zutcorp skrev:
Jeg syntes nu at WHS's software raid-agtige ting er en meget smart idé. Tror nu jeg vil bruge lidt penge på et kabinet også.
Spørgsmålet er så bare om man burde bruge pengene på et mere konventionelt NAS system istedet. Men det så jeg der var andre tråde om, så det vil jeg lige studere lidt til...
|
Ja du har for såvidt ret, men hvad er ideen i at have raid, hvis du har indbrud og din maskine bliver stjålet?
Så er der dag til dag sikkerheden. Hvad nu hvis en harddisk står af? uden Raid er alt lost, med Raid er der en sandsynlighed for at du er reddet. Men... Hvorfor står en disk af? 2 mest almindelige årsager: Spikes and Heat, dvs. Lyn og varme. Så hvad hjælp er der i at have 2 raidede diske i samme kabinet, hvis dødsårsagen ligger i samme kabinet. Så min lommefilosofi er Manual Raid, hvilket vil sige jeg har en ekstern HD som jeg via MS Synctoy 2.0 holder synkroniseret med min servers HD. Ekstern HD ligger så et helt andet sted, så hvis alt går galt, har jeg måske kun mistet nogle få dage.
Et NAS er også en god ting, men samme problematik: Ubudne gæster=Alt lost.
Nu er et NAS jo intet andet end en PC med et operativsystem (for det meste Linux), en LAN opkobling, og noget storage. Så man er reelt ikke bedre eller dårligere stillet med et NAS. En af de væsentlige fordele med NAS var tidligere et meget lavt strømforbrug, men med de nye Atom motherboards er det efterhånden lige så smart med disse