anvender CAT6 kabel.
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 10:02
Har kun CAT5 E kabel på lager, men regnede selv med at bruge CAT6.
Bliver trukket i rør inkl træksnor, så kan altid skiftes efter behov
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu