recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LightScribe teknologi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLightScribe teknologi

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Emne: LightScribe teknologi
    Sendt: 15-Januar-2005 kl. 12:11

Er der nogen, der ved om man kan få DVD-brændere, med LightScripe teknologi - eller hvad tidshorisonten er for det??

Samme spørgsmål, men for medier?? Verbatim har vist præsenteret medier med LightScripe!?

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 12:26

Hej Thorvald

Jeg tror det er en død sild.

Køb en almindelig dual-format double-layer brænder, og en Canon IP4000 printer. Brug herefter photo-printable medier, så får du de flotteste labels - i farver.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2004
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

/Lars

Det har du sikkert ret i, men synd. De så da rigtig flotte ud og meget eksklusive i forhold til så mange "farveladedisks".

mvh

Henrik
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:01

Hej Henrik

Oprindeligt skrevet af HenrikH HenrikH skrev:

Det har du sikkert ret i, men synd. De så da rigtig flotte ud og meget eksklusive i forhold til så mange "farveladedisks".

Tja. Farvelade eller ej, variationsmulighederne ved farvetryk er jo meget større.

Se blot disse jeg har lavet til mit eget arkiv.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej Henrik

Tja. Farvelade eller ej, variationsmulighederne ved farvetryk er jo meget større.

Flotte discs, men du ved lidt ligesom papirbilleder. Sommetider er der mere "sjæl" i et sort/hvid foto i forhold til farve. Måske der kunne være noget lignende med LightScribe teknologien.

Det er også anderledes og ville vækket et "hov hvad er nu det" i f.eks. markedsføringsmæssige sammenhænge. Men OK de ville nok blive for kedelige i det lange løb.

mvh

Henrik
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:19

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>Lars Lars skrev:

Nej, det synes jeg ikke!! Jeg synes LightScripe er en fantastisk god idé!!!!    også selvom den kun kan gøre det i brunlige farver!!!

Det kan jo også være, at HP med tiden får teknologien videreudviklet, således, at farveprint med Lightscripe bliver mulig.

Thorvald.
Til top
Studsgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Februar-2004
Point: 187
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:22
Nedenstående er hapset fra www.cdrlabs.com.
Og jeg tror bestemt heller ikke, at det bliver en død sild. Inden for de sidste 2 uger har der været rigtig mange nyhedder omkring Lightscribe. Lacie kommer også med et drev snart står der på www.cdrinfo.com.

Det meget fine ved Lightscribe er, at det koster "næsten" ingen penge for producenterne at ændre hardware/medier. Så kan vi bare håbe på at HP ikke tager så så godt betalt for licenser.

---- Haps :-) ----

11:35 AM CST Posted By: Ian
With Blu-ray and HD-DVD taking centerstage at CES, a lot of new produts are getting over looked. Thanks to the Japanese website, PC Watch, we've been given a look at two of BenQ's upcoming DVD writers, the DW1625 and EW162L.

First up, the internal DW1625 features 16x DVD+R, 8x DVD-R, 4x DVD±RW and 2.4x DVD+R DL writing speeds. What makes this drive so special is that it also supports HP's new LightScribe technology. This drive is priced at $129 and is expected to ship in February.

The second, and more interesting drive on display is the EW162L. Like the DW1625, it too features 16x DVD+R and 4x DVD±RW writing speeds and support for LightScribe. However it ups the ante with 16x DVD-R and 4x DVD+R DL writing speeds. Oddly enough, it sports an external Serial ATA interface along with USB 2.0. The EW162L is also expected to hit store shelves in February for about $199. More information on both drives can be found here.

Redigeret af Studsgaard
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2005 kl. 17:18

Lars, har du tal på, hvad det koster at printe på en DVD. Skiven er lidt dyrere - skidt med det - med hvad med blækforbrug (gennemsnitligt).

Jeg overvejer en  Canon Pixma5000 og har forstået, at den også fint printer på alm. A4, så den kan erstatte min HP990CXi, da jeg ikke vil have 2 stående.

Men hvis det reelt er hammerdyrt at printe på DVD og fotos for den sags skyld, så skal det også tages i betragtning. Digitale fotos kan jo fremkaldes for 1 kr. i dag.

mvh

Henrik
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2005 kl. 17:44

Hej Henrik

Lars, har du tal på, hvad det koster at printe på en DVD. Skiven er lidt dyrere - skidt med det - med hvad med blækforbrug (gennemsnitligt).

Ingen anelse. Er stadig igang med de blækpatroner som fulgte med printeren. Men den har separate blækpatroner, 2 sorte og 3 farve (CMYK) så man kan skifte dem enkeltvis efterhånden som de løber tør.

Det er smart, syntes jeg, for jeg har kasseret mange patroner hvor kun den ene farve var tom.

Jeg overvejer en  Canon Pixma5000 og har forstået, at den også fint printer på alm. A4, så den kan erstatte min HP990CXi, da jeg ikke vil have 2 stående.

Ja, såvidt jeg har forstået så er IP5000 bedre til fotos end IP4000. Jeg lagde mærke til at 2 af farvepatronerne er en anden type. Og en fordel ved de nye Canon printere i forhold til din HP 990cxi (har selv en 980cxi) er at Canon printeren kan udskrive kant-kant.

Men hvis det reelt er hammerdyrt at printe på DVD og fotos for den sags skyld, så skal det også tages i betragtning. Digitale fotos kan jo fremkaldes for 1 kr. i dag.

Det kan næppe konkurrere med fotobutikkerne. Hvis du kan få billeder ned til 1 kr i dag, så fortsæt med det. Uden at vide det med sikkerhed, kunne jeg forestille mig at det kostede mindst det dobbelte per billede når du selv printer (incl. fotopapir). Men det giver jo en større fleksibilitet, printet kommer her og nu, og der er ingen start gebyr. Familien kan lige få et ekstra print af et par billeder ect. Men det kan du jo også med din HP 990cxi.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 08:04
Jeg synes fremkaldelse af digitale billeder via internet er ret smart og forholdvist hurtigt (et par dage). Og 1 kr pr. billede kan fremkaldelse af almindelige film ikke en gang konkurrere med. Jeg gider ikke til, at spekulere i, at "fremkalde" billeder på hjemmeprinteren, selvom måske er god nok til det. Kun hvis det er en enkelt forstørrelse kunne jeg måske godt finde på det. Fotopapir er også ret dyrt synes jeg.

Thorvald.
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 11:17

LightScribe var et af de hotte emner på den nyligt afholdte CES i Las Vegas.

Verbatim og TDK viste skiver frem (såvel CD som DVD) og fx BenQ viste en brænder frem. Så købs horrisonten er kort!

Men som Lars tror jeg ikke på det.

Det er såmeget nemmere, hurtigere og pæner at printe med fx Canon IP4000 og pris mæssigt er den da overkommelig med prisen lige over 1000 kr.   Den kan stå helt sammenlukket og man kan evt have papir, måske fotopapir i skuffen under den - altså når den er sammenlukket og den kan stadig printe (man skal dog lige åbne fronten).

LightScribe kan brændes i 3 kvaliteter, Fast ca 23 min, Normal ca 30 min og HQ ca 40 min. Udskriften er i monochrom (overfladen bliver mørk, hvor der brændes billede).

Canon IP4000 har én god printkvalitet og det tager ca 2 minutter og den er i farver. 

Der er en del forskel på skivernes overflade. Verbatim har almindelige printbare og fotoprintbare (pænere overflade - man kan sagtens printe foto på de almindelige printbare skiver). Jeg har prøvet Verbatim, HiSpace, TDK, Maxell og Princo og efter min mening har HiSpace (fx www.digidisk.dk) den pæneste - hvideste - overflade og de er printbar helt ind til hullet.

Der er pt ingen pris på en LightScribe skive, men et gæt vil være samme pris eller lidt mere end hvad en printbar skive koster.

En printbar DVD er 1-2 kroner dyrer end en alm skive og blækket koster ca 0,25 kr pr skive i farve  (ca 1000 skiver på 3 farver af 85 Kr *) og ca 0,10 kr pr skive i sort ( ca 1000 skiver på 1 farve af 85 Kr*).

*) = Ja jeg ved godt at PrintMore.dk m.fl. sælger kompatible print patroner til 25-30 kr stykket (plus porto).

/MichaelS

OPDATERING: Verbatim forslår at en LightScribe skive koster 1 US$, eller ca det dobbelte af hvad en printbar CD koster.

Redigeret af MichaelS
mvh MichaelS
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9402
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 11:48

Hej

Jeg har set at Canon skriver at det koster ca 3 kr på billede at printe et 10x15 foto ud. Desuden vil jeg ikke tro at kvaliteten er helt ligeså god som når man får dem "fremkaldt" i en forretning.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu