recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lidt receiver-snak mens køb og salg står på...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lidt receiver-snak mens køb og salg står på...

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 19:29
Er HD lyd så vigtig for dig?
Har du prøvet at høre forskel?

Ellers kan en HDMI splitter hjælpe dig.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 19:38
Dengang jeg gik fra min LX52 med 110W, op til LX75 med 130W burde det i teorien heller ikke være den store forskel, men hold da op en kæmpe forbedring i praksis. Meget mere styr på bassen ved høj volume, og meget mere behagelig diskant, formentlig pga lavere forvrængning.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 19:44
Chaos.

Kan det passe at den eneste grund til at du vil have en ny reciever er for at få HD lyd når du ser 3D? Hvis det er tilfældet vil jeg råde dig til at gøre dig nogen erfaringer med 3D inden du opgraderer recieveren. Der er mange der kun bruger det enkelte gange og siden glemmer alt om det. Personligt  bliver jeg træt i øjnene efter kort tid og kan i praksis slet ikke bruge det, men der er self også dem der synes det er sjovt og ser fedt ud.

Jeg er ikke enig med Klaus i at man kan bruge en splitter. Hvis din reciever kun understøtter HDMI 1.3 og du ser 3D fra BD så er signalet fra afspilleren kodet i 1.4 og så kan recieveren ikke dekode det. Så er du lige vidt. Man kan mig bekendt ikke få en splitter der kan omkode fra 1.4 til 1.3.

Redigeret af dpny - 16-Februar-2014 kl. 19:47
Til top
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Point: 553
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Er HD lyd så vigtig for dig?
Har du prøvet at høre forskel?

Ellers kan en HDMI splitter hjælpe dig.

Klaus

Ja det er det - men en del af årsagen er princip. Nu har jeg brugt så mange penge på hele mit setup, at jeg vil udnytte det bedste lydsignal, som jeg har ved hånden. Så hvis jeg står med en BD med DTS HD Master, så skal det ikke nedskaleres til DTS.

Jeg har desuden en HDMI-splitter, som jeg ville bruge på min PS3, men selvom den skulle understøtte 3D, så er signalet igennem den uden 3D desværre. Så jeg stoler ikke rigtig på de splittere.

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Dengang jeg gik fra min LX52 med 110W, op til LX75 med 130W burde det i teorien heller ikke være den store forskel, men hold da op en kæmpe forbedring i praksis. Meget mere styr på bassen ved høj volume, og meget mere behagelig diskant, formentlig pga lavere forvrængning.

Ja, jeg tænkte nu også på, at der ville være mere overskud. Men det kan også være tilfældet, at "deroppe" er 200 W overskud nok i forvejen - i mit tilfælde.

Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Chaos.

Kan det passe at den eneste grund til at du vil have en ny reciever er for at få HD lyd når du ser 3D? Hvis det er tilfældet vil jeg råde dig til at gøre dig nogen erfaringer med 3D inden du opgraderer recieveren. Der er mange der kun bruger det enkelte gange og siden glemmer alt om det. Personligt  bliver jeg træt i øjnene efter kort tid og kan i praksis slet ikke bruge det, men der er self også dem der synes det er sjovt og ser fedt ud.

Jeg er ikke enig med Klaus i at man kan bruge en splitter. Hvis din reciever kun understøtter HDMI 1.3 og du ser 3D fra BD så er signalet fra afspilleren kodet i 1.4 og så kan recieveren ikke dekode det. Så er du lige vidt.

Nej lige nu får jeg både HD lyd og 3D, da min BD-afspiller har to HDMI-udgange. Årsagen var, at jeg stadig kunne få noget for den, og fordi at jeg overvejer at anskaffe en NAS server og Dune HD 3D base, men da denne kun har én HDMI-udgang og HDMI-splittere ikke virker efter hensigten, så er dette ikke muligt.

Jeg har ikke hørt om din forklaring før med, at når noget er kodet i 1.4, så kan receiveren ikke dekode det. Lige nu ser 3D og hører HD lyd via en BD-afspiller med 1.4, hvor min receiver altså er 1.3.

Det kan forresten være, at HDMI-splitteren vil virke på Dune, da der vist er noget med PS3 og følsomhed Dead Jeg mener, at jeg læste det inde på av-connection.

Vedr. 3D så nyder jeg det i stor grad uden irritationer.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af Chaospling Chaospling skrev:

Nej lige nu får jeg både HD lyd og 3D, da min BD-afspiller har to HDMI-udgange. Årsagen var, at jeg stadig kunne få noget for den, og fordi at jeg overvejer at anskaffe en NAS server og Dune HD 3D base, men da denne kun har én HDMI-udgang og HDMI-splittere ikke virker efter hensigten, så er dette ikke muligt.

Jeg har ikke hørt om din forklaring før med, at når noget er kodet i 1.4, så kan receiveren ikke dekode det. Lige nu ser 3D og hører HD lyd via en BD-afspiller med 1.4, hvor min receiver altså er 1.3.

Det kan forresten være, at HDMI-splitteren vil virke på Dune, da der vist er noget med PS3 og følsomhed Dead Jeg mener, at jeg læste det inde på av-connection.

Vedr. 3D så nyder jeg det i stor grad uden irritationer.

OK. Hvis du synes 3D er fedt, så er det fedt Wink

Grunden til at du kan se 3D og have HDlyd fra din BD er netop at den ekstra udgang ikke koder signalet som 1.4. Det jeg mente var hvis man tager en alm. afspiller med een udgang og splitter signalet med en ekstern boks, så virker det ikke. Jeg tør ikke gætte på hvad der sker hvis man spiller rippede 3D film fra en medieboks. Det er muligt at man kan få det til at virke men jeg ved det ærligt talt ikke.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 20:25
Ok... Nu ved jeg ikke om HDMI udgange kan opdateres udelukkende med software, men det er da irriterende, at jeg køber en HDMI-splitter til min PS3 - min PS3 kan sende 3D signal, men det var en af de første PS3'ere jeg købte (fatty), så den er nok 1.3, hvor min projektor er 1.4, og de så ikke kender til dette inde på av-connections.

Forresten så må min PS3 være opgraderet til 1.4 via software, (hvis det med HDMI-kodning passer) for jeg kan sende et 3D signal til min projektor via en direkte HDMI-forbindelse... Så det er sgu strange, hvorfor den HDMI-splitter ikke kan sende det igennem...

Jo... Jeg ville jo mene (som jeg også sagde til av-connection), at et 3D-signal ikke kan sendes igennem HDMI 1.3, som HDMI-splitteren netop er - trods det at der står, at den er 3D-kompatibel. Dette blev afvist, og jeg fik fortalt, at et 3D-signal ikke kræver HDMI 1.4, kun at et HDMI-kabel er "high speed"...

Redigeret af Chaospling - 16-Februar-2014 kl. 20:29
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 20:36

Ok... Nu ved jeg ikke om HDMI udgange kan opdateres udelukkende med software, men det er da irriterende, at jeg køber en HDMI-splitter til min PS3 - min PS3 kan sende 3D signal, men det var en af de første, så den er nok 1.3, hvor min projektor er 1.4, og de så ikke kender til dette inde på av-connections.

Forresten så må min PS3 være opgraderet til 1.4 via software, (hvis det med HDMI-kodning passer) for jeg kan sende et 3D signal til min projektor via en direkte HDMI-forbindelse... Så det er sgu strange, hvorfor den HDMI-splitter ikke kan sende det igennem.

Hvis PS3 kan vise 3D fra BD, når der ikke er noget imellem den og skærmen, så må den mig bekendt være firmware-opdateret til 1.4, da HDMI 1.3 ikke understøtter 3D i den form som findes på BD. Jeg er ikke bekendt med andre måder at se 3D fra BD end den du allerede benytter, altså at bruge en BD-afspiller med 2 HDMI udgange, eller opgradere til en reciever der understøtter HDMI 1.4.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 20:44

Ja det er det - men en del af årsagen er princip. Nu har jeg brugt så mange penge på hele mit setup, at jeg vil udnytte det bedste lydsignal, som jeg har ved hånden. Så hvis jeg står med en BD med DTS HD Master, så skal det ikke nedskaleres til DTS.

Jeg syntes at du skal lytte efter om du vil kaste 3-5000 kroner efter et "princip".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 20:44

Jo... Jeg ville jo mene (som jeg også sagde til av-connection), at et 3D-signal ikke kan sendes igennem HDMI 1.3, som HDMI-splitteren netop er - trods det at der står, at den er 3D-kompatibel. Dette blev afvist, og jeg fik fortalt, at et 3D-signal ikke kræver HDMI 1.4, kun at et HDMI-kabel er "high speed"...

Does not compute...

Uanset hvad de har sagt og uanset om spiltteren kan sende 3D signalet fra PS3 videre til henholdsvis skærmen og recieveren er du som sagt lige vidt da din 1.3 reciever ikke kan dekode 1.4.

Et 1.3 -kabel- er identisk med et 1.4 (High speed) kabel. Den eneste forskel er at det garanteres at det kan overføre den større båndbredde som er nødvendig til 3D. Det er således ikke kablet der er problemet. Problemet er at 1.4 signalet er kodet/krypteret på en måde som som en 1.3 reciever (og måske splitter også) ikke fatter.

Redigeret af dpny - 16-Februar-2014 kl. 20:48
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg syntes at du skal lytte efter om du vil kaste 3-5000 kroner efter et "princip".

Klaus

Helt enig! Dette var dog også kun den primære grund.

Does not compute...

Uanset hvad de har sagt og uanset om spiltteren kan sende 3D signalet fra PS3 videre til henholdsvis skærmen og recieveren er du som sagt lige vidt da din 1.3 reciever ikke kan dekode 1.4.

Et 1.3 -kabel- er identisk med et 1.4 kabel. Den eneste forskel er at det garanteres at det kan overføre den større båndbredde som er nødvendig til 3D. Det er således ikke kablet der er problemet. Problemet er at 1.4 signalet kodet/krypteret på en måde som som en 1.3 reciever (og måske splitter også) ikke fatter.

Og du er med på, at jeg er ligeglad med om receiver'en kan dekode 1.4 signalet, da 3D-signalet bare skal til projektoren?

Siger du så, at når HDMI-komponenter forbindes bruges den laveste fælles version? Er det her hand-shake't kommer ind? At selvom min PS3 kunne sende et 1.4 signal gennem min HDMI 1.3 3D-kompatible HDMI-splitter, så sender den et 1.3 signal, da den ser projektoren (1.4), men også receiver'en (1.3)?
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 21:17

Does not compute...

Et 1.3 -kabel- er identisk med et 1.4 kabel. Den eneste forskel er at det garanteres at det kan overføre den større båndbredde som er nødvendig til 3D. Det er således ikke kablet der er problemet. Problemet er at 1.4 signalet kodet/krypteret på en måde som som en 1.3 reciever (og måske splitter også) ikke fatter.

Og du er med på, at jeg er ligeglad med om receiver'en kan dekode 1.4 signalet, da 3D-signalet bare skal til projektoren?

Siger du så, at når HDMI-komponenter forbindes bruges den laveste fælles version? Er det her hand-shake't kommer ind? At selvom min PS3 kunne sende et 1.4 signal gennem min HDMI 1.3 3D-kompatible HDMI-splitter, så sender den et 1.3 signal, da den ser projektoren (1.4), men også receiver'en (1.3)?

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med at være "lige glad", men lad mig prøve at forklare hvad jeg mente:

Hvis du vil se 3D fra BD og samtidig vil have HD-lyd så kan du ikke være lige glad med om din reciever kan dekode 1.4. Det skyldes at signalet der kommer ud af en afspiller med kun een udgang er een samlet datastrøm med billede og lyd "vævet sammen". Dette signal er kodet på en bestemt måde som recieveren skal kende til for at kunne dekode det og afspille lyden. Din reciever kan ikke dekode 1.4 og kan derfor ikke afspille lyden. Din BD-afspiller med to udgange sender ikke 1.4 på udgang 2 og derfor kan recieveren dekode signalet.

Hvis du forbinder en 3D bd-spiller med en 1.3 reciever og en 3D skærm i enden. Så bør afspillenren slet ikke sende 3D da recieveren i midten ikke er kompatibel. Hvis den gør det alligevel kommer der ikke nogen lyd og mig bekendt kommer der heller ikke noget billede da reciveren ikke kan videresende signalet.

Det er vanskeligt at sige præcis hvad der sker når der sidder en splitter på. Det er muligt at der går ged i handshaket, men splitteren laver ikke 1.4 signalet om til 1.3 så uanset om splitteren kan sende signalet videre eller ej så kan du stadig ikke få HD-lyd. MAO brug et toslink fra PS3 til reciever og et HDMI direkte fra PS3 til skærm. Det er mig bekendt den eneste måde du kan få det til at virke på. Ellers brug den anden afspiller med 2 udgange.

Redigeret af dpny - 16-Februar-2014 kl. 21:18
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 21:48

Det er vanskeligt at sige præcis hvad der sker når der sidder en splitter på. Det er muligt at der går ged i handshaket, men splitteren laver ikke 1.4 signalet om til 1.3 så uanset om splitteren kan sende signalet videre eller ej så kan du stadig ikke få HD-lyd. MAO brug et toslink fra PS3 til reciever og et HDMI direkte fra PS3 til skærm. Det er mig bekendt den eneste måde du kan få det til at virke på. Ellers brug den anden afspiller med 2 udgange.

Ja det endte det også med. Jeg måtte bruge et optisk kabel til lyden, så jeg kunne forbinde PS3 og projektor direkte. I dette tilfælde gør det ikke så meget, at jeg mister HD-lyden (hvis det overhovedet var der til at starte med), for det er kun, når jeg spiller PS3-spil med 3D, at jeg bruger min PS3.

Nå men det var slet ikke det, at tråden egentlig skulle handle om. Det var bare et problem, som altid har irriteret mig. Men som flere har nævnt på forskellige måder, så er det nok fornuftigst at holde på mit setup, som det er og vente med en opgradering.

Fanme i orden at komme herind og få så meget kommunikation kørende på så kort tid; tak for det.

Ikke at jeg stopper her hehe Kunne godt finde på at tale om watt og overskud... Selvom det selvfølgelig skal høres og sammenlignes...
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu